Anonym bruker Skrevet 2. juli 2015 #1 Skrevet 2. juli 2015 Min far ønsker at en av oss søskene skal overta huset hans alt nå. Siden jeg bor på en helt annen kant av landet er det helt uaktuellt for meg å overta. Broren min ønsker å overta med en gang. Og her ser jeg at konfliktene kan starte alt. Huset er gammelt og det var våre besteforeldre som bygger det, ligger på bygda og det følger med utmark/innmark/skog. Min bror vil kun ha huset, gammalt lite fjøs og plenen rundt disse bygningene ( aner ikke hvor mange mål men er en del). Det andre er han ikke interessert i. Min far sier at alt hører med. Broren min mener han har funnet en genial løsning for å slippe å kjøpe meg ut. Han skal da overdra sin del av vår mors hus til meg. At vi er flere om det huset er helt fjernt for han. Jeg nekter selvsagt for dette og sier vi tar sak for sak. Nå er han selvsagt furt på meg, for jeg må jo skjønne at oppussing av vår fars hus blir kostbart for han. Hva min bror har av gjeld og andre utgifter aner jeg ikke. Men jeg vet at dersom jeg går med på en eller annen ordning med han så er det jeg som taper på det. Han klarer alltid å sno seg unna på ene eller andre viset. Det er også sånn at jeg er arbeidsledig og trenger disse pengene da dagpenger ikke er all verden å overleve på. Om dere var meg, ville dere insistert på å bli kjøpt ut etter takst eller bare gått med på en eller annen lettvint løsning fra broren deres? Anonymous poster hash: 9a4c1...cb7
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2015 #2 Skrevet 2. juli 2015 Det at din bror overtar huset nå betyr ikke at han skal kjøpe deg ut nå. dette blir registrert og du får det du har rett på når foreldrene dine vil eller når de er døde. Anonymous poster hash: 19f4e...e68
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2015 #3 Skrevet 2. juli 2015 Broren din kan jo velge og pusse opp for 500000, eller 4 millioner, satt på spissen... Så dette er urelevant. Ville hatt det til takst, noe annet er uaktuelt. Om du er nafmedlem, har du 1 time gratis til advokat der Anonymous poster hash: b5661...1d8
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2015 #4 Skrevet 2. juli 2015 Takk for svar. Min far ønsker at det skal gjøres opp før min bror overtar huset og det ønsket jeg også. Jeg kommer jo ikke til å ha noe med det huset og gjøre videre, kun stikke innom min bror på besøk når jeg er i hjemtraktene, Anonymous poster hash: 9a4c1...cb7
Miamimom Skrevet 2. juli 2015 #5 Skrevet 2. juli 2015 (endret) Hvis faren din gir huset til broren din, trenger han ikke gi deg noe som helst. Det interessante her er ikke broren din, men den avtalen han og evnt du og resten av søsknene gjør med faren din. Endret 2. juli 2015 av Miamimom
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2015 #6 Skrevet 2. juli 2015 Her gjorde vi det sånn at huset ble taksert, også kjøpte broren min huset av far for halvparten av taksten. Far fikk den kjøpesummen inn på konto og gav den videre til søster. Bror fikk da et veldig billig hus, lånte litt mer en han betalte og pusset opp for det. Resten av oppussingen tar han etterhvert. Søster har fått sin farsarv og far leier en eldrebolig resten av sin levetid. Anonymous poster hash: 62ca2...87d
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2015 #7 Skrevet 2. juli 2015 Det at din bror overtar huset nå betyr ikke at han skal kjøpe deg ut nå. dette blir registrert og du får det du har rett på når foreldrene dine vil eller når de er døde. Anonymous poster hash: 19f4e...e68 Dette er fullstendig svada! Du kan ikke kreve noe som helst. Faren din kan gi alt til din bror, så lenge han lever. Så du må jo vurdere sannsynligheten for at det skjer, dersom du prøver å kjempe. Det er mest rettferdig at han kjøper deg ut, men dessverre er ikke alt så enkelt bestandig. Anonymous poster hash: 13376...513
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2015 #8 Skrevet 2. juli 2015 Det at din bror overtar huset nå betyr ikke at han skal kjøpe deg ut nå. dette blir registrert og du får det du har rett på når foreldrene dine vil eller når de er døde. Anonymous poster hash: 19f4e...e68 Dette er fullstendig svada! Du kan ikke kreve noe som helst. Faren din kan gi alt til din bror, så lenge han lever. Så du må jo vurdere sannsynligheten for at det skjer, dersom du prøver å kjempe. Det er mest rettferdig at han kjøper deg ut, men dessverre er ikke alt så enkelt bestandig. Anonymous poster hash: 13376...513 Du har helt rett i det! Jeg var i samme problemstilling som HI, men i mitt tilfellet lot jeg barndomshjemmet gå til min lillebror, uten at han trenger å kjøpe meg ut. Syns det er flott at noen har mulighet å ta vare på det videre. Det koster jo å vedlikeholde og oppgradere gamle hus til nåværende standard. Siden jeg gikk med på det, avtalte vi at alle sparepenger som mamma har på konto, akjer, fond ol går til meg. Er så glad for at arveoppgjøret gikk smurt. For både min bror og jeg har et godt forhold tik hverandre, og det hadde vært utrolig kjipt hvis dette hadde ført til uvennskap resten av livet. Mamma lever i beste velgående enda, og det var hun som tok opp dette temaet da vi samles til påske. Deilig at vi ble enige Anonymous poster hash: 73f3a...2eb
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2015 #9 Skrevet 2. juli 2015 Min mor har ingenting med dette huset og gjøre. Foreldrene våre er skilt og vi har flere søsken hos moren vår. Vi er de eneste barna til faren min. Faren min ønsker at broren min skal kjøpe ut meg (er et krav han har), for dette er eneste vi har å arve etter han som det kan være noe verdi i. Anonymous poster hash: 9a4c1...cb7
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2015 #10 Skrevet 2. juli 2015 Min mor har ingenting med dette huset og gjøre. Foreldrene våre er skilt og vi har flere søsken hos moren vår. Vi er de eneste barna til faren min. Faren min ønsker at broren min skal kjøpe ut meg (er et krav han har), for dette er eneste vi har å arve etter han som det kan være noe verdi i. Anonymous poster hash: 9a4c1...cb7 Da får din far selge huset til din bror og gi salgssummen til deg, enkelt og greit. Anonymous poster hash: 62ca2...87d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå