Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #1 Skrevet 3. juli 2015 Jeg var på fjelltur med 10-åringen min i dag, og på veien ned møtte vi noen med flere hunder. Alle hundene gikk løs, og da de fikk øye på oss ble de ivrige. Eierne ropte på dem og fikk tak i to av dem, mens en kom rett mot oss i ganske stor fart. Jeg stoppet og ba sønnen min stoppe, og da sakket hunden farten, men kom helt bort, snuste og slikket meg på hånden (jeg rakk den ikke fram, men stod helt, helt stille). Dette var en ganske stor hund og virket veldig snill. Da eierne passerte stoppet jeg dem og sa på en vennlig måte at de kanskje burde ta hundene i bånd dersom de ikke var lydige nok til å komme til eierne på kommando. Jeg la til at jeg og sønnen min ikke er redd for hunder, men at det der fort kunne blitt en ganske skremmende opplevelse for en som er redd for hunder. Altså at en stor hund kommer løpende mot en og begynner å slikke på en. De nikket til det, sa unnskyld og gikk videre, men jeg så at de ikke tok hundene i bånd slik jeg hadde oppfordret dem til. Hva tenker dere som hundeiere om dette? Har dere i det hele tatt noen forståelse for at andre kan bli redd når deres snille hund kommer løpende rett mot dem? Anonymous poster hash: 28f0c...dfd
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #2 Skrevet 3. juli 2015 Hunder skal ikke være løse når det er båndtvang. Anonymous poster hash: eaf4b...cbe
sug lut Skrevet 3. juli 2015 #3 Skrevet 3. juli 2015 (endret) Absolutt forståelse, og du var veldig grei i måten du tok det på. Slipper aldri hund løs der vi kan regne med å møte folk, hvilket er omtrent overalt - ingen andre har bedt om å måtte forholde seg til min hund, og skal få slippe det. Men det er utrolig mye ansvarsfraskrivende hundeeiere som begrunner sin latskap med at hunden må jo få løpe fritt, stakkar. Nei, det må den ikke. Da må man finne egnede avgrensete tillatte steder. Har man jakthund kan det innebære et par timers kjøring for å trene hunden i terreng inngjerdet og avsatt til denslags, som dette http://www.njff.no/nord-trondelag/stjordal/Sider/Treningsterreng-for-st%C3%A5ende-fuglehunder-Forbordfjellet-.aspx, har man andre hunder må man finne andre løsninger. Endret 3. juli 2015 av sug lut
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #4 Skrevet 3. juli 2015 Absolutt forståelse, og du var veldig grei i måten du tok det på. Slipper aldri hund løs der vi kan regne med å møte folk, hvilket er omtrent overalt - ingen andre har bedt om å måtte forholde seg til min hund, og skal få slippe det. Men det er utrolig mye ansvarsfraskrivende hundeeiere som begrunner sin latskap med at hunden må jo få løpe fritt, stakkar. Nei, det må den ikke. Da må man finne egnede avgrensete tillatte steder. Har man jakthund kan det innebære et par timers kjøring for å trene hunden i terreng inngjerdet og avsatt til denslags, som dette http://www.njff.no/nord-trondelag/stjordal/Sider/Treningsterreng-for-st%C3%A5ende-fuglehunder-Forbordfjellet-.aspx, har man andre hunder må man finne andre løsninger. Du høres ut som om du kan litt om hunder. Var det rett måte jeg reagerte på, altså stoppet og sto i ro? Jeg ble litt usikker da hunden kom løpende mot oss (den var litt større en Golden retriver og svart, så jeg ble litt engstelig et lite øyeblikk selv om jeg egentlig ikke er redd for hunder), så jeg tenkte at å stoppe kanskje fikk oss til å virke mindre ivrige? Eller er det andre måter som er bedre? Jeg vil gjerne lære barna best mulig måte å oppføre seg på dersom de møter på løse hunder. HI Anonymous poster hash: 28f0c...dfd
Stridsmøy Skrevet 3. juli 2015 #5 Skrevet 3. juli 2015 Bra at du sa i fra på en ordentlig måte. Båndtvang er båndtvang, spesielt viktig å respektere den der det er mye dyr og andre mennesker. Og har man ikke en lydig hund som man ikke har innkalling på, skal den alltid ha bånd eller line på. En hund skal komme tilbake til eier når den blir kalt på.
sug lut Skrevet 3. juli 2015 #6 Skrevet 3. juli 2015 Absolutt forståelse, og du var veldig grei i måten du tok det på. Slipper aldri hund løs der vi kan regne med å møte folk, hvilket er omtrent overalt - ingen andre har bedt om å måtte forholde seg til min hund, og skal få slippe det. Men det er utrolig mye ansvarsfraskrivende hundeeiere som begrunner sin latskap med at hunden må jo få løpe fritt, stakkar. Nei, det må den ikke. Da må man finne egnede avgrensete tillatte steder. Har man jakthund kan det innebære et par timers kjøring for å trene hunden i terreng inngjerdet og avsatt til denslags, som dette http://www.njff.no/nord-trondelag/stjordal/Sider/Treningsterreng-for-st%C3%A5ende-fuglehunder-Forbordfjellet-.aspx, har man andre hunder må man finne andre løsninger. Du høres ut som om du kan litt om hunder. Var det rett måte jeg reagerte på, altså stoppet og sto i ro? Jeg ble litt usikker da hunden kom løpende mot oss (den var litt større en Golden retriver og svart, så jeg ble litt engstelig et lite øyeblikk selv om jeg egentlig ikke er redd for hunder), så jeg tenkte at å stoppe kanskje fikk oss til å virke mindre ivrige? Eller er det andre måter som er bedre? Jeg vil gjerne lære barna best mulig måte å oppføre seg på dersom de møter på løse hunder. HI Anonymous poster hash: 28f0c...dfd Det var veldig lurt. Jeg begynner ofte av refleks å ha en liten (til tider relativt åndssvak) "samtale" med hunden som kommer, type "neimen er det deg, da? er du ute og løper helt for deg selv og løpt fra menneskene dine? fine, fine vofsemannen, er det varmt for deg i dag" og så videre, jeg framstår nok ikke helt smart men hunden lytter da veldig ofte og skakker på hodet og blir overbevist om at det er bare å komme videre bort og hilse pent. Da roer oftere hunden seg også, og velger å kommer bort og hilse fredelig (jeg går da ut fra at det ikke er en aggressiv hund, bare en nysgjerrig en). Og så er det lurt å lære barn å ikke løfte armene i været eller prøve å klappe OPPÅ hunden, fordi hunden ofte da følger hånden opp og dermed hopper og velter barnet (eller den voksne, for den saks skyld), men heller la den snuse på hånda di mens hånda er lav, og så klappe på siden/på halsen. Hyl, løping avsted osv er det som funker veldig dårlig. Løping blir fort til "aha, leke!" eller trigger et forfølgerinstinkt, så det er absolutt best å være rolig og se an.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #7 Skrevet 3. juli 2015 Som det sto i lokalavisa: om hunder som ikke er i bånd skremmer sauer, så skytes de! Å ikke følge båndtvangen er arrogant, og de burde ikke ha hund! Anonymous poster hash: 91031...7c6
Stridsmøy Skrevet 3. juli 2015 #8 Skrevet 3. juli 2015 Helt enig ang. klapping på hunden. En som var hundefører i militæret fortalte meg før jeg selv fikk hund at man aldri skal klappe en ukjent hund på hodet. Klapp/stryk heller hunden på siden. Han sa at grunnen er at å klappe en hund på hodet er en dominat handling og er den hånden som skal klappe hundehodet redd eller usikker er det større sjangs for at hunden vil finne på å snappe etter hånden.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #9 Skrevet 3. juli 2015 Absolutt forståelse, og du var veldig grei i måten du tok det på. Slipper aldri hund løs der vi kan regne med å møte folk, hvilket er omtrent overalt - ingen andre har bedt om å måtte forholde seg til min hund, og skal få slippe det. Men det er utrolig mye ansvarsfraskrivende hundeeiere som begrunner sin latskap med at hunden må jo få løpe fritt, stakkar. Nei, det må den ikke. Da må man finne egnede avgrensete tillatte steder. Har man jakthund kan det innebære et par timers kjøring for å trene hunden i terreng inngjerdet og avsatt til denslags, som dette http://www.njff.no/nord-trondelag/stjordal/Sider/Treningsterreng-for-st%C3%A5ende-fuglehunder-Forbordfjellet-.aspx, har man andre hunder må man finne andre løsninger. Du høres ut som om du kan litt om hunder. Var det rett måte jeg reagerte på, altså stoppet og sto i ro? Jeg ble litt usikker da hunden kom løpende mot oss (den var litt større en Golden retriver og svart, så jeg ble litt engstelig et lite øyeblikk selv om jeg egentlig ikke er redd for hunder), så jeg tenkte at å stoppe kanskje fikk oss til å virke mindre ivrige? Eller er det andre måter som er bedre? Jeg vil gjerne lære barna best mulig måte å oppføre seg på dersom de møter på løse hunder. HI Anonymous poster hash: 28f0c...dfd Det var veldig lurt. Jeg begynner ofte av refleks å ha en liten (til tider relativt åndssvak) "samtale" med hunden som kommer, type "neimen er det deg, da? er du ute og løper helt for deg selv og løpt fra menneskene dine? fine, fine vofsemannen, er det varmt for deg i dag" og så videre, jeg framstår nok ikke helt smart men hunden lytter da veldig ofte og skakker på hodet og blir overbevist om at det er bare å komme videre bort og hilse pent. Da roer oftere hunden seg også, og velger å kommer bort og hilse fredelig (jeg går da ut fra at det ikke er en aggressiv hund, bare en nysgjerrig en). Og så er det lurt å lære barn å ikke løfte armene i været eller prøve å klappe OPPÅ hunden, fordi hunden ofte da følger hånden opp og dermed hopper og velter barnet (eller den voksne, for den saks skyld), men heller la den snuse på hånda di mens hånda er lav, og så klappe på siden/på halsen. Hyl, løping avsted osv er det som funker veldig dårlig. Løping blir fort til "aha, leke!" eller trigger et forfølgerinstinkt, så det er absolutt best å være rolig og se an. Supert! Da kan jeg fortsette med å oppfordre til dette Det å prate rolig til den var lurt, de er vel veldig lydhøre ovenfor tonefall vil jeg tro? Og denne hunden var absolutt ikke aggressiv, men jeg tror kanskje den var litt ung og ivrig og virket dermed litt voldsom på meg. Det med å klappe oppå hodet visste jeg faktisk, så det har jeg lært barna. Samme med å aldri klappe hunder som står bundet utenfor butikken, eller andre hunder i bånd uten å spørre eieren først, og så at de heller skal rekke hånden fram og la hunden snuse på den først. Jeg synes det er viktig å oppmuntre til et godt forhold mellom mennesker og dyr, men også at det er et ansvar som må gå begge veier. Jeg som mor må lære barna mine å håndtere hunder, katter osv på en trygg og god måte, men da synes jeg også eiere til dyr må ta ansvar for måten dyrene deres møter mennesker på. Noe det virker som du gjør HI Anonymous poster hash: 28f0c...dfd
Stridsmøy Skrevet 3. juli 2015 #10 Skrevet 3. juli 2015 Blir glad av slike folk som deg jeg HI! Slike som deg er med på å gjøre at barn som ikke vokser opp med hunder ikke blir redde for hunder :-)
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #11 Skrevet 3. juli 2015 Jeg har hund som knapt nok har jaktinstinkt, som kommer på innkalling og som ikke oppsøker fremmede mennesker. Alikevel går hun i bånd på tur. Er det båndtvang, så er det båndtvang.. Anonymous poster hash: a6f50...b74
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #12 Skrevet 3. juli 2015 Blir glad av slike folk som deg jeg HI! Slike som deg er med på å gjøre at barn som ikke vokser opp med hunder ikke blir redde for hunder :-) Takk, det var snilt sagt Jeg er veldig glad i dyr og skulle veldig gjerne hatt hund eller katt selv, men både mannen og to av barna er allergiske, så kan vi dessverre ikke det. HI Anonymous poster hash: 28f0c...dfd
Sint naken biltyv Skrevet 3. juli 2015 #13 Skrevet 3. juli 2015 For det første er det båndtvang så du kunne anmeldt det. For det andre burde de være glad de møtte deg som var så grei, jeg hadde ikke vært litt så grei. Hater folk som ikke kan holde styr på bikkjene sine og som ikke overholder båndtvangen og ja jeg har hund selv
Sint naken biltyv Skrevet 3. juli 2015 #14 Skrevet 3. juli 2015 Absolutt forståelse, og du var veldig grei i måten du tok det på. Slipper aldri hund løs der vi kan regne med å møte folk, hvilket er omtrent overalt - ingen andre har bedt om å måtte forholde seg til min hund, og skal få slippe det. Men det er utrolig mye ansvarsfraskrivende hundeeiere som begrunner sin latskap med at hunden må jo få løpe fritt, stakkar. Nei, det må den ikke. Da må man finne egnede avgrensete tillatte steder. Har man jakthund kan det innebære et par timers kjøring for å trene hunden i terreng inngjerdet og avsatt til denslags, som dette http://www.njff.no/nord-trondelag/stjordal/Sider/Treningsterreng-for-st%C3%A5ende-fuglehunder-Forbordfjellet-.aspx, har man andre hunder må man finne andre løsninger. Du høres ut som om du kan litt om hunder. Var det rett måte jeg reagerte på, altså stoppet og sto i ro? Jeg ble litt usikker da hunden kom løpende mot oss (den var litt større en Golden retriver og svart, så jeg ble litt engstelig et lite øyeblikk selv om jeg egentlig ikke er redd for hunder), så jeg tenkte at å stoppe kanskje fikk oss til å virke mindre ivrige? Eller er det andre måter som er bedre? Jeg vil gjerne lære barna best mulig måte å oppføre seg på dersom de møter på løse hunder. HI Anonymous poster hash: 28f0c...dfd Ja du gjorde helt rett. I tillegg skal du la være å se på den og snu deg med siden til den.
Sint naken biltyv Skrevet 3. juli 2015 #15 Skrevet 3. juli 2015 Blir glad av slike folk som deg jeg HI! Slike som deg er med på å gjøre at barn som ikke vokser opp med hunder ikke blir redde for hunder :-) Takk, det var snilt sagt Jeg er veldig glad i dyr og skulle veldig gjerne hatt hund eller katt selv, men både mannen og to av barna er allergiske, så kan vi dessverre ikke det. HI Anonymous poster hash: 28f0c...dfd Har dere prøvd puddel? Min puddel fungerer som "la folk sjekke om de tåler hund" hund. Veldig mange allergikere som tåler han
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå