Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #1 Skrevet 28. juni 2015 Har lyst å gjøre det når barna er 12 og 16 år. Er det noen som har vært på det fjellet? Med barn/ungdom? Lurer på om det er forsvarlig og gjennomførbart. Anonymous poster hash: 74f6c...871
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #2 Skrevet 28. juni 2015 Der er en aldersgrense, men litt usikker på hvor høy den er. Krevende fjell. Anonymous poster hash: 34897...c51
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #3 Skrevet 29. juni 2015 Ok, takk. Skal sjekke litt. Anonymous poster hash: 74f6c...871
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #4 Skrevet 29. juni 2015 Er du sikker på at en ferie som innebærer å gå oppover og campe i en steinrøys i flere dager, ofte med hodepine og mageproblemer, er slik de ønsker å bruke ferien? Anonymous poster hash: 419c7...062
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #5 Skrevet 29. juni 2015 Er du sikker på at en ferie som innebærer å gå oppover og campe i en steinrøys i flere dager, ofte med hodepine og mageproblemer, er slik de ønsker å bruke ferien? Anonymous poster hash: 419c7...062 Nå er vi en ganske friluftsglad familie, og den beskrivelsen du gir her samsvarer ikke helt med hvordan vi ser på denne opplevelsen. Anonymous poster hash: 74f6c...871
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #6 Skrevet 29. juni 2015 Er du sikker på at en ferie som innebærer å gå oppover og campe i en steinrøys i flere dager, ofte med hodepine og mageproblemer, er slik de ønsker å bruke ferien?Anonymous poster hash: 419c7...062 Nå er vi en ganske friluftsglad familie, og den beskrivelsen du gir her samsvarer ikke helt med hvordan vi ser på denne opplevelsen.Anonymous poster hash: 74f6c...871 Men det samsvarer nok med virkeligheten. Fjelltur i Norge kan ikke sammenlignes med å bestige Kilimanjaro! Anonymous poster hash: d45be...76f
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #7 Skrevet 29. juni 2015 Vet om ei som tok med 12 åringen sin. Dessverre ble ungen høydesyk å returnerte til en camp lenger ned med en del av gruppen. Høres ut som en fantastisk opplevelse!! Anonymous poster hash: e16fd...7e6
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #8 Skrevet 29. juni 2015 En kompis av meg var der forrige uke, og besteg toppen da. Han er voksen og godt trent, og han syns det var veldig krevende så jeg ville ikke anbefalt å ta med barna før de er mye eldre Anonymous poster hash: 0a321...413
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #9 Skrevet 29. juni 2015 Jeg kjenner og flere som har besteget det. Og jo, det fører gjerne med seg hodepine fra hel****, og andre utfordringer, selv for meget godt trente folk. Kan selvfølgelig ikke sammenlignes med å være aktive fjellfolk hjemme. På den andre siden er det nok en fantastisk opplevelse for livet, men det er uhyre viktig å være særs godt forberedt! Anonymous poster hash: 58dce...991
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #10 Skrevet 29. juni 2015 Jeg kjenner flere som har vært der, veldig friluftsglade og veltrente mennesker som ikke lar en utfordring gå fra seg. De beskriver det alle som en flott opplevelse, men helt jævlig når det sto på. Høydesyken med hodepine og mageproblemer, diare bak en stein osv er ikke akkurat idyllisk Jeg ville ventet til de ble litt større, at yngste var minst 16-18 år. Snakk med noen som faktisk har gjennomført ihvertfall. Anonymous poster hash: 2fbea...8c6
Gjest Darwinia:-) Skrevet 29. juni 2015 #11 Skrevet 29. juni 2015 Er du sikker på at en ferie som innebærer å gå oppover og campe i en steinrøys i flere dager, ofte med hodepine og mageproblemer, er slik de ønsker å bruke ferien? Anonymous poster hash: 419c7...062 Nå er vi en ganske friluftsglad familie, og den beskrivelsen du gir her samsvarer ikke helt med hvordan vi ser på denne opplevelsen. Anonymous poster hash: 74f6c...871 Beklager å være en gledesdreper men "turer i skog og mark" og "friluftsliv" samsvarer ikke nødvendigvis med å bestige et av verdens høyeste fjell. Jeg håper virkelig at ungene dine er MEGET godt vant med å bestige HØYE fjell før du i det hele tatt vurderer å ta dem med på noe slik. Kjenner ei som har tatt denne turen. Til tross for at hun er i MEGET god form, slet hun mye under denne turen.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #12 Skrevet 29. juni 2015 Er du sikker på at en ferie som innebærer å gå oppover og campe i en steinrøys i flere dager, ofte med hodepine og mageproblemer, er slik de ønsker å bruke ferien? Anonymous poster hash: 419c7...062 Nå er vi en ganske friluftsglad familie, og den beskrivelsen du gir her samsvarer ikke helt med hvordan vi ser på denne opplevelsen. Anonymous poster hash: 74f6c...871 Jeg har selv gått Kilimanjaro og ville aldri ha tatt med meg en tolvåring på en slik tur. Kanskje en sekstenåring, men ikke sikkert. Hodepine og diaré må man nesten regne med på en slik tur. Jeg ville aldri ha hatt ansvar for barn når man i utgangspunkt må passe på seg selv. Det er flere dødsfall på denne turen årlig, og jeg så ikke et eneste barn i løypen. Det er ikke slik at det står et helikopter til disposisjon om alvorlig høydesyke eller annen sykdom skulle inntreffe. Anonymous poster hash: 8f133...e26
Fullrulle86 Skrevet 29. juni 2015 #13 Skrevet 29. juni 2015 Hvorfor ikke vente til barna er blitt voksne å kan ta beslutningen selv?! Da har de en bedre forståelse av hva de begir seg ut på enn en12 og 16 åring! Blir nok kanskje en bedre opplevelae for alle da. Det fina da andre steder i verden å oppleve flott natur og opplevelser enn der!
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #14 Skrevet 29. juni 2015 Kilimanjaro er nesten 3500 meter høyere enn norges største fjell så man bør være litt mer enn bare fjellvant Anonymous poster hash: 272d9...23f
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #15 Skrevet 29. juni 2015 Moren min har vert der, hun er 60 + og normalt godt trent. Men ikke sånn som jogger og løper med bildekk etter seg;-) Hun trener styrke en gang i uken gjennom vinteren og går ellers tur, vet hun gikk mye tur i forkant av Kilimanjaroturen. Hun kom seg på toppen, var plaget av hodepine og svimmelhet siste etappen. Hun hadde en flott tur, men hun er også over gjennomsnittet tøff dame:-) Men tror nok ikke hun ville anbefale så unge å gå dit, siste etappen gikk de hele natten, fra 23 om kvelden, kom på toppen klokken 7 om morgenen. Lite stopp for fotografering ol på toppen så rett ned igjen. Tror de gikk til klokken var 3-4 på ettermiddagen for å komme ned i tykkere luft. Men om du venter til yngste er 15-16 og leser deg opp på hva som kreves av trening ol før dere drar kan det nok bli en kjempeflott opplevelse!!!:-) Anonymous poster hash: 6cfd0...716
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #16 Skrevet 29. juni 2015 Moren min har vert der, hun er 60 + og normalt godt trent. Men ikke sånn som jogger og løper med bildekk etter seg;-) Hun trener styrke en gang i uken gjennom vinteren og går ellers tur, vet hun gikk mye tur i forkant av Kilimanjaroturen. Hun kom seg på toppen, var plaget av hodepine og svimmelhet siste etappen. Hun hadde en flott tur, men hun er også over gjennomsnittet tøff dame:-) Men tror nok ikke hun ville anbefale så unge å gå dit, siste etappen gikk de hele natten, fra 23 om kvelden, kom på toppen klokken 7 om morgenen. Lite stopp for fotografering ol på toppen så rett ned igjen. Tror de gikk til klokken var 3-4 på ettermiddagen for å komme ned i tykkere luft. Men om du venter til yngste er 15-16 og leser deg opp på hva som kreves av trening ol før dere drar kan det nok bli en kjempeflott opplevelse!!!:-) Anonymous poster hash: 6cfd0...716 Godt voksne damer tåler ofte en sånn tur overraskende bra. Det er nok fordi trikset i høyden er å ta det veldig med ro. ;-) Det betyr ikke dermed at en 12 åring vil tåle det. Kanskje tvert om? Anonymous poster hash: 77c64...ef3
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #17 Skrevet 29. juni 2015 Husker gutta på tur på tv. Tror det var de utrena programlederne som kom opp og ikke idrettsutøverne, de måtte gi opp. Anonymous poster hash: fb2b5...742
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #18 Skrevet 29. juni 2015 Jeg hadde aldri tatt med barn opp dit. Moren til en venninne dro sammen med en gjeng og besteg toppen da hun var 60 år. Hun hadde ingen problemer. Hun går på lette turer i skog og mark 2-3 ganger i uken, men hverken jogger eller trener styrke. De topptrente "ungdommene" i 25-40 års alderen derimot ble kjempedårlige. To av dem ga opp før de kom til toppen. Anonymous poster hash: bf76a...11c
soleia Skrevet 29. juni 2015 #19 Skrevet 29. juni 2015 Har opplevd høgdesjuke annan stad i verda, og kjem aldri til å bestige Kilimanjaro. Kjenner folk som har gått der, som tåler høgde betre enn eg, og dei var ganske i ørska den vesle stunda på toppen. Den som tålte det best var og ei dame på 60. Ein bør vere bra motivert og vite kva ein går til, iallefall, og absolutt ikkje vere for ivrig, men ta det med ro. Ville venta nokre år til.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #20 Skrevet 29. juni 2015 Moren min har vert der, hun er 60 + og normalt godt trent. Men ikke sånn som jogger og løper med bildekk etter seg;-) Hun trener styrke en gang i uken gjennom vinteren og går ellers tur, vet hun gikk mye tur i forkant av Kilimanjaroturen. Hun kom seg på toppen, var plaget av hodepine og svimmelhet siste etappen. Hun hadde en flott tur, men hun er også over gjennomsnittet tøff dame:-) Men tror nok ikke hun ville anbefale så unge å gå dit, siste etappen gikk de hele natten, fra 23 om kvelden, kom på toppen klokken 7 om morgenen. Lite stopp for fotografering ol på toppen så rett ned igjen. Tror de gikk til klokken var 3-4 på ettermiddagen for å komme ned i tykkere luft. Men om du venter til yngste er 15-16 og leser deg opp på hva som kreves av trening ol før dere drar kan det nok bli en kjempeflott opplevelse!!!:-) Anonymous poster hash: 6cfd0...716 Godt voksne damer tåler ofte en sånn tur overraskende bra. Det er nok fordi trikset i høyden er å ta det veldig med ro. ;-) Det betyr ikke dermed at en 12 åring vil tåle det. Kanskje tvert om? Anonymous poster hash: 77c64...ef3 Det var det jeg mente;-) Anonymous poster hash: 6cfd0...716
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #21 Skrevet 29. juni 2015 Moren min har vert der, hun er 60 + og normalt godt trent. Men ikke sånn som jogger og løper med bildekk etter seg;-) Hun trener styrke en gang i uken gjennom vinteren og går ellers tur, vet hun gikk mye tur i forkant av Kilimanjaroturen. Hun kom seg på toppen, var plaget av hodepine og svimmelhet siste etappen. Hun hadde en flott tur, men hun er også over gjennomsnittet tøff dame:-) Men tror nok ikke hun ville anbefale så unge å gå dit, siste etappen gikk de hele natten, fra 23 om kvelden, kom på toppen klokken 7 om morgenen. Lite stopp for fotografering ol på toppen så rett ned igjen. Tror de gikk til klokken var 3-4 på ettermiddagen for å komme ned i tykkere luft. Men om du venter til yngste er 15-16 og leser deg opp på hva som kreves av trening ol før dere drar kan det nok bli en kjempeflott opplevelse!!!:-) Anonymous poster hash: 6cfd0...716 Godt voksne damer tåler ofte en sånn tur overraskende bra. Det er nok fordi trikset i høyden er å ta det veldig med ro. ;-) Det betyr ikke dermed at en 12 åring vil tåle det. Kanskje tvert om? Anonymous poster hash: 77c64...ef3 Det var det jeg mente;-) Anonymous poster hash: 6cfd0...716
Gjest Me2u Skrevet 29. juni 2015 #22 Skrevet 29. juni 2015 Det selges turer dit for barn fra 12 år; http://www.hoyfjellspesialisten.no/FamilieturKilimanjaro.php
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå