Gå til innhold

Far rett på 2 uker ved fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Termin nærmer seg med første barnet her. Gutten er ventet i fellesferien.

Leser at far har rett på 2 uker ifm fødsel, men at det er opp til arbeidsgiver om det blir med eller uten lønn.

Har 2 spm som jeg ikke finner svaret på:

- Går disse to ukene ut over fedrekvoten, fellesperioden eller annen permisjon?

- Hva om babyen blir født midt i ferien? Får far forlenget ferien med 2 uker, eller er det litt sånn "too bad - klaffet slik at han likevel er hjemme. Far får ingenting ekstra!"

Anonymous poster hash: 1c31a...e60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne permisjonen må takast umiddelbart etter fødsel for å ikkje falle bort. Mulig ein kan forskyve ferien og ta permisjon i staden.

Den er i tillegg til fedrekvote og felleskvote.

Skrevet

Det har ingenting med foreldrepermisjon å gjøre, men det er opp til arbeidsgiver å bestemme om han får lønn eller ei.

Vet ikke reglene for hvordan det er om det skjer midt i ferien, men vi gjorde det sånn at han sa fra at han tok 2 uker når babyen kom og overlappet med 3 uker ferie etter det. Ferien på jobb der var på en måte ødelagt likevel siden jeg ikke kunne bestemme når ungen skulle komme :P

Anonymous poster hash: 25eab...06b

Skrevet

Når sender man inn søknad om dette?

Anonymous poster hash: 090b4...403

Skrevet

Når sender man inn søknad om dette?

Anonymous poster hash: 090b4...403

Man ringer etter fødsel og sier at jeg blir borte i 2 uker ☺ arb.giver vet jo som regel når ca det blir utfra termin.

Anonymous poster hash: 9f3a6...35c

Skrevet

Det har ingenting med foreldrepermisjon å gjøre.

Han har rett på å forskyve ferien, men har ikke rett på å få igjen ferien umiddelbart etter de to ukene er tatt. Det er i siste instans arbeidsgiver som bestemmer når han kan ta ferie innenfor ferieperioden.

Han må selvfølgelig fortelle arbeidsgiver om forventet termin i god tid, forderetter å endelig informere når barnet er førdt. Permisjonen må senest begynne når mor og barn kommer hjem fra sykehuset.

Anonymous poster hash: 2eba1...f45
Skrevet

min eks fikk det ikke

Skrevet

Vi har fått avtalt dette med hans arbeidsgiver, han får to uker med lønn etter fødsel og så har han ferie etter det slik at han får 5 uker hjemme etter baby er kommet. Det skal bli veldig godt og helt annerledes enn sist da han nettopp hadde begynt å jobbe her og ikke kunne ta seg fri enda. :)

Skrevet

min eks fikk det ikke

Alle har rett p det og det er ikke noe arbeidsgiver kan nekte på.

Arbeidsmiljøloven:

§ 12-3.Omsorgspermisjon

(1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren.

Anonymous poster hash: 44043...e9a

Skrevet

min eks fikk det ikke

Alle har rett p det og det er ikke noe arbeidsgiver kan nekte på. Arbeidsmiljøloven:§ 12-3.[/size]Omsorgspermisjon[/size] (1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren.   Anonymous poster hash: 44043...e9a

Men det er opptil den enkelte arbeidsgiver hvorvidt det blir lønnet permisjon eller ei.

Anonymous poster hash: 2a360...1ee

Skrevet

Vi skal også få barn i fellesferien :)

Har forstått det slik at far har rett på 2 uker etter fødsel, men ikke nødvendigvis med lønn. Mannen min jobber i kommunen, og her får de to uker med lønn. Siden barnet kommer i ferien (han har "påtvunget ferie" og kan ikke velge selv), så får han 2 uker til gode senere. Så han har 2 uker ekstra ferie til høsten. Det er avklart med leder :)

Anonymous poster hash: a6a02...274
Skrevet

Vi skal også få barn i fellesferien :) Har forstått det slik at far har rett på 2 uker etter fødsel, men ikke nødvendigvis med lønn. Mannen min jobber i kommunen, og her får de to uker med lønn. Siden barnet kommer i ferien (han har "påtvunget ferie" og kan ikke velge selv), så får han 2 uker til gode senere. Så han har 2 uker ekstra ferie til høsten. Det er avklart med leder :)Anonymous poster hash: a6a02...274

Ja, rett på 2 uker permisjon i direkte tilknytning til fødsel. Men ikke rett på lønn i denne perioden - det er opptil den enkelte arbeidsgivers policy.

Kommer fødselen i ferie vil perm. tre istedenfor ferie, slik at restferie er til gode. Opp til arbeidsgiver hvorvidt restferie da kan tre inn umiddelbart etter permisjonen eller om tidspunktet må legges noe senere.

Hilsen adv.

Skrevet

Vi skal også få barn i fellesferien :) Har forstått det slik at far har rett på 2 uker etter fødsel, men ikke nødvendigvis med lønn. Mannen min jobber i kommunen, og her får de to uker med lønn. Siden barnet kommer i ferien (han har "påtvunget ferie" og kan ikke velge selv), så får han 2 uker til gode senere. Så han har 2 uker ekstra ferie til høsten. Det er avklart med leder :)Anonymous poster hash: a6a02...274

Ja, rett på 2 uker permisjon i direkte tilknytning til fødsel. Men ikke rett på lønn i denne perioden - det er opptil den enkelte arbeidsgivers policy.

Kommer fødselen i ferie vil perm. tre istedenfor ferie, slik at restferie er til gode. Opp til arbeidsgiver hvorvidt restferie da kan tre inn umiddelbart etter permisjonen eller om tidspunktet må legges noe senere.

Hilsen adv.

Det er jo akkurat hva jeg sa....... les innlegget mitt igjen du;) 

Anonymous poster hash: a6a02...274

Skrevet

min eks fikk det ikke

Alle har rett p det og det er ikke noe arbeidsgiver kan nekte på. Arbeidsmiljøloven:§ 12-3.[/size]Omsorgspermisjon[/size] (1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren.   Anonymous poster hash: 44043...e9a

Men det er opptil den enkelte arbeidsgiver hvorvidt det blir lønnet permisjon eller ei.

Ja det stemmer.

Skrevet

Ja, rett på 2 uker permisjon i direkte tilknytning til fødsel. Men ikke rett på lønn i denne perioden - det er opptil den enkelte arbeidsgivers policy.Kommer fødselen i ferie vil perm. tre istedenfor ferie, slik at restferie er til gode. Opp til arbeidsgiver hvorvidt restferie da kan tre inn umiddelbart etter permisjonen eller om tidspunktet må legges noe senere.Hilsen adv.Anonymous poster hash: 2a360...1ee

Det er jo akkurat hva jeg sa....... les innlegget mitt igjen du;)  Anonymous poster hash: a6a02...274

Nei, du var ikke klar og også ufullstendig ved at du sa at "du hadde forstått det slik...". Da ville jeg som er advokat formulere det slik vi gjør i vår verden, dvs med klare ord uten tvil. Det er en vesensforskjell som du ikke så. Fra min side bare ment som ufaturerbart faglig bistand;)

Skrevet

Tusen takk for alle svar. Godt å vite at disse to ukene ikke har noe med øvrig permisjon å gjøre.

Ang ferie osv, virker det da som om mannen må ta det med arbeidsgiver.

Han har selvsagt informert om at vi venter for lenge siden. Var bare jeg som kom til å tenke på dette med ferien.

Han jobber et sted hvor det stenges 3 uker i fellesferien, og hvor alle har ferie samtidig. Termin er heeelt på tampen av ferien, så gutten kan komme helt i starten, eller etter at han har begynt igjen.

Anonymous poster hash: 1c31a...e60

Skrevet

min eks fikk det ikke

Alle har rett p det og det er ikke noe arbeidsgiver kan nekte på.

Arbeidsmiljøloven:

§ 12-3.Omsorgspermisjon

(1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren.

men det gjorde henne, pga han var ikke fast ansatt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...