Gå til innhold

Hvor god er du i allmennkunnskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan svært lite har jeg funnet ut. Unormalt lite. Jeg kan lite om økonomi, politikk, hva som f.eks skjer i Østen. Kan lite om kjemi, matte... Lite historie. Mannen sa det rett ut til meg. Han er overrasket over hvor dum jeg er.

Anonymous poster hash: 867a4...89c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir stadig overrasket over ting en partner kan finne på å kalle sin "kjære".

Du trenger ikke være dum selv om du ikke er oppdatert på økonomi, politikk. Historie, kjemi og matte er kunnskap som ofte har med interesse å gjøre hvor mye man kan om det.

Du kan være en racer på andre områder. Ofte så henger det å være intelligent sammen med større almenkunnskaper også, men trenger ikke gjøre det.

Matte og kjemi trenger du tydeligvis ikke så mye av i hverdagen. Det andre kan du tilegne deg. Følg med på nyhetene, vær interessert, les artikler som går mer i dybden på sakene, ikke bare overfladiske "se og hør"-artikler. Lær deg geografi på nytt og repeter det når du hører noe på nyhetene fra et land du ikke kan så mye om, ta et kjapt googlesøk på landets historie. Skal ofte ikke så mye til, og det kan være forbausende interessant :)

Selv følger jeg lite med på politikk og verden for tiden. Langvarig sykdom har gjort at jeg ikke har hatt kapasitet til mer enn jeg har måttet. Så jeg føler meg mindre opplyst enn jeg var for 2-3 år siden. Men, det kan snus igjen :)

Har du barn så er det en fordel å i hvert fall kunne litt mer enn de gjennom barneskolen og videre et stykke ;)

Anonymous poster hash: da006...e79
Skrevet

Jeg kan ganske mye sånn overflatekunnskap om ting du nevner. Gjør det som regel bra i kunnskapsspill. Men kan ikke en dritt om film, skuespillere, moderne musikk eller kjendiser. Er det noe bedre, da, liksom? Hva synes du?

Anonymous poster hash: 12fee...cf0

Skrevet

Jeg er uovertruffen. Har klisterhjerne. Men om du ikke har det, betyr det ikke at du er dum. Det er stygt å si av mannen din.

Anonymous poster hash: 0483b...ec5

Skrevet

Jeg har en sykdom som gjør at jeg glemmer alt. Jeg liker å lese faglitteratur om pedagogikk, innsikt og annet interessant lesestoff, men det hjelper meg ikke i samtaler for jeg glemmer det jeg har lest like raskt igjen. Heldigvis klarer jeg å opprettholde et brukbart ordforråd, så det hvertfall er verdt noe... Men altså, jeg gjør det elendig i quiz og andre typer spill som har med kunnskap å gjøre. Tidvis føler jeg meg dum selv som kan så lite, tidvis føler jeg meg smart. Jeg har hvertfall en reflekterende og kritisk holdning til visse medier etc, og den typen smarthet er også verdifull tenker jeg.

Anonymous poster hash: f9c3c...abb

Skrevet

Tips som jeg gjorde, da jeg elsker quiz.

Kjøpte meg ei bok som jeg skrev ned hovedsteder i, både Europa og verden forøvrig.

Skrev ned innsjøer, elver og hav rangert etter areal og størrelse, helt ned til Volga f.eks, som ligger på 16 plass om jeg ikke husker feil.

Skrev ned masse forskjellig nyttig og unyttig kunnskap.

Hjernen memorerer fantastisk på det du skriver ned fremfor kun leser.

Skriv ned Lærdalstunnelen, Kmstand på Norges lengste innsjøer, litt historie og litt som rører og har rørt seg i verdensbilde på det økonomiske og politiske plan.

Garanterer deg at du kommer til å gjøre Rogn av ballesteinene til mannen din da du kommer til å briljere med dette.

Andre ting jeg kommer på som er i boken min som jeg erindrer er:

Største gropen (som marianergropen)

Muskelgrupper norsk og latin

Grand prix vinnere

Litt om USA sin historie

Amerikanske stater

Kjente landemerker

Tidligere statsministre og kongenavn

Og norsk politikkhistorie

M.m.

Skrevet

Jeg har lært utrolig mye etter at jeg oppdaget at kryssord var kjempegøy! Kjøpt meg ulike kryssordbøker og vips så må man finne ut av ulike fakta og ikke minst så får man et stort ordforråd :)

Anonymous poster hash: c9891...7b5
Skrevet

Jeg har litt kunnskaper om det du nevner, men det sitter i hodet. Men når jeg skal forklare eller involvere meg i en diskusjon så klarer ikke kunnskapen i hodet mitt å bli muntlig.

Utrolig irriterende, men langt ifra dum, men kommer til kort når det skal ut.

Syns det er slemt av din kjære å si noe sånt. Det har med interesse å gjøre. Du har dine områder du er god på og det gjør deg ikke "dum".

Jeg kan alt om sjømat da det er jobben min og sjefen min så noe alle burde huske på: selv 38 år i bransjen så lærer jeg noe nytt hver dag og den dagen jeg kan alt kan jeg like gjerne pensjonere meg. Da har jeg blitt for arrgogant og høy på meg selv.

Den leveregelen lever jeg etter og er 26.

Din kjære burde jekkes ned ett par hakk for hva så om du ikke kan så mye på det området. Det gjør deg ikke til den flotte personen du er. Du har mange gode verdier og kunnskap stiller i siste rekke mener jeg.

Anonymous poster hash: c1a37...85d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...