Gå til innhold

Hvordan regnes grunnlaget for fødselspenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på arbeidsavklaringspenger nå. Har 4,5 md igjen av svangerskapet. Hva om jeg begynner å jobbe nå? Er det da lønnen for de 4 md ca som blir tatt til grunnlag eller arb.avkl penger som blir satt til grunn? Eller hvordan blir det? Må jeg ha jobbet 6 md..

Anonymous poster hash: e3105...bdf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jobbe i 6 av de 10 siste mnd før permisjon.

Anonymous poster hash: 7d620...3e9

Skrevet

Hovedregelen er et gjennomsnitt av de siste tre årene. Nåværende inntekt blir sammenlignet opp mot de tidligere år for å vurdere det reelle inntektsgrunnlaget.

Anonymous poster hash: 1cef7...c9a

Skrevet

Så hvis det regnes på siste 3 års gjennomsnitt, og jeg har vært på AA penger i ca 1 år. Vil jeg få mere utbetalt når jeg går over til fødselspenger ettersom gjennomsnittet blir høyere da med 2 år vanlig utbet og 1 år AA.?

Skrevet

Så hvis det regnes på siste 3 års gjennomsnitt, og jeg har vært på AA penger i ca 1 år. Vil jeg få mere utbetalt når jeg går over til fødselspenger ettersom gjennomsnittet blir høyere da med 2 år vanlig utbet og 1 år AA.?

Nei, det som skrives over her er feil... Hovedregel ved beregningen er at det er den inntekten man har før oppstart av permisjonen som legges til grunn. Har man variabel inntekt skal arbeidsgiver regne ut et representativt snitt over siste 3,6 eller 9 måneder..

Det gjøres en sammenligning mot snittet av siste 3 år og om det er mer enn 25% avvik vurderer man hvilken inntekt som skal legges til grunn. I vurderingevurderingen ser man på om inntektsendringen man har (opp eller ned) er en varig endring... Har man aap er det en varig endring og om man går på aap frem til permisjonsstart vil man få aap som grunnlag. Begynner man å jobbe i en fast jobb før permisjonsstart blir den grunnlaget.. Får man ett ett måneds vikariat før permisjonsstart kan de vurdere det sånn at dette ikke er en varig endring og heller regne snitt av siste tre år...

Anonymous poster hash: de8d4...745

Skrevet

Ok, takk for svar:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...