Gå til innhold

Har jeg rettigheter her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykepleierstudent og alenemor. Nå i sommer har jeg fått en jobb på ett sykehjem og hadde første opplæringsvakt 8 juni. Nå har jeg fått en helt grusom senebetennelse i ene foten min. Jeg fikk voltaren som skulle hjelpe på, men jeg fikk så store magesmerter av voltaren at jeg ikke klarte å gå på de. Legen anbefalte meg å slutte på voltaren og heller bare avlaste hælen så mye som mulig.

Nå skal jeg på jobb i morgen, og har store smerter. Smertene i seg selv kan jeg overleve, men jeg er litt redd for senvirkninger. Jeg skal ut i 18 uker praksis rett etter sommerferien og er veldig redd for å være dårlig i foten da. Jeg er også veldig redd for at dette ikke blir bedre og at det blir noe kronisk.

Jeg elsker både jobben jeg har nå og kollegaene jeg jobber med. Jeg har også signert en arbeidskontrakt på fast hver 3 helg, der kontrakten ble signert 1 juni. Denne jobben skal jeg begynne i etter sommerjobben. Desverre, så er jeg veldig avhengig av denne sommerjobben, for jeg har egentlig bare stipend og små stønader som inntekt.

Så da er egentlig mitt store spørsmål... Hva burde jeg gjøre her? Burde jeg sykmelde meg, og hvile foten hele sommer? Slik at jeg klarer praksisperiodene? Men om jeg sykmelder meg, har jeg da noen rettigheter? Vil jeg fremdeles få lønn?

Hilsen frustrerte meg!

Anonymous poster hash: 18704...c15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du har ikke krav på sykepenger, du må ha vært i jobb i 4 uker for å ha krav på det.

Du har nok ikke andre rettigheter enn evt sosialstønad altså....

Er det betennelse under foten du har, fra hælen og fremover? Det er ikke så uvanlig blant oss med yrker hvor man står hele dagen. Jeg selv slet med det i 2 år før det slapp taket igjen, det er så sinnsykt vondt. Jeg tåler heller ikke voltaren og gikk på ibux.

Det hjalp også å få støpt en såle hos fotterapeut som ga riktig støtte til foten.

Det er vel bevist at trykkbølgebehandling hos fysioterapeut hjelper, men jeg ble ikke noe bedre av det. Ble bare fattigere, også gjorde det veldig vondt.

Anonymous poster hash: dc9ac...9a4
Skrevet

Har du ikke jobbet noe før 8.juni har du ikke rett på sykepenger.

I motsettning til hun over har jeg hatt god effekt av trykkbølgebehandling i tillegg til egentrening og å avlaste foten på fritdenn og ha spesialsåle.

Var først sykemeldt i 2 uker i oppstarten av behandlingen. Hadde 5 behandlinger over 5 uker og så en og en behandling med lengre og lengre mellomrom.

Ble fryktelig dyrt, men alternativet på sikt hadde vært verre.

Jeg hadde vært i arbeidslivet i ca 20 år da jeg fikk dette. Noe jeg føler aldri forsvinner helt og må hele tiden holdes i sjakk og tas hensyn til.

Håper du som er helt i startfasen i arbeidslivet er heldigere.

Anonymous poster hash: 351d9...43d
Skrevet

Plantarfasciit du har?

Jeg har forsøkt ALT mot det. Det som hjalp var å få laget et spesialsåle.

Du kjøper en tynn skumgummi såle og klipper ut en kile i hælen der det er vondt i sena slik at det ikke blir direkte trykk på den. Klipp fra hælen og nesten helt inn til bøyen i foten.

Fungerer utmerket.

Anonymous poster hash: 0155e...53c

Skrevet

Plantarfasciit du har?

Jeg har forsøkt ALT mot det. Det som hjalp var å få laget et spesialsåle.

Du kjøper en tynn skumgummi såle og klipper ut en kile i hælen der det er vondt i sena slik at det ikke blir direkte trykk på den. Klipp fra hælen og nesten helt inn til bøyen i foten.

Fungerer utmerket.

Tegnet en såle. Rødt er det du skal klippe ut.

Jeg anbefaler virkelig å teste. Virker enkelt men senen utsettes ikke for noe trykk når du bruker disse.

Bare kjøp billig såler. Koster 50 for tre par eller noe på skobutikker.

post-42-1587602_thumb.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...