Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #1 Skrevet 29. juni 2015 Jenta vår blir fire år til høsten. Hun har en stund stammet litt, men i det siste har det blitt verre og verre. Idag har det vært helt ekstremt! Nesten hver gang hun skal fortelle noe er det mye stamming. Hva kan vi gjøre for å hjelpe? Skal be barnehagen om å kanskje kontakte ppt Anonymous poster hash: dc530...dd8
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #2 Skrevet 29. juni 2015 Gutten min begynte å stamme da han var 3,5 år. Det het visst ikke stamme, men småbarnsstotring. En periode var det så ille at han ikke fikk fullført et eneste setning. Barnehagen ville ikke kontakte logoped siden de mente det gikk over, men vi pratet med en logoped selv, bare for å få litt råd og slikt. Hun sa vi burde snakke i et normalt rolig tempo, ikke snakke raskt. Vi skulle ikke påpeke når barnet begynte å stamme, og vi skulle heller aldri snakke om stammingen slik at han fikk det med seg. Av og til øvde vi på å si ord seint, sa det var en lek Etter ca 10 mnd var stammingen helt borte. Nå er han 5 og det virker som det er borte for godt. Dette er visst veldig vanlig, og det går oftest over innen et år. Hun sa også at barn som begynner å prate tidlig, og har et stort ordforråd, blir "rammet" av stamminga oftere enn andre. Dette er fordi barna har kommet lengre i hodet enn det de klarer å uttrykke verbalt, slik at det henger seg opp og blir litt klyss i snakkingen. Anonymous poster hash: 0bbd3...857
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #3 Skrevet 29. juni 2015 Jeg jobber i barnehage og hos oss er det regel at ved stamming skal ALLTID ppt kontaktes. Ble barnehagen gjøre det, eller kontakt ppt selv. Anonymous poster hash: 330e7...515
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #4 Skrevet 29. juni 2015 Jeg jobber i barnehage og hos oss er det regel at ved stamming skal ALLTID ppt kontaktes. Ble barnehagen gjøre det, eller kontakt ppt selv. Anonymous poster hash: 330e7...515 I følge bhg, og logopeden selv, var det ingenting å gjøre før de var rundt 6 år, derfor var det ikke vits å kontakte ppt før. Somregel var det gått over innen den tid, men hvis ikke skulle det meldes fra. Barn på 3-4 år er for små til trening med logoped, de vil ikke forstå noe av det, og dermed ikke få noe utbytte eller hjelp av det. Anonymous poster hash: 0bbd3...857
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #5 Skrevet 29. juni 2015 Enig med begge over. Jobber selv i barnehage og det skal alltid taes videre til ppt! Nå nylig hadde vi en jente på 2 som begynte å stamme. Det var også småbarnsstotring fikk vi beskjed om. Bare la barnet få prate i eget tempo, hvis barnet sliter med å få ut ordet så ikke si det for ham! Barnet skal snakke selv. Bare fokuser på at dere har god tid når dere prater så går det mest sannsynlig over av seg selv. Anonymous poster hash: ab790...b05
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #6 Skrevet 29. juni 2015 Jeg jobber i barnehage og hos oss er det regel at ved stamming skal ALLTID ppt kontaktes.Ble barnehagen gjøre det, eller kontakt ppt selv.Anonymous poster hash: 330e7...515 I følge bhg, og logopeden selv, var det ingenting å gjøre før de var rundt 6 år, derfor var det ikke vits å kontakte ppt før. Somregel var det gått over innen den tid, men hvis ikke skulle det meldes fra. Barn på 3-4 år er for små til trening med logoped, de vil ikke forstå noe av det, og dermed ikke få noe utbytte eller hjelp av det. Anonymous poster hash: 0bbd3...857 At 3-4 åringer er for små for trening med logoped synes jeg høres rart ut. Det er flere av barna det jeg jobber som har timer med logoped, og de er både 3,4 og 5 år. Anonymous poster hash: 330e7...515
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #7 Skrevet 29. juni 2015 Jeg jobber i barnehage og hos oss er det regel at ved stamming skal ALLTID ppt kontaktes.Ble barnehagen gjøre det, eller kontakt ppt selv.Anonymous poster hash: 330e7...515 I følge bhg, og logopeden selv, var det ingenting å gjøre før de var rundt 6 år, derfor var det ikke vits å kontakte ppt før. Somregel var det gått over innen den tid, men hvis ikke skulle det meldes fra. Barn på 3-4 år er for små til trening med logoped, de vil ikke forstå noe av det, og dermed ikke få noe utbytte eller hjelp av det. Anonymous poster hash: 0bbd3...857 At 3-4 åringer er for små for trening med logoped synes jeg høres rart ut. Det er flere av barna det jeg jobber som har timer med logoped, og de er både 3,4 og 5 år. Anonymous poster hash: 330e7...515 I min bhg også. Anonymous poster hash: ab790...b05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå