Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får snart et to sifret millionbeløp inn på konto, litt uventet at det kom nå, men sånn ble det:-) Har ikke bestemt meg helt for hvordan jeg skal disponere de enda men har gjort meg noen tanker.. Hva hadde dere gjort?

Anonymous poster hash: 04996...88b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da hadde jeg brukt penger til å reise til utlandet for å bli frisk. Kommer ingen vei i Norge.

Som frisk ville jeg startet opp igjen med det jeg jobbet med tidligere, selvstendig, og jeg skulle skapt en god arbeidsplass :)

Og så ville jeg hatt et hus med hage et sted og en bil. Jeg ville også sponset en bil til en venninne som virkelig kunne trengt en.

Må være deilig å få sååå mye penger :) Bruk dem fornuftig, få gjerne hjelp av en økonomisk rådgiver som er dyktig. Fort gjort å sose bort et stort beløp uten at du føler at du har brukt så mye, så tenk deg om hvordan du skal bruke dem og få dem til å vare/øke.

Anonymous poster hash: ab9ca...918
Skrevet

Sånn uten videre? Djezes! Ville bestilt meg tur til sydligere strøk, betalt inn noe på boliglån(om det er høyt), kjøpt alt jeg trenger nå; altså utemøbler, ny soffa 😊 og tatt med hele familien ut og spist sushi 😂👍 etter landingen vurdert noen fond.. Brukt lang tid på å bestemt meg tror jeg 😊

Anonymous poster hash: 95775...357

Skrevet

Jeg tenkte på å sette store deler i fond( noe forskjellige), litt på høyrente konto og kjøpe ny bil. Tenkte å beholde huslånet da jeg ser at man historisk får mye mer igjen på fondssparing.. Hva tenker dere om det?? HI

Skrevet

Why?

Anonymous poster hash: 22a08...121

Skrevet

Why what?

Skrevet

Jeg tenkte på å sette store deler i fond( noe forskjellige), litt på høyrente konto og kjøpe ny bil. Tenkte å beholde huslånet da jeg ser at man historisk får mye mer igjen på fondssparing.. Hva tenker dere om det?? HIAnonymous poster hash: 04996...88b

For du vil trenge å få noe igjen, mener du? Jeg tror ikke jeg vil klare å bruke opp et tosifret millionbeløp i min levetid.

Anonymous poster hash: 1c030...255

Skrevet

Jeg ville kjøpt meg hus iallefall, antakeligvis bygget, men om jeg fant et hus på en tomt jeg virkelig likte så ville jeg kjøpt det, revet huset og bygget noe helt nytt og fint. Og jeg ville kjøpt meg ei hytte og så ville jeg dratt på en skikkelig ferie, først med ungene og familien så ville jeg invitert et par venninner med på en jentetur. Jeg ville vel også satt til sides til ungene. Og jeg hadde vært gjeldsfri tvert. MEN tatt meg opp lån på hus, da det er gunstig å ha litt lån ;)

Skrevet

Jeg tenkte på å sette store deler i fond( noe forskjellige), litt på høyrente konto og kjøpe ny bil. Tenkte å beholde huslånet da jeg ser at man historisk får mye mer igjen på fondssparing.. Hva tenker dere om det?? HIAnonymous poster hash: 04996...88b

For du vil trenge å få noe igjen, mener du? Jeg tror ikke jeg vil klare å bruke opp et tosifret millionbeløp i min levetid.

Da er du nok utrolig dårlig på å regne 😂😂😂

Anonymous poster hash: 6f23d...3c9

Skrevet

For du vil trenge å få noe igjen, mener du? Jeg tror ikke jeg vil klare å bruke opp et tosifret millionbeløp i min levetid. Anonymous poster hash: 1c030...255

Da er du nok utrolig dårlig på å regne Anonymous poster hash: 6f23d...3c9

Nei, på å shoppe. Men hver sin lyst.

Skrevet

Da er du nok utrolig dårlig på å regne 😂😂😂

Anonymous poster hash: 6f23d...3c9

Beklager å si det, men der er jeg dessverre svært enig. Det er ikke "vanskelig" å bruke opp et to sifret millionbeløp (det er tosifret men ikke veldig høyt..;-)) Jeg er faktisk nødt til å investere for at det skal vare( som de fleste andre) i tillegg ønsker jeg at det skal være mulig å gi noe til min barn når de blir voksne.

Skrevet

Jeg ville kjøpt meg hus iallefall, antakeligvis bygget, men om jeg fant et hus på en tomt jeg virkelig likte så ville jeg kjøpt det, revet huset og bygget noe helt nytt og fint. Og jeg ville kjøpt meg ei hytte og så ville jeg dratt på en skikkelig ferie, først med ungene og familien så ville jeg invitert et par venninner med på en jentetur. Jeg ville vel også satt til sides til ungene. Og jeg hadde vært gjeldsfri tvert. MEN tatt meg opp lån på hus, da det er gunstig å ha litt lån ;)

Jeg har et nybygd "drømmehus" så nytt hus er ikke aktuelt for meg :-)

Skrevet

Jeg har et nybygd "drømmehus" så nytt hus er ikke aktuelt for meg :-)

Enda bedre, så slipper du å blåse av millioner på det, enda mer å leke seg med sier nå jeg ;)

Skrevet

Jeg ville "saltet ned" en sum tiltenkt startkapital til ungene. Fått hjelp til å plassere de gunstikst mulig.

Så ville jeg oppgradert boligen vår. Har et hus fra 1952 som vi nesten har totalrenovert, det eneste som gjenstår er kjøkken, peis og en siste finish rundt om inne og en del hagearbeid.

Så ville jeg bestilt en "one in a lifetime" familieferie. 4-6 uker, USA eller Australia.

Anonymous poster hash: 17125...1b7

Skrevet

Jeg ville "saltet ned" en sum tiltenkt startkapital til ungene. Fått hjelp til å plassere de gunstikst mulig.

Så ville jeg oppgradert boligen vår. Har et hus fra 1952 som vi nesten har totalrenovert, det eneste som gjenstår er kjøkken, peis og en siste finish rundt om inne og en del hagearbeid.

Så ville jeg bestilt en "one in a lifetime" familieferie. 4-6 uker, USA eller Australia.

Anonymous poster hash: 17125...1b7

Hvordan ville du "saltet ned" pengene satt av til barna da?

Skrevet

Hadde kjøpt drømmekåken, bil, fylt opp diverse kontoer og lagt av en god sum til buffer og ferier. Resten hadde jeg spart og satt i fond til oss og sønnen vår :)

Skrevet

Ville kjøpt en bygård i god stand og tjent penger på å leie ut. Inntekten er større enn utgiftene

Anonymous poster hash: 0ab3c...dea

Skrevet

Jeg har en venninne som sliter skikkelig med økonomien , helt uforskylt. Det første jeg ville gjort var å betale ned mye av huslånet hennes. Ellers vet jeg ikke helt. Vi har egentlig det vi trenger.

Anonymous poster hash: e7667...dbc

Skrevet

Tror faktisk ikke jeg ville gjort de helt store innhuggene med det første. Hadde heller brukt litt tid til å tenke, med beina godt plantet på jorda. Umiddelbart hadde jeg:

- Søkt meg ned til 60 eller 80% stilling. (Har en krevende jobb).

- Gjort ferdig de siste prosjektene i hagen og småting i huset.

- Delt litt med en alenemor jeg kjenner, som bor i et gammelt hus og har et vrak av en bil.

Anonymous poster hash: 9691d...2dc
Skrevet

Betalt ned huset, tatt en reise, muligens redusert stillingen min en liten periode når barna var små. Kjøpt utleie leilighet/hus. 

En ny motor (kanskje en bedre båt også) Betalt noen for å ordne rundt huset (få slike fine blomsterbedd, brostein, mer grus og malt låven, kanskje en liten uteplass med tak) 

Så ville jeg sløst litt på ting jeg egentlig ikke trenger som nytt gulv inne og noen ny møbler. SÅ hadde det nok vært tomt. 

Dette er det jeg hadde tenkt jeg skulle gjort med pengene, hvis jeg hadde virkelig fått en slik sum hadde jeg nok kun betalt ned på lånet og spart meg i hjel- kjipa som jeg er :-p

Anonymous poster hash: 0238c...bf9
Skrevet

Jeg er ikke dårlig på å regne og hadde gjort som følger:

Betalt ut lån = 3 mill

Bygd ut og fått huset litt mer som vi ønsker = 1.5 mill

Kjøpt hytte = 2.5 mill (max)

Satt en mill til hver unge = 3 mill

Pengene til barna ville jeg bare satt på vanlig konto fordi jeg har lest flere steder at folk har tapt penger på andre investeringer om de ikke har greie på det. Dvs at bankens fonds investeringer har gitt lavere avkasting for småsparernes enn en hva en vanlig høyrentekonto ville gitt.

Hva har jeg igjen å bruke?

Uten lån og ingen forestående store utgifter ville vi levd veldig godt på vår årsinntekt som er ca 1.6 mill....

Anonymous poster hash: 4d84d...94e

Skrevet

Først betalt ned huset og studielån. Så ville jeg hjulpet mamma med å få kjøpt seg leilighet. Ny bil, kjøpt hytte ved sjøen og satt av en million til ungene. Satt en million på buffer og hatt resten på brukskontoen 😂 hadde nok ikke vært igjen all verden etter bufferen. Og selvfølgelig, hatt med familien på ferie.

Anonymous poster hash: 74ff9...32b

Skrevet

Betalt ned huset, tatt en reise, muligens redusert stillingen min en liten periode når barna var små. Kjøpt utleie leilighet/hus.

En ny motor (kanskje en bedre båt også) Betalt noen for å ordne rundt huset (få slike fine blomsterbedd, brostein, mer grus og malt låven, kanskje en liten uteplass med tak)

Så ville jeg sløst litt på ting jeg egentlig ikke trenger som nytt gulv inne og noen ny møbler. SÅ hadde det nok vært tomt.

Dette er det jeg hadde tenkt jeg skulle gjort med pengene, hvis jeg hadde virkelig fått en slik sum hadde jeg nok kun betalt ned på lånet og spart meg i hjel- kjipa som jeg er :-p

Anonymous poster hash: 0238c...bf9

Hihi.. Merker jeg blir litt sånn jeg også, har ikke lyst til å bruke noe særlig av de:-) rart når man plutselig disponerer mye mer penger enn til vanlig😊

Skrevet

Kjøpt tomt og bygd hus!!!

Kjøpt ny bil.

Nye møbler +++

Satt av penger til ungene.

Anonymous poster hash: d9526...c91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...