Gå til innhold

Gå ut av NAV's "trygge" havn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal prøve å gjøre det så kort som mulig. 

Jeg har gått på AAP en god stund og jeg har fått en saksbehandler fra helvete. Den forrige saksbehandleren min lovte meg utdanning etter anbefalinger fra lege og spesialist, men når den nye saksbehandleren kom inn i bildet ble utdanning trukket tilbake og jeg ble satt ut i en bedrift til de fant ut av "hva de skulle gjøre med meg". Jeg søkte på skole bare i tilfelle de skulle ombestemme seg (jeg har fått plass), men det innser jeg egentlig ikke at de blir å gjøre - iallefall nå til høsten. 

Valgene mine er; 

A - Gå skole ved hjelp av stipend/lån nå til høsten, men få rævva økonomi for 4 år. Stipend og lån vil ikke rekke over de faste utgiftene engang..

B - Fortsette på NAV enda et år, men miste skoleplassen  og kanskje kommer jeg meg ikke inn til neste år hvis de skulle ombestemme seg.

Pga sykdom så er det svært vanskelig for meg å jobbe på siden av studiene og det er derfor jeg skulle så gjerne hatt NAV med på laget og det er ikke bare-bare å ta hvilken som helst jobb dessverre - derfor utdanning.

Noen tanker eller lure ideer? 

Anonymous poster hash: 7f923...67a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kutt de faste utgiftene dine og sats på utdanning. 

Anonymous poster hash: c8e05...d4c
Skrevet

Du kan jo søke permisjon fra studieplassen 1 år?

Anonymous poster hash: 7b137...28f

Skrevet

Takk for svar :) 

Kan man søke om permisjon uten grunnlag? 

HI

Anonymous poster hash: 2193d...f8d

Skrevet

Kutt de faste utgiftene dine og sats på utdanning. 

Takk for tips, men jeg har allerede kuttet ned på alt som ikke er nødvendig og kjøper så mye som overhode mulig på bruktmarkedet :)

HI

Skrevet

Tja,er du syk på noen måte? Da bør det være en smal sak å få en attest. Eller forklare økonomisk situasjon, ett år på å samle opp litt buffer til studieårene. Har hørt de som har fått det pga reise, så din situasjon bør jo være godkjent😊 men dette er jo opp til skolen selvfølgelig.

Skrevet

Tja,er du syk på noen måte? Da bør det være en smal sak å få en attest. Eller forklare økonomisk situasjon, ett år på å samle opp litt buffer til studieårene. Har hørt de som har fått det pga reise, så din situasjon bør jo være godkjent men dette er jo opp til skolen selvfølgelig.

Da skal jeg ringe skolen i morgen å høre om dette er noe som er mulig! :)

HI

Skrevet

HI

Har en venninne som fikk utsatt studieplass pga. sykdom. Kan ikke huske at hun måtte dokumentere noe, men kan ikke garantere det. Det var også et ganske spesielt studie med svært få som kom inn.

Så sjekk med skolen :)

Anonymous poster hash: 9437e...485

Skrevet

HI

Har en venninne som fikk utsatt studieplass pga. sykdom. Kan ikke huske at hun måtte dokumentere noe, men kan ikke garantere det. Det var også et ganske spesielt studie med svært få som kom inn.

Takk, skal gjøre det! :)

HI

Skrevet

Du har forresten en annen mulighet også om du ikke får utsatt skoleplassen.

Du kan klage på Navs vedtak om å ikke gi deg studiestøtte. Om du har mulighet økonomisk, eller tør ta sjansen, så kan du begynne og satse på at du får vedtaket omgjort og dermed får støtte til utdanning. Da kan du, med litt hell, spare et år. Vet om en person som gjorde det og fikk det innvilget et halvt år etter påbegynt skolegang.

Men å studere uten å ha mulighet til å arbeide ved siden av, det må du vite at du greier økonomisk. For det er tøft nok å studere når man ikke er helt frisk.

Uansett... lykke til :)

Skrevet

Du har forresten en annen mulighet også om du ikke får utsatt skoleplassen.

Du kan klage på Navs vedtak om å ikke gi deg studiestøtte. Om du har mulighet økonomisk, eller tør ta sjansen, så kan du begynne og satse på at du får vedtaket omgjort og dermed får støtte til utdanning. Da kan du, med litt hell, spare et år. Vet om en person som gjorde det og fikk det innvilget et halvt år etter påbegynt skolegang.

Men å studere uten å ha mulighet til å arbeide ved siden av, det må du vite at du greier økonomisk. For det er tøft nok å studere når man ikke er helt frisk.

Uansett... lykke til :)

Takk for tips! :) 

Altså viss jeg skjønte deg rett. Så kan jeg hoppe av NAV nå til høsten og begynne på skole, men klage samtidig på at de ikke ville gi meg støtte til skole? 

Jeg spurte saksbehandleren om jeg kunne klage på at jeg ikke fikk hjelp til utdanning, men saksbehandleren sa at det kunne jeg ikke siden jeg ikke fikk det. Altså, man kunne bare klage på det man fikk? Hørtes helt merkelig ut for meg, men jeg valgte å tro på det som ble sagt.

HI

Skrevet

Altså viss jeg skjønte deg rett. Så kan jeg hoppe av NAV nå til høsten og begynne på skole, men klage samtidig på at de ikke ville gi meg støtte til skole? 

Jeg spurte saksbehandleren om jeg kunne klage på at jeg ikke fikk hjelp til utdanning, men saksbehandleren sa at det kunne jeg ikke siden jeg ikke fikk det. Altså, man kunne bare klage på det man fikk? Hørtes helt merkelig ut for meg, men jeg valgte å tro på det som ble sagt.

HI

Har du et vedtak på at du ikke får utdanning? Eller hva gjorde nav da du søkte om utdanning?

Skrevet

HI

Har du et vedtak på at du ikke får utdanning? Eller hva gjorde nav da du søkte om utdanning?

Regner med at du har lagt deg... ;)

Hvis du fikk et vedtak som avslo støtte til utdanning, da kunne du ha klaget på dette. I så fall har saksbehandleren trolig gitt deg helt feil svar, og dermed så bør du heller ikke "straffes" for at du ikke overholdt klagefristen som da var (normalt tre uker).

Hvis du fikk avslag på utdanning, så ville jeg ha klaget. Spesielt siden du har legeerklæringer og spesialisterklæringer som anbefaler skolegang. Om du har jobbet i bedrift når som en del av navs opplegg og det ikke har fungert, da vil det være noe du kan legge med som et argument i klagen din også.

Det beste er om du får hjelp av en advokat til en slik klage. Har du ikke mulighet til det så sett deg godt inn i regelverket. Den saksbehandleren du har vil trolig ikke gi deg riktig informasjon, så det ville jeg ha forsøkt å få via andre kanaler. Lover og rundskriv som gjelder loven. I et vedtak du har fått står det som regel referert til lover og paragrafer. Rundskrivene må du lete etter selv, ikke alltid like lett å finne.

I en slik klage så kan du også formulere at du er motivert, at du søkte utdanning til høsten mtp. spesialisterklæring og at tidligere saksbehandler hadde sagt du kom til å få det innvilget.

I klagen bør du rette kritikk mot det at saksbehandler sier du ikke kan klage på noe du ikke har fått innvilget. Det er jo nettopp ved avslag at man kan klage på vedtaket.

Kan også være lurt å ta ut journalen din hos nav, det er ikke alltid at de journalfører slik de skal, og det kan påvirke saksbehandlingen. Gå til det lokale kontoret og be om utskrift av hele journalen din der.

Som sagt, selv om klagefristen din trolig for lengst er over, så bør du klage siden saksbehandleren din trolig ga deg feil opplysninger ang. din klagerett. Vis da til paragraf hvor det står at de har opplysningsplikt (eller noe slikt), for det er trolig brudd på denne.

Skrevet

Lånekassen gir også ekstra stipend til de som grunnet sykdom ikke kan jobbe ved siden av studiene. En kan også søke om å gå støtte i sommermnd, legen trenger å fylle ut skjema fra lånekassen, det er ikke mye, men alt hjelper på!

Når jeg fikk det ga det meg utbetaling på rundt 9500 i mnd, jeg hadde ikke barn da. Dette er noen år siden så kan hende satsene har endret seg.

Anonymous poster hash: 8af03...659

Skrevet

Normale mennesker betaler studier selv.

Hvis du vurderer å studere så orker du faktisk å jobbe også.

Anonymous poster hash: 3a360...7e4

Skrevet

Problemet er jo at uforutsette ting kan oppstå i løpet av livet og kommer da studiet i feil rekkefølge mtp huskjøp, barn osv har man som regel et ganske annet forbruk enn en student på 20. Ja, jeg vet det finnes de som med vilje gjør det i andre rekkefølge, men de har vel da ikke kjøpt leilighet etc. Det er vel dette som kalles et velferdssamfunn og det skal vi være fader så glad for å ha! Husk også ar syke mennesker ofte bruker vesentlig mer penger enn friske folk på behandling/medisiner/spesiell mat/vitamintilskudd osv

Hi sier jo ikke at hun ikke kan jobbe! Men kanskje hun ikke lengre kan ha sin fysisk tunge jobb pga helsen og derfor ser muligheten til å omskolere seg innen kontorfag.

Noen ganger skulle jeg ønske folk ble født med innsikten til en 50 åring og ikke fikk gå igjennom livet uten alvorlig sykdom! Da hadde vi kanskje sluppet mamge av idioter i samfunnet...

Anonymous poster hash: feee4...18b

Skrevet

De fleste andre i Norge har det trangt økonomisk når de studerer....KLARER du å gå skole, så ta nå ansvar for deg selv!!

Istedet for å tenke 'jeg vil ha', og 'nav må ordne for meg' så må du heller snu litt på flisa og gjøre litt selv...

Anonymous poster hash: 842c7...8ec

Skrevet

Problemet er jo at uforutsette ting kan oppstå i løpet av livet og kommer da studiet i feil rekkefølge mtp huskjøp, barn osv har man som regel et ganske annet forbruk enn en student på 20. Ja, jeg vet det finnes de som med vilje gjør det i andre rekkefølge, men de har vel da ikke kjøpt leilighet etc. Det er vel dette som kalles et velferdssamfunn og det skal vi være fader så glad for å ha! Husk også ar syke mennesker ofte bruker vesentlig mer penger enn friske folk på behandling/medisiner/spesiell mat/vitamintilskudd osv

Hi sier jo ikke at hun ikke kan jobbe! Men kanskje hun ikke lengre kan ha sin fysisk tunge jobb pga helsen og derfor ser muligheten til å omskolere seg innen kontorfag.

Noen ganger skulle jeg ønske folk ble født med innsikten til en 50 åring og ikke fikk gå igjennom livet uten alvorlig sykdom! Da hadde vi kanskje sluppet mamge av idioter i samfunnet...

Anonymous poster hash: feee4...18b

En del av det å være voksen er å ta ansvar for eget liv og egne valg. Har en valgt å kjøpe leilighet, starte familie, osv som vanskeliggjør å studere så må en ta konsekvensen av det. 

Velferdssamfunnet er til for å hindre at noen faller fullstendig utenfor. Det er ikke en back-up plan for de som angrer på tidligere valg. 

Skrevet

Jeg var også i omtrent samme situasjon for noen år siden. Nav anbefalte utdanning og jeg tok studiekompetanse med støtte fra dem. Så kom ny saksbehandler som ga meg et 3 mnd avklaringsopphold på en slags institusjon, deres rapport konkluderte også med at utdanning var hensiktsmessig.

Nav sa da at utdanning var hensiktsmessig men ikke nødvendig så de støttet ikke utdanning.

Jeg begynte da på skole med lån og stipend fra lånekassen. Fikk legeerklæring på at jeg ikke kunne jobbe ved siden av studiene så da fikk jeg mer i stipend enn vanlig, tror det var rundt 3000 kr i mnd.

Det var trangt økonomisk fordi jeg måtte bo på hybel i ukedagene og i tillegg hadde hus hjemme men det gikk på et vis :-)

Anonymous poster hash: ef245...6e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...