Gå til innhold

Egoistisk å ha flere enn to barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her planlegger vi tre (eller fire...) barn. Har ikke sagt dette til omgivelsene direkte, men temaet antall barn er noe som kommer opp til diskusjon ved jevne mellomrom.

I vår omgangskrets og familie er det bred enighet om at to barn er nok. Da får begge barna nok tid med foreldrene, kan følges opp med nok en til en tid (en til hver forelder) osv.

Har aldri vær enig i denne tanken selv men nå merker jeg at jeg begynner å bli redd for å være egoistisk i å ønske flere barn....

Har alltid tenkt at det er flott med flere søsken, at det er bra for barn å lære å ta hensyn til flere og å dele...

Er jeg utdatert? Er det slik nå i "dagens samfunn" at barn har det best ved å være max to søsken?

Anonymous poster hash: 255ca...f7a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv 4 barn og har mer enn nok tid til alle sammen. Joda, de er nok mer selvstendige og har mer ansvar enn nabobarnet som er enebarn, men ingen av dem har klaget enda ;-)

Jeg synes kanskje at barn i dag nesten blir fulgt opp for mye...

Anonymous poster hash: edbec...7d7

Skrevet

Jeg har selv 4 barn og har mer enn nok tid til alle sammen. Joda, de er nok mer selvstendige og har mer ansvar enn nabobarnet som er enebarn, men ingen av dem har klaget enda ;-)

Jeg synes kanskje at barn i dag nesten blir fulgt opp for mye...

Anonymous poster hash: edbec...7d7

Skrevet

Har fire barn, og har ingen problemer med oppfølging! :)

Kjempegøy med liv i hjemmet! Alltid noen å være sammen med, og masse mulighet til alenetid om en ønsker det.

Alle sammen går på fritidsaktiviteter mange ganger i uken :P

(i mitt hode er det mer egoistisk å få FÅ barn... ;) )

Anonymous poster hash: e6c1e...fca

Skrevet

Både jeg og mannen min har mange søsken, og jeg var fast bestemt på ikke å få enebarn, men gjerne opp til 4 om vi får til det. På tur med tredjemann nå :)

Dette er ikke kun fordi vi som voksne ønsker mange barn, men fordi vi veit hvor stor glede søsken har av hverandre både som små men også veldig mye som voksne.

Man skal ikke "sitte oppå" barna sine hele tiden slik mange dessverre gjør. Det er ikke det som menes med å følge opp og ha tid til barna. De må også lære seg å leke på egenhånd/med andre, og være selvstendige. Det blir man ikke like lett om man til enhver tid skal se og være med dem.

Anonymous poster hash: e3661...792

Skrevet

Forresten enig med #2 - de er mer selvstendige enn mange barn...

Tror også de blir mer tålmodige og mer empatiske :)

Anonymous poster hash: e6c1e...fca

Skrevet

Nye "trenden" nå er jo og få 4 barn.helst enda flere.

Men hvis enn ikke har helse eller økonomi bør enn ikke gjøre det,er min mening

Skrevet

Nei, er ikkje meir egoistisk enn å få nr 1 og 2. Eg er glad for at vi var tre søsken, og eg ynskte meg enno fleire i oppveksten, ogsyntes synd på dei som berre var to. Synes nesten all oppfølginga no til dags med køyring hig og dit kan ta overhånd. Kjenner mange familiar med tre barn som får det fint til, og som fylgjer opp ungane på ein god måte. Her er normalen å ha tre barn.

Skrevet

Jeg har vokst opp med tre søsken, jeg er eldst av fire.

Mannen min har vokst opp med to søsken, han er yngst av tre.

Vi har valgt å få 4 barn sammen, vi hadde jo ikke gjort det om vi selv hadde hatt dårlig erfaring med det å ha mange søsken.

Hele livet har mine søsken vært til glede for meg, jeg har aldri ønsket noe annet. Mine foreldre har også alltid vært tilstede for oss, hatt åpent hus for våre venner, laget gode tradisjoner og minner, fulgt godt opp både lekser og fritidsaktiviteter.

Man velger jo hvordan man vil leve livet sitt, er alenetid, turer på byen og konserter, jevnlig barnevakt, kjæresteturer uten barn osv viktig for deg så holder det nok med 2 barn.

Vi har helt bevisst valgt å vie en fase av livet vårt 100% til familie og barn, det går mange år mellom hver gang vi har barnevakt, vi ønsker ikke å reise på ferie uten barna, vi trener samtidig som barna trener osv osv.

Det er jo et egoistisk valg å få barn i det hele tatt, men vi ønsker selv og for våre barn en stor familie. Det er en livsstil som passer oss og som vi elsker. Vi har plass, tid, ønske og glede av å leve sånn. Alle må jo velge for seg.

Våre barn får all den oppmerksomheten og oppfølgingen de kunne ønske, og i tillegg har de hverandre. En 11 åring som leser bok for en 6-åring er rørende å se på og veldig givende for begge barna også. Det mine barn tilfører hverandres liv kan ikke erstattes av oss voksne, og de er en så fin gjeng som har mye glede av hverandre. De er nå 6, 8, 11 og 14 år gamle.

Anonymous poster hash: 1ce76...814
Skrevet

nei overhodet ikke.. så lenge man har helse og økonomi til det, og barna er ønsket så gjør man som man vil.. Flere av naboene mine har 4 barn og femåringen min elsker å være der å leke.. fullt av liv og lekekamerater.. hjemme har hun "bare" en lillesøster.. he he..

Anonymous poster hash: 28a2d...44a
Skrevet

Har fire barn, og har ingen problemer med oppfølging! :)

Kjempegøy med liv i hjemmet! Alltid noen å være sammen med, og masse mulighet til alenetid om en ønsker det.

Alle sammen går på fritidsaktiviteter mange ganger i uken :P

(i mitt hode er det mer egoistisk å få FÅ barn... ;) )Anonymous poster hash: e6c1e...fca

Jeg forstår ikke påstanden om at det er "egoistisk" å få barn; man tilfører samfunnet videre utvikling og sikrer overlevelse av samfunnet, man sikrer overlevelse av mennesket som art, man gir et annet menneske muligheten til å få leve, man ofrer av seg selv (nattesøvn, tid, penger, ressurser - barna kommer først og du selv kommer sist), i mine øyne er det så langt fra egoistisk som man kan få det!

Man er ikke "egoistisk" selvom man får barn fordi man "vil ha barn" eller "er babysyk" heller, det er snakk om altruisme når det kommer til dette emnet, noe som er veldig langt ifra egoisme.

Anonymous poster hash: 601ee...5fe

Skrevet

Takk for positive innspill :)

Det hjalp faktisk veldig godt for meg i dag og jeg kan glede meg over at vi faktisk nå skal prøve oss på nr 3 ;)

For oss er det ikke helse, tid, interesser eller økonomi det står på -er bare jeg som har blitt litt lei meg på en måte når "alle" er så negative til flere enn to barn. Føler meg vel litt dømt men nå blåser jeg i det -det vårt liv :)

HI

Anonymous poster hash: 255ca...f7a
Skrevet

Hiver meg på! Har valgt å få tre barn - fordi jeg mener at et søsken er en gave! Jeg setter utrolig stor pris på mine egne søsken, og håper at mine barn vil få like stor glede av hverandre i fremtiden! ( vet selvfølgelig veldig godt at det ikke er noen garanti for dette!).

Anonymous poster hash: 81f28...546

Skrevet

Vi har fem.

Jeg blir glad når jeg leser svarene her. Synes ofte søsken undervurderes, og foreldre til en viss grad overvurderes. Barn trenger også frihet til å være alene eller sammen med jevnaldrende. Nå som voksen har jeg er nærmere forhold til mine og min manns søsken enn våre foreldre. Jeg ser hvor mye omsorg barna mine utvikler for hverandre. Når nest eldste har kjærlighetssorg eller er trist av andre årsaker er det gjerne eldstemann som når best frem til ham. De eldste blir veldig flinke til å ta seg av de yngste, og de yngste blir godt vant til å bli med rundt omkring. Det hender seg jeg synes det er litt hektisk når jeg er alene med alle fem noen dager, men stort sett går det helt fint. Vi er bevisste på å gjøre ting både sammen som familie og også ha alenetid med ett og ett av barna tilpasset deres behov og ønsker. Å ha mange barn er en livsstil. Det passer ikke alle, men duverden så koselig det er! Nå gleder vi oss til besøk av familie og til å dekke skikkelig langbord under epletrærne :)

Skrevet

Jeg har bare to - men jeg skulle gjerne hatt fler!

Jeg er en av tre søsken, og jeg ønsket meg alltid flere søsken da jeg vokste opp. Det er en rikdom i å ha mange søsken og jeg synes ikke det virker egoistisk. Man tar mye plass i samfunnet som stor barnefamilie men man gir også mye igjen på sikt. Om regnestykkene skal gå opp er det ikke nok om alle får 0,1 eller 2 barn.

Lykke til med nr tre. :)

Skrevet

Vi planleger mange barn! er da like egoistisk å få bare ett eller to barn. Da kan man argumentere med at man bare får barn for egen kos sin del og ikke orker noe særlig jobb 😉

Men fra spøk til revolver, få så mange barn du vil! Kjempekoselig er det. :)

Anonymous poster hash: fdb15...a54

Skrevet

Her er det helt vanlig med 3 barn. Har tre vi også, eneste gangen det er hektisk er når alle må ha barnevakt på planleggingsdager o.l.

Her er det alltid fullt hus, de som er enebarn rundt her kommer alltid hit.

Anonymous poster hash: b68a7...d3f

Skrevet

Har tre, skulle gjerne hatt fler, men så har sykdom og nå også alder tatt meg så blir nok ingen fler dessverre. Ligger alt det praktiske til rette er det bare å følge hjertet :)

Anonymous poster hash: 64021...82a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...