Gå til innhold

Hva er det egentlig som er VANLIG? (Baby)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har snakket med opptil flere som mener at vi har hatt en krevende baby. Men hva er vanlig? Hva sier statistikken, sover de flete babyer greit? Jeg vet bare om hvordan vår baby var.

Hun sov det første døgnet på sykehuset etter fødsel, ellers var hun noe urolig. Leger fant ingenting fysisk galt, men det har hele veien (er over to år) vært mye vilje og stahet, sterk personlighet.

Hun har vært urolig om natten frem til hun var 21-22 mnd gammel, i de verste periodene våknet hun 20 ganger på 8-10 timer. Som baby sov hun "aldri", var vanskelig å legge og sov veldig "lett" (våknet av det meste). Alle hadde "gode råd", men ble paffe da de ikke virket og unnskyldte seg med at "mine barn var ikke sånn, mine barn skrek ikke sånn" og så videre. Dette er da familiemedlemmer som snakket om sine barn som babyer.

Hun skrek mye, jeg tror kanskje det var kolikk i begynnelsen, men det fortsatte veldig lenge da. Søvnunderskudd gjorde sitt, alle som har vært gjennom det over lengre tid vet at det er ganske ille :P men etter fem mnd, begynte kroppen å bli så nummen at jeg ikke kjente at det gjorde vondt lenger. Men ungen begynte etterhvert å sove mer, herlig, men jeg sitter og lurer på om de fleste babyer er så "krevende", eller om vi hadde en ekstra tøff tid?

Siden alle jeg har snakket med påstår at babyer pleier å sove endel..

Anonymous poster hash: 6d419...26b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fire barn, og ingen av de har vært i nærheten av det du beskriver. Jobber med barn og har mange barn I nær familie og har møtt på unger som har hatt det sånn du beskriver, men det er ikke så mange av de. I forhold til mine erfaringer og referanser, har dere nok hatt en ekstra tøff tid.

Skrevet

Min første var sånn du beskriver i babytiden.. Det var så utrolig tøft og krevende at jeg har fortrengt mye av de 2 første årene. Har enda ikke sovet en natt uten å våkne minst 5 ganger (er 3 år neste uke).

Min andre er en helt annen type, lett å legge, sover godt, våkner 2 ganger om natta (er 5 mnd nå). Sover ikke så bra på dagen da, men klager ikke når jeg får lagt han 18.30 hver kveld og han sover til alt mellom 5 og 7.

Anonymous poster hash: 9adc4...c58

Skrevet

Det er ikke uvanlig iallefall. Jeg trodde nr 1 var krevende.... Så fikk jeg nr 2, gudamei!!! Hun ER krevende! Bare mamma er bra nok, jeg er så lei 😁 7 mnd nå. Men hun er ikke en skriker, men hun får jo dekt sine behov. Men jeg får jo ikke gjort noe annet!

Anonymous poster hash: f3134...5ce

Skrevet

Førstemann var slik du beskriver.. Jeg tror noen rett å slett er sånn, samtidig føles det som om alle har soveabyer som knapt lager en lyd når man står oppi det.. Nå er han 5år, ganske viljesterk enda, og sover fortsatt dårlig, men nå er det heldigvis sånn at det kun gjelder å stå opp tidlig, ikke mange våkenperioder. Så det kan bli bedre! Du er ikke alene, samtidig vil jeg ikke si at det er helt normalt. Jeg er jo i ettertid at det ikke var normalt å ha det sånn, så jeg burde nok tatt han til lege og bedt om skikkelig utredning. Han har sjekket allergier og alt sånn da, men var ingenting. Min gutt er og har alltid vært veldig aktiv. Vil helst leke eller bevege seg hele tiden, så jeg tror det ligger der.. Det er kjedelig å sove når det finnes en spennende verden. Hna klarer ikke finne roen selv. Har hatt mange sene kvelder med han.

Lillebroren er helt motsatt, legger seg klokken 19.00 av fri vilje, og står helst ikke opp før halv 9. Og da vil han ligge lenge å slumre..

Anonymous poster hash: 9cde8...f52
Skrevet

Google high needs baby. Vi hadde (og fortsatt har :P ) en slik. Fryktelig smarte små krabater :)

Skrevet

Få det utredet! Det kan være refluks (stille refluks) eller noe annet.

Hadde veldig "vanskelig" og "urolig" baby vi også. "Kolikk" som bare ble verre og verre til hun var 5 mnd. Da begynte vi med en spesialmorsmelkerstatning og medisiner og fikk en helt ny baby.

Anonymous poster hash: 1d6b8...3da

Skrevet

Min var også sånn, og etter samtaler med helsesøster, lege og andre foreldre, så har jeg ikke inntrykk av at det er vanlig. Men "normalt" er det visstnok likevel.

Husker jeg gråt mine ikke så veldig modige tårer og tryglet moren min om å fortelle meg hva jeg skulle gjøre. Hun burde jo vite det, hun kunne jo dette her! (Jeg har fem søsken.) Da så hun bare rådvill på meg og sa at ingen av oss hadde vært sånn, og hun hadde ikke sett noe sånt før, så hun hadde ingen anelse.

Anonymous poster hash: 35ff0...164
Skrevet

Sjekket for ev feilstillinger? F.eks. KISS?

Anonymous poster hash: a904f...6a6

Skrevet

ADHD tenker jeg.

Anonymous poster hash: 5c44d...8ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...