Anonym bruker Skrevet 4. juli 2015 #1 Skrevet 4. juli 2015 Hei! Jeg lurer på om dere kan hjelpe meg litt. Jeg er 10 uker på vei, etter å ha mistet en liten gutt i dødfødsel i fjor. Han døde av kronisk morkakesvikt som jordmødrene ikke oppdaget. Lege og jordmor har sagt at ved et nytt svangerskap vil de søke om svangerskapspenger for meg, da dette er et risikosvangerskap, og jeg skal unngå all form for stress og fysisk anstrengelse. Så kommer problemet mitt da... Siden juni har jeg vært ansatt som vikar i en jobb som er ganske fysisk tung. Dette vikariatet går ut allerede i august, og jeg må jobbe i 2-3 uker til for å ha rett på svangerskapspenger. Jeg er kjempestresset for alt som kan gå galt, og får ikke sove om nettene, samt jeg har en gigantisk spenningshodepine. Om jeg får innvilget svangerskapspenger nå, vil NAV kutte de i August når vikariatet mitt egentlig skal gå ut? Jeg skjønner at jeg kanskje virker overstresset og redd for noen, men jeg må ha det øknomiske litt i orden, samtidig som jeg er livredd for alt som kan skje... Håper noen kan hjelpe meg Anonymous poster hash: 8ef3b...f2a
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2015 #2 Skrevet 4. juli 2015 Hadde du jobb før dette vikariatet startet i juni, gikk du rett fra en jobb til en annen? Om du har vært i jobb hele tiden, selv om det har vært forskjellige arbeidsgivere, så har du krav på sykepenger. I din situasjon, med risikosvangerskap og de plagene hadde legen min sykemeldt meg. Jeg hadde også risikosvangerskap og jeg ble sykemeldt, ingen nevnte svangerskapspenger. Anonymous poster hash: 336a9...8db
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2015 #3 Skrevet 4. juli 2015 Akkurat med svangerskapspenger så er du avhengig av å ha en jobb. Du får de jo fordi jobben din er skadelig for barnet i magen og du ikke skal jobbe. Mister du jobben så vil jo hele grunnlaget være borte, da har du jo ikke lenger en jobb som er farlig for fosteret og vil ikke ha rett på svangerskapspenger. Opptjeningstiden er forøvrig 4 uker. Sykemelding er godkjent som opptjeningstid. Mulig du må være tilbake i jobb minst en dag fra sykmeldingen før du kan få svangerskapspenger. Føler veldig med deg da jeg var i samme situasjon for en stund siden. Mistet babyen min under fødselen. Fikk svangerskapspenger i neste svangerskap, var like stressa som deg mtp at jeg hadde et vikariat. Men arbeidsgiveren min var så snill at de forlenget vikariatet selv om de visste jeg ikke kunne jobbe i svangerskapet. Det var jo en vanskelig situasjon i utgangspunktet og det å være bekymret for økonomi i tillegg er en stor belastning. Har du brukt opp alle sykepengene dine? Kan arbeidsgiver forlenge kontrakten din utover august hvis du forklarer situasjonen? Anonymous poster hash: 6513b...ec4
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2015 #4 Skrevet 4. juli 2015 Huff, var det jeg tenkte meg at stillingen måtte vare lenger... Har egentlig en deltidsjobb (20% fast), men har vært sykemeldt fra den i ca et halvt år i forbindelse med at vi mistet gutten vår. Det er en typisk resepsjonsjobb med mye stress og kundekontakt, og arbeidsgiver har vært lite forståelsefulle og villige til å tilrettelegge. Har tatt jobben jeg har nå, som er et sommervikariat rett og slett fordi jeg har vært nødt til å tjene litt penger. Vet ikke om jeg kan få nåværende arbeidsgiver til å forlenge vikariatet. Problemet mitt er at det uansett er veldig få jobber jeg kan ta, da jeg nesten har fått sengeleie (legen er egentlig ikke så begeistret for at jeg har den jobben jeg har), og vil bli innlagt fra ca. uke 28 og fram mot termin. Du har rett i at økonomi er en veldig tilleggsbelastning, skulle ønske jeg slapp og stresse så mye med det, og det er kjedelig når korte vikariater er det jeg foreløpig kan få. Jeg er veldig lei for at du også mistet babyen din. Anonymous poster hash: 8ef3b...f2a
Tipp topp Skrevet 4. juli 2015 #5 Skrevet 4. juli 2015 Men hvis du må være sengeliggende fra uke 28 så er det vel ikke farlig arbeidsplass som gjør at du ikke kan jobbe. Så da bør du kunne få vanlig sykemelding. Så lenge du får denne før vikariater går ut så beholder du sykepenger selv om du ikke har jobb. Og sykepenger teller som opptjening på samme måte som jobb. Du bør derfor snakke med legen din om vanlig sykemelding.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2015 #6 Skrevet 4. juli 2015 Hmm, okei, det kan hende jeg har misforstått. Jeg har bare fått beskjed om at jeg er jo ikke syk, og det er ikke min helse det går utover om jeg jobber, men babyen sin, derfor skulle jeg ha svangerskapspenger. Men ødelegger ikke det halve året med sykemelding fra deltidsjobben for sykemelding fra den nye? Jeg var sykemeldt i 3 mnd, så jobbet jeg 1 mnd før jeg ble sykemeldt igjen, og har vært det siden.. Jeg trodde sykepenger ikke gjaldt som opptjening til foreldrepenger, men har lest litt på det nå, og det hjelper jo litt. Men som nevnt, det er ikke jeg som er syk, så det er litt kjedelig å bruke opp sykepengene. Men jeg gjør jo såklart alt som skal til, det siste jeg vil er å miste enda et barn, skulle bare ønske det var litt lettere med det økonomiske. et spørsmål til: beholder man sykepenger etter at vikariatet går ut? Og eventuelt hvor lenge? Tusen takk for alle svar dere kommer med. Anonymous poster hash: 8ef3b...f2a
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2015 #7 Skrevet 4. juli 2015 Men hvis du må være sengeliggende fra uke 28 så er det vel ikke farlig arbeidsplass som gjør at du ikke kan jobbe. Så da bør du kunne få vanlig sykemelding. Så lenge du får denne før vikariater går ut så beholder du sykepenger selv om du ikke har jobb. Og sykepenger teller som opptjening på samme måte som jobb. Du bør derfor snakke med legen din om vanlig sykemelding. Hun må ha hatt jobben i minst 6 mnd for å få beholde sykepenger når jobben slutter Anonymous poster hash: 7db64...ba7
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2015 #8 Skrevet 4. juli 2015 Hmm, okei, det kan hende jeg har misforstått. Jeg har bare fått beskjed om at jeg er jo ikke syk, og det er ikke min helse det går utover om jeg jobber, men babyen sin, derfor skulle jeg ha svangerskapspenger. Men ødelegger ikke det halve året med sykemelding fra deltidsjobben for sykemelding fra den nye? Jeg var sykemeldt i 3 mnd, så jobbet jeg 1 mnd før jeg ble sykemeldt igjen, og har vært det siden.. Jeg trodde sykepenger ikke gjaldt som opptjening til foreldrepenger, men har lest litt på det nå, og det hjelper jo litt. Men som nevnt, det er ikke jeg som er syk, så det er litt kjedelig å bruke opp sykepengene. Men jeg gjør jo såklart alt som skal til, det siste jeg vil er å miste enda et barn, skulle bare ønske det var litt lettere med det økonomiske. et spørsmål til: beholder man sykepenger etter at vikariatet går ut? Og eventuelt hvor lenge? Tusen takk for alle svar dere kommer med. Anonymous poster hash: 8ef3b...f2a Meg igjen som også mistet en baby... 😔 Selvfølgelig skal du kunne få sykepenger i svangerskapet. Bare på bakgrunn av det psykiske stresset det påfører deg å være gravid igjen burde være nok til å sykmelde deg så lenge du har igjen av sykepengeperioden din. Hvis legen din sier at du ikke er syk så du får ikke sykepenger så MÅ du skifte lege. Det skal man ikke krangle seg til når man har et høyrisikosvangerskap. Særlig i din situasjon hvor det var akutt morkakeløsning og du må bli innlagt i tillegg på slutten. Sykepenger beholder du når vikariatet utløper så lenge du har blitt sykmeldt før siste arbeidsdag. Mulig det stemmer at du må ha jobbet i 6 mnd først som noen sier her men det vet jeg ikke helt. Får du oppfølging av et sykehus i tillegg til fastlege? Bare for å fortelle hvordan det ble hos meg i det påfølgende svangerskapet. Fikk sykmelding av lege fra uke 4, altså med en gang testen var positiv. Diagnosen var høyrisikosvangerskap. Fra uke 11 søkte jordmor om svangerskapspenger. Hadde det ikke blitt innvilget hadde jeg slitt fordi jeg hadde ikke lenge igjen av sykepengene mine etter et tungt første svangerskap med bekkenløsning og sorgen etter babyen min døde. Og hadde ikke arbeidsgiver vært så snill å forlenge vikariatet hadde vi slitt med økonomien. Så jeg skjønner veldig godt at dette stresser deg. Samtidig er jo det eneste man vil å få et barn til og selv om det er logisk å vente til man har alt på stell så funker det ikke fordi man er allerede mamma men mangler et barn å ta vare på. 😢😢 Kan du spørre på jobben din hvor du har vikariat om de kan være så snill å hjelpe deg med forlengelse? De taper absolutt ingenting på det, de får jo refundert pengene sine fra NAV. Du har alt å tjene på det. Anonymous poster hash: 6513b...ec4
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #9 Skrevet 6. juli 2015 Jeg har fortsatt lyst til å søke om svangerskapspenger. Jeg har jo et halvt år igjen med sykepenger, men skulle noe skje denne gangen også står jeg på bar bakke, for da har jeg brukt opp all sykemeldingen min. Så hvis det er noe jeg kan ha krav på føler jeg at jeg må prøve. Jeg får jo ikke så mye fra en 20%-stilling, men jeg får litt studielån siden jeg er student også. Så det er jo ikke flust med penger, men det går jo. I svangerskapet hvor gutten vår døde jobbet jeg en del som vikar på ringebasis ved siden av, noe som var et stort tilskudd til økonomien, men det får jeg jo ikke om jeg er sykemeldt. Jeg tror ikke den jobben jeg er i nå vil utvide kontrakten så jeg skal få svangerskapspenger. De har ganske strenge regler for ansettelse, men jeg kan jo prøve. Helt til slutt må jeg spørre om en ting: jeg sliter veldig med den jobben jeg har nå, mye tunge løft osv, så jeg vil egentlig sykemelde meg så fort som mulig, men man må jobbe 4 uker først. Kontrakten går jo ut allerede i August, men jeg trenger pengene jeg kan tjene fram til da, så det er ikke så lett å bare slutte heller. Men jeg jobbet en uke i midten av Juni, og så hadde jeg en uke ferie. Må jeg begynne på nytt da, og jobbe fire uker etter ferien, eller kan jeg regne med den første uka? For om jeg kan regne med den første uka har jeg 2 uker igjen, og det hjelper jo veldig. Håper noen kan hjelpe meg Anonymous poster hash: 8ef3b...f2a
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #10 Skrevet 6. juli 2015 Jeg har fortsatt lyst til å søke om svangerskapspenger. Jeg har jo et halvt år igjen med sykepenger, men skulle noe skje denne gangen også står jeg på bar bakke, for da har jeg brukt opp all sykemeldingen min. Så hvis det er noe jeg kan ha krav på føler jeg at jeg må prøve. Jeg får jo ikke så mye fra en 20%-stilling, men jeg får litt studielån siden jeg er student også. Så det er jo ikke flust med penger, men det går jo. I svangerskapet hvor gutten vår døde jobbet jeg en del som vikar på ringebasis ved siden av, noe som var et stort tilskudd til økonomien, men det får jeg jo ikke om jeg er sykemeldt. Jeg tror ikke den jobben jeg er i nå vil utvide kontrakten så jeg skal få svangerskapspenger. De har ganske strenge regler for ansettelse, men jeg kan jo prøve. Helt til slutt må jeg spørre om en ting: jeg sliter veldig med den jobben jeg har nå, mye tunge løft osv, så jeg vil egentlig sykemelde meg så fort som mulig, men man må jobbe 4 uker først. Kontrakten går jo ut allerede i August, men jeg trenger pengene jeg kan tjene fram til da, så det er ikke så lett å bare slutte heller. Men jeg jobbet en uke i midten av Juni, og så hadde jeg en uke ferie. Må jeg begynne på nytt da, og jobbe fire uker etter ferien, eller kan jeg regne med den første uka? For om jeg kan regne med den første uka har jeg 2 uker igjen, og det hjelper jo veldig. Håper noen kan hjelpe meg Anonymous poster hash: 8ef3b...f2a Ferien medregnes i de fire ukene 😊 Anonymous poster hash: 6513b...ec4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå