Gå til innhold

Er det noen ledere her evt mellomledere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg funderer på å ta en lederjobb i det offentlige med ca 40 under meg.

Jeg har ikke vært leder før, og føler meg litt usikker.

Vil du fortelle meg hva dine arbeidsoppgaver er?

Og hva du liker best og dårligst med å være leder?

Anonymous poster hash: 6ee9a...252

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke leder selv, men det mine ledervervet sier er at personalansvar er mest krevende. Konflikter, rasering som skjer, alt uforutsett selvsagt. Du må tåle å stå i vinden og ikke ta ting personlig. Er du konfliktsky så er ledelse ikke noe for deg.

Anonymous poster hash: a8d00...4f5

Skrevet

Jeg er i den posisjonen at jeg vuderer å søke på en lederstilling, vil da ha hele fem stk direkte under meg. Men jeg har nå vært en av de fem i mange år og jeg vet at til tider ka være en drittjobb. Samtidig er de mye bedre betalt enn jobben jeg har nå og jeg vil ha 20 ansatte som jeg har personalansvar for. Litt fristende ifht. karriere, men det offentlige betaler jo ganske dårlig, det vet du vel allerede. Jeg tjener nå 425 000, som leser ville jeg vel tjene lusige 100 000 mer kanskje.

Skrevet

Jeg var mellomleder med ca 10 ansatte og mange kunder under meg.

Mitt ansvar var :

- kundehåndtering, blant annet ta i mot klager

- kjøre lønn

- oppfølging av ansatte

- opplæring av nyansatte

- sørge for at jobbene ble gjort selv om folk var syke

Jeg sluttet fordi jeg holdt på å ta livet av meg selv. Er altfor pliktoppfyllende og ble nesten selvutslettende. Hadde jobbtelefon som ringte fra 6 om morgenen til 12 om kvelden, var et veldig spesielt firma

Anonymous poster hash: 9ed68...5b4
Skrevet

Jeg var mellomleder med ca 10 ansatte og mange kunder under meg.

Mitt ansvar var :

- kundehåndtering, blant annet ta i mot klager

- kjøre lønn

- oppfølging av ansatte

- opplæring av nyansatte

- sørge for at jobbene ble gjort selv om folk var syke

Jeg sluttet fordi jeg holdt på å ta livet av meg selv. Er altfor pliktoppfyllende og ble nesten selvutslettende. Hadde jobbtelefon som ringte fra 6 om morgenen til 12 om kvelden, var et veldig spesielt firma

Anonymous poster hash: 9ed68...5b4

Veldig likt som hun skriver over. Var leder, men måtte også slutte fordi jeg ikke klarte å legge fra meg jobben.

Tlf ringte fra morgen til kveld. Til slutt var jeg så sliten at jeg ikke orket.

Anonymous poster hash: d88fb...a74

Skrevet

Takk for svar. Mange negative erfaringer her..

Jeg vil ha fem mellomledere under meg, som jeg kan delegere til og som kommer til å filtrere en del før det havner på mitt bord.

Jeg finnes ikke konfliktsky. Er heller den typen som tar ting med det samme for at det ikke skal surne.

HR-delen av jobben er det jeg er minst usikker på. Økonomi og rapportering er der jeg føler meg på bar bakke, kan lite om dette, men er blitt lovet all verdens kursing og hjelp..

Lønnen er veldig bra, går opp 400 000.

Telefonen kommer til å ringe mye, det forstår jeg. Det gjenstår vel å se HVOR mye. Er vel bare en måte å finne det ut på, og det er å ta jobben!

Flere erfaringer mottas med takk!

Vil også gjerne høre hva dere likte best med å være leder (bortsett fra lønnen..)

Skrevet

Har du fått tilbud om jobben, eller er det bare at du vurderer å søke?

I det første tilfellet vil jeg si det skremmer litt at du tilbys en jobb med lederansvar for 40 mennesker uten noen form for ledererfaring.

Jeg er selv leder på et høyere nivå- og trives langt bedre i topplederrollen fremfor på personalansvarsnivå.,

Jeg holdt på å bli gal av å ha personalansvar, men så er jeg heller ingen utpreget empatisk person.

Anonymous poster hash: 4a119...7b4

Skrevet

Har du fått tilbud om jobben, eller er det bare at du vurderer å søke?

I det første tilfellet vil jeg si det skremmer litt at du tilbys en jobb med lederansvar for 40 mennesker uten noen form for ledererfaring.

Jeg er selv leder på et høyere nivå- og trives langt bedre i topplederrollen fremfor på personalansvarsnivå.,

Jeg holdt på å bli gal av å ha personalansvar, men så er jeg heller ingen utpreget empatisk person.

Anonymous poster hash: 4a119...7b4

Jeg har fått tilbudet :)

Kan ikke skrive mere om jobbens natur eller min cv av frykt for å bli gjenkjent.

Av diverse årsaker er jeg kvalifisert selv uten å ha hatt lederansvar tidligere.

Jeg er en empatisk person og en sosial kameleon, så som sagt; HR-delen er den minst utfordrende biten for meg.

Skrevet

Kjør på!!

Forvent at det blir krevende, og MYE jobb!

Men som leder har du også mulighet til å sette grenser selv - dvs du MÅ ikke ta telefoner kveldstid osv.

Jeg er selv leder med 20 under meg!! Det er krevende, men også inspirerende og gøy!!

Anonymous poster hash: b7547...522

Skrevet

Jeg er ikke lenger, men har vært leder i det offentlige med ca 30 under meg hvorav 5 mellomledere. Jeg hadde økonomi- og budsjettansvar, ansvar for det faglige nivået og utviklingen, personalansvar og driftsansvar. Det var interessant og krevende. Hvor krevende det blir kommer i noen grad an på deg selv og hvor god du er til å delegere, hvor god du er til å "oppdra" ansatte og hvor flink du er til å sette grenser både oppover og nedover i systemet. 

Jeg overtok ledelsen et sted der de ansatte var vandt til at lederen gjorde alt, og ikke ville ha innblanding fra noen. Det tok litt tid å få innarbeidet blant annet: "kom gjerne til mitt kontor med et problem, men da må du også ha med deg et forslag til løsning", og en ansvarliggjøring av mellomlederne og deres rolle, men etter det så ble det bra.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 7d0b3...8f6
Skrevet

Jeg er ikke lenger, men har vært leder i det offentlige med ca 30 under meg hvorav 5 mellomledere. Jeg hadde økonomi- og budsjettansvar, ansvar for det faglige nivået og utviklingen, personalansvar og driftsansvar. Det var interessant og krevende. Hvor krevende det blir kommer i noen grad an på deg selv og hvor god du er til å delegere, hvor god du er til å "oppdra" ansatte og hvor flink du er til å sette grenser både oppover og nedover i systemet.

Jeg overtok ledelsen et sted der de ansatte var vandt til at lederen gjorde alt, og ikke ville ha innblanding fra noen. Det tok litt tid å få innarbeidet blant annet: "kom gjerne til mitt kontor med et problem, men da må du også ha med deg et forslag til løsning", og en ansvarliggjøring av mellomlederne og deres rolle, men etter det så ble det bra.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 7d0b3...8f6

Takk for godt svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...