Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #1 Skrevet 3. juli 2015 Når er det vanlig at barna lærer kje-lyden. Mener å ha hørt at det er lyden som kommer på plass sist. Jenta mi på 4 år har sagt r-lyd en stund. I går og i dag har hun plutselig startet å si kje-lyden. Hun uttaler den veldig tydelig og bruker den alle plasser hun greier å få den inn. Akkurat slik hun gjorde da hun lærte R. Vi bor på en plass der kje-lyden er mye brukt. Hvordan var det med dine barn? Anonymous poster hash: d420b...76f
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #2 Skrevet 3. juli 2015 Mitt barn er ikke født ennå men jeg kjenner at jeg skal gjøre alt i min makt for at hun kan si KJ- og ikke shylling, shole og shino! Gratulerer med velartikulert barn Anonymous poster hash: 63cf7...335
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #3 Skrevet 3. juli 2015 Jeg vet ikke svare på det du spør om, Hi. Men husker fremdeles at jeg selv behersket alle lyder, og fremdeles sa jeg skulle ha på meg kjøtt da jeg skulle pynte meg. SKJørt var ikke så lett å si Mamma var lite oppgitt, sa at hvis jeg sa kjøtt så var det som å ta å kle på meg middag. Jeg var sååååå snurt, så da begynte jeg å trene iherdig for meg selv, og rett etterpå greide jeg det. Hm... dvs. at jeg knekte kj-lyden før skj-lyden. Vil tro jeg også lærte skj-lyden i 4-, maks 5-årsalderen. Anonymous poster hash: 72417...7a1
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #4 Skrevet 3. juli 2015 Jeg er bergenser, så her lærer vel barna det aldri Jeg sier vel ikke den lyden skikkelig jeg heller da det ikke er naturlig i min dialekt. Og jeg må legge til at jeg stadig blir like forbauset over at noen snakker nedsettende om andres dialekter ved å komme med kommentarer som at barnet ikke er velartikulert eller snakker "skikkelig" fordi de ikke lager en lyd som er vanlig i andre dialekter. Det vitner om ganske slette kunnskaper om språkutvikling og språkhistorie. Anonymous poster hash: 757d0...f57
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #5 Skrevet 3. juli 2015 I hvilken dialekt er det greit å si sjylling og sjole? Anonymous poster hash: 455ba...f6f
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #6 Skrevet 3. juli 2015 Jeg er bergenser, så her lærer vel barna det aldri Jeg sier vel ikke den lyden skikkelig jeg heller da det ikke er naturlig i min dialekt. Og jeg må legge til at jeg stadig blir like forbauset over at noen snakker nedsettende om andres dialekter ved å komme med kommentarer som at barnet ikke er velartikulert eller snakker "skikkelig" fordi de ikke lager en lyd som er vanlig i andre dialekter. Det vitner om ganske slette kunnskaper om språkutvikling og språkhistorie. Anonymous poster hash: 757d0...f57 Så klart det et naturlig å si kj-lyden i bergensdialekten! Den har bare forsvunnet mer og mer de siste årene, noe som er synd! Men opprinnelig skiller en mellom kjole og sjole også på bergensk😉 Anonymous poster hash: 52bbf...6d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå