Gå til innhold

Tjukka på tjukka


Virre Vips

Anbefalte innlegg

Hei, 

med en bmi på over 30 (nærmere bestemt 36) så ser jeg jo at jeg risikerer litt mer komplikasjoner i svangerskapet, samt at jeg jo allerede er stor og handler "tjukkeklær", og nå skal de atpåtil snart romme en stor mage også.

Nå bruker jeg størrelser mellom 44 til 48.

 

Siden jeg fant ut at jeg er gravid har jeg spist sunt og gått tur minst 30 min hver dag - noe jeg tenker å fortsette med gjennom hele svangerskapet.

Jeg spiser i utgangspunktet ikke så mye snop, men er glad i mat og da gjerne kjøtt/saus/ting med smelta ost/dressinger etc. Her legger jeg inn mye frukt og grønt nå :)

 

BMI`ien min er høyere enn jeg både ser ut, og "føler" meg, og det som jeg synes er kjipest med vekta mi er at "tjukkeklær" er dyrt og ofte stygge. (Det kan virke som noen har tenkt: Om du har så dårlig smak at du er tjukk, så er straffen å gå i fæle klær! Og, har du råd til all den maten - så har du råd til klær! )

 

Jeg er i utgangspunktet ikke direkte misfornøyd med kroppen min, men jeg skjønner jo at det vil være uheldig både for meg og for spiren i magen om jeg gikk opp 15/20 kilo de neste åtte månedene så målet er vel å gå opp så lite som mulig ved hjelp av kosthold og aktivitet.

 

Noen som har noen tips til hvordan man kan få kjøpt klær til gravide som er litt store i utgangspunktet? 

 

Noen andre som har noen ekstra kilo og har noen bekymringer og tanker rundt dette?

 

Bør jeg gå til lege tidligere enn 1. svangerskapskontroll for å få oppfølging på vekt/blodtrykk/sukker i blod etc?

Endret av Virre Vips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville gått til lege ja, både for blodprøver, men også for ernæringsveiledning. Du må gjøre alt du kan for å ikke gå 15- 20 kg. Én normalvektig skal vel gå opp 12- 16 kg eller noe slikt. Du bør ikke gå opp mer enn 8 kg.

 

Jeg gikk opp 35 kg forrige svangerskap 😳

Har derfor lastet ned denne siden, og skal prøve å holde meg til ca ventøkning som anbefalt. Har allerede plottet inn på et eget skjema til meg selv. Håper å klare det. Blir spennende å se.

 

http://nhi.no/graviditetsoraklet/symptomsjekker/vektokning-i-svangerskapet-37457.html

 

Lykke til!

Og husk, det viktigste er å passe på matinntaket, gåturene er bare en bonus 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

med en bmi på over 30 (nærmere bestemt 36) så ser jeg jo at jeg risikerer litt mer komplikasjoner i svangerskapet, samt at jeg jo allerede er stor og handler "tjukkeklær", og nå skal de atpåtil snart romme en stor mage også.

Nå bruker jeg størrelser mellom 44 til 48.

 

Siden jeg fant ut at jeg er gravid har jeg spist sunt og gått tur minst 30 min hver dag - noe jeg tenker å fortsette med gjennom hele svangerskapet.

Jeg spiser i utgangspunktet ikke så mye snop, men er glad i mat og da gjerne kjøtt/saus/ting med smelta ost/dressinger etc. Her legger jeg inn mye frukt og grønt nå :)

 

BMI`ien min er høyere enn jeg både ser ut, og "føler" meg, og det som jeg synes er kjipest med vekta mi er at "tjukkeklær" er dyrt og ofte stygge. (Det kan virke som noen har tenkt: Om du har så dårlig smak at du er tjukk, så er straffen å gå i fæle klær! Og, har du råd til all den maten - så har du råd til klær! )

 

Jeg er i utgangspunktet ikke direkte misfornøyd med kroppen min, men jeg skjønner jo at det vil være uheldig både for meg og for spiren i magen om jeg gikk opp 15/20 kilo de neste åtte månedene så målet er vel å gå opp så lite som mulig ved hjelp av kosthold og aktivitet.

 

Noen som har noen tips til hvordan man kan få kjøpt klær til gravide som er litt store i utgangspunktet? 

 

Noen andre som har noen ekstra kilo og har noen bekymringer og tanker rundt dette?

 

Bør jeg gå til lege tidligere enn 1. svangerskapskontroll for å få oppfølging på vekt/blodtrykk/sukker i blod etc?

Jeg har det nøyaktig på samme måte! BMI på 35 og bruker samme størrelser som deg. Er også litt forsiktig med hva jeg spiser om dagen, men spiser variert og normalt sunt. Kommer til å passe på at  vekta ikke øker for mye. Har utdanning innen ernæring så vet jo veldig godt hva jeg bør og ikke bør spise, men er dessverre litt for flink til å bruke mat som middel til å takle følelser osv. Men en liten spire er jo veldig motiverende i forhold til å skjerpe seg i matveien :) Jeg er ikke så bekymret i forhold til vekta og svangerskapet, men er veldig bevisst rundt vektoppgang og matinntak. Har heldigvis veldig god helse sånn generelt, er aldri syk og er heldig med at vekta er veldig jevnt plassert på kroppen.

 

Har en relativt smal midje og ikke altfor mye rundt magen, noe som hjelper veldig når jeg kjøper klær. Handler en del på nett og på Zizzi som ofte har mye fint. Ellers handler jeg mye i vanlige butikker også. Zalando og jollyroom har litt mammatøy som går opp i store størrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også BMI rundt 35, og har samme bekymringer som deg. :) Jeg er veldig bestemt på å være bevisst på kostholdet og aktivitet dette svangerskapet. (La forresten ikke på meg så mye, 10-12 kg., med forrige barn heller.) Men da hadde jeg et lavere utgangspunkt, så enda viktigere denne gangen. 

 

Jeg tenkte å bestille kontroll rundt uke 12, men det er fordi legen først har ferie, så jeg, så passer ikke før da. Hvis ikke hadde jeg kanskje bestilt tidligere, bare for å være i gang, og for å få luftet tankene/bekymringen med legen, hjelper å finne støtte i noen.

 

Ang. klær så har ASOS opp til str. 20 iallefall. :)  http://www.asos.com/Women/Maternity/Cat/pgecategory.aspx?cid=5813Ellers har vel H&M også opp til str. 48? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også BMI rundt 35, og har samme bekymringer som deg. :) Jeg er veldig bestemt på å være bevisst på kostholdet og aktivitet dette svangerskapet. (La forresten ikke på meg så mye, 10-12 kg., med forrige barn heller.) Men da hadde jeg et lavere utgangspunkt, så enda viktigere denne gangen. 

 

Jeg tenkte å bestille kontroll rundt uke 12, men det er fordi legen først har ferie, så jeg, så passer ikke før da. Hvis ikke hadde jeg kanskje bestilt tidligere, bare for å være i gang, og for å få luftet tankene/bekymringen med legen, hjelper å finne støtte i noen.

 

Ang. klær så har ASOS opp til str. 20 iallefall. :)  http://www.asos.com/Women/Maternity/Cat/pgecategory.aspx?cid=5813Ellers har vel H&M også opp til str. 48? :)

Hva er størrelse 20 oversatt til "norsk"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 tilsvarer 46, tror jeg :)

 

Det er str. 48. Og de har en del i enda større størrelser der også :) mye fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg hadde bmi på 43 med første. Tror hormonene var gode mot meg, for jeg gikk ned 20 kg nesten umiddelbart etter det festet seg (spiste normalt og visste ikke om spiren). Der holdt jeg meg. Gikk opp et par kg på overtid.

 

Jeg fant klær på nettet. Også brukte jeg overdelene fra hm, da jeg er bunntung. Fikk fine klær, men de var dyre, så jeg hadde ikke stort å bytte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...