Gå til innhold

Xander

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan uttaler man det?

Eksander?

Anonymous poster hash: 46632...def

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det virkelig noen som heter det?

Anonymous poster hash: 6545e...4bb
Skrevet

Sander

Anonymous poster hash: 31db7...ac2

Skrevet

På engelsk uttales det sander (jmf "Buffy - the vampyre slayer", en av gjengen het Xander) :)

Hva skulle vi gjort uten TV!??!?

Anonymous poster hash: be34a...4d7
Skrevet

Tusen takk. Jeg ante virkelig ikke hvordan det skulle uttales.

Men hvorfor ikke bare kalle gutten for Sander da. Kjære folk.

Hi

Anonymous poster hash: 46632...def

Skrevet

Jobbet i en barnehage der en gutt het Xander (og et navn til), de uttalte det som eksander.

Anonymous poster hash: 854a9...016

Skrevet

Hmmm tro om vi har jobbet i samme bhg. ;-)

Anonymous poster hash: 9ba87...e3a

Skrevet (endret)

Som navn på en norsk gutt ville jeg har uttalt det Eksander eller Ksander, selv om det siste krever at man tar i litt for å få sagt det. Ville nok ha tenkt at de gikk for den sistnevnte uttalen. For øvrig synes jeg det er merkelig å gi barna et navn som skal staves på rarest mulig måte og slik at barna må stave navnet sitt eller forklare uttalen hele resten av livet.

Endret av Superdolly
Skrevet

Vi har en venn som heter Xavier og det uttales som Ksavier.

Blir vel kanskje det samme med Xander

Anonymous poster hash: 7283e...9f1

Skrevet

Mitt tantebarn heter Cancer,det uttalels Sander hos oss ihvertfall

Skrevet

oi hva tenkte de når de valgte å skrive det på den måten . Vil anta at de ikke vet at det er det samme som kreft vertfall

Anonymous poster hash: 976c1...308

Skrevet

oi hva tenkte de når de valgte å skrive det på den måten . Vil anta at de ikke vet at det er det samme som kreft vertfall

Anonymous poster hash: 976c1...308

Hihi skulle stå Xander :)

Skrevet

Herlighet hva er vitsen med å skrive det sånn. Stakkars unge som må stave navnet sitt hver dag..

Anonymous poster hash: 2b241...5cf

Skrevet

Altså, vi kalte vår sønn for Sander, nydelig navn som også er oppkalling, men jeg kunne aldri i verden ha skrevet det Xander. Føles helst feil når man bor i dette landet selv om jeg har sett det en del utenlands. 

Forøvrig uttaler jeg Xander akkurat likt som Sander. 

Anonymous poster hash: b22ad...238
Gjest Darwinia:-)
Skrevet

På engelsk uttales det sander (jmf "Buffy - the vampyre slayer", en av gjengen het Xander) :)

Hva skulle vi gjort uten TV!??!?

Anonymous poster hash: be34a...4d7

Det uttales vel ikke Sander i Buffy? Jeg vil si at der uttales det mer som Eksander, men at E'en slukes, slik at det ligger litt mot "Ksander".
Skrevet

Ei jeg kjenner har en sønn som heter Xander, hun er norsk, mannen er amerikansk. De sier Sander, hun på norsk, han på amerikansk.

Anonymous poster hash: 1f4e8...b6c

Skrevet

oi hva tenkte de når de valgte å skrive det på den måten . Vil anta at de ikke vet at det er det samme som kreft vertfallAnonymous poster hash: 976c1...308

Hihi skulle stå Xander :)

Uff! Takk for en god latter!

Anonymous poster hash: a5bc4...5b7

Skrevet

Xander uttales Sander.

Slik som xylofon uttales sylofon.

Anonymous poster hash: eadb0...be4

Skrevet

Xander uttales Sander.

Slik som xylofon uttales sylofon.Anonymous poster hash: eadb0...be4

Syns ikke det er så veldig logisk. Det er en etymologisk grunn til at vi fortsatt skriver xylofon selv om vi ikke uttaler k-lyden i ordet. Xylos=tre, fonos=lyd, dvs et instrument som lager klang av tre (til forskjell fra metallofonen, der stavene er av metall).

Der er ingen etymologisk grunn til å plage et barn med en håpløs stavemåte av et navn som skal uttales Sander.

(Hva om jeg kaller sønnen min Psteinar, og sier det uttales Steinar? For man kan jo skrive psykolog uten å si p-lyden. Eller Ptorbjørn, med p som i pterodaktyl. Eventuelt Åslaugh, med h som i Sarah. Et utall av muligheter!)

Anonymous poster hash: 1068b...8f8

Skrevet

Xander uttales Sander.

Syns ikke det er så veldig logisk. Det er en etymologisk grunn til at vi fortsatt skriver xylofon selv om vi ikke uttaler k-lyden i ordet. Xylos=tre, fonos=lyd, dvs et instrument som lager klang av tre (til forskjell fra metallofonen, der stavene er av metall).

Der er ingen etymologisk grunn til å plage et barn med en håpløs stavemåte av et navn som skal uttales Sander.

(Hva om jeg kaller sønnen min Psteinar, og sier det uttales Steinar? For man kan jo skrive psykolog uten å si p-lyden. Eller Ptorbjørn, med p som i pterodaktyl. Eventuelt Åslaugh, med h som i Sarah. Et utall av muligheter!)

Du må mene hva du vil, Xander uttales fortsatt Sander 😊

Skrevet

Xander uttales Sander.

(Hva om jeg kaller sønnen min Psteinar, og sier det uttales Steinar? For man kan jo skrive psykolog uten å si p-lyden. Eller Ptorbjørn, med p som i pterodaktyl. Eventuelt Åslaugh, med h som i Sarah. Et utall av muligheter!) Anonymous poster hash: 1068b...8f8

Du må mene hva du vil, Xander uttales fortsatt Sander Anonymous poster hash: eadb0...be4

Men å si navnet høyt og tro at noen skal skjønne hvordan det skrives er vel en annen ting, og det er der jeg mener man like godt kan si "Jeg heter Steinar, med P..."

Hvis noen sa til meg "Jeg heter Sander med X", ville jeg garantert tro at jeg hadde misset begynnelsen av ordet og at han hadde sagt "Alexander med X".

Så frykt ikke, jeg klarer sikkert å lese det høyt og uttale det rett, men det er nå likevel å plage barnet.

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Xander uttales Sander.

(Hva om jeg kaller sønnen min Psteinar, og sier det uttales Steinar? For man kan jo skrive psykolog uten å si p-lyden. Eller Ptorbjørn, med p som i pterodaktyl. Eventuelt Åslaugh, med h som i Sarah. Et utall av muligheter!) Anonymous poster hash: 1068b...8f8

Du må mene hva du vil, Xander uttales fortsatt Sander Anonymous poster hash: eadb0...be4
Men å si navnet høyt og tro at noen skal skjønne hvordan det skrives er vel en annen ting, og det er der jeg mener man like godt kan si "Jeg heter Steinar, med P..."

Hvis noen sa til meg "Jeg heter Sander med X", ville jeg garantert tro at jeg hadde misset begynnelsen av ordet og at han hadde sagt "Alexander med X".

Så frykt ikke, jeg klarer sikkert å lese det høyt og uttale det rett, men det er nå likevel å plage barnet.

Må være utrolig kjipt å gå hele livet sitt og si: jeg heter Sander...med X. Hvis foreldre har så stort behov for å være litt annerledes synes jeg de kan finne en måte som ikke går utover barnet.

Skrevet

Xander uttales Sander.

Må være utrolig kjipt å gå hele livet sitt og si: jeg heter Sander...med X. Hvis foreldre har så stort behov for å være litt annerledes synes jeg de kan finne en måte som ikke går utover barnet.

I andre land er Xander slett ikke uvanlig. Vi i Norge venner oss nok til det også!

Skrevet

Jeg heter Camilla, men må også si "med C", for mange tror det skrives med K. Blir samme greia.

Xander er i mine øyne hakket verre. Man hører sikkert mye rare versjoner (ropes opp på venterom osv der folk bare set navnet skriftlig og må gjette).

Anonymous poster hash: 57c70...488

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...