Gå til innhold

Dere som har erfaring med båt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

... Er det best med sovebåt eller sånn "dagbåt"? Vi er helt nye på dette med båt, men har lyst til å teste det en sesong eller to. Har to jenter på 13 og 15, også vil det være meg og mannen selvfølgelig. Noen som har en fin båt som de vil anbefale? Og hva er etter deres erfaring best, sovebåt eller dagbåt? Pris er ikke så viktig, men vi må nok holde oss på max en million.

Anonymous poster hash: 881fb...d8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må være toalett og vask i båten, uansett om det er sovebåt eller dagbåt. Jentene har også et sterkt ønske om solseng bak ;) Har en kolega som har en med både sittegruppe og solseng (som man ikke trenger å legge ned) og synes det høres genialt ut.

Anonymous poster hash: 881fb...d8b

Gjest Minnieropptatt
Skrevet

Jeg ville hatt sovebåt. Helst med dusj, toalett, kjøkken og plass til å sole seg. Da er det greiere å reise på tur over flere dager. Hvis dere ikke er veldig glade i å sove i telt da.

Skrevet

Brukes uttrykkene sovebåt og dagbåt? (Jeg har aldri hørt dem brukt tidligere.)

Umulig å si hva som er "best". Det viktigste dere gjør er å sette dere ned og finne ut hva dere vil bruke båten til.

Hva skal dere bruke båten til? er kanskje det viktigste dere bestemmer dere for.

Hvor skal dere bruke båten?

Hvor mye skal dere bruke båten?

Skal dere bare utpå fjorden på en solskinnsdag, legge til ved en holme og sole dere og så dra hjem?

Da trenger dere kanskje en badeplattform bak.

Vil dere ha mulighet til vannski? (krever gjerne større motor)

Vil dere fiske - i så fall hvor mye? (noen "leketøybåter" er mindre praktiske å fiske fra)

Eller vil dere ha muligheten til litt lengre turer og eller overnatting?

Skal båten kun brukes på sommeren, eller vil dere ha en båt dere også kan bruke ellers i året?

Har dere kunnskapene som skal til for å ha en større båt? Båtførerprøven, fortøyning, lese sjøkart, vurdere vær og vind?

Mitt beste råd er at dere snakker med folk som er litt erfarne med båt, som kan hjelpe dere litt på vei i å fokusere mot den båttypen som passer best for dere. Ellers går det også an å snakke med de som selger fritidsbåter, litt variabelt hvor mye tid de er interessert i å bruke, men forstår de at dere er seriøst interessert så vil seriøse forhandlere ta seg litt mer tid til å hjelpe dere (bare vær obs på at de alltid er ute etter å selge det de tjener godt på ;) ).

Aller viktigst er at dere finner ut hva dere ønsker å bruke båten til! :)

Kjøper dere en praktisk båt med soveplasser så har dere en båt som er mer anvendelig enn bare en åpen båt beregnet for kortere dagsturer. Men om dere ikke kommer til å bruke de funksjonene så er det unødvendig å legge så mye penger ned i en båt, da er det bedre med en "dagsbåt".

Når dere har funnet ut hva dere vil bruke båten til (og ev. hvor, farvann kan ha noe å si, forskjell om dere bor langs Oslofjorden eller ytterst på vestlandet), da vil det bli mye enklere for dere. Da har dere også en makspris, og dere kan lettere vinkle dere inn mot bestemte typer.

Underveis må dere også se om dere vil ha en ny båt eller kjøpe en brukt. Undersøk priser på det når dere har bestemt dere for type båt.

En annen ting som dere bør sjekke ut er muligheten for båtplass. Noen steder er det vanskelig å få båtplass, og båtforeningene opererer der med ventelister. Andre steder er ikke dette noe problem. Kan båten ligge ute hele året, eller tas den opp på vinteren. Om den skal ligge ute på vinteren, har dere tid til å se etter den jevnlig høst-vinter-vår?

Om dere ikke har båtførerprøven så kast dere med et slikt kurs begge to. Da får dere garantert også kontakt med andre som kan litt mer båt, eller får tips av kurslederen.

Båt er morsomt og trivelig, best er det om man finner en båt som passer best til det dere skal bruke den til :)

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 01824...4cd
Skrevet

Svigers har en 25-fots båt med 4 sengeplasser. Det er et lite toalett med dusj, og et lite kjøkken. Båten fungerer til overnatting, og den er likevel ikke for stor til dagsturer. Dersom dere skal bruke den veldig mye, og trolig sove ofte i den, ville jeg nok valgt en noe større båt enn 25 fot.

Svigers sin båt er super for oss også, jeg takler å være matros, og den er grei å legge inntil med. Har baupropell som jo gjør det hele lettere.

Anonymous poster hash: d30e1...dcd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...