Anonym bruker Skrevet 2. juli 2015 #1 Skrevet 2. juli 2015 Traff ei godt voksen dame i dag som het Astrid. Med d. Altså at hun uttalte d-en i navnet sitt; "Astridd". Har dere hørt den uttalen før? Dama var forøvrig norsk og uttalte det ikke som på engelsk e.l Vi har vurdert å kalle jenta i magen for Astrid, men jeg ble litt usikker hvis dette viser seg å være en normal variant av navnet. synes liksom ikke Astridd var like pent. Anonymous poster hash: 51199...3d9
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2015 #2 Skrevet 2. juli 2015 Bare på spansk og engelsk, aldri hørt det på norsk. Tror ikke det bør stoppe deg i å kalle datteren din Astrid. Anonymous poster hash: d7bb4...40a
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2015 #3 Skrevet 2. juli 2015 Ja, har hørt noen uttale Astrid med d. Går en del på dialekt, likt som her jeg kommer fra, heter du "Elin" så sier de eldre her "Ælin" (grøss og gru) Anonymous poster hash: 985a8...40b
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2015 #4 Skrevet 2. juli 2015 Kall henne astri så er dere sikre:) Anonymous poster hash: ff032...1c0
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2015 #5 Skrevet 2. juli 2015 Stum d er vel mest vanlig 😊 Jeg synes også Astrid er et nydelig navn, dessverre satt mannen seg på bakbena.. andre bra navn: Signe, Agnes, Synnøve, Alma, Anonymous poster hash: b7e4b...ba4
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2015 #6 Skrevet 2. juli 2015 Har hørt det, ja, men det vanligste er å skrive det med d slik du gjør, men at den er stum i uttale. Ingen grunn til å ikke velge Astrid fordi noen uttaler det anderledes, de fleste uttaler det jo slik du tenker - og når jenta blir presentert som "Astri" så er det ingen som kommer til å fortsette å kalle henne "Astrid". Mange navn som kan uttales forskjellig eller som kan forveksles litt med andre. Man blir vant med det. Jeg må som regel alltid stave både for- og etternavn selv om fornavnet er så enkelt som det kan bli. Men lydmessig er det likt minst to andre navn. Da er Astrid enklere, faktisk Anonymous poster hash: 97cdc...0cb
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #7 Skrevet 3. juli 2015 Jeg heter Sigrid, men uttaler det Sigri. Har aldri tenkt at det skulle være noe rart, før en hysterisk dame insisterte på å kalle meg SigriD, for det mente hun var vakkert, Sigri var bare slurv. Kaller meg fortsatt Sigri med stum d, men i utlandet leser de det ofte litt mer skriveriktig. En slektning som heter Turid, og selv sier Turi, blir konsekvent kalt TuriD av bestemor. Men selv sier hun Turi, og det gjør de fleste andre. Syns ikke dette er noe du bør tenke på som et problem. Å uttale stum D er sjeldent. Anonymous poster hash: 11b30...25e
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #8 Skrevet 3. juli 2015 Jeg heter Sigrid, men uttaler det Sigri. Har aldri tenkt at det skulle være noe rart, før en hysterisk dame insisterte på å kalle meg SigriD, for det mente hun var vakkert, Sigri var bare slurv. Kaller meg fortsatt Sigri med stum d, men i utlandet leser de det ofte litt mer skriveriktig. En slektning som heter Turid, og selv sier Turi, blir konsekvent kalt TuriD av bestemor. Men selv sier hun Turi, og det gjør de fleste andre. Syns ikke dette er noe du bør tenke på som et problem. Å uttale stum D er sjeldent. Anonymous poster hash: 11b30...25e Åh, kjenner noen TuriD'er her, de uttaler D'en i navnet sitt (Trøndelag). Kanskje forskjellig ift hvor du bor i landet AstriD har jeg ikke hørt før da Anonymous poster hash: 51ce3...5db
Mamma_til_2 Skrevet 3. juli 2015 #9 Skrevet 3. juli 2015 Astri og Astrid er to forskjellige navn, ,min mamma het Astrid med d og sa Astrid med d, vår nabo het Astri uten d og uttalte naturlig nok ikke D`n!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå