Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #1 Skrevet 6. juli 2015 Er det på noen måte negativt å løpe så hardt at man ligger på 70-90% av makspuls på løpeturene så lenge man faktisk gjennomfører treningen og får hvile nok i ettertid? Hva tjener man på å ta seg mindre ut hvis man ikke holder på lengre? Anonymous poster hash: 2ceba...d1e
sug lut Skrevet 6. juli 2015 #2 Skrevet 6. juli 2015 Trening handler om variasjon og periodisering. Dvs alt etter hvor godt trent du er kan en uke se sånn ut: Mandag: hvile Tirsdag: Pyramide-intervaller 1-2-3-4-3-2-1, høyintensitet Onsdag: 1 time rolig langkjøring i pratefart Torsdag: 45 min hurtig langkjøring, dvs middels intensitet Fredag: Hvile Lørdag: 2 timer langkjøring Søndag: 3 timer langkjøring
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #3 Skrevet 6. juli 2015 Såfremt du ikke har fått maxpuls målt profesjonelt og stilt inn pulsmåler riktig,- så vil man mest sannsynlig ikke ligge fullt så høyt som den viser. Har jeg blitt fortalt. Det blir mer en indikasjon. Med et så høyt nivå under hele turen,- så tenker jeg at enten har du korte,- intensive økter (opp til 30min) eller du har en litt stor feilmargin på pulsmåler og ligger i realiteten mellom 50 og 75 f.eks.... Liker ikke mye "duppedingser" selv under trening,- men noen har god hjelp av det,- særlig om man skal øke utholdenhet på langturer. Rett og slett fordi man ikke klarer og ha så høy puls over lengre tid, og man lærer seg og kjenne om man ligger for høyt, om man bruker pulsklokke og unngår dermed melkesyre..... Jeg kjenner noen som har trent seg opp til habile langdistanseløpere med pulsklokke. De har da sjelden hatt løpeturer hvor pulsen stiger over 70%. Da må de roe ned,/gå litt..... Så sper de heller på med en eller to intervalløkter/korte raske turer med høy puls. Om målet ditt er bare "bli i bedre form";- men ikke noe mer spesifikt,- så trenger du ikke pulsklokke en gang. Tren som du lyster Slit det ut en gagn, nyt turen en annen :Alt etter hva du føler for... Er målet og komme under en bestemt tid på en bestem distanse er også fartsmåler/GPS viktig. Like viktig som pulsmåler. Den er mer til hjelp om du har trent en del og kjenner kroppen din. Da kan man bruke pulsmåler og lære seg og kjenne på og sett en sammenheng mellom puls og ytelse og tretthetsfølelse..... Anonymous poster hash: ba966...d32
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #4 Skrevet 6. juli 2015 Alt det dere skriver har jeg lest mange ganger, men hvorfor skader det å trene hardt? Makspulsen min er godt sjekket. Jeg har faktisk kommet høyere på egne tester enn på profesjonellmakspulstesting (bare to slag differeanse da) og jeg klarer fint å løpe 30 minutter med 90% av makspuls og over en time på 80%. Jeg har løpt halvmaraton med sntttpuls over 80%. Anonymous poster hash: 2ceba...d1e
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #5 Skrevet 6. juli 2015 Trening handler om variasjon og periodisering. Dvs alt etter hvor godt trent du er kan en uke se sånn ut: Mandag: hvile Tirsdag: Pyramide-intervaller 1-2-3-4-3-2-1, høyintensitet Onsdag: 1 time rolig langkjøring i pratefart Torsdag: 45 min hurtig langkjøring, dvs middels intensitet Fredag: Hvile Lørdag: 2 timer langkjøring Søndag: 3 timer langkjøring Hvem har tid til å bruke flere timer på trening pr dag? Jeg er iallefall avhengig av at treningen er ferdig på 1-1,5 time hvis jeg skåla ha noe tid igjen til andre ting med barna. Jeg jogger 3 ganger i uka nå på dommeren hvor jeg ikke er på elixia,3,5 km hver gang, og kjører 30 min styrke når jeg kommer hjem (mage, rumpe og bein). Jeg jogger da med en puls på gjennomsnittlig 170 med maks på 180 i løpet av turen. Makspulsen min i forhold til alder etc er 180 men jeg har justert den til 188 som jeg har ofte under trening. Anonymous poster hash: 85e4a...ba1
Oktoberrose Skrevet 6. juli 2015 #6 Skrevet 6. juli 2015 3,5 km hver gang kan vel vedlikeholde formen, men noe bedre som løper blir du ikke. Variasjon er tingen, og skal man delta på Birken, halvmaraton, maraton og lignende løp, så må det langkjøring til. Minimum en langkjøring i uka, og den må vare over 1 time. Helst lengre etterhvert. Da snakker vi pratefart, rolig og lav puls. Så kan man krydre resten av uken litt, alt etter hvor mange ganger man får til. Jeg kjører en langkjøring, en tempo, en intervall, og en rolig tur til. 4 ganger i uken, og de varierer i tid, men alle er minimum 6 km. Har bestilt meg time på Løpslabbet for å finne min terskelverdi, da har jeg litt mer å gå etter på treningene mine. Men nå er jeg veldig glad i duppeditter og pulsklokker da, og går vitenskapelig til verks på treninga. Følger Grete Waitz sitt opplegg til maraton nå, og det gjøres slavisk, sånn er nå bare jeg (og joda, jeg får like stort utbytte av skogsturen fordi) Man trenger ikke ligge høyt i puls på alle treninger, 1-2 ganger i uken er nok.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #7 Skrevet 6. juli 2015 3,5 km hver gang kan vel vedlikeholde formen, men noe bedre som løper blir du ikke. Variasjon er tingen, og skal man delta på Birken, halvmaraton, maraton og lignende løp, så må det langkjøring til. Minimum en langkjøring i uka, og den må vare over 1 time. Helst lengre etterhvert. Da snakker vi pratefart, rolig og lav puls. Så kan man krydre resten av uken litt, alt etter hvor mange ganger man får til. Jeg kjører en langkjøring, en tempo, en intervall, og en rolig tur til. 4 ganger i uken, og de varierer i tid, men alle er minimum 6 km. Har bestilt meg time på Løpslabbet for å finne min terskelverdi, da har jeg litt mer å gå etter på treningene mine. Men nå er jeg veldig glad i duppeditter og pulsklokker da, og går vitenskapelig til verks på treninga. Følger Grete Waitz sitt opplegg til maraton nå, og det gjøres slavisk, sånn er nå bare jeg (og joda, jeg får like stort utbytte av skogsturen fordi) Man trenger ikke ligge høyt i puls på alle treninger, 1-2 ganger i uken er nok. Men vet du hvorfor det egentlig er viktig å ligge lavt i puls? Hva er det som skjer i kroppen ved trening med lav puls som du ikke oppnår om du trener like lenge med høyere puls? Anonymous poster hash: 2ceba...d1e
sug lut Skrevet 6. juli 2015 #8 Skrevet 6. juli 2015 (endret) Trening handler om variasjon og periodisering. Dvs alt etter hvor godt trent du er kan en uke se sånn ut: Mandag: hvile Tirsdag: Pyramide-intervaller 1-2-3-4-3-2-1, høyintensitet Onsdag: 1 time rolig langkjøring i pratefart Torsdag: 45 min hurtig langkjøring, dvs middels intensitet Fredag: Hvile Lørdag: 2 timer langkjøring Søndag: 3 timer langkjøring Hvem har tid til å bruke flere timer på trening pr dag? Jeg er iallefall avhengig av at treningen er ferdig på 1-1,5 time hvis jeg skåla ha noe tid igjen til andre ting med barna. Jeg jogger 3 ganger i uka nå på dommeren hvor jeg ikke er på elixia,3,5 km hver gang, og kjører 30 min styrke når jeg kommer hjem (mage, rumpe og bein). Jeg jogger da med en puls på gjennomsnittlig 170 med maks på 180 i løpet av turen. Makspulsen min i forhold til alder etc er 180 men jeg har justert den til 188 som jeg har ofte under trening. Anonymous poster hash: 85e4a...ba1 Nå vet jeg ikke hvordan du får dette til å bli flere timer pr dag. Langturer i helga kan gjøres unna tidlig morgen eller sein kveld, noe pusterom bør man jo ha i en dag uansett, om man har en partner. Å være ferdigtrent etter langtur i ni-titida om morgenen er ikke akkurat å neglisjere sine barn. Endret 6. juli 2015 av sug lut
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #9 Skrevet 6. juli 2015 Jeg er ingen ekspert, men har lært at ved hardt kondisjonstrening trenes hjertet mens pulsen øker. Blant annet derfor dette intervall-maset. Ligger du lenge høyt i puls, rekker ikke musklene dine å få tilført nytt glykogen. Meget godt trente toppidrettsutdøvere kan øke sin prestasjon på "melkesyredrevet" muskulatur, men det er ikke snakk om mange prosentene. For den gemene hop er dermed denne typen trening meningsløs. Generelt tar du jo ikke skade av å trene. Tror du får mer ut av å ligge høyt i puls i kort tid og bli skikkelig svett, enn om du skulle tatt det mer med ro. Men det kan jo hende du vil få mer ut av å bytte til intervall, om du får til det på den samme tiden som du bruker nå. Ihvertfall om du skal prøve å bedre kondisen. Anonymous poster hash: 9a025...4d0
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #10 Skrevet 6. juli 2015 Du bør begynne å lese (idretts)fysiologi, Hi... Så intensiv trening som du skisserer er veldig stor belastning for kroppen, og kroppen trenger lang restitusjon i etterkant for å ha nytte av den treningen. I restitusjonen kan man trene mye annet, men da med mindre intensitet. Du trener med høy intensitet for å bedre kondisjonen. Men gjør du det for ofte greier ikke kroppen å hente seg inn igjen mellom treningene, og dermed vil du på sikt bli dårligere form fordi du blir overtrent. I tillegg vil ofte immunforsvaret bli dårligere når man trener med for høy intensitet for ofte. Trening på lavere intensitet er ikke like stor belastning for kroppen og trenger derfor kortere restitusjon og kan gjøres oftere. Dermed kan man på de treningene trene det som vil gjøre deg bedre innen hovedfeltet, f.eks. trene styrke eller lange økter med lavere intensitet. De ulike formene for trening vil totalt sett gjøre det bedre i det du gjør enn om du trener ensidig med høy intensitet. Hva mener du er hensikten med å kjøre alle treninger med så høy intensitet? Anonymous poster hash: 2ec69...695
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #11 Skrevet 6. juli 2015 Som jeg nevnte, da har du korte turer,- som er intensive,- og da er det sikkert greit. Om du ikke føler ubehag ved det,- så er det mest sannsynlig også greit for deg og trene som du gjør. Vi er alle forskjellig, tåler forskjellig, reagerer ulikt på fysisk stimuli og liker ulike former for trening. Man må finne det man liker for slik og "Holde ut" med regelmessig trening. Om det ikke er det "mest optimale" mtp ønsket effekt,- så skal man ikke bry seg,- såfremt det er det mest optimale med tanke på og komme seg på trening! Til syvende og sist er det treninga i seg selv som betyr noe,- og mindre viktig og nå de mål man måtte ha! Man må slutte og bry seg om hva "alle andre" mener er best om mest riktig. Det beste er at du trener og holder deg i form. Jeg kunne aldri i verden presset meg som du gjør,- jeg har ikke en eneste intervalløkt bak meg, men fullfører halvmarathon på ca 2 t etter et par måneder "oppkjøring";- om jeg skulle løpt i dag, vil jeg tro 2t og 15 min hadde holdt i massevis på ei flat løype.... Mens du sverger til hardere og færre økter så har jeg mange og lange,- og roligere økter. Anonymous poster hash: ba966...d32
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #12 Skrevet 6. juli 2015 Som jeg nevnte, da har du korte turer,- som er intensive,- og da er det sikkert greit. Om du ikke føler ubehag ved det,- så er det mest sannsynlig også greit for deg og trene som du gjør. Vi er alle forskjellig, tåler forskjellig, reagerer ulikt på fysisk stimuli og liker ulike former for trening. Man må finne det man liker for slik og "Holde ut" med regelmessig trening. Om det ikke er det "mest optimale" mtp ønsket effekt,- så skal man ikke bry seg,- såfremt det er det mest optimale med tanke på og komme seg på trening! Til syvende og sist er det treninga i seg selv som betyr noe,- og mindre viktig og nå de mål man måtte ha! Man må slutte og bry seg om hva "alle andre" mener er best om mest riktig. Det beste er at du trener og holder deg i form. Jeg kunne aldri i verden presset meg som du gjør,- jeg har ikke en eneste intervalløkt bak meg, men fullfører halvmarathon på ca 2 t etter et par måneder "oppkjøring";- om jeg skulle løpt i dag, vil jeg tro 2t og 15 min hadde holdt i massevis på ei flat løype.... Mens du sverger til hardere og færre økter så har jeg mange og lange,- og roligere økter. Anonymous poster hash: ba966...d32 "Problemet" er vell egentlig at jeg liker å løpe, selv om det foregår i et langsomt tempo, men om jeg løper får jeg såpass høy puls. Selv med ca 85% av makspuls kan jeg snakke nesten vanlig og skal jeg legge inn en spurt på toppen av en bakke (sikkert ikke smart, men morro) ender jeg garantert på over 95% av makspuls. Nå er jeg en "gammel" dame på snart 50 som ikke har løpt regelmessig i mer enn ca 4 år og som i den perioden har måttet ta to lengre pauser. Den ene gangen på 6 mnd og den andre gangen nesten like lenge. Grunnformen min er derfor ikke like god som hos dem som har løpt regelmessig i mange år selv om jeg trente andre ting tidligere. Det kan muligens være med å påvirke pulsen. Jeg prøver ikke å påstå at det er bedre å løpe med høy puls enn med lav, lurte bare på om noen viste hva som er fordelene for kroppen med å holde pulsen nede. At jeg trenger lengre restitusjonstid etter en time med høy puls enn en rolig time forstår jeg jo. Anonymous poster hash: 2ceba...d1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå