Gå til innhold

Må man gå til gynekolog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 35 år og har aldri gått til gynekolog.

Jeg har ingen barn, og dessverre ingen partner akkurat nå.

Må tilstå at jeg ikke akkurat har vært så veldig aktiv på det seksuelle planet ( har egentlig ikke interessert meg så mye), hatt få partnere.  Meget nøye anngående prevensjon. Kondom de gangene jeg har hatt sex. Jepp, har aldri brukt p-piller eller noe annet.

Aldri hatt noen problemer "der nede". Ingen sopp, ja, ingenting annet heller.

Må man gå til gynekolog egentlig?

Anonymous poster hash: 5150e...78d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ingenting, men det er anbefalt å ta celleprøve hvert tredje år etter fylte 25 år. Det kan fastlegen gjøre, så du trenger ikke gå til psykolog.

Jeg ville absolutt tatt den celleprøven, livmorhalskreft gir sjelden symtomer før det er for sent, og er vel den vanligste kreftformen...

Anonymous poster hash: 4f62b...b73

Skrevet

Du må ingenting, men det er anbefalt å ta celleprøve hvert tredje år etter fylte 25 år. Det kan fastlegen gjøre, så du trenger ikke gå til psykolog.

Jeg ville absolutt tatt den celleprøven, livmorhalskreft gir sjelden symtomer før det er for sent, og er vel den vanligste kreftformen...

Ikke psykolog, gynekolog mente jeg ;)

Skrevet

Skrevet

Nei, hos kvinner er brystkreft vanligst

Anonymous poster hash: 5722c...82f

Skrevet

Man må ingenting

Anonymous poster hash: cfff9...31b

Skrevet

Jeg er 35 år og har aldri gått til gynekolog.

Jeg har ingen barn, og dessverre ingen partner akkurat nå.

Må tilstå at jeg ikke akkurat har vært så veldig aktiv på det seksuelle planet ( har egentlig ikke interessert meg så mye), hatt få partnere.  Meget nøye anngående prevensjon. Kondom de gangene jeg har hatt sex. Jepp, har aldri brukt p-piller eller noe annet.

Aldri hatt noen problemer "der nede". Ingen sopp, ja, ingenting annet heller.

Må man gå til gynekolog egentlig?

Anonymous poster hash: 5150e...78d

Jeg er nesten som deg, bortsett fra at jeg nok er enda mindre seksuelt aktiv. Jeg er 39 og hadde gynekologisk undersøkelse første gangen da jeg var 36. Anbefaler deg å ta celleprøve, men det kan fastlegen og gjøre.

Anonymous poster hash: b3c47...6c6

Skrevet

Virkelig billig forsikring å gå til gynekolog hvert 3 år for å ta celleprøve. Skjønner ikke at folk ikke gjør det.

Skrevet

Hvorfor gå til gynekolog for en enkel celleprøve?? Fastlegen utfører da dette?!

Anonymous poster hash: 92863...eb2

Skrevet

Kan hende hun trenger det også siden hun som 35 åring uten barn og sex henger inne på baby/barn forum :)

Anonymous poster hash: c7632...52f

Skrevet

Man må ingenting, man må ikke gå til tannlegen heller. Man MÅ ikke ta ansvar for egen helse, men de fleste gjør så godt de kan, og det innebærer å gjøre slike ting.

Anonymous poster hash: 02ba8...399
Skrevet

Man trenger ikke å misbruke spesialisthelsetjenesten. Gynekolog går man ikke til for å sjekke seg, altså screene seg. Det er primærhelsetjenestens jobb. Gynekolog overtar etterhvert som man har en gynekologisk diagnose eller tilstand som fastlege ikke kan ivareta. Om alle skulle ha gått til gynekolog så hadde køene vært enorme.

Anonymous poster hash: 60d41...cc6

Skrevet

Hvorfor gå til gynekolog for en enkel celleprøve?? Fastlegen utfører da dette?!

Anonymous poster hash: 92863...eb2

Foretrekker gynekolog som har dette som felt

Skrevet

Man trenger ikke å misbruke spesialisthelsetjenesten. Gynekolog går man ikke til for å sjekke seg, altså screene seg. Det er primærhelsetjenestens jobb. Gynekolog overtar etterhvert som man har en gynekologisk diagnose eller tilstand som fastlege ikke kan ivareta. Om alle skulle ha gått til gynekolog så hadde køene vært enorme.

Anonymous poster hash: 60d41...cc6

Tull

Så glad jeg kan bestemme dette selv.

Skrevet

Jeg tar en celleprøve hos privat gynekolog hvert år, får da også en ultralyd av eggstokkene osv. Jeg er for tiden singel og ikke seksuelt aktiv, kommer alikevel til å fortsette med dette. Gjør det jo med tanke på kreft, ikke kjønnssykdommer. Synes det er en billig investering i livet mitt. 

Anonymous poster hash: 3132d...529
Skrevet

Kan hende hun trenger det også siden hun som 35 åring uten barn og sex henger inne på baby/barn forum :)

Anonymous poster hash: c7632...52f

Du vet at man kan få barn uten å ha sex? Kanskje hun er prøver, har vært prøver eller tenker på å prøve å få barn.

Anonymous poster hash: b3c47...6c6

Skrevet

Sånn tenkte jeg også, og var først hos gynekolog da jeg hadde en 17cm stor svulst i eggestokken. Kan være greit med en rutinekontroll av og til (fastlegen kan gjøre dette, men du må si ifra)

Anonymous poster hash: f649e...83d

Skrevet

Sånn tenkte jeg også, og var først hos gynekolog da jeg hadde en 17cm stor svulst i eggestokken. Kan være greit med en rutinekontroll av og til (fastlegen kan gjøre dette, men du må si ifra)

Anonymous poster hash: f649e...83d

Svulster på eggstokkene oppdages ikke ved celleprøve hos fastlegen, da må man ha ultralyd.

Jeg går derfor til gynekolog hvert tredje år for celleprøve av livmorhalsen og ultralyd av livmor og eggstokker. Sist jeg var til en slik kontroll fant gynekologen en 13-14 cm stor cyste. Den måtte opereres ut og sendes til analyse, heldigvis var den godartet.

Anbefaler jevnlige kontroller hos gynekolog, gjerne privat om man ikke vil "overbelaste spesialhelsetjenesjen"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...