Gå til innhold

Student og foreldrepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Noen som vet hvordan de regner foreldrepenger dersom man blir gravid under studiene?

Jeg har vært i fast jobb før jeg startet studiene i august 2014. Er ferdig med studiene i desember 2015. Har jobbet litt ekstra, og nå i sommer jobber jeg noen uker.

Vet faktisk ikke om jeg er gravid, men har en følelse av at det muligens har skjedd etter uttak av spiral og oppstart av p piller...

Anonymous poster hash: 5f9a6...8cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha vært i jobb de siste 6 av 10 mnd før fødsel for å få foreldrepenger. Du må også ha tjent minimum så og så mye.. Mottar du stipend kan du i tillegg få foreldrestipend fra lånekassen.

Anonymous poster hash: ad4ac...83e

Skrevet

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Fodsel_barn/gravid/ Fra lånekassa. Du må ikke avbryte studiene og du må ha meldt deg opp til videre studier (dvs at du skal fortsette å studere etter fødsel). Avslutter du studiene i des 2015 tror jeg ikke du har rett på støtte fra Lånekassa. Mange unngår den regelen ved å melde seg opp på et årsstudium e.l., uten intensjoner med å fullføre. 

I tillegg kan du få foreldrepenger for det du har jobbet ved siden av. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/Foreldrepenger.347653.cms

Du må ha tjent minst 45 000 kr (i året) og jobbet i 6 av 10 mnd før permisjon. Det er visse maksbeløp, men antar at det ikke gjelder for deg. Stipend og lån fra lånekassa inngår ikke i beregningsgrunnlaget for foreldrepenger. 

Både Lånekassa og NAV har fine kalkulatorer som kan beregne hva du vil få. De har også  relativt lettlest informasjon på sidene sine, så det burde ikke være vanskelig å lese selv. Deretter kan du spørre mer spesifikt hva du lurer på her ;) 

Anonymous poster hash: ca29d...977
Skrevet

Takk for svar.

Jeg tjener mer enn minimumsgrensen, men betydelig mindre enn det jeg gjør når jeg er i full jobb. Vet at jeg må ha vært i jobb i seks av de ti siste månedene.

Men hvordan regner de selve grunnlaget? De siste 3,6,9 siste månedene? Kan de gå tilbake på tidligere års inntekt å se?

Skrevet

Takk for svar.

Jeg tjener mer enn minimumsgrensen, men betydelig mindre enn det jeg gjør når jeg er i full jobb. Vet at jeg må ha vært i jobb i seks av de ti siste månedene.

Men hvordan regner de selve grunnlaget? De siste 3,6,9 siste månedene? Kan de gå tilbake på tidligere års inntekt å se?

Har du fast jobb er det siste mnd lønn som legges til grunn. Det du faktisk taper på å ikke jobbe.

Anonymous poster hash: bdc05...95d

Skrevet

Takk for svar.

Har du fast jobb er det siste mnd lønn som legges til grunn. Det du faktisk taper på å ikke jobbe.

Anonymous poster hash: bdc05...95d

Har ikke fast jobb, er vikar og jobber kun litt ved siden av. Spørsmålet er vel egentlig om de kan gå tre år tilbake og regne gjennomsnitt? Synes jeg leste noe om at de kan gjøre det, men vet ikke om jeg misforsto?

Skrevet

Standard er de siste 3 mnd, men du kan be om 6 mnd, 1 år, kanskje også 3 år. 
Jeg ba om 1 år, siden vikarjobbing er veldig sesongavhengig og mine siste 3 mnd var en "dødperiode".  Ikke noe problem. Det spørs om du får 3 år, siden din inntekt i dag og neste år antageligvis ikke er like høy som for 3 år siden, men det er lov å høre med NAV/arbeidsgiver;)

Skrevet

Standard er de siste 3 mnd, men du kan be om 6 mnd, 1 år, kanskje også 3 år.

Jeg ba om 1 år, siden vikarjobbing er veldig sesongavhengig og mine siste 3 mnd var en "dødperiode". Ikke noe problem. Det spørs om du får 3 år, siden din inntekt i dag og neste år antageligvis ikke er like høy som for 3 år siden, men det er lov å høre med NAV/arbeidsgiver;)

Takk:)

Inntekten neste år blir nok like høy som tidligere, men inntekten som er i år blir lavere.

Jeg skal sjekke mer, men tusen takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...