Gå til innhold

Inspirert av diskusjon om brukt/ny vogn


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det slik at i rike Norge (jada, jeg vet veldig godt at det finnes en god del fattige her også) så kjøper man brukte bilstoler, 5 år gamle vogner osv til baby, mens man samtidig selv går til dyre frisører, kjøper seg ny iPad, ny android-telefon og alt annet nytt? Og ikke kom med "miljøvennlig"-preik, det ligger en flust med brukte iPader, telefoner, klær og sko for voksne osv på finn og facebook. Men neida, til oss selv skal vi ha nytt, vi kan ikke klippe oss hos ei venninne fordi det ikke er fint nok, vi må til frisør og betale 1000 kroner gangen. Hvorfor er det slik? Bilstol og vogn er noe som har med sikkerhet for babyen å gjøre. Hvorfor kjøpe brukt bilstol som du ikke vet hvor har vært (jada, selger sier at den ikke har vært i kollisjon eller dunket i gulvet, men hvilke garantier har man for det?), brukt 5 år gammel vogn, seng med brukt madrass, der en annen unge kanskje har spydd, bæsjet osv? Er det ikke bedre å droppe den ene frisørtimen, kjøpe seg brukt iPhone, og heller bruke pengene på å kjøpe for eksempel ny bilstol?

 

Babyklær er jeg enig i at ikke kan sammenlignes med klær for voksne, siden babyene vokser i enorm fart og ikke rekker å slite ut klærne. Men viktig utstyr bør man kanskje bruke penger på hvis man unner seg noe nytt hele tiden. Her kjøpte jeg ny vogn da vi skulle på ferie med ungene, mens jeg kjøpte brukt vogn å ha i barnehagen, siden barnet bare ligger der, og vogna ikke blir brukt til trilleturer.

 

Bare en liten digresjon på morgenkvisten.



Anonymous poster hash: a5319...b48
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi får mye brukt. Men ny vogn, madrass til senga skal vi ha. Låner bilstol av bestekompisen til mannen så han stoler vi på! Det handler om at det koster mye penger, ikke alle har råd til nytt. Ikke alle barn er planlagt og kommer i tider hvor man har god råd!

 

Anonymous poster hash: 5e915...09e

Skrevet

Vi får mye brukt. Men ny vogn, madrass til senga skal vi ha. Låner bilstol av bestekompisen til mannen så han stoler vi på! Det handler om at det koster mye penger, ikke alle har råd til nytt. Ikke alle barn er planlagt og kommer i tider hvor man har god råd!

 

Anonymous poster hash: 5e915...09e

 

 

Nei, selvfølgelig! Men nå snakker jeg om dem som unner masse til seg selv (ergo har de råd, bare prioriterer nytt til seg selv og brukt til babyen) - hvorfor er det mer greit å kjøpe brukt vogn, bilstol, madrass, mens så å si ingen klipper seg selv, kjøper klær til seg selv på Fretex eller brukt mobil/data/iPad? For å ikke snakke om dem som røyker og bruker et par tusen i måneden på det, samtidig som de kjøper brukt bilstol som de ikke vet hvor kommer fra, fordi de "ikke har råd". Bare en måned uten røyk, så har man tjent nok penger til ny bilstol til kampanjepris.

 

Anonymous poster hash: a5319...b48

Skrevet

synes argumentene dine faller litt igjennom. Det er ikke galt å kjøpe brukte ting. Man skal ikke ha gjenbruk på madrasser, men det gjelder også mellom søsken. Å kjøpe bilstol av noen man kjenner er heller ikke feil. Hva er forskjellen på å kjøpe ny reisevogn og brukt barnehagevogn? Det er jo bare å gå over vogna og se at den er som den skal det. Fungerer den som den skal når du klapper den sammen, er alle låsemekanismer i orden.

 

Det meste som kan vaskes i maskina er det da trygt å bruke om igjen. Å bruke mange 1000 på frisør. Joda. Jeg gjør ikke det. Hater å gå til frisøren. MEN hår er ikke bare-bare å klippe selv. Kjøpe bruke el-artikler er sikkert også helt greit. Vi har både nytt og arvet i den verden.

 

Men ved å bruke sansene og litt kritisk sans når man skal handle, uansett artikler, så kan man fint kjøpe brukte ting. Både til baby, barn, ungdom og voksen. Mange er gjerne opptatt av å ta vare på tingene sine, også for å kunne selge videre, så for alle er det helt greit å se, så kan man velge å kjøpe eller la det være. Brukt eller nytt.

 

Anonymous poster hash: dd3ee...79c

Skrevet

Jeg kjøpte ny iPad fordi den kommer til å bli brukt til den er oppbrukt i motsetning til de fleste av tingene til barnet vårt. Dessuten var det julegave fra mannen, sønnen vår får heller ikke brukte ting i gave selv om vogna og mye av klærne ble kjøpt brukt.

 

Jeg klipper meg hos frisør fordi jeg ikke kjenner noen som kan/vil gjøre det for meg. Og det gjør sønnen min også, like ofte som meg.

 

Jeg kjøper ikke brukte klær til meg selv, igjen fordi jeg rekker å slite dem ut. Det er dessuten vanskelig å finne klær i min størrelse brukt. Jeg har uansett bare en brøkdel av den mengden klær sønnen min har. Prioriterer å bruke penger på ull, sko og bra yttertøy til ham, men vanlige bomullsklær kjøper jeg mest brukt.

 

Alt i alt blir det nok brukt veldig mye mer penger på ham enn på oss voksne. ;)

 

Anonymous poster hash: 831ec...9bb

Skrevet

Jeg har handlet det meste brukt til kommende baby, ser ikke problemet med det. Tingene er like gode som nye.

 

Ikke går jeg til dyre frisører, eller handler dyr elektronikk til meg selv heller da, kanskje en gang i året om nødvendig. Det er sjeldent jeg unner meg selv noe extravagant, og mitt barn vil nok oppleve å få mye mer av både nytt og brukt, enn hva jeg unner meg selv. Og det selv om jeg har kjøpt både brukt vogn OG bilsete (tenke seg til for en tragedie :o



Anonymous poster hash: 9e579...0ce
Skrevet

 

Jeg har handlet det meste brukt til kommende baby, ser ikke problemet med det. Tingene er like gode som nye.

 

Ikke går jeg til dyre frisører, eller handler dyr elektronikk til meg selv heller da, kanskje en gang i året om nødvendig. Det er sjeldent jeg unner meg selv noe extravagant, og mitt barn vil nok oppleve å få mye mer av både nytt og brukt, enn hva jeg unner meg selv. Og det selv om jeg har kjøpt både brukt vogn OG bilsete (tenke seg til for en tragedie :o

 

Anonymous poster hash: 9e579...0ce

 

 

 

Ingen grunn å være nedlatende, det KAN være en tragedie hvis stolen har vært i kollisjon og selger ikke har opplyst om det, og man havner i ny kollisjon med en stol som ikke er sikker.

 

Anonymous poster hash: a5319...b48

Skrevet

 

 

Jeg har handlet det meste brukt til kommende baby, ser ikke problemet med det. Tingene er like gode som nye.

 

Ikke går jeg til dyre frisører, eller handler dyr elektronikk til meg selv heller da, kanskje en gang i året om nødvendig. Det er sjeldent jeg unner meg selv noe extravagant, og mitt barn vil nok oppleve å få mye mer av både nytt og brukt, enn hva jeg unner meg selv. Og det selv om jeg har kjøpt både brukt vogn OG bilsete (tenke seg til for en tragedie :o

 

Anonymous poster hash: 9e579...0ce

 

 

 

Ingen grunn å være nedlatende, det KAN være en tragedie hvis stolen har vært i kollisjon og selger ikke har opplyst om det, og man havner i ny kollisjon med en stol som ikke er sikker.

 

Anonymous poster hash: a5319...b48

 

 

Bilstolen er kjøpt av familie, så at den ikke har vært i kollisjon er jeg trygg på.

Har dessuten ikke bil selv, så bilstolen kommer nok ikke til å være mye i bruk. Hvorfor skal jeg da legge ut flere tusen på noe som stort sett kommer til å stå ubrukt?

 

Det finnes jo helt valide grunner til hvorfor mange velger å handle brukt. Til og med de som ofte handler nytt og dyrt til seg selv kan ha gode grunner for det. Kanskje fordi noe nytt og dyrt til seg selv er noe som har en lengre varighet, enn noe en handler til en baby som vokser ut av det nesten før en får brukt det? Hva vet vel jeg, og hva vet vel du?

Jeg skjønner bare ikke at det er noe å henge seg opp i?

 

 

 

Anonymous poster hash: 9e579...0ce

Skrevet

Kjenner faktisk ikke igjen den virkelighetsbeskrivelsen der? At vi liksom sløser på oss selv, og sparer når det gjelder barna?? Jeg opplever tvert om at det er motsatt? At når det gjelder ungene våre - da skal alt være tipp topp og flunkende nytt!

 

Det anbefales å kjøpe ny bilstol og madrass, men bortsett fra det er det vel ingenting galt i brukt eller lånt? Og ærlig talt: hvem synes egentlig det er mest stas med ny vogn? Tror du baby merker forskjell? Eller er det kanskje mest mor som synes det er stas?? ;-)

 

 

Anonymous poster hash: 2f147...cbe

Skrevet

Vi har kjøpt brukt "ubrukt" vogn, den var kjøpt høsten 2014 brukt i 4,5-5 mnd så demontert & lagt tilbake i esken, vi kjøpte den våren 2015 da fikk vi med ny bag del pga hun vi kjøpte av var overbevist om at det kom mugg på den gamle, fikk den til under halv pris & den ser helt ny ut! Etter vi hadde sett på den var det ikke aktuelt å dra i butikken å betale 12-15 tusen for en helt lik en bare fordi den var ny. Vi fikk med garanti bevis & allt mulig av papirer på den vi kjøpte. Resten av det vi har til baby er nytt.

 

Anonymous poster hash: 3e8df...c7a

Skrevet

Vi har kjøpt ny bilstol pga sikkerheten, vogna er kjøpt brukt og klærne er arva fra søskenbarn og storebroren :) vogna er som ny og er like sikker som ei helt ny vogn fra butikken! Betalte 1500 for den, og er strålende fornøyd med den! ;)

Jeg klipper meg hos frisøren fordi jeg ikke kjenner noen som kan klippe meg.. MEN jeg tar bare hårklippen hos frisøren, altså betaler jeg 250 kr hver gang og får heller søsteren eller venninna mi til å farge håret for meg ;) ser da helt ok ut på håret uten at det er en frisør som har farga det..

Vi har en iPad som vi foreldre og gutten på 3 år bruker litt. Den er kjøpt brukt på finn for 1600 kr! ;) Mobilen min har jeg fått i gave, så den har ikke jeg styrt hvor skal kjøpes.. ;)

 

Anonymous poster hash: e54ab...51c

Skrevet

Og jeg kjøper ikke brukte madrasser til oss voksne eller barna! Alle har fått ny madrass ;)

 

Anonymous poster hash: e54ab...51c

Skrevet

 

 

Vi får mye brukt. Men ny vogn, madrass til senga skal vi ha. Låner bilstol av bestekompisen til mannen så han stoler vi på! Det handler om at det koster mye penger, ikke alle har råd til nytt. Ikke alle barn er planlagt og kommer i tider hvor man har god råd!

 

Anonymous poster hash: 5e915...09e

 

Nei, selvfølgelig! Men nå snakker jeg om dem som unner masse til seg selv (ergo har de råd, bare prioriterer nytt til seg selv og brukt til babyen) - hvorfor er det mer greit å kjøpe brukt vogn, bilstol, madrass, mens så å si ingen klipper seg selv, kjøper klær til seg selv på Fretex eller brukt mobil/data/iPad? For å ikke snakke om dem som røyker og bruker et par tusen i måneden på det, samtidig som de kjøper brukt bilstol som de ikke vet hvor kommer fra, fordi de "ikke har råd". Bare en måned uten røyk, så har man tjent nok penger til ny bilstol til kampanjepris.

 

Anonymous poster hash: a5319...b48

Kjenner ingen som er slik du beskriver. Hvor ser du dem egentlig?

 

Anonymous poster hash: c6558...ec6

Skrevet

Enig med deg Hi. Latterlig!

 

Anonymous poster hash: b160a...5d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...