Gå til innhold

18 åringen mener hun tjukk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ofte ser jeg henne stående å se seg selv i speilet. Hun ser på magen sin, rumpa si osv. Dette begynner å bekymre meg... I kveld når vi stod på badet å skulle pusse tenner sa hun til meg: "Jeg må trene bra i sommer, jeg har lagt på meg." Tull svarer jeg bare, og da får jeg tilbake "Magen er jo større enn rumpa, sier vel seg selv da?" Jeg svarte ikke på det... Jeg plager meg at hun studerer seg selv SÅ nøye og mye. 

Jenta mi er som sagt 18 år. Hun er 171cm høy og veier 69-70kg. Hun er en veldig aktiv jente innenfor sin idrett. Idretten innebærer at hun må være sterk, så på vekta hennes snakker vi mye muskelmasse. For gi dere et innblikk av styrken hennes kan jeg vel si at hun tar 82,5kg i benkpress. 

Rumpa hennes er på langt nær større enn magen hennes. Ja, hun har fine veltrente former, men på langt nær tjukk. Hun har heller ingen sixpack, det fettlaget rundt magen som ligger der er bare sunt. Hun har veltrente flotte bein og overkropp. Skjønner ikke hvorfor hun innbiller seg dette... 

Noen som har noen tips å komme med? Dette har pågått en stund nå og jeg er redd kan utvikle seg... Hun flytter til høsten for å studere, og jeg er redd for at kroppspresset med trening osv. kan ta overhånd når den tiden kommer.

Jeg bekymrer meg sikkert unødvendig mye...  :murvegg:

Anonymous poster hash: 94d39...943
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg var/ er det verste du kan gjøre er å vifte det bort. Det er en reel greia som hun virkelig mener og da burde hun snakkes med om hva hun forventer av seg selv og hvordan hun vil se ut og hva det innebærer.

Vil hun faktisk gå ned i vekt så er det jo viktigere å få henne til å gjøre det på en sunn måte (kutte sukker, trene riktig) enn at hun kutter mat og gjør det på en skadelig måte.

Hun mener dette er viktig, da hjelper det lite at du sier det er tull. Ta henne på alvor og muligens vinkel det mot at hun er en sterk jente og få henne til å se skjønnheten i det. Atletiske jente er penere enn tynn- feite jenter.

Skrevet

Om ikke tjukk, så er hun ganske kraftig alderen tatt i betraktining. Ta henne litt på alvor. Kanskje dere bør se litt på kostholdet deres.

Anonymous poster hash: fa1fc...78b
Skrevet

Huff, det er ikke lett å være tenåring eller mor til en.

Du må på et eller annet vis lære henne at skjønnhet og størrelse faktisk ikke henger sammen. Skjønnhet kommer innenfra fra mennesker som er fornøyde med seg selv. Skjønnhet handler også om verdier, gode verdier.

Hva med å ha fokus på hennes gode egenskaper?

Hennes skjønnhet?

Ha fokus på rett kosthold.Kanskje reise til byen å se på menneskene, hvem er tynne, pene og hva gjør dem pene?

Kanskje en bli ny dag, der hun får fremhevet og får fokuset bort fra mage, rompe lår?

Eller kanskje hun skulle ha jobbet litt frivillig for Frelsesarmeen, blå kors mm for å se hvor uviktig kroppens størrelse egentlig er.

Jeg håper du finner en løsning for dere.

Anonymous poster hash: ec1d1...496

Skrevet

Kanskje du kan bli med henne i sommer?

Trene litt, gå turer sammen, fokuser kun på helse og trening(siden hun driver med idrett vil ikke dette være uvant for henne), ikke fokuser på mat eller bruk ord som slanking.  På turene får du også snakket litt med henne.

Endringer i kostholdet tror jeg er skummelt, så fortsett å spis variert og sunt(med litt snop innimellom). Snakk masse sammen om alt.

Dette er ting jeg tror kunne hjulpet meg på den alderen. Ingen snakket til meg, og maten ble en måte å kontrollere livet mitt på.

Anonymous poster hash: 5aa07...3d1
Skrevet

En 18 åring er voksen og kan fint styre mat og trening selv. Snakk om å være hønemor..

Anonymous poster hash: 1a375...9eb

Skrevet

Hun er ikke for tykk! Blås i de svarene du har fått som sier det.

Hun trener mye? Nye studier sier at mennesker som trener men ligger i høye enden av normalvektig BMI er sunnere enn de som er tynnere men ikke trener.

Siden hun har stor musjelmasse er det naturlig at hun er større enn venninnene.

Mine varsellamper blinker utfra det lille jeg leser om hvordan hun kritisk vurderer seg selv i speilet, og hva hun sier om at hun må gå ned i vekt etc.

Mitt forslag er: ring til interesse-organisasjon for spiseforstyrrelser og spør dem hvordan du best kan takle dette.

Jeg sier IKKE at hun er spiseforstyrret!!! Bare bedre føre var, siden overgangene er så glidende i forhold til dette.

Bedre å spørre en proff enn her inne om et så følsomt og fatalt tema.

Anonymous poster hash: f640c...9e6

Skrevet

Jenta har en normal vekt!! Hadde hun veid 15 kilo kg mindre og enda ville slanke seg, da burde du kanskje vært bekymret! Jeg er selv 55 kilo og 160 cm og veldig misfornøyd med kroppen, betyr Ikke det er spiseforstyrrelse.

Skrevet

Da jeg var 18 år var jeg 174 cm og 58 kg. Trente annenhver dag og var temmelig "fit", likevel syntes jeg at jeg hadde bollemage...

Man er gjerne veldig selvkritisk i den alderen der, og datteren din er tydeligvis en formfull ung kvinne som sliter med å akseptere at det er det hun er.

Alle kan ikke være petit i kroppen (som jeg er, med en spinkel beinbygning, smale skuldre/hofter, liten rumpe og bittesmå pupper), og guttene liker vel mer kvinnelig fasong bedre? Jeg har ihvertfall mange ganger følt meg som et stankelbein når guttene beundrer pupper, rumpe og lår på andre kvinner.

At vi ikke bare kan være fornøyd med å ha sunne friske kropper!

Men ta henne på alvor. Lytt til hva hun har å si og diskuter med henne. Få henne til å sette ord på hva hun mener er en sunn kvinnekropp, få henne til å tenke gjennom det.

Anonymous poster hash: 8708f...34d

Skrevet

Virker mer som om hun kanskje føler seg "stor" i den forstand at hun er veldig sterk? At hun føler seg litt "mandig" fremfor nett og feminin?

Anonymous poster hash: 36b60...68d

Skrevet

Virker mer som om hun kanskje føler seg "stor" i den forstand at hun er veldig sterk? At hun føler seg litt "mandig" fremfor nett og feminin?

Tviler jeg på når det er magen hun komenterer. 18 åringer som veier såpass mye i forhold til vekten ser som regel lubne ut. Det er ikke skadlig i seg selv, men kan tyde på at hun lett kan bli overvektig i løpet av noen år. De fleste legger på seg en god del fra de er 18 til de blir 30.

For 30 år siden lå de aller fleste jenter helt i nedre sjikt av normalvekt når de var 18, også de som trente mye og var råsterke. I dag er det fler og fler som beveger seg opp mot øvre sjikt slik som denne jenta. Det er et faresignal for fremtiden og det er lurt å se på det nå når det faktisk er ganske enkelt å gjøre noe med.

Kanskje er det bare litt for store porsjoner og litt for mye snop som er problemet. Hun trenger ingen slankekur, men å bli bevist på kostholdet er en god ting.

Skrevet

Jenta di er IKKE tjukk. Men om hun faktisk tror/mener det selv, er det et faresignal. 

Jeg har selv en tenåring, og ser tendensene til å kommentere kroppen sin i negative ordelag. Min jente har vært tynn som en strek alltid, og nå begynner hun å få former. Det er jo en endring å bli vant med, som ikke alltid er så lett. 

Min strategi er å prøve å være litt beinhard på at man IKKE snakker nedsettende om sin egen kropp. Jeg bemerker ALDRI andres kropper eller min egen på noe annet vis enn praktisk funksjon. Jeg kommenterer selvsagt hennes kropp på en positiv måte, særlig om hun har pyntet seg eller kledd seg fint. Jeg prøver å aktivt være opptatt av at man har den kroppen man har, og den er FANTASTISK! At man SKAL elske sin egen kropp - det er det aller viktigste. Tenk på alt det fantastiske kroppen utfører for oss, hvordan den fungerer, hvordan den bærer oss, hvordan den lar oss føle alt i verden.. 

Mitt mantra, som jeg prøver å innprente i tenåringen, er: Man kan alltid finne noe å utsette på seg selv, men det viktigste er å elske kroppen sin slik den er. Om man faktisk setter pris på den, og uansett elsker seg selv og gir seg selv litt slækk, vil veldig mye annet gå riktig vei. 

En gang tvang jeg faktisk jenta mi (før hun ble tenåring) til å gå i speilet å si "jeg er fin". Det var gjort som respons på at hun gikk forbi et speil og sa "jeg er så stygg". Jeg ga meg ikke før hun faktisk gjorde det. Høres kanskje rart ut, men akkurat da ble det viktig. Og hun satte faktisk pris på det, selv om det var litt rart. Det var nesten som om hun trengte å "få lov" til å si noe pent om seg selv. Det virker nesten som om det er fryktelig feil blant venninnene; å si noe pent om seg selv. Det er fy-fy. 

Jeg tror i alle fall at en av de viktigste ressursene man kan ta med seg, er et positivt selvbilde: jeg er bra nok, jeg er pen og jeg elsker kroppen min slik den er - den fungerer, jeg er sjelden syk, den kan gi meg glede - om jeg steller pent med den vil jeg føle meg bra. 

Det vil jo være lenge til hun får en mann som kan elske kroppen hennes, så det er viktig at hun gjør det selv en stund fremover. ;-) 

Sorry, det ble langt, men jeg ble litt ivrig ;-p

Anonymous poster hash: 7b220...df1
Skrevet

Om ikke tjukk, så er hun ganske kraftig alderen tatt i betraktining. Ta henne litt på alvor. Kanskje dere bør se litt på kostholdet deres.

Nettopp derfor jeg bekymrer meg! Fordi hun har et sunt kosthold og treninga er det ikke legge skjul på. Hun trener mer enn nok! :) Eneste usunne du finner i kostholdet hennes er litt snop i helgene, men det er minimalt. 

Hun er på langt nær kraftig også! Hun er veltrent! Trodde kanskje dere visste at muskelmasse veier mer enn fett? Sier litt om hvor mye styrketrening hun har på programmet. Jeg har selv vært aktiv idrettsutøver, på samme måte som min datter. Jeg var større enn min datter på hennes alder, på langt nær så sterk, og jeg ville ikke selv anse meg som tjukk? Jeg hadde en litt kraftig benbygning på den tiden bare :) 

Skrevet

En 18 åring er voksen og kan fint styre mat og trening selv. Snakk om å være hønemor..

Det er hun også, hun spiser regelmessig og er flink til å planlegge måltidene sine når hun har vært på skolen osv. Som sagt jeg bekymrer meg sikkert bare unødvendig mye... Men liker ikke tanken om at hun tenker som hun gjør.

Skrevet

Skremmende hvor mange som svarer at jenta er lubben/fyldig osv uten en gang å ha sett henne! Vi kommer alle i ulike kroppsfasonger og det er umulig å si noe om kroppsfasongen til denne jenta da vi har null peiling på muskelmasse, fettprosent osv.

For alt vi vet har hun et bilde av seg selv med 30 kg for mye på kroppen og da er det drt indre som må jobbes med.

Anonymous poster hash: f6fcd...d10

Skrevet

Da jeg var 18 år var jeg 174 cm og 58 kg. Trente annenhver dag og var temmelig "fit", likevel syntes jeg at jeg hadde bollemage...

Man er gjerne veldig selvkritisk i den alderen der, og datteren din er tydeligvis en formfull ung kvinne som sliter med å akseptere at det er det hun er.

Alle kan ikke være petit i kroppen (som jeg er, med en spinkel beinbygning, smale skuldre/hofter, liten rumpe og bittesmå pupper), og guttene liker vel mer kvinnelig fasong bedre? Jeg har ihvertfall mange ganger følt meg som et stankelbein når guttene beundrer pupper, rumpe og lår på andre kvinner.

At vi ikke bare kan være fornøyd med å ha sunne friske kropper!

Men ta henne på alvor. Lytt til hva hun har å si og diskuter med henne. Få henne til å sette ord på hva hun mener er en sunn kvinnekropp, få henne til å tenke gjennom det.

Anonymous poster hash: 8708f...34d

Hva skal jeg si, hun har jo litt former og det er ikke å legge skjul på at beinbygningen hennes er stor også. Det kommer fra min side av slekta. Her er det breie skuldre og bredde på ribbeina. Verken hun eller jeg kunne sett ut som deg.  Om vi skulle veid 58kg, da hadde vi sett ut som innmagra beinrangler begge to! 

Skrevet

Tviler jeg på når det er magen hun komenterer. 18 åringer som veier såpass mye i forhold til vekten ser som regel lubne ut. Det er ikke skadlig i seg selv, men kan tyde på at hun lett kan bli overvektig i løpet av noen år. De fleste legger på seg en god del fra de er 18 til de blir 30.

For 30 år siden lå de aller fleste jenter helt i nedre sjikt av normalvekt når de var 18, også de som trente mye og var råsterke. I dag er det fler og fler som beveger seg opp mot øvre sjikt slik som denne jenta. Det er et faresignal for fremtiden og det er lurt å se på det nå når det faktisk er ganske enkelt å gjøre noe med.

Kanskje er det bare litt for store porsjoner og litt for mye snop som er problemet. Hun trenger ingen slankekur, men å bli bevist på kostholdet er en god ting.

Unnskyld meg? Nå tror jeg du skal lese om situasjonen en gang til... Skjønner hva du mener og med det jeg skriver kan hun bli oppfattet som lubben. Men poenget mitt er jo at hun ikke er lubben eller tjukk...  :unsure:  Jeg skrev hva hun tok i benkpress av en grunn, nettopp for å gi dere et innblikk av hvor sterk hun er og hvor mye av vekta som er muskler :) 

Skrevet

Nei, som som hun etter deg kommenterte så er det magen hun har fokus på. Hun vet hun er breiskuldra, ja. Men kjenner dattera mi, og hun er stolt over styrken sin :) Har alltid vært opptatt av å være bedre enn gutta osv. Da snakker vi helt siden 3 års alderen ;) 

Skrevet

Alle er forskjellige og det høres ikke ut som hun trenger slanke seg. Og ikke alle legger masse på seg fra 18 til 30 heller, så blir for dumt å skulle slanke seg nå i tilfelle hun skulle bli stor senere. Tror det viktigste er å snakke med henne, ikke bare ignorere at hun tenker på dette.

Anonymous poster hash: 6a4f7...415

Skrevet

Unnskyld meg? Nå tror jeg du skal lese om situasjonen en gang til... Skjønner hva du mener og med det jeg skriver kan hun bli oppfattet som lubben. Men poenget mitt er jo at hun ikke er lubben eller tjukk...  :unsure:  Jeg skrev hva hun tok i benkpress av en grunn, nettopp for å gi dere et innblikk av hvor sterk hun er og hvor mye av vekta som er muskler :)

Jeg forstår godt at hun er sterk og trener mye, men det er ikke til å stikke under en stol at det er mange som har brent seg på å unskylde seg med at muskler veier mer enn fett og at det er stor forskjell på hva man regner som normal kroppsfasong i dag i forhold til på 80-tallet.

Skrevet

Du kan absolutt ikkje uttale deg om jenta er kraftig eller ikkje. Mange ville kanskje sett litt lubne ut, men absolutt ikkje alle!!! Er sjølv ein tung type som veg ti kilo meir enn eg ser ut til. Har mykje musklar, det har jenta til hi og. Men slike haldningar som du har, at ei jente 171 er for tung når ho veg 70 kg, utan å i det heile ha sett jenta, gjer mange usikre. Det gjekk årevis før eg sjølv innsåg at eg berre hadde ein tung kropp, ikkje at eg var tjukk.(nettopp fordi folk meinte at ein bør vege iallefall 5 kg under høgda i cm-100 (i dette tilfelle 171-100-5= 66 kg)

Om jenta di hi har fått med seg dette har ho vel tenkt at ho må vere for tjukk utifrå vekta, og så lett etter kiloane og funne dei på magen. Snakk med henne, forsikre henne om at ho ikkje er stor og forklar at ein er usikre som 18 åring, men dess før ho stolar på at ho er bra nok dess dess før kan jo verkeleg få utnytta sitt eige potensiale (bortkasta å hå å bekymre seg for eiga vekt og iallefall når det ikkje er grunn til bekymring)

Eg sjølv hadde godt av slike forsikringar, eller iallefall så tolka eg det som at eg verkeleg var litt stor når folk rundt med avfeia meg og ikkje ville snakke om temaet.

Anonymous poster hash: 962e9...d17

Skrevet

Jeg skal se an situasjonen litt til, så skal jeg sette meg ned å snakke med henne om det ikke stopper, eller om jeg begynner å legge merke til endringer i kostholdet hennes osv :) 

For å gi dere et innblikk av hvordan hun trener så kan jeg si at hun trener 1 gang om dagen. På dette tidspunktet av året ligger det vel på 7 økter i uka. Tidligere på året ligger det gjerne på 10 økter i uka. Hun driver med idrett på et høyt nivå innen for det hun driver med. Idretten innebærer å være sterk og fysisk gjennomtrent i hele kroppen. Nei hun trenger ikke å ha verdens beste kondisjon, og trener derfor ikke alt for mye av løpetrening osv. Men mye annet intensiv trening er det i hvertfall! :) 

Men som sagt, jeg skal følge med henne og se. Neste gang jeg ser hun står i speilet skal jeg ta å spørre henne om hva hun ser :) Virkelig få høre hennes side av saken :) 

Skrevet

Du kan absolutt ikkje uttale deg om jenta er kraftig eller ikkje. Mange ville kanskje sett litt lubne ut, men absolutt ikkje alle!!! Er sjølv ein tung type som veg ti kilo meir enn eg ser ut til. Har mykje musklar, det har jenta til hi og. Men slike haldningar som du har, at ei jente 171 er for tung når ho veg 70 kg, utan å i det heile ha sett jenta, gjer mange usikre. Det gjekk årevis før eg sjølv innsåg at eg berre hadde ein tung kropp, ikkje at eg var tjukk.(nettopp fordi folk meinte at ein bør vege iallefall 5 kg under høgda i cm-100 (i dette tilfelle 171-100-5= 66 kg)

Om jenta di hi har fått med seg dette har ho vel tenkt at ho må vere for tjukk utifrå vekta, og så lett etter kiloane og funne dei på magen. Snakk med henne, forsikre henne om at ho ikkje er stor og forklar at ein er usikre som 18 åring, men dess før ho stolar på at ho er bra nok dess dess før kan jo verkeleg få utnytta sitt eige potensiale (bortkasta å hå å bekymre seg for eiga vekt og iallefall når det ikkje er grunn til bekymring)

Eg sjølv hadde godt av slike forsikringar, eller iallefall så tolka eg det som at eg verkeleg var litt stor når folk rundt med avfeia meg og ikkje ville snakke om temaet.

Anonymous poster hash: 962e9...d17

Takk for et forståelsesfult svar. Nettopp slik jeg er redd for at hun tenker. Med 70kg på kroppen så ser hun absolutt ikke sånn ut! Hun kraftig bygd, men det er ikke negativt, fordi hun ser verken lubben, tjukk eller stor ut :) 

Men tusen takk til dere andre som har tatt dere tid til å svare! Jeg skal som sagt snakke med henne.

Skrevet

Kan det hjelpe å se på bilder av andre som driver med samme idrett? Sammenligne å se at de har muskler akkurat som henne og at det ikke er fett som gjør henne "tung".

Anonymous poster hash: 6b335...9cf

Skrevet

Jeg husker selv da jeg var 18 år. De aller fleste av oss syntes vi hadde noen kilo for mange. Mange prøvde å slanke seg, uten at jeg vil kalle det faresignal.

18-åringen din er sikkert fin som hun er. Framfor å gjentatte ganger si at hun er perfekt som hun er, si OGSÅ at hun må lære å akseptere at hun ikke synes kroppen er perfekt. Si at hun er heldig som har en kropp som er frisk og sterk, det er det ikke alle 18-åringer som har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...