Anonym bruker Skrevet 4. juli 2015 #1 Skrevet 4. juli 2015 Jeg har ikke tv. Jeg har ikke data. Jeg har ikke ipader eller en mase spill på tlf. Folk ser rart på meg når jeg sier jeg ikke har disse tingene. Ikke fordi jeg ikke har råd (det startet jo der), men fordi behovet ikke har meldt seg. Barna er ikke ikke store nok til å interessere seg (eldste er 7, yngste er 2) og de maser ikke om det heller. Jeg ser ikke på tv, så hvorfor ha det (følger jo med lisens og alt mulig av ekstra kostnader å se på den kassa). Hvorfor er det ikke sosialt akseptert å ikke ha disse duppedittene? Anonymous poster hash: 753a8...738
*Miss Marple* Skrevet 4. juli 2015 #2 Skrevet 4. juli 2015 Jeg vil faktisk ikke betegne tv og data som 'mye rart'. Spesielt data er ganske nødvendig i dagens samfunn. Det er også viktig at skolegutten din lærer å håndtere en pc, det er faktisk blitt en grunnleggende ferdighet.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2015 #3 Skrevet 4. juli 2015 Det får de på skolen. De opplærer i data. Det er ennå ingen lekser som skal leveres på data, så jeg ser ikke behovet Anonymous poster hash: 753a8...738
Fullrulle86 Skrevet 4. juli 2015 #4 Skrevet 4. juli 2015 Det handler vel litt om å følge med i tiden! Jeg kan se at en tv kanskje ikke er nødvendig, men en pc er jo svært nyttig! Dessuten er det veldig viktig at barna får kunnskap om nettopp pc. Hvordan sjekker du selvangivelsen, betaler regninger osv. ? Mye som i dag er i papirform blir erstattet med elektroniske løsninger. Siden du skriver på denne siden regner jeg da med at du har internett? Skriver du med mobilen? Hadde det ikke da vært enklere med en pc/nettbrett? Bruker du ikke e-mail heller?
*Miss Marple* Skrevet 4. juli 2015 #5 Skrevet 4. juli 2015 Det får de på skolen. De opplærer i data. Det er ennå ingen lekser som skal leveres på data, så jeg ser ikke behovet Anonymous poster hash: 753a8...738 Men de få timene der er nok ikke nok og han sakker nok ganske snart akterut i forhold til de andre som er vant med nettbruk/pc fra ung alder, men så lenge du er obs på det går det sikkert bra. Det er ditt valg selv om jeg ikke skjønner helt vitsen med å holde så voldsomt igjen.
Fullrulle86 Skrevet 4. juli 2015 #6 Skrevet 4. juli 2015 Dessuten kan barna gå glipp av noe i det sosiale uten nettoppp disse tingene. Barnet ditt vet vel verken hva Newton eller Fantorangen er eller kan bidra med en rolle i en lek der barna f.eks leker Frost. Ja verden er blitt veldig kommersiell, men det er ikke så mye en får gjort med det.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2015 #7 Skrevet 4. juli 2015 Det handler vel litt om å følge med i tiden! Jeg kan se at en tv kanskje ikke er nødvendig, men en pc er jo svært nyttig! Dessuten er det veldig viktig at barna får kunnskap om nettopp pc. Hvordan sjekker du selvangivelsen, betaler regninger osv. ? Mye som i dag er i papirform blir erstattet med elektroniske løsninger. Siden du skriver på denne siden regner jeg da med at du har internett? Skriver du med mobilen? Hadde det ikke da vært enklere med en pc/nettbrett? Bruker du ikke e-mail heller? Sjekker selvangivelsen fra tlf. Mail også. Og betaler regninger via tlf. Har ikke Internett, bruker tlf 4g eller hva det heter. Jeg holder ikke igjen på noe. Barna ber ikke om noe heller. Data og tlf og nettbrett lærer de veldig fort. Det ser jeg på min niese som lærte sin nye tlf og data på en time. Jeg synes faktisk det er litt slitsomt at samfunnet skal bestemme hva jeg velger å ha i mitt hjem. Dette kun fordi "alle andre har det" Anonymous poster hash: 753a8...738
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2015 #8 Skrevet 4. juli 2015 Dessuten kan barna gå glipp av noe i det sosiale uten nettoppp disse tingene. Barnet ditt vet vel verken hva Newton eller Fantorangen er eller kan bidra med en rolle i en lek der barna f.eks leker Frost. Ja verden er blitt veldig kommersiell, men det er ikke så mye en får gjort med det. De går da ikke glipp av det sosiale om de ikke ser på tv? Det er nesten latterlig å si. Har ikke vært borti at barn leker Newton eller fantoranger noe sted. Ikke at de snakker om det heller. Anonymous poster hash: 753a8...738
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2015 #9 Skrevet 4. juli 2015 Har ikke tv eller ipad, men har pc og nettilgang. Anonymous poster hash: 77172...72f
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2015 #10 Skrevet 4. juli 2015 Har ikke tv eller ipad, men har pc og nettilgang. Anonymous poster hash: 77172...72f Jeg har også tilgang på nett via tlf. Men barna er ikke interessert i data og da ser jeg ikke hensikten. Bra at det er flere som ikke har alt mulig. Trodde jeg var den eneste som ikke hadde en pad til hvert av barna Anonymous poster hash: 753a8...738
Fullrulle86 Skrevet 4. juli 2015 #11 Skrevet 4. juli 2015 Det handler vel litt om å følge med i tiden! Jeg kan se at en tv kanskje ikke er nødvendig, men en pc er jo svært nyttig! Dessuten er det veldig viktig at barna får kunnskap om nettopp pc. Hvordan sjekker du selvangivelsen, betaler regninger osv. ? Mye som i dag er i papirform blir erstattet med elektroniske løsninger. Siden du skriver på denne siden regner jeg da med at du har internett? Skriver du med mobilen? Hadde det ikke da vært enklere med en pc/nettbrett? Bruker du ikke e-mail heller?Sjekker selvangivelsen fra tlf. Mail også. Og betaler regninger via tlf. Har ikke Internett, bruker tlf 4g eller hva det heter. Jeg holder ikke igjen på noe. Barna ber ikke om noe heller. Data og tlf og nettbrett lærer de veldig fort. Det ser jeg på min niese som lærte sin nye tlf og data på en time. Jeg synes faktisk det er litt slitsomt at samfunnet skal bestemme hva jeg velger å ha i mitt hjem. Dette kun fordi "alle andre har det" Anonymous poster hash: 753a8...738 Men når du bruker tlf til alt dette så sier du jo egentlig at du faktisk HAR behov for en duppedings for å gjøre dette! Da faller vel poenget ditt litt vekk! Ser ikke forskjellen på om du sjekker mailen på tlf eller en ipad!?
Fullrulle86 Skrevet 4. juli 2015 #12 Skrevet 4. juli 2015 Dessuten kan barna gå glipp av noe i det sosiale uten nettoppp disse tingene. Barnet ditt vet vel verken hva Newton eller Fantorangen er eller kan bidra med en rolle i en lek der barna f.eks leker Frost. Ja verden er blitt veldig kommersiell, men det er ikke så mye en får gjort med det.De går da ikke glipp av det sosiale om de ikke ser på tv? Det er nesten latterlig å si. Har ikke vært borti at barn leker Newton eller fantoranger noe sted. Ikke at de snakker om det heller. Anonymous poster hash: 753a8...738 Du har tydeligvis aldri jobbet i en barnehage...
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2015 #13 Skrevet 4. juli 2015 Det handler vel litt om å følge med i tiden! Jeg kan se at en tv kanskje ikke er nødvendig, men en pc er jo svært nyttig! Dessuten er det veldig viktig at barna får kunnskap om nettopp pc. Hvordan sjekker du selvangivelsen, betaler regninger osv. ? Mye som i dag er i papirform blir erstattet med elektroniske løsninger. Siden du skriver på denne siden regner jeg da med at du har internett? Skriver du med mobilen? Hadde det ikke da vært enklere med en pc/nettbrett? Bruker du ikke e-mail heller?Sjekker selvangivelsen fra tlf. Mail også. Og betaler regninger via tlf. Har ikke Internett, bruker tlf 4g eller hva det heter. Jeg holder ikke igjen på noe. Barna ber ikke om noe heller. Data og tlf og nettbrett lærer de veldig fort. Det ser jeg på min niese som lærte sin nye tlf og data på en time. Jeg synes faktisk det er litt slitsomt at samfunnet skal bestemme hva jeg velger å ha i mitt hjem. Dette kun fordi "alle andre har det" Anonymous poster hash: 753a8...738 Men når du bruker tlf til alt dette så sier du jo egentlig at du faktisk HAR behov for en duppedings for å gjøre dette! Da faller vel poenget ditt litt vekk! Ser ikke forskjellen på om du sjekker mailen på tlf eller en ipad!? Jeg ser heller ike forskjellen, så derfor trenger jeg ikke en iPad når jeg har tlf. Jeg har jobbet i barnehage. Men det var i 2005. Barna mine er ikke venneløse eller mobbeoffer fordi de ikke ser barnetv. Sønnen min på 4 er veldig interessert i verdensrommet og hvordan kroppen fungerer og da kjøpte jeg bøker om det til han til bursdagen. Har sett noen filmer på YouTube, men han foretrekker bøker. Anonymous poster hash: 753a8...738
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2015 #14 Skrevet 4. juli 2015 Vi har TV, men ikke kanaler, vi ser litt film av og til. Vi har en pc, trenger den i forbindelse med jobb og lignende, men er ikke mye i bruk pr dag. Vi har ikke noe ipad/nettbrett eller touchtelefon heller. Vi har ikke oppvaskmaskin, tørketrommel, støvsuger eller motorisert gressklipper heller. Vasker opp for hånd, klær på tørkestativ ute eller på tørkeloft, gulvene kostes og gressklipperen trenger menneskekraft for å fungere. Det vi har er CD spiller og lydbøker, ungene synes det er koselig å høre på når de tegner osv. For oss har det aldri vært fordi vi har dårlig råd, men har aldri sett behovet for alt, det har ikke vært der rett og slett. Jeg trives med å koste over gulvene, blir ikke mindre rent av det, enn med støvsuger, det blir jo vasket også. Mobilene brukes for å ringe/sende meldinger, trenger ikke noe "fancy" for det. Oppvasken er noe jeg og mannen trives med å gjøre felles når ungene er lagt, det er tiden hvor vi kan snakke om ting som angår forholdet vårt, om vi har hatt problemer, eller en av oss føler at det er noe som har "dabbet av", så har vi frisone ved oppvasken, der kan vi snakke ut om det... Har bare blitt slik med årene, og har vi ikke problemer, så blir det en del flørting og tull ved oppvasken For oss er dette en vanlig sak, for de rundt oss er det vist "galskap".. Anonymous poster hash: ac4f3...d92
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2015 #15 Skrevet 4. juli 2015 Vi har TV, men ikke kanaler, vi ser litt film av og til. Vi har en pc, trenger den i forbindelse med jobb og lignende, men er ikke mye i bruk pr dag. Vi har ikke noe ipad/nettbrett eller touchtelefon heller. Vi har ikke oppvaskmaskin, tørketrommel, støvsuger eller motorisert gressklipper heller. Vasker opp for hånd, klær på tørkestativ ute eller på tørkeloft, gulvene kostes og gressklipperen trenger menneskekraft for å fungere. Det vi har er CD spiller og lydbøker, ungene synes det er koselig å høre på når de tegner osv. For oss har det aldri vært fordi vi har dårlig råd, men har aldri sett behovet for alt, det har ikke vært der rett og slett. Jeg trives med å koste over gulvene, blir ikke mindre rent av det, enn med støvsuger, det blir jo vasket også. Mobilene brukes for å ringe/sende meldinger, trenger ikke noe "fancy" for det. Oppvasken er noe jeg og mannen trives med å gjøre felles når ungene er lagt, det er tiden hvor vi kan snakke om ting som angår forholdet vårt, om vi har hatt problemer, eller en av oss føler at det er noe som har "dabbet av", så har vi frisone ved oppvasken, der kan vi snakke ut om det... Har bare blitt slik med årene, og har vi ikke problemer, så blir det en del flørting og tull ved oppvasken For oss er dette en vanlig sak, for de rundt oss er det vist "galskap".. Anonymous poster hash: ac4f3...d92 Barna er for øvrig 7 og 8 år Anonymous poster hash: ac4f3...d92
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2015 #16 Skrevet 4. juli 2015 Vi har TV, men ikke kanaler, vi ser litt film av og til. Vi har en pc, trenger den i forbindelse med jobb og lignende, men er ikke mye i bruk pr dag. Vi har ikke noe ipad/nettbrett eller touchtelefon heller. Vi har ikke oppvaskmaskin, tørketrommel, støvsuger eller motorisert gressklipper heller. Vasker opp for hånd, klær på tørkestativ ute eller på tørkeloft, gulvene kostes og gressklipperen trenger menneskekraft for å fungere. Det vi har er CD spiller og lydbøker, ungene synes det er koselig å høre på når de tegner osv. For oss har det aldri vært fordi vi har dårlig råd, men har aldri sett behovet for alt, det har ikke vært der rett og slett. Jeg trives med å koste over gulvene, blir ikke mindre rent av det, enn med støvsuger, det blir jo vasket også. Mobilene brukes for å ringe/sende meldinger, trenger ikke noe "fancy" for det. Oppvasken er noe jeg og mannen trives med å gjøre felles når ungene er lagt, det er tiden hvor vi kan snakke om ting som angår forholdet vårt, om vi har hatt problemer, eller en av oss føler at det er noe som har "dabbet av", så har vi frisone ved oppvasken, der kan vi snakke ut om det... Har bare blitt slik med årene, og har vi ikke problemer, så blir det en del flørting og tull ved oppvasken For oss er dette en vanlig sak, for de rundt oss er det vist "galskap".. Anonymous poster hash: ac4f3...d92 Ja, det er blitt galskap å vaske opp, henge opp klesvask og vaske med langkost og skurefille etter at maskinene som gjør det for oss ble tilgjengelig for alle. Det forventes at folk har alt dette og det reagerer jeg en del på. Skolen nektet å sende ukeplaner hjem i papirform, for de ligger jo på nett tilgjengelig fra data. Innloggingen er ikke mulig fra pad eller tlf. De ba meg kjøpe en pc i stedet for å få den i papirform. Tror det er eneste gang jeg har benyttet alenemormedlitepenger-kortet.. Anonymous poster hash: 753a8...738
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2015 #17 Skrevet 4. juli 2015 Jeg har ikke oppvaskmaskin, folk synes jeg er helt rar og gammeldags Anonymous poster hash: 9afd7...f4d
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2015 #18 Skrevet 4. juli 2015 Jeg har ikke oppvaskmaskin, folk synes jeg er helt rar og gammeldags Anonymous poster hash: 9afd7...f4d Og hvorfor det? Fordi du ikke ser behovet for en? Merkelig holdning å se på folk som gammeldagse fordi de ikke har en maskin for alt. Anonymous poster hash: 753a8...738
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2015 #19 Skrevet 4. juli 2015 Vi har TV, men ikke kanaler, vi ser litt film av og til. Vi har en pc, trenger den i forbindelse med jobb og lignende, men er ikke mye i bruk pr dag. Vi har ikke noe ipad/nettbrett eller touchtelefon heller. Vi har ikke oppvaskmaskin, tørketrommel, støvsuger eller motorisert gressklipper heller. Vasker opp for hånd, klær på tørkestativ ute eller på tørkeloft, gulvene kostes og gressklipperen trenger menneskekraft for å fungere. Det vi har er CD spiller og lydbøker, ungene synes det er koselig å høre på når de tegner osv. For oss har det aldri vært fordi vi har dårlig råd, men har aldri sett behovet for alt, det har ikke vært der rett og slett. Jeg trives med å koste over gulvene, blir ikke mindre rent av det, enn med støvsuger, det blir jo vasket også. Mobilene brukes for å ringe/sende meldinger, trenger ikke noe "fancy" for det. Oppvasken er noe jeg og mannen trives med å gjøre felles når ungene er lagt, det er tiden hvor vi kan snakke om ting som angår forholdet vårt, om vi har hatt problemer, eller en av oss føler at det er noe som har "dabbet av", så har vi frisone ved oppvasken, der kan vi snakke ut om det... Har bare blitt slik med årene, og har vi ikke problemer, så blir det en del flørting og tull ved oppvasken For oss er dette en vanlig sak, for de rundt oss er det vist "galskap".. Anonymous poster hash: ac4f3...d92 Ja, det er blitt galskap å vaske opp, henge opp klesvask og vaske med langkost og skurefille etter at maskinene som gjør det for oss ble tilgjengelig for alle. Det forventes at folk har alt dette og det reagerer jeg en del på. Skolen nektet å sende ukeplaner hjem i papirform, for de ligger jo på nett tilgjengelig fra data. Innloggingen er ikke mulig fra pad eller tlf. De ba meg kjøpe en pc i stedet for å få den i papirform. Tror det er eneste gang jeg har benyttet alenemormedlitepenger-kortet.. Anonymous poster hash: 753a8...738 Vi får utskrift av det, fra foreldrepar til ungenes venner vi, de gjør det så gjerne, for at vi skal kunne fortsette som før, de synes vist vi er "tøffe" som lever slik vi gjør, men jeg vil ikke påstå det, vi lever slik vi selv føler er rett for oss, ungene får selv bestemme hva de bruker eventuelle penger på når de blir konfirmert, om det er en pc, en tv, en "fancy tlf" eller annet, så er det deres valg og rettighet. Men frem til da får de leve slik vi lever nå, de klager ikke over det på noe vis, og de blir ikke ertet for det på skolen, virker heller som om de har "ekstra venner", siden vennene deres elsker å være med hjem til oss for å spille brettspill, eller prøve ut "klatre bana" vi har ordnet oss med i skogsområdet vårt bak huset Anonymous poster hash: ac4f3...d92
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2015 #20 Skrevet 4. juli 2015 Jeg har ikke oppvaskmaskin, folk synes jeg er helt rar og gammeldags Anonymous poster hash: 9afd7...f4d Og hvorfor det? Fordi du ikke ser behovet for en? Merkelig holdning å se på folk som gammeldagse fordi de ikke har en maskin for alt. Anonymous poster hash: 753a8...738 Jeg kunne godt hatt en, men det ikke plass til det eller vann til det på kjøkkenet. Og jeg klarer meg utmerket uten, det har jeg gjort i mange år. Men ja, folk synes jeg er rar og gammeldags, for alle har jo oppvaskmaskin Anonymous poster hash: 9afd7...f4d
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2015 #21 Skrevet 4. juli 2015 Vi har TV, men ikke kanaler, vi ser litt film av og til. Vi har en pc, trenger den i forbindelse med jobb og lignende, men er ikke mye i bruk pr dag. Vi har ikke noe ipad/nettbrett eller touchtelefon heller. Vi har ikke oppvaskmaskin, tørketrommel, støvsuger eller motorisert gressklipper heller. Vasker opp for hånd, klær på tørkestativ ute eller på tørkeloft, gulvene kostes og gressklipperen trenger menneskekraft for å fungere. Det vi har er CD spiller og lydbøker, ungene synes det er koselig å høre på når de tegner osv. For oss har det aldri vært fordi vi har dårlig råd, men har aldri sett behovet for alt, det har ikke vært der rett og slett. Jeg trives med å koste over gulvene, blir ikke mindre rent av det, enn med støvsuger, det blir jo vasket også. Mobilene brukes for å ringe/sende meldinger, trenger ikke noe "fancy" for det. Oppvasken er noe jeg og mannen trives med å gjøre felles når ungene er lagt, det er tiden hvor vi kan snakke om ting som angår forholdet vårt, om vi har hatt problemer, eller en av oss føler at det er noe som har "dabbet av", så har vi frisone ved oppvasken, der kan vi snakke ut om det... Har bare blitt slik med årene, og har vi ikke problemer, så blir det en del flørting og tull ved oppvasken For oss er dette en vanlig sak, for de rundt oss er det vist "galskap".. Anonymous poster hash: ac4f3...d92 Ja, det er blitt galskap å vaske opp, henge opp klesvask og vaske med langkost og skurefille etter at maskinene som gjør det for oss ble tilgjengelig for alle. Det forventes at folk har alt dette og det reagerer jeg en del på. Skolen nektet å sende ukeplaner hjem i papirform, for de ligger jo på nett tilgjengelig fra data. Innloggingen er ikke mulig fra pad eller tlf. De ba meg kjøpe en pc i stedet for å få den i papirform. Tror det er eneste gang jeg har benyttet alenemormedlitepenger-kortet.. Anonymous poster hash: 753a8...738 Vi får utskrift av det, fra foreldrepar til ungenes venner vi, de gjør det så gjerne, for at vi skal kunne fortsette som før, de synes vist vi er "tøffe" som lever slik vi gjør, men jeg vil ikke påstå det, vi lever slik vi selv føler er rett for oss, ungene får selv bestemme hva de bruker eventuelle penger på når de blir konfirmert, om det er en pc, en tv, en "fancy tlf" eller annet, så er det deres valg og rettighet. Men frem til da får de leve slik vi lever nå, de klager ikke over det på noe vis, og de blir ikke ertet for det på skolen, virker heller som om de har "ekstra venner", siden vennene deres elsker å være med hjem til oss for å spille brettspill, eller prøve ut "klatre bana" vi har ordnet oss med i skogsområdet vårt bak huset Anonymous poster hash: ac4f3...d92 Det er få her som mener jeg er tøff. De mener jeg er gjerrig og har lite innsikt i hva barna trenger. Men barna ser det jo ikke slik. De ser det helt annerledes. Her er det stas å besøke oss fordi vi har en liten hage de kan dyrke poteter, gulrøtter og jordbær. De synes også det er stas med trehuskene i trærne. En nabo nekter barna sine å gå hit fordi det ikke er fallsand under huskene. Men de henger jo i frukttrærne. Anonymous poster hash: 753a8...738
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2015 #22 Skrevet 4. juli 2015 Vi har TV, men ikke kanaler, vi ser litt film av og til. Vi har en pc, trenger den i forbindelse med jobb og lignende, men er ikke mye i bruk pr dag. Vi har ikke noe ipad/nettbrett eller touchtelefon heller. Vi har ikke oppvaskmaskin, tørketrommel, støvsuger eller motorisert gressklipper heller. Vasker opp for hånd, klær på tørkestativ ute eller på tørkeloft, gulvene kostes og gressklipperen trenger menneskekraft for å fungere. Det vi har er CD spiller og lydbøker, ungene synes det er koselig å høre på når de tegner osv. For oss har det aldri vært fordi vi har dårlig råd, men har aldri sett behovet for alt, det har ikke vært der rett og slett. Jeg trives med å koste over gulvene, blir ikke mindre rent av det, enn med støvsuger, det blir jo vasket også. Mobilene brukes for å ringe/sende meldinger, trenger ikke noe "fancy" for det. Oppvasken er noe jeg og mannen trives med å gjøre felles når ungene er lagt, det er tiden hvor vi kan snakke om ting som angår forholdet vårt, om vi har hatt problemer, eller en av oss føler at det er noe som har "dabbet av", så har vi frisone ved oppvasken, der kan vi snakke ut om det... Har bare blitt slik med årene, og har vi ikke problemer, så blir det en del flørting og tull ved oppvasken For oss er dette en vanlig sak, for de rundt oss er det vist "galskap".. Anonymous poster hash: ac4f3...d92 Seriøst, dere har ikke en støvsuger? Anonymous poster hash: af4c9...77d
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2015 #23 Skrevet 4. juli 2015 Bra for deg HI! Forskning viser at barn som dine faktisk når lenger enn dem som er oppvokst foran en skjerm. Vi kommer til å gjøre det samme når vårt barn kommer Anonymous poster hash: e33dc...34b
*Miss Marple* Skrevet 4. juli 2015 #24 Skrevet 4. juli 2015 Vi har TV, men ikke kanaler, vi ser litt film av og til. Vi har en pc, trenger den i forbindelse med jobb og lignende, men er ikke mye i bruk pr dag. Vi har ikke noe ipad/nettbrett eller touchtelefon heller. Vi har ikke oppvaskmaskin, tørketrommel, støvsuger eller motorisert gressklipper heller. Vasker opp for hånd, klær på tørkestativ ute eller på tørkeloft, gulvene kostes og gressklipperen trenger menneskekraft for å fungere. Det vi har er CD spiller og lydbøker, ungene synes det er koselig å høre på når de tegner osv. For oss har det aldri vært fordi vi har dårlig råd, men har aldri sett behovet for alt, det har ikke vært der rett og slett. Jeg trives med å koste over gulvene, blir ikke mindre rent av det, enn med støvsuger, det blir jo vasket også. Mobilene brukes for å ringe/sende meldinger, trenger ikke noe "fancy" for det. Oppvasken er noe jeg og mannen trives med å gjøre felles når ungene er lagt, det er tiden hvor vi kan snakke om ting som angår forholdet vårt, om vi har hatt problemer, eller en av oss føler at det er noe som har "dabbet av", så har vi frisone ved oppvasken, der kan vi snakke ut om det... Har bare blitt slik med årene, og har vi ikke problemer, så blir det en del flørting og tull ved oppvasken For oss er dette en vanlig sak, for de rundt oss er det vist "galskap".. Anonymous poster hash: ac4f3...d92 Ja, det er blitt galskap å vaske opp, henge opp klesvask og vaske med langkost og skurefille etter at maskinene som gjør det for oss ble tilgjengelig for alle. Det forventes at folk har alt dette og det reagerer jeg en del på. Skolen nektet å sende ukeplaner hjem i papirform, for de ligger jo på nett tilgjengelig fra data. Innloggingen er ikke mulig fra pad eller tlf. De ba meg kjøpe en pc i stedet for å få den i papirform. Tror det er eneste gang jeg har benyttet alenemormedlitepenger-kortet.. Anonymous poster hash: 753a8...738 Vi får utskrift av det, fra foreldrepar til ungenes venner vi, de gjør det så gjerne, for at vi skal kunne fortsette som før, de synes vist vi er "tøffe" som lever slik vi gjør, men jeg vil ikke påstå det, vi lever slik vi selv føler er rett for oss, ungene får selv bestemme hva de bruker eventuelle penger på når de blir konfirmert, om det er en pc, en tv, en "fancy tlf" eller annet, så er det deres valg og rettighet. Men frem til da får de leve slik vi lever nå, de klager ikke over det på noe vis, og de blir ikke ertet for det på skolen, virker heller som om de har "ekstra venner", siden vennene deres elsker å være med hjem til oss for å spille brettspill, eller prøve ut "klatre bana" vi har ordnet oss med i skogsområdet vårt bak huset Anonymous poster hash: ac4f3...d92 Det virker på deg som det er enten eller? Man kan jo selvsagt spille brettspill og leke ute selv om man har tv og nettilgang. Det er helt greit at forskjellige folk prioriterer forskjellig, men det blir en litt sånn 'vi er litt bedre' holdning fra de som velger bort det som tross alt er normalen i tiden. Man får ikke automatisk passive og late barn selv om de eier en iPad.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2015 #25 Skrevet 4. juli 2015 Bra for deg HI! Forskning viser at barn som dine faktisk når lenger enn dem som er oppvokst foran en skjerm. Vi kommer til å gjøre det samme når vårt barn kommer Anonymous poster hash: e33dc...34b Dette startet egentlig med at jeg hadde dårlig råd. Når det ble mer penger i kassen, så kjøpte jeg det likevel ikke fordi jeg ikke følte behovet. Melder behovet seg, så må jeg følge utviklingen, men akkurat nå trenger jeg ikke det:) Anonymous poster hash: 753a8...738
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå