Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #1 Skrevet 28. juni 2015 Hun er 4 år og reagerer på veldig mye. Hun reagerer på varme,må være Max 37 gr i badevannet ellers klarer hun ikke bade,samme med mat og drikke er det litt varmere enn 37gr klarer hun ikke spise/drikke. Blir det bittelitt varmt så gråter henne. Om hun faller og slår seg litt så gråter hun hysterisk veldig lenge,reagerer veldig på lukter og sterke lyder. Er dette vanlig? Anonymous poster hash: bd11a...c6f
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #2 Skrevet 28. juni 2015 Hun blir også svært sliten av for mye inntrykk. Anonymous poster hash: bd11a...c6f
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #3 Skrevet 28. juni 2015 Tviler på det er fryktelig vanlig, for de fleste barn jeg vet om er ikke sånn. Men det forekommer tydeligvis iblant - og mmitt barn er også sånn. Hun har vært slik så lenge jeg kan huske, og er slik fremdeles, 10 år gammel. Hun har nok lært seg å "passe inn" i større grad enn før, slik at reaksjonene ikke alltid er like ekstreme. Men se er der like fullt, båe ovenfor smerte, varme, lyd etc. En eller annen form for høysensitivitet kanskje? Jenta mi reagerer med frysninger og omtrent panikk hvis noen skraper fingrene mot grove tekstiler. Hun sover med sokker på fordi følelsen av bare føtter mot sengetøyet føles ubehagelig. Flere andre slike ting også. Er jenta di slik også? Anonymous poster hash: 2a917...d8d
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #4 Skrevet 28. juni 2015 * hvis noen skraper med neglene mot grove tekstiler* mente jeg. (Altså som å klø, bare på et teksil da..) Anonymous poster hash: 2a917...d8d
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #5 Skrevet 28. juni 2015 om det er vanlig vet jeg ikke, men mi har litt av det samme, men på lyder. Hun reagerer på ukjente lyder, lyder av høy frekvens eller kontinuerlige lyder. For eksempel noen som spille musikk, da holder hun seg for ørene og sier det er vondt, Eller når noen nyser flere ganger, et barn griner, Korpset spiller trommemarsj eller en eller annen fanfare, tallerkener som gnisser. elelr når jeg snakker med litt for høy stemme. Normalt vet jeg ikke, men barn reagerer forskjellig på mye, Jeg tenkte å sjekke opp mi hos legen. kanskje en hørselstest. Det er vist noe som heter høysensitive barn. kan det være det de (og kanskje mi) har? Anonymous poster hash: b0cf8...06d
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #6 Skrevet 28. juni 2015 Min sønn som nå er elleve er også slik. Reagerer også veldig på lys, lyd og stemninger. Han er enormt empatisk. Får ikke sove på natten hvis han vet om noen mennesker eller dyr som kanskje ikke har det bra. Vinteren da han var seks måtte vi ut i 30 minusgrader midt på natten for å lete etter en katt vi trodde var hjemløs. Allerede på barsel fløy han i taket av den minste lyd. Han sov ikke selv eller natten gjennom før han var fire. Har aldri i sitt liv gjort en rampestrek. En veldig populær gutt hos lærere og medelever, men det er svært slitsomt for ham selv å være slik, så han isolerer seg ofte. Anonymous poster hash: 2fb40...04e
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #7 Skrevet 28. juni 2015 Tviler på det er fryktelig vanlig, for de fleste barn jeg vet om er ikke sånn. Men det forekommer tydeligvis iblant - og mmitt barn er også sånn. Hun har vært slik så lenge jeg kan huske, og er slik fremdeles, 10 år gammel. Hun har nok lært seg å "passe inn" i større grad enn før, slik at reaksjonene ikke alltid er like ekstreme. Men se er der like fullt, båe ovenfor smerte, varme, lyd etc. En eller annen form for høysensitivitet kanskje? Jenta mi reagerer med frysninger og omtrent panikk hvis noen skraper fingrene mot grove tekstiler. Hun sover med sokker på fordi følelsen av bare føtter mot sengetøyet føles ubehagelig. Flere andre slike ting også. Er jenta di slik også? Anonymous poster hash: 2a917...d8d Hun grøsser for ingenting og er i tillegg livredd for småkryp. Bare det er en bitteliten flue så skriker henne og kniper øynene. Skjelver og holder for ørene når det tordner. Anonymous poster hash: bd11a...c6f
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #8 Skrevet 28. juni 2015 Det er ikke veldig vanlig, men ikke veldig uvanlig heller. De sier vel av ca 20% av befolkningen er sensitive, og da i forskjellige grader. Det er et personlighetstrekk, akkurat som noen er kreative, noen er sjenerte og noen er impulsive så er noen sensitive. Jeg har også en datter som er sensitiv, men i en mildere grad enn ditt barn. Les litt om det, du kommer garantert til å kjenne igjen masse, selv om ikke alt stemmer. Sensitive barn er jo også forskjellige http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/Barna-som-ikke-bare-kan-ta-seg-sammen-7618464.html http://www.klikk.no/foreldre/barn/article906302.ece Anonymous poster hash: 39f52...0ca
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #9 Skrevet 29. juni 2015 Takk for linker og svar:) skal sjekke de ut. Anonymous poster hash: bd11a...c6f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå