Gå til innhold

Ha med baby på fjelltur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten en på en måned og kjenner at det kribler etter å dra på fjelltur. Da med babyen. Noen som vil dele sin erfaring med fjellturer og baby? :)

Har en vanlig baby bjorn bæresæle som jeg bruker korte perioder om gangen her hjemme. Kan det brukes på korte turer?

Anonymous poster hash: 76368...0ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville IKKE brukt BB på fjelltur nei, verken for babyen eller din del. Til en så liten baby ville jeg vurdert sjal, da er det også lett å få regnjakke og lignende utenpå. Du kan til og med amme mens du går dersom du får inn teknikk for dette.

Jeg personlig orket ikke å ta med meg ungene på slike turer før de ble eldre, men jeg har venninner som synes dette er helt uproblematisk. De har brukt sjal, mei-tai, manduco(?) eller ego-sele.

Anonymous poster hash: a9a28...3c3
Skrevet

Jeg gikk mye i fjellet da ungene var små. Hadde de bak på ryggen i manduca. Fra de var ca nyfødt til 5-6 mnd brukte jeg en mei-tai med sjalstropper. Fantastisk bærekomfort :) Fikk en BB da største ble født, den ble brukt i 20 min og aldri mer..

Anonymous poster hash: fe473...ca8

Skrevet

Du kan fint bruke BabyBjörn-bæreselen om du selv og babyen er komfortable med den. Hvilken BabyBjörn-sele har du?

Anonymous poster hash: 9b5ae...6a1
Skrevet

Jeg har ergobaby, og minsten var 12 dager på sin første tur på magen. Men ville aldri båret i noe annet enn en ergonomisk sele eller evt sjal.

Skrevet

Jeg har en baby på 6 uker som har vært med på 4 toppturer. Bruker ergo baby hybrid sjal, er veldig fornøyd :)

Anonymous poster hash: 6613f...0ec

Skrevet

http://a-lekmer-363630.c.cdn77.org/1011666/productoriginal/babybjorn-barsele-original-classic-citysvart.jpg

Her er et bilde av den jeg har. Liker godt å bruke denne. Er det da med tanke på feilbelastning hos baby at jeg ikke burde bruke den?

Burde kanskje se litt på bæresjal da. Noen som har link til en god en? :)

Anonymous poster hash: 76368...0ba

Ja, det er hovedgrunnen. En liten baby skal sitte med knærne høyere enn hoftene (type froskestilling), og i de fleste (alle?) BB-selene kommer vekten til babyen på rumpen og nedre korsrygg, når som gjør at bena henger og ryggen og hoftene feilbelastet. Dette er nok ikke noe stort problem for en kort periode i ny og ne, men babyen bør ikke sitte slik over tid eller ofte. I tillegg er som regel ikke BB så gode for din egen rygg, noe du vil merke dersom du går for lenge med dem på.

Her kan du se på litt ulike ting:

http://www.meitaibaby.com/

http://www.jollyroom.no/produkter/baby-k-tan-barsjal-bomull-gra-xl-4?gclid=CjwKEAjwzuisBRClgJnI4_a96zwSJACAEZKeGUmLxgjZasz1lWH8bqOriaBg3C-78GkYk_vS85RtcRoCAlrw_wcB

http://www.barnashus.no/ergobaby-360-baresele-gra.html?gclid=CjwKEAjwzuisBRClgJnI4_a96zwSJACAEZKeF-66uMujGvWrx_pfObMlj3N-0nzSGFkKHl9JfPkuKBoCdXzw_wcB

Skrevet

Er ikke dere redde for å ramle/skli når der går med baby på magen/ryggen???

Ser ikke helt utbytte en baby har av og være på fjelltur heller ...

Anonymous poster hash: c1897...0e9

Skrevet

Nei. Man kan jo bare holde seg inne til barnet er noen år. Det husker jo svært lite uansett. ..

Anonymous poster hash: 234d1...6c6

Skrevet

Har det ramlet deg inn at noen kanskje har flere enn ett barn? Selv om babyen kanskje ikke har noe utbytte av det, så har nok både mor, far og eldre søsken det ;)

Og nei, de få gangene jeg gikk på tur med baby i MeiTai var jeg ikke redd for å falle, vi gikk ikke så voldsomme turer da. Det finnes nok av fjell man kan i som ikke krever at man leker fjellgeit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...