Gå til innhold

hva er filletante?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke sammen med barnefaren.

Nå har broren til barnefaren fått ett barn å foreldrene kaller meg tante <3

Men er jeg egentlig noe for babyen?

Er det filletante jeg er for barnet eller ingenting?

Anonymous poster hash: 303c1...7c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg må en filletante ha familiære bånd. Det kan for eksempel være tanta til faren din.

Anonymous poster hash: b102f...82a

Skrevet

Du er ikke filletante, filletante er når tanten til dine foreldre er "tante" for deg.. Min tante er filletanten til mine barn.

Anonymous poster hash: 6222b...eff
Skrevet

Filletante er gift med onkelen din.

Skrevet (endret)

Filletante kan definerast på mange måtar. Nokre kallar inngifte tanter for filletante, andre brukar ordet om kvinnelege slektningar som ikkje er tante men likevel fungerar som tante. Andre igjen brukar ordet om vennar av mor/far som ikkje er i slekt men fungerar som tante.

Kva det inneber å fungere som tante er heller ikkje ein absolutt standard.

Endret av ★
Skrevet (endret)

For meg må en filletante ha familiære bånd. Det kan for eksempel være tanta til faren din.

Tante til far er jo grandtante? Eller er jeg på jordet?

Sjekket det ut nå. Og folk sier grandtante/gammeltante om tanten til far eller mor. Mens filletante er inngifte

Endret av Bustetroll
Skrevet

Du er ikke filletante, filletante er når tanten til dine foreldre er "tante" for deg.. Min tante er filletanten til mine barn.

Anonymous poster hash: 6222b...eff

Mine tanter er derimot gamletanter/grandtanter til mine barn.
Skrevet

Jeg har lært at tante og onkel til foreldrene mine er filletante og filleonkel til meg, altså søsknene til mine besteforeldre.

Inngiftede tanter og onkler er ordentlige tanter og onkler.

Anonymous poster hash: 3a47f...eba

Skrevet

Filletanter/onkler er gift med biologisk onkel/tante. Men i praksis kalles de tante/onkel

Mine tanter/onkler er gammeltante/grandtante.

Skrevet

Filletante er hun som er gift med broren til pappa/mamma. Tanta til pappa/mamma er grandtante.

Skrevet

Tante til far er jo grandtante? Eller er jeg på jordet?

Sjekket det ut nå. Og folk sier grandtante/gammeltante om tanten til far eller mor. Mens filletante er inngifte

Mulig ulike begrep brukes ulike steder rundt om i landet. Men jeg er enig med deg.

Der jeg kommer fra er det slik:

Grandtante/-onkel = mors/fars tante eller onkel

Filletante = tante (eller onkel) som er sammen med en "ekte" (altså en med blodsbånd) onkel (eller tante). Filletanter/-onkler kalles hos oss bare tante/onkel.

Personer i familien eller utenfor familien som ikke er tante eller onkel (eller filletante/-onkel), men som likevel kalles tante/onkel har som regel fått betegnelsen tante eller onkel, har som regel fått det som en "hedersbenevnelse" som viser at man står barna/foreldrene nærmere enn "bare" å være venn eller mer distansert familiemedlem.

Anonymous poster hash: fff5a...be3

Skrevet

Husker at jeg diskuterte dette med en venninne på 90 tallet. Slo det opp i et godt gammeldags leksikon. Dette er hva jeg fant ut den gang da også:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Filletante

Anonymous poster hash: d6e56...0cb

Det er slik jeg er vant til bruke det fra min familie, men har forstått at det er mange versjoner rundt omkring.

Skrevet

Da er det ekstra hyggelig at de omtaler megcsom tante da :)

Anonymous poster hash: 303c1...7c9

Skrevet

Jeg er vokst opp med at filletante er mors kusine, og det stemmer jo med definisjonen.  At begrepet har blitt tatt og overført til andre tradisjoner som man lager selv, er noe annet.

Skrevet

Tante er et morsomt ord 😁😁😁 nå har jeg lest det så mange ganger i denne tråden og det blir bare morsommere og morsommere 😀😀 litt for mye sukker i kveld tror jeg 😉😄😉

Anonymous poster hash: ccba6...53e

Skrevet

For meg er filletante ensom gjør tanteting med deg og som en føler er tante,

Jeg hadde to filletanter, en nabo og en venn av mine foreldre. Naboen var den som jeg kunne gå til om det var noe. Ropte om hun hadde kake, hadde tid og kjærlighet til meg. Hun var slik en tante skal være syns jeg.

Hun andre var også en som hadde tid og kjørlighet til meg. Jeg var mye hos henne. Hun hadde en sønn som var ett år yngre enn meg, selv om vi var totalt ulike hadde vi det kjempe gøy sammen. Men jeg kunne være hos henne selv om han ikke var hjemme.

Mine barn har vel igrunn flere filletanter, men på en måte så er de tanter også. min mann som ikke er far til mine barn har en fantastisk familie. Der er alle en like stor bit av familien, uansett hvordan en har kommet inn i den og en slutter aldri å være en del av den familien. I skrivende stund leker mitt barn med sin kusine, ingen biologiske bånd men de har like tette bånd som de har til sine biologske kusiner om ikke tettere.

Men her så sier de tante, de blir behandlet som ett ekte tantebarn og de føler seg som en like stor del av familien. Jeg har gitt opp å forstå meg på den familien, for der er det så mange innviklede ting. (Hun er halvsøsteren til han som han var sammen med, det er ex mannen til hun osv....) så jeg har gitt opp å skjønne hvem som er hvem, og går kun for familie og ikke bryr meg om hvem, hvordan osv.

Anonymous poster hash: eb41b...034

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...