Anonym bruker Skrevet 1. juli 2015 #1 Skrevet 1. juli 2015 Hei. Kan jeg kreve at barnemor skal sende med ting som barnevogn og bilstoler når barna skal til samvær med far? Hun har slått seg veldig vrang og nekter å sende dette med. Hun vil kun sende med klær og utstyr til den dagligdagse omsorgen. Er det noen lover å regler? Jeg vet at hun har mottat engangsstønad som skal dekke ting som barnvogn osv. Men hun krever at jeg skal kjøpe nytt til eget bruk. hva er rett? Anonymous poster hash: 77d30...a42 Anonymous poster hash: 77d30...a42
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2015 #2 Skrevet 1. juli 2015 Det høres ikke rett ut. Har hun kjøpt det så er det hennes. Anonymous poster hash: bc43c...aec
Appelsinpiken Skrevet 1. juli 2015 #3 Skrevet 1. juli 2015 Skjønner mor veldig godt. Kjøp en vogn brukt og Invester i skikkelige bilstoler til barna. For dt første er det en del pes å montere bilsetene, og for det andre er set mye større sjanse for at de skades når de flyttes frem og tilbake.
3 i april Skrevet 1. juli 2015 #4 Skrevet 1. juli 2015 Hva har engangsstønad med dette og gjøre ? Jeg skjønner godt at mor ikke vil sende så pass dyre ting av gårde. Dere kan kjøpe en billig barnevogn på finn. Men siden dere trenger barnevogn og du drar inn engangsstønaden så lurer jeg på hvor gammelt barnet er ?
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2015 #5 Skrevet 1. juli 2015 Du kan be om, men ikke kreve. Hun er i utgangspunktet ikke pliktig til å sende med noe som helst. ...men det er best for barn at foreldre kan samarbeide. Så ta dere gjerne en time på familievernkontoret for å prate om dette. Ikke for å kreve, men for å drøfte. Lykke til. Anonymous poster hash: c6de0...90d
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2015 #6 Skrevet 1. juli 2015 Engangsstønad er jo ikke noe hun må dele med deg da. Det er hennes slik at det hun trenger kan bli kjøpt. De som ikke har krav på foreldrepenger for engangsstønad. Det er hennes inntekt. Hun kan velge å bruke det på utstyr til barnet. Men er ganske sikker på at hun har rett her at hun ikke trenger å sende med vogn og barnestol og slikt. Selv sendte jeg selvfølgelig det med om det var behov for det men det er kanskje lurt å kjøpe noe brukt her hvis jeg var deg. Anonymous poster hash: cabc6...3f0
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2015 #7 Skrevet 1. juli 2015 TS her.. Ja Ok. Barnet er 1 år gammelt. Å kreve fra min side var vel kanskje litt voldsomt men får prøve å komme til en fellesordning. Jeg ble selv informert om at engangsstønad skulle/kan bli brukt til sånne ting som barnevogn og bilseter osv som er til barna. Da så jeg for meg at barnefar også skulle ha tilgang til dette selvom vi ikke er samboere lengre. Istedenfor at jeg må bruke flere tusen kr på å kjøpe nytt når jeg kun har vanligsamværsrett. Så kunne jeg heller brukt kr på andre ting til barna. Anonymous poster hash: 77d30...a42
BareMas Skrevet 1. juli 2015 #8 Skrevet 1. juli 2015 Samværsforelder skal kunne stille med det som trengs for å yte god omsorg for barnet under samvær. Engangsstønaden er hennes "inntekt" i den perioden som hun står utenfor arbeidslivet for å kunne ta seg av en nyfødt baby, det stilles ingen krav til hvordan man forvalter disse pengene.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2015 #9 Skrevet 2. juli 2015 Alle mine venniner som har barn med helgepappa har sendt med slikt utstyr. Hva du har krav på, vet jeg ikke, men som de sier så bruker jo ikke de disse tingene når barnet er hos far.... Anonymous poster hash: 04b25...3bf
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2015 #10 Skrevet 2. juli 2015 For meg også virker det som vanlig praksis at mor sender dette med ved samvær.Flere jeg kjenner gjør dette. Men det står vel ingenting om dette i lover og regler. Men nå er ikke hun samarbeidsvillig. Selvom jeg har tilbudt å både hente og levere barna da hun ikke har mulighet til dette selv. ts Anonymous poster hash: 77d30...a42
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2015 #11 Skrevet 2. juli 2015 For meg også virker det som vanlig praksis at mor sender dette med ved samvær.Flere jeg kjenner gjør dette. Men det står vel ingenting om dette i lover og regler. Men nå er ikke hun samarbeidsvillig. Selvom jeg har tilbudt å både hente og levere barna da hun ikke har mulighet til dette selv. ts Anonymous poster hash: 77d30...a42 Ja, det er forholdsvis vanlig. Men altså ingen rettighet. Det som er reglene er at: Samværsforelder må selv sørge for vogn, bilsete etc. ved samvær. Samværsforelder er ansvarlig for henting og bringing i forbindelse med samvær, men utgiftene til dette skal deles mellom foreldrene (etter en nøkkel som går på inntekter; ikke nødvendigvis 50-50 - dersom den ene tjener vesentlig mer enn den andre, kan denne måtte betale mer av utgiftene). Det er forholdsvis vanlig å samarbeide om det praktiske rundt henting og bringing også, men i utgangspunktet er det altså den som har samvær som har ansvaret for det. Dersom disse tingene fører til mye konflikt, vil det ofte være enklest å skaffe egen vogn og bilsete, samt ha litt klær og slikt hos samværsforelder. Dette behøver ikke koste all verdens; bilsete er en noe dyr investering, mens man får helt brukbare vogner rimelig på Finn e.l. Det kan være lurt å ta en time på Familievernkontoret og diskutere dette. Begge foreldre bør jo være interesserte i at barnet sikres trygt og godt i bilsete uansett hvor barnet oppholder seg. Da kan det være rimelig at bilsetet følger barnet, i stedet for at samværsforelder skal kjøpe et mindre sikkert "billigsete." Anonymous poster hash: c6de0...90d
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2015 #12 Skrevet 2. juli 2015 Hvor står det at samværsforelder har ansvar for henting og bringing? Har du en link? Viste det skulle deles økonomisk, men ikke hørt at det fulle ansvaret for henting og bringing ligger til samværsforeldreren. Anonymous poster hash: 04b25...3bf
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 2. juli 2015 #13 Skrevet 2. juli 2015 Jeg tror det står i barneloven... Når det gjelder bilseter skal du bare være glad til, det er mye styr og pes med å montere inn og ut. Og er barnet 1 år nærmer det seg uansett bilstol nummer to, og den kan du ha helt til du snur barnet fremover, så det vil være en investering for de neste 3 årene, minst. Bruk litt tid på å sette deg inn i hvilke stoler som er bra, og la det være et krav at de er godkjent i Plus-testen, som er den eneste som virkelig gir et bilde av hvor sikre de er i kollisjoner. Når det gjelder vogn får du jo nå muligheten til å skaffe en vogn du selv har lyst på, en litt mer "mannevogn" hehe...jeg kan faktisk anbefale denne: http://www.jollyroom.no/produkter/britax-b-agile-4-black-thunder-4?gclid=CKG26uf2u8YCFWHbcgodMKYH2w Den er god å kjøre, gir så og si full liggestilling (du trenger ikke mer til en ettåring), og ser bra ut. Den blir veldig flat når du legger den sammen og er lett å løfte inn og ut av bilen. Med mindre du har et barn som skal sove mange timer ute i vogna om vinteren, er denne vognen et godt kjøp, og koster ikke all verden
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2015 #14 Skrevet 2. juli 2015 Jeg og vet at dette skal deles økonomisk. Men at den som har samvær skal er pliktig til å hente og levere har jeg aldri hørt om? Hun er ikke villig til å stille sammen med meg hos familevernkontoret. Anonymous poster hash: 77d30...a42
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2015 #15 Skrevet 2. juli 2015 Hør med familievernkontoret du, hva de gjør i slike saker. Det har sikkert skjedd før. Anonymous poster hash: 04b25...3bf
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2015 #16 Skrevet 2. juli 2015 Hvor står det at samværsforelder har ansvar for henting og bringing? Har du en link? Viste det skulle deles økonomisk, men ikke hørt at det fulle ansvaret for henting og bringing ligger til samværsforeldreren. Anonymous poster hash: 04b25...3bf http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokat/arkiv/2013/Ansvarlig-for-transport-ved-samvar/ Det står nevnt her bl.a. Jeg gidder ikke google frem hvilken forskrift det er hentet fra akkurat nå (men har sett den mange ganger og er helt sikker på at det er riktig). Retten eller fylkesmannen kan vurdere unntak fra hovedregelen, og forelderne kan selvfølgelig bli enige om en annen ordning. Anonymous poster hash: c6de0...90d
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2015 #17 Skrevet 2. juli 2015 Tusen takk! Ikke HI Anonymous poster hash: 04b25...3bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå