Gå til innhold

Galskap med storbyferie med 1,5-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer to uker i en europeisk storby i sommer. Leie leilighet, ikke hotell. Er dette galskap? Jeg og mannen er giret, familie og venner mener det er galskap.

Anonymous poster hash: 53bdc...a24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler ikke. Vi gjorde det når eldste var nøyaktig 1.5 år. Det ble alt for mye for han. Mye mennesker, støy, trafikk og brudd på rutiner (soving) pga mye støy og inntrykk. Vent....vent hvertfall til barnet ikke sover på dagen mer.

Så må du spørre deg selv...hvilken glede har et så lite barn av en storbyferie? Er det for barnets skyld eller dere???

Skrevet

Egoistisk vil jeg si. Hvilken utnytte har barnet av det?

Anonymous poster hash: 86322...b0d

Skrevet

Kjem an på byen, vil eg seie! NYC hadde eg aldri tatt med meg ein så liten til, medan København hadde vore ok. Men vil du ha ei skikkelig anbefaling kan eg tipse om Berlin! Superbarnevennleg, med leikeplassar over alt, flust av barnekafear med leikerom, god plass til barnevogn på gangvegane, lett å bruke kollektivtilbodet osb.

Søv barnet greit i vogna? Det gjorde vår på denne tida i fjor. Vi var 13 dagar i Berlin med ein på 18 mnd, null problem. Han elskar å sitje i vogna og kikke på folk, han kosa seg på leikeplassar osb. Når han søv i vogna gjekk vi i butikkar. Det var lite shopping og mykje parkliv, zoo, kafebesøk osb. Blei kjend med ein familie med barn, og var mykje i bakgården der vi budde.

Eg seier køyr på, men tenk over KVA by, og kva aktivitetar de legg opp til😃

Skrevet

London passer også best for barn som kan klare seg uten barnevogn etter min mening. København er mer barnevognvennlig.

Anonymous poster hash: 82e2d...f10

Skrevet

Vi var i NY sommeren før eldste fylte to. Var tre voksne da, så vi byttet litt på å shoppe, og la til rette for lekestunder i parker. Nå bor vi i Oslo, så kanskje derfor det ikke skremte oss.. Vi hadde en kjempefin tur!

Anonymous poster hash: 521e7...347

Skrevet

Glemte å nevne at NY har jo både Central Park med en liten dyrehage og Bronx zoo. Og museumer som passer for barn også. Båttur på Hudson river. Ikke noe problem å feriere der med barn og ikke egoistisk så lenge man tar hensyn til barna!

Anonymous poster hash: 521e7...347

Skrevet

Tusen takk for svar!

Barnet er veldig sosial av seg, og liker at det skjer noe. Sover godt i vogn. Vi legger så klart opp til aktiviteter tilpasset barnet, så det blir ikke en tur med bare shopping og fortauskafeer nei😃

Takk for tips, vurderer København... Har aldri tenkt på Berlin faktisk! Kanskje det hadde vært noe.

Hi

Skrevet

Mer enn på en charterferie, vil jeg tro!

Hi

Skrevet

Uproblematisk, dere vil jo tilpasse etter barnet. Vi skal til flere storbyer i løpet av sommeren, og har med en på snart halvannet. Det kommer nok til å bli fint, for alle!

Skrevet

Jeg må bare le når jeg hører at man ikke kan dra på storbyferie m små barn, og at det endatil skal være egoistisk å finne på noe slikt! Hva er det dere ser for dere? Det BOR faktisk masse barn i disse byene ...

Vi har reist på storbyferie med baby og små barn mange ganger og syns det er helt perfekt. Storbyer har gjerne mange flotte parker (perfekt for picknick og for barnet til å krabbe/løpe/utfolde seg) spennende lekeplasser, museer, dyrehager, fontener osv (vi var f.eks i Nice med en toåring og han elsket place Massena med de dansende fontenene, han kunne sitte og kikke i evigheter)

Bor alltid i leilighet så det er lettere å følge samme rutiner som hjemme, barnet kan legges i eget rom på samme tid som hjemme mens vi voksne kan være sosiale i stuen, man kan lage mat, koke grøt osv.

Gøteborg, København, Berlin, Lisboa, Nice og Barcelona har vært topp reisemål for oss. Lisboa har f.eks et helt vanvittig flott akvarium.

Anonymous poster hash: 1e352...b74

Skrevet

Berlin er veldig fint og barnevennlig.

Her har jeg to vidt forskjellige barn, og det ene barnet hadde jeg aldri reist på storbyferie med i den alderen. Det barnet var ekstremt aktivt og trassig. Nektet plent og sitte i vogn, og var ekspert på å stikke av, løp overalt. På restaurant skrek barnet hele tiden.

Mens andre barnet var rolig, koste seg i vogna, og ble underholdt av å se på alt mulig. Var rolig på restaurant og.

Anonymous poster hash: 1422b...705
Skrevet

Vi har bare positive erfaringer med å ha med våre barn på storbyferie!

Har reist på storbyferie med de siden de har vært på. Mange fine byer å reise til, new York er faktisk en av byene vi har mest positive opplevelser med. Masse å finne på for små barn, og en del grønne lunger med lekestaviv etc i tillegg til Central Park.

Er barnet 1 1/2 år, er vår erfaringer at de er fornøyd bare de får lekt og utfolder seg litt innimellom.

Husk å ta med en god reisetrille som er god å sove i :)

Har veldig god erfaring med Lisboa, København, Sttockholm, London, New York, Paris (ikke minst!), Valencia, Roma og Berlin blant annet, med små barn.

Anonymous poster hash: 33617...5f9

Skrevet

Ha ha, det høres ut som at enkelte her tror det ikke bor småbarn i storbyer😂

Storbyferie kan være helt supert - jeg ville forsøkt å bo et familievennlig sted med park/lekepark i nærheten - samt godt med kafeer, matbutikker og god kollektiv forbindelse. Og gjerne et badested i nærheten! Det trenger ikke å få noen som helst innvirkning på rutinene. Kos dere - vi har kjempegod erfaring med å feriere i storbyer😎

Anonymous poster hash: f4044...78c

Skrevet

ja. stakkars liten, tenkt på barnet ikke deres behov

Anonymous poster hash: b3faa...14d
Skrevet

Halvannetåringen er kjempeenkel å reise på ferie med.  Han eller hun bryr seg vel lite om hvor dere er så lenge han har de han er glad i rundt seg og de han reiser med er oppegående fornuftige mennesker som ser på storbyferie som mye annet enn shopping og restauranter. Jeg har aldri skjønt det med at man ikke kan reise hvor som helst med omtrent hvem som helst.  Barna er med på ferie der vi har lyst til å reise, men de taes selvfølgelig med på råd når de er gamle nok til det, kanskje ikke på hvor vi skal reise, men hva vi skal gjøre.  Vi planlegger og undersøker på forhånd hva vi kan finne på og som passer både for store og små, og slike ting finner vi uansett om vi reiser til storbyer, til syden, på bilferie i Norge eller Europa, på familebesøk eller på hytta som vi kan låne på fjellet.

Så kjør på, jeg personlig ville mye heller tatt ettåringen med på storbyferie enn på sydenferie.

Skrevet

Hi her.

Takk for svar!

Det står mellom typisk sydenferie (Alcudia e.l) og storbyferie. Jeg tenker selv at sydenferie er utelukket, da jeg helst vil ligge på en solseng og lese bøker der😎, ikke løpe rundt etter barnet, som er en meget utforskende type. Tror det hadde blitt mye stress og "nei". Tenker neste år er bedre, da er språket bedre.

Storbyferie for oss: Bo i leilighet i et typisk rolig boligstrøk. Eget soverom til mini, så rutiner kan overholdes. Tar med vår egen vogn, som han sover godt i. Spiser frokost på kafe, så tar mini duppen sin i vogna. Mens han dupper shopper vi, tar en kaffe på kafe, slapper av. Når han våkner drar vi til en lekeplass/park så han får leke og utforske. Tar med pledd og leker. Så drar vi i zoo/på museum/triller rundt i gatene, før vi drar og spiser middag et sted/får levert fra et sted. Mini elsker all slags mat og koser seg når han får spise god mat. Etter middag roer vi ned med rolig lek, litt film på ipad, eller en bok. Så kveldsmat og legging. Så kan vi voksne sitte oppe utover kvelden. Noen dager blir det mye aktivitet, andre dager lite. Vi tar ting som de kommer. Hele shoppingdager blir det selvsagt ikke, men en butikk eller to innimellom. Mini er tålmodig i vogna når det er ting og mennesker å se på.

Jeg tenker dette er den ultimate ferie for oss!

Skrevet

Vi var i Barcelona. Det gikk kjempe fint.

Anonymous poster hash: 61fda...ffa

Skrevet

Hi her.

Takk for svar!

Det står mellom typisk sydenferie (Alcudia e.l) og storbyferie. Jeg tenker selv at sydenferie er utelukket, da jeg helst vil ligge på en solseng og lese bøker der😎, ikke løpe rundt etter barnet, som er en meget utforskende type. Tror det hadde blitt mye stress og "nei". Tenker neste år er bedre, da er språket bedre.

Storbyferie for oss: Bo i leilighet i et typisk rolig boligstrøk. Eget soverom til mini, så rutiner kan overholdes. Tar med vår egen vogn, som han sover godt i. Spiser frokost på kafe, så tar mini duppen sin i vogna. Mens han dupper shopper vi, tar en kaffe på kafe, slapper av. Når han våkner drar vi til en lekeplass/park så han får leke og utforske. Tar med pledd og leker. Så drar vi i zoo/på museum/triller rundt i gatene, før vi drar og spiser middag et sted/får levert fra et sted. Mini elsker all slags mat og koser seg når han får spise god mat. Etter middag roer vi ned med rolig lek, litt film på ipad, eller en bok. Så kveldsmat og legging. Så kan vi voksne sitte oppe utover kvelden. Noen dager blir det mye aktivitet, andre dager lite. Vi tar ting som de kommer. Hele shoppingdager blir det selvsagt ikke, men en butikk eller to innimellom. Mini er tålmodig i vogna når det er ting og mennesker å se på.

Jeg tenker dette er den ultimate ferie for oss!

Høres topp ut!! Med min 1,5 åring hadde det vært galskap å reise til storby, men for dere høres det helt topp ut :)

Anonymous poster hash: 62c30...677

Skrevet

Barnet vil vel bare være der foreldrene er??

Anonymous poster hash: 62c30...677

Skrevet

Storbyferie er vel minst like bra som sydentur.

Mye mer å se på, og finne på. Etter min mening, da!! :-)

Anonymous poster hash: 62168...a27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...