Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #1 Skrevet 3. juli 2015 Ved en ren tilfeldighet, fant legen ut at jeg har kuler på skjoldbruskkjertelen, og sjekket stoffskiftet som viste seg å være lavt. Har også tatt biopsi av kulene, og må ta nye prøver igjen om 6 mnd oga de ikke med 100% kunne si at det ikke var kreft. Begynte på 25 mg levaxin i januar, og har nå økt til 50 pga fortsatt lavt. Jeg merker ingen forandring, og har følgende symptomer(som jeg ikke har koblet til stoffskifte før jeg fikk det påvist): kjempe trøtt, lite energi, fryser mye, ofte voksesmerter i føttene, vondt i noen ledd, null sexlyst, mister mye hår, dårlig hukommelse... Har hatt dette i 4 år kanskje. Er bare 23... Får ikke noe info fra legen, er å tar prøver hver 6 uke, men får ikke vite noe om prøveresultatene... Og når jeg googler på nette blir jeg skremt: Folk som ikke opplever at det hjelper med medisin, autoimmun sykdom??? Hva er det, er det noe jeg kan utvikle? Folk som raser opp i velt av levaxin... Bivirkninger av medisinen... Hva bør jeg gjøre? Redd for å bli mer syk, redd for å gå opp i vekt, redd for å aldri få tilbake energien, redd for biopsien.... Synes det er så utrolig mye å lese om sykdommen og jeg klarer ikke orientere meg og forstå meg på den... Anonymous poster hash: cedd5...c3a
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #2 Skrevet 3. juli 2015 Nå leser jeg plutselig også at prøvene skal taes på morgenen? Fastende, og ikke ta levaxin 12 timer før? Aldri fårt beskjed om det... Anonymous poster hash: cedd5...c3a
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #3 Skrevet 3. juli 2015 Det vil ta flere uker fra du øker dosen levaxin og til du kjenner endring. så gi det en tid dersom du nettopp har økt dosen. Ca fire uker etter at du har økt kan du ta nye prøver, om morgenen, og FØR du tar medisinen. Du ringer så til legekontoret og spør etter prøveverdiene. Ikke godta at de sier stoffskiftet er normalt, få verdiene til tsh og Ft4. Jeg skjønner at hypothyreose er en forvirrende sykdom som er vanskelig å forstå seg på. Men etter at jeg begynte å passe på meg selv, lære om sykdommen og prøvesvar, og hvordan best medisinere ut ifra dette, så har jeg fått et mye bedre liv!! Jeg gått og frosset i 20 år, vært sliten og glemsk. Siste året har jeg våknet Det er vel oftest slik at folk går ned i vekt når de starter med levaxin, høyere stoffskifte gir høyere forbrenning. Jeg vet ikke noe om kuler på skjoldbruskkjertelen, men ønsker deg masse lykke til videre. Anonymous poster hash: fc25f...eea
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #4 Skrevet 3. juli 2015 Det vil ta flere uker fra du øker dosen levaxin og til du kjenner endring. så gi det en tid dersom du nettopp har økt dosen. Ca fire uker etter at du har økt kan du ta nye prøver, om morgenen, og FØR du tar medisinen. Du ringer så til legekontoret og spør etter prøveverdiene. Ikke godta at de sier stoffskiftet er normalt, få verdiene til tsh og Ft4. Jeg skjønner at hypothyreose er en forvirrende sykdom som er vanskelig å forstå seg på. Men etter at jeg begynte å passe på meg selv, lære om sykdommen og prøvesvar, og hvordan best medisinere ut ifra dette, så har jeg fått et mye bedre liv!! Jeg gått og frosset i 20 år, vært sliten og glemsk. Siste året har jeg våknet Det er vel oftest slik at folk går ned i vekt når de starter med levaxin, høyere stoffskifte gir høyere forbrenning. Jeg vet ikke noe om kuler på skjoldbruskkjertelen, men ønsker deg masse lykke til videre. Anonymous poster hash: fc25f...eea Takk for svar... Økte dosen for 7 uker siden, merker ingenting... Følt meg ekstra slapp di to siste ukene... Visste jo heller ikke at prøvene må taes fastende på både mat og levaxin og i tillegg tidlig på morgenen... Alltid tatt utpå dagen, med mat i magen og tatt medisin på kvelden.. Er det noe spesielt tidspunt man bør ta medisin? Og ift mat? Tar den alltid rundt 23:00 når jeg legger meg.. Anonymous poster hash: cedd5...c3a
Motti Skrevet 3. juli 2015 #6 Skrevet 3. juli 2015 Du skal ta Levaxin om morgenen, ikke med koffein. Få en utskrift av verdiene dine slik at du kan følge med selv.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #7 Skrevet 3. juli 2015 Du skal ta Levaxin om morgenen, ikke med koffein. Få en utskrift av verdiene dine slik at du kan følge med selv. Og heller ikke sammen med jerntilskudd! Anonymous poster hash: 70677...906
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #8 Skrevet 3. juli 2015 Du skal ta Levaxin om morgenen, ikke med koffein. Få en utskrift av verdiene dine slik at du kan følge med selv. Og heller ikke sammen med jerntilskudd!Anonymous poster hash: 70677...906 Tja.. Kan vel godt taes om kvelden, jeg gjør det. Men er viktig å ta levaxin ihvertfall en halv time før mat, og vente minst like lenge før du drikker melk eller kaffe. Kanskje du trenger å øke dosen ytterligere om du ikke føler deg bedre? Det får du bare vite ved å få tak i prøveverdiene Anonymous poster hash: fc25f...eea
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #9 Skrevet 3. juli 2015 Jeg har hatt lavt stoffskifte noen år, og gradvis økt dosen. Be om henvisning til endokrinolog dersom fastlegen ikke gir deg nok svar og hjelp, men du har ikke gått på medisin lenge — regn med det tar en god stund før du har riktig levaksindose. Jeg bruker selv 150 pr dag. Har alltid tatt dosen på kveld før jeg legger meg, går helt fint sier min endokrinolog. Anonymous poster hash: 9fdc3...32a
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #10 Skrevet 3. juli 2015 Jeg ville byttet fastlege om jeg var deg, Hi, for du får tydeligvis ikke nok informasjon av den legen du har. Hadde jeg vært deg ville jeg byttet lege og bedt om å bli søkt til endokrinolog. Anonymous poster hash: 3e675...537
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2015 #11 Skrevet 4. juli 2015 Takk for svar, alle sammen... hva er en endokrinolog? Anonymous poster hash: cedd5...c3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå