Gå til innhold

Svigers og favorisering av barnebarn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigerinnen min (mannens søster) har et barn, mens jeg og mannen har to barn. Har alltid sett at svigermor favoriserer det ene barnet mer enn våre barn, men har liksom ristet det av meg. Har tenkt det var fordi de favoriserer datteren sin mer en sønnene sine og det dermed blir samme greia med hennes barn.

Ved spesielle anledninger som jul o.l. ber svigermor datterens mann og barn stille seg opp, hun må ha familiebilde. Trodde at hun skulle ha av oss også så jeg samlet barna, men da la hun bort kamera.

En annen gang vi var på tur med barna og svigermor/far(de passet svigerinnen min sitt barn) tok de masse bilder på turen. Ba om å få se på kamera da vi kom hjem, og det var over 15 bilder fra turen, men kun 2 bilder av bakhodet til mine barn. Hovedfuksetet på de to bildene var selvsagt ikke mine barn. Resten av bildene var portrettbilder av det andre barnet.

Nå er vi altså på ferie med svigerfamilien, og jeg spurte om å få se på bildene svigermor hadde tatt i løpet av turen. Et par bilder av mine barn sammen med dette barnet + en hau av bilder med bare det barnet var det der. Tenkte de kanskje ikke hadde fått anledning til å ta av mine, men nå tidligere på kvelden da vi satt rundt bordet på restauranten tok hun opp kameraet igjen. Hun skulle ta bilder av dette barnet igjen. Barna mine satt rundt samme bord, og hun knipset og knipset for å få det perfekte bildet. Etter dette la hun bare kameraet ned igjen. Våre trenger hun visst ikke bilder av.. kjente den siste episoden stakk litt.. hadde lyst å si "vil du ikke ha bilder av de andre to også?" Men ville ikke lage sur stemning. Vet det gjerne er en filleting, jeg brydde meg ikke i starten, men kjenner nå som vi er på ferie at det er litt sårt. Det er heller ikke bare dette, det er flere episoder som ikke inkluderer bilder som jeg reagerer på, men dette med bildene bekrefter liksom min mistanke om favorisering. Burde jeg si noe eller bare la det gå? Føler jeg trekker både meg og ungene mer og mer bort fra svigers, orker liksom ikke å være vitne til alt, men så er det jo ikke slik jeg vil ha det heller...

Anonymous poster hash: 71382...343

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvordan tenker du at dette skal bli bedre hvis du sier noe? Da blir det vel bare dårlig stemning? Man kan ikke tvinges til å elske. Hun er helt tydelig mest glad i det andre barnet. Hadde ikke sagt noe.

Anonymous poster hash: 098d1...6c4

Skrevet

Er det slik at de barna det er flest bilder av er man mest glad i og favoriserer? Det kan jo også ha noe med velvilligheten til å stille opp og motivet.

Anonymous poster hash: 0a549...e20

Skrevet

Er foreldrene til dette barnet med på ferien? Hvis ikke kan det kanskje være at svigermor har fått i oppdrag å ta masse bilder av barnet?

Anonymous poster hash: 0705b...1bb
Skrevet

Hva sier mannen din????

Anonymous poster hash: 9d43e...7cf

Skrevet

Samme her. Svigermor har bla sagt at hennes to andre barnebarn skal arve alt etter henne, mine barn skal ikke ha noe. Favorisering på penger, gaver, tid +++. Svigerfar er ikke sånn.

Jeg har ikke sagt noe enda. Får se om jeg gjør det med tiden. Hvis anledningen byr seg kommer jeg nok til å gjøre det.

Anonymous poster hash: 42aed...392

Skrevet

Er foreldrene til dette barnet med på ferien? Hvis ikke kan det kanskje være at svigermor har fått i oppdrag å ta masse bilder av barnet?

Anonymous poster hash: 0705b...1bb

Foreldrene er selvsagt med. Hi

Skrevet

Er det slik at de barna det er flest bilder av er man mest glad i og favoriserer? Det kan jo også ha noe med velvilligheten til å stille opp og motivet.

Anonymous poster hash: 0a549...e20

Det kunne vært en forklaring om barna mine ikke likte å bli tatt bilde av, men de setter frem et smil bare de ser et kamera. Og nå er det jo andre ting som tyder på favorisering som jeg ikke har giddet å bry meg om før. Ble bare litt ekstra tydelig på denne ferien. Hi

Skrevet

Samme her. Svigermor har bla sagt at hennes to andre barnebarn skal arve alt etter henne, mine barn skal ikke ha noe. Favorisering på penger, gaver, tid +++. Svigerfar er ikke sånn.

Jeg har ikke sagt noe enda. Får se om jeg gjør det med tiden. Hvis anledningen byr seg kommer jeg nok til å gjøre det.

Er dette dine barn og ikke barn du har sammen med mannen din?

Anonymous poster hash: 55d4d...9e3

Skrevet

Jeg har ikke sagt noe enda. Får se om jeg gjør det med tiden. Hvis anledningen byr seg kommer jeg nok til å gjøre det. Anonymous poster hash: 42aed...392

Er dette dine barn og ikke barn du har sammen med mannen din? Anonymous poster hash: 55d4d...9e3

Hun presiserer i hovedinnlegget at dette er hennes og mannens barn.

HI, kjerringa er ei megge. Klart ungene vil merke dette også etterhvert. Mannen din må på en eller annen måte prøve å si til henne at det ikke oppleves greit for hans barn at de i så stor grad er annensortering hos bestemora. Ellers vil de jo på sikt trekke seg helt unna henne.

Anonymous poster hash: 389ce...12c

Skrevet

Min svigermor er ei drittkjerring av dimensjoner, men slikt kan jeg ikke bry meg med.

Velg dine kamper.

Anonymous poster hash: 1a911...577

Skrevet

Anonym bruker, on 07 Jul 2015 - 02:25, said:

Anonym bruker" data-cid="147307256" data-time="1436217313" data-date="i går, 23:15 said:

Anonym bruker" data-cid="147307215" data-time="1436216295" data-date="i går, 22:58 said:

Jeg har ikke sagt noe enda. Får se om jeg gjør det med tiden. Hvis anledningen byr seg kommer jeg nok til å gjøre det. Anonymous poster hash: 42aed...392

Er dette dine barn og ikke barn du har sammen med mannen din? Anonymous poster hash: 55d4d...9e3

HI, kjerringa er ei megge. Klart ungene vil merke dette også etterhvert. Mannen din må på en eller annen måte prøve å si til henne at det ikke oppleves greit for hans barn at de i så stor grad er annensortering hos bestemora. Ellers vil de jo på sikt trekke seg helt unna henne.

Hun jeg spør her er ikke HI. Anonymous poster hash: 55d4d...9e3
Skrevet

Anonym bruker, on 07 Jul 2015 - 02:25, said:

Anonym bruker" data-cid="147307256" data-time="1436217313" data-date="i går, 23:15 said:

Anonym bruker" data-cid="147307215" data-time="1436216295" data-date="i går, 22:58 said:

HI, kjerringa er ei megge. Klart ungene vil merke dette også etterhvert. Mannen din må på en eller annen måte prøve å si til henne at det ikke oppleves greit for hans barn at de i så stor grad er annensortering hos bestemora. Ellers vil de jo på sikt trekke seg helt unna henne.Anonymous poster hash: 389ce...12c

Hun jeg spør her er ikke HI. Anonymous poster hash: 55d4d...9e3

Unnskyld, nå skjønte jeg siteringen.

Skrevet

Jeg skjønner godt at du synes dette er sårt, og dette er jo noe dine barn garantert plukker opp. Jeg kan ikke se noe galt i å kommentere neste gang hun kun knipser av dette ene barnet, noe sånn som "Vil du ikke ha bilde av alle dine barnebarn?" Eller "Hva med et samlet bilde av dem alle?"

Evt si rett ut (på tomannshånd) : "Mine barn plukker opp at du foretrekker XXX, tror du kunne hjulpet med å jevne ut den åpenbare misforståelsen?"

Der anklager du henne ikke, tvert imot.

Anonymous poster hash: 982bb...7fe

Skrevet

Jeg er på mye færre bilder hos mine besteforeldre enn søskenbarna mine. Grunnen er at jeg bodde nærme, de så meg hele tiden. Søskenbarna mine bodde i andre byer og bestemor tok opp kamera hver gang hun så dem, aldri når jeg stakk innom. Jeg har ingen grunn til å tro at bestemor likte de andre bedre enn meg, snare tvert i mot

Anonymous poster hash: 4c846...ed2

Skrevet

Jeg skjønner godt at du synes dette er sårt, og dette er jo noe dine barn garantert plukker opp. Jeg kan ikke se noe galt i å kommentere neste gang hun kun knipser av dette ene barnet, noe sånn som "Vil du ikke ha bilde av alle dine barnebarn?" Eller "Hva med et samlet bilde av dem alle?"

Evt si rett ut (på tomannshånd) : "Mine barn plukker opp at du foretrekker XXX, tror du kunne hjulpet med å jevne ut den åpenbare misforståelsen?"

Der anklager du henne ikke, tvert imot.

Anonymous poster hash: 982bb...7fe

Den åpenbare misforståelsen? Du anklager ikke?? Hvis dama er dum som et brød, da kan det hende at hun ikke skjønner at hun blir anklaget. Er hun normalt oppegående så tar hun nok den! Hvorfor ikke bare kalle en spade for en spade? Jeg ser at du kun tar bilde av X, kunne du tatt noen bilder av Y og Z også, de elsker å blitt tatt bilde av!

Anonymous poster hash: bc9c8...5ce

Skrevet

Igjen, hva sier mannen din til dette Hi?

Anonymous poster hash: 9d43e...7cf

Skrevet

Er dette dine barn og ikke barn du har sammen med mannen din?

Anonymous poster hash: 55d4d...9e3

Jo, det er selvsagt mannens barn også. Ellers ville jeg ikke firventet likebehandling.

Skrevet

Mine svigerforeldre favoriserer også og det irriterer meg grenseløst. Heldigvis merker ikke mine barn det da det er stor forskjell i alder og vi stort sett aldri er der samtidig med de andre barnebarna.

Mannen din bør ta en prat med svigermor. Det er best med klar tale. Vi ser du forskjellsbehandler barnebarna dine og hvis dette ikke tar slutt, kan vi dessverre ikke komme på besøk til dere. Våre barn (og vi) blir selvfølgelig lei oss når vi blir nedprioritert.

Anonymous poster hash: 5089a...7cf
Skrevet

Jeg var i samme situasjon, og slik oppførsel godtar jeg rett og slett ikke. Det gikk ikke lang tid før jeg tok det opp med svigermor og gav klar beskjed om at hvis den åpenlyse forskjellsbehandlingen fortsatter så kom jeg og mine barn til å trekke oss bort fra kontakt med svigermor. Jeg sa veldig tydelig at jeg ikke godtok at barna mine skulle få bekreftelse på bekreftelse at de var annenrangs hos bestemor. Svigermor be dritsur og begynte å argumentere, men de argumentene ble fort plukket fra hverandre fra min side. Det endte med at vi ikke hørte noe fra svigermor på 2 måneder (mannen var enig i avgjørelsen, men jeg måtte ta kampen da han hater konfontrasjoner), men så plutselig tok hun kontakt og innrømmet at hun hadde gjort feil og at hun ønsket kontakt med oss også. Hun satte seg også ned med våre barn og gav en oppriktig unnskyldning uten å prøve å bortforklare sine handlinger. Dette er 5 år siden og alle i familien har et veldig godt forhold nå (det viste seg i etterkant at søsteren til min mann mislikte forskjellebehandlingen også selvom hennes barn ble tilgodesett), og senest på søndag takket svigermor meg for at jeg tok opp kampen og torde å stå i stormen.

Anonymous poster hash: ce39b...75b
Skrevet

Sånn har vi det og. Jeg har bare gitt opp... barnet vet ikke hvordan det er å ha besteforeldre, så det savner det ikke (mine foreldre er desverre døde)

Mannens bror har en sønn som er 1 år mindre enn vår. De passer han ganske ofte, siden han er alenefar. Sist vår var innenfor døra der, var julemiddagen i 2013. Guttene er 5 og 6 år...

Vi bor 1 mil unna, så er ikke avstanden som er problwmet. Jeg er i tillegg enebarn, så det er lite familie rundt veslegutten :(

Anonymous poster hash: 8ebc7...a3b

Skrevet

Er det stor aldersforskjell på barna? Altså at det f.eks er den yngste som favoriseres? Eller at favorittkarakterer er eldst og er det første i flokken?

Anonymous poster hash: 39493...9d6

Skrevet

Her har alltid farmor prioritert "mormor-ungene" sine. Veldig tydelig også. De besøker hun ofte, inviterer ofte og hun strikker og kjøper masse til dem. Våre barn er jevnaldrende.

Jeg har aldri sagt noe til henne selv, men har nevnt det for mannen som bare blåser det bort.

(Konfliktsky og takler dårlig kritikk av egen familie)

Jeg og svigermor hadde et godt forhold til for ca et år siden da jeg og mannen hadde en tøff periode hvor det holdt på å ende med brudd pga mye småkrangling. Da kom hennes "sanne jeg" fram og ettersom hun trodde vi kom til å gå i fra hverandre så syns hun det var en god ide å fortelle meg hva hun egentlig syns om meg og min familie og dette gjorde hun på en stygg måte foran barna våre.

Det ordnet seg mellom meg og mannen, og etter det har jeg verken sett eller hørt noe fra henne. Ikke har hun ringt barnebarna sine eller invitert dem på besøk det siste året heller. Mannen snakker med henne en gang i blant. Barna har sett henne i et par bursdager hos Søsken barna sine, og hun har passet de en gang etter spørsmål fra mannen.

Så her straffer hun barnebarna sine fordi hun dreit seg ut i forhold til meg/eller ikke liker meg.

Mannen merker det nok godt, men vil ikke snakke om det.

Veldig synd for barna at de blir bort prioritert. Jeg ønsker ingen kontakt med henne, men jeg ønsker at barna mine skal ha et godt forhold til farmoren sin.

Mannen tar aldri initiativ til å ta dem med seg på besøk til henne og det er nok pga bitterhet selvom han ikke sier noe om det.

Jeg ville enten tatt det opp med svigermor om jeg var i din situasjon eller bedt mannen ta det opp før barna dine merker det.

evt ville jeg unngått situasjoner hvor det blir så klar forskjellsbehandling og så får heller mannen ta d med sin mor om det skulle bli spm om noe.

Veldig trist når det blir sånn.

Her virker det som om mormor barna føles bærere enn farmor barna av en eller annen grunn. Aner ikke hvorfor.. Hun har alltid blitt mest prioritert av oss og barna er jo like mye hennes sønn sine som hennes datter sine barn er hennes.

Anonymous poster hash: feac9...5be

Skrevet

Sånn har vi det og. Jeg har bare gitt opp... barnet vet ikke hvordan det er å ha besteforeldre, så det savner det ikke (mine foreldre er desverre døde)

Mannens bror har en sønn som er 1 år mindre enn vår. De passer han ganske ofte, siden han er alenefar. Sist vår var innenfor døra der, var julemiddagen i 2013. Guttene er 5 og 6 år...

Vi bor 1 mil unna, så er ikke avstanden som er problwmet. Jeg er i tillegg enebarn, så det er lite familie rundt veslegutten :(

Anonymous poster hash: 8ebc7...a3b

2013? Ikke rart besteforeldrene har et dårlig forhold til ingen din

Anonymous poster hash: bc9c8...5ce

Skrevet

Hva sier mannen din HI? Jeg hadde aldri godtatt dette og hadde sagt tydelig i fra om at dette ikke er greit !

Får helt vondt av barna dine :-(

Anonymous poster hash: ca887...6ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...