Gå til innhold

Spiral på blå resept...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bare sjekke med dere før jeg spør legen min, har ikke lyst til å være frekk heller..

Saken er at jeg har hatt problemer med veldig store og til dels uregelmessige (og smertefulle) blødninger etter at jeg fikk barn. Jeg har vært på utredning hos gyn, og det var ingenting galt, men hun anbefalte p-piller, evt hormonspiral (jeg har også forsøkt...noe jeg ikke husker hva heter, men som ikke var p-piller, som skulle redusere blødningene. Det funka sånn passelig bare). Nå har jeg gått på Loette i over et år, men synes ikke det fungerer heller, jeg får nesten konsekvent mensen over en uke før jeg egentlig skal, har tidvise mellomblødninger selv om jeg ikke prøver å utsette mensen, og mensen varer ofte i 8-9 dager. Vondt er det og. OK, så er det blør jeg ikke like mye som før, men fortsatt mer enn normalt og det er fortsatt ganske kjipt synes jeg.

Samtidig er det sånn at jeg er alenemor, har ikke masser av penger, og ikke har jeg kjæreste heller, så egentlig trenger jeg ikke prevensjon i det hele tatt. SÅ da lurer jeg på, er det i det hele tatt mulig å få hormonspiral på blå resept? Det koster jo så mye! (Og er det frekt å spørre min veldig trivelige gamle lege om det?)

Anonymous poster hash: 21eb8...c12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du får ikke hormonspiral på blåresept. Og med en kostnad på ca 20 kr pr måned så er det jo også billig.

Anonymous poster hash: 34ba6...38d
Skrevet

Det tror jeg ikke du kan få, nei... Er kun for de som har langvarig og alvorlig sykdom, og selv om dette er kjipt og langvarig, så har du altså ingen sykdom dersom de ikke har funnet en årsak til det....

http://www.legemiddelverket.no/Blaa_resept_og_pris/blaaresept_forhaandsgodkjent_refusjon/Sider/default.aspx

Er du utredet for endometrise? Endometrise kan gi uregelmessige blødninger, store smerter, dtor blødning o.l. 

Kanskje sjekke om slimhinnene dine er i "ulage" i livmoren og evt får en skikkelig utskrapning? Vet at det hjelper på de som er i overgangsalderen og som sliter med blødninger/smerter uten egentlig å ha mensen...

Skrevet

Nei det får du ikke. Og når det skal byttes hvert 5.år så er det jo ikke dyrt?

Anonymous poster hash: 48544...363

Skrevet

Det tror jeg ikke du kan få, nei... Er kun for de som har langvarig og alvorlig sykdom, og selv om dette er kjipt og langvarig, så har du altså ingen sykdom dersom de ikke har funnet en årsak til det....

http://www.legemiddelverket.no/Blaa_resept_og_pris/blaaresept_forhaandsgodkjent_refusjon/Sider/default.aspx

Er du utredet for endometrise? Endometrise kan gi uregelmessige blødninger, store smerter, dtor blødning o.l. 

Kanskje sjekke om slimhinnene dine er i "ulage" i livmoren og evt får en skikkelig utskrapning? Vet at det hjelper på de som er i overgangsalderen og som sliter med blødninger/smerter uten egentlig å ha mensen...

Takk for svar! Jeg vet ærlig talt ikke hva gynekologen sjekket, men det var masse blodprøver og ultralyd og you name it.. Jeg skal uansett ta det opp med legen når jeg drar dit igjen.

Og til dere andre, jeg er klar over at det ikke er dyrt per måned, men det er nå uansett en ganske stor, uplanlagt engangsutgift. For meg, ihvertfall.

Skrevet

Hvis utgiften er for stor for deg så får du spare et par måneder da. Det er jo ikke slik at du må få den satt inn i dag. 

Og selvom det hadde vært slik at du kunne fått den på blå resept så hadde forsatt egenandelen vært på ca 400 kr for spiralen + omkostningene for å få satt den inn. 

Skrevet

Hvis utgiften er for stor for deg så får du spare et par måneder da. Det er jo ikke slik at du må få den satt inn i dag. 

Og selvom det hadde vært slik at du kunne fått den på blå resept så hadde forsatt egenandelen vært på ca 400 kr for spiralen + omkostningene for å få satt den inn. 

Men kjæra nån, jeg sier ikke at utgiften er for stor for meg. Jeg kommer til å gjøre det uansett! Jeg bare lurte på om det var mulig å få det på blå resept. Du trenger ikke instruere meg i hvordan jeg skal planlegge økonomisk her altså.

Skrevet

Men kjæra nån, jeg sier ikke at utgiften er for stor for meg. Jeg kommer til å gjøre det uansett! Jeg bare lurte på om det var mulig å få det på blå resept. Du trenger ikke instruere meg i hvordan jeg skal planlegge økonomisk her altså.

Nå overragerer du. Vi svarer at du ikke kan få spiral på blå resept. Du svarer at "Og til dere andre, jeg er klar over at det ikke er dyrt per måned, men det er nå uansett en ganske stor, uplanlagt engangsutgift. For meg, ihvertfall."

I beste mening får du da tips om hvordan det kan løses, samt at blå resept ikke betyr gratis. 

Vær så god for hjelpen. 

Skrevet

Nei, det får du ikke. Og så dyr er den heller ikke.

Selv søkte jeg om å få dekt sterilisering. Da jeg blir ekstremt lett gravid. Og i siste svangerskapet så ble jeg ekstremt syk, var inn og ut av sykehuset hele tiden. Og etter jeg fødte, så var jeg fortsatt syk, og det tok meg 1 år og bli frisk igjen. Kroppen min takler bare ikke å gå gravid. Dette ble jo en stor kostnad for samfunnet. Mye på sykehuset, sykemeldt hele svangerskapet, sykemeldt hele permisjonstiden, så far måtte overta permisjonen. Men jeg fikk avslag.

Anonymous poster hash: f8c0c...856
Skrevet

Nå overragerer du. Vi svarer at du ikke kan få spiral på blå resept. Du svarer at "Og til dere andre, jeg er klar over at det ikke er dyrt per måned, men det er nå uansett en ganske stor, uplanlagt engangsutgift. For meg, ihvertfall."

I beste mening får du da tips om hvordan det kan løses, samt at blå resept ikke betyr gratis. 

Vær så god for hjelpen. 

Heh, ja, men nå var det altså ikke sånn at jeg ba om råd for hverken hvordan regne ut pris på legemiddel per måned eller hvordan jeg skulle disponere inntekten min.

Jeg fikk imidlertid svar på hvorvidt jeg kunne be om å få det på blå resept, og det er fint. Topp. Takk! (Og ja, jeg vet at det heller ikke er gratis, men hold deg fast! det var heller ikke det jeg spurte om).

Skrevet

Nei, det får du ikke. Og så dyr er den heller ikke.

Selv søkte jeg om å få dekt sterilisering. Da jeg blir ekstremt lett gravid. Og i siste svangerskapet så ble jeg ekstremt syk, var inn og ut av sykehuset hele tiden. Og etter jeg fødte, så var jeg fortsatt syk, og det tok meg 1 år og bli frisk igjen. Kroppen min takler bare ikke å gå gravid. Dette ble jo en stor kostnad for samfunnet. Mye på sykehuset, sykemeldt hele svangerskapet, sykemeldt hele permisjonstiden, så far måtte overta permisjonen. Men jeg fikk avslag.

Anonymous poster hash: f8c0c...856

Uff, så utrolig kjipt! Så dumt at du fikk avslag!

Skrevet

Om du hi er ferdig med å få barn kan du be legen din søke om å få svidd av slimhinnen i livmoren.

Jeg tenker jeg skal gjøre det. Jeg er sterilisert, men har sterke og lange blødninger med sinnsyke smerter.

Anonymous poster hash: 5aad5...0e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...