Anonym bruker Skrevet 27. juni 2015 #1 Skrevet 27. juni 2015 Opplever det som at folk blir så veldig overrasket når jeg sier vi ønsker gå på Pridekurset, og kanskje ta i mot et fosterhjemsbarn. Så etter halvannet minutt føler jeg de selv ofte sier de OG kommer til å gjøre det når tiden er inne. Vi er enda ikke sikre. Er redd det skal gå utover mine egne barn om vi får ett barn med veldig mange utfordringer... Vi får ta kurset, og så bestemme oss da. Men jeg har veldig lyst, det har min mann og.... Anonymous poster hash: 5c252...fb0
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2015 #2 Skrevet 27. juni 2015 Opplever det som at folk blir så veldig overrasket når jeg sier vi ønsker gå på Pridekurset, og kanskje ta i mot et fosterhjemsbarn. Så etter halvannet minutt føler jeg de selv ofte sier de OG kommer til å gjøre det når tiden er inne. Vi er enda ikke sikre. Er redd det skal gå utover mine egne barn om vi får ett barn med veldig mange utfordringer... Vi får ta kurset, og så bestemme oss da. Men jeg har veldig lyst, det har min mann og.... Anonymous poster hash: 5c252...fb0 Hvor gamle er barna dine? Er redd det kan utvikle seg til en form for "status" etterhvert. "Tenk å kunne redde et lite barn fra en grusom oppvekst" status. Anonymous poster hash: dc862...617
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2015 #3 Skrevet 27. juni 2015 Mine er 4, 10 og 12. Ønsker enten eldre barn enn eldste, eller yngre enn yngste. Anonymous poster hash: 5c252...fb0
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2015 #4 Skrevet 27. juni 2015 Mine er 4, 10 og 12. Ønsker enten eldre barn enn eldste, eller yngre enn yngste. Anonymous poster hash: 5c252...fb0 Det er absolutt behov for fosterfamilier, men for barna dine sin del ville jeg ha ventet til yngste er noen år eldre. Da er det lettere for den å forstå hvorfor det plutselig kommer et barn/ungdom til hjemmet. Forsterket fosterhjem er det enda mer behov for, men da er det i mange tilfeller best at barna dine er iallfall mer enn tolv år. (Jeg skriver kun av erfaring, ikke fordi jeg vet at det nødvendigvis er slik) Uansett synes jeg det er fint at dere vil bli det. Så lenge det er av rett grunn, og ikke status 😆 Anonymous poster hash: dc862...617
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2015 #5 Skrevet 27. juni 2015 gode penger og tjene det Anonymous poster hash: 17536...d63
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2015 #6 Skrevet 27. juni 2015 gode penger og tjene det Anonymous poster hash: 17536...d63 Gode penger? Vil si at lønnen er symbolsk med tanke på den store oppgaven man tar på seg. Og dersom man er en aktiv familie som reiser på turer og som kjøper det ungene trenger og vel så det så er det ikke mye til overs. Anonymous poster hash: 593a8...52c
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2015 #7 Skrevet 27. juni 2015 gode penger og tjene det Anonymous poster hash: 17536...d63 Gode penger? Vil si at lønnen er symbolsk med tanke på den store oppgaven man tar på seg. Og dersom man er en aktiv familie som reiser på turer og som kjøper det ungene trenger og vel så det så er det ikke mye til overs. Anonymous poster hash: 593a8...52c Å bli fosterforeldre for penger er litt feil motivasjon! Har selv en i nær familie som bor i fosterhjem, ja de får selvfølgelig penger, men så har barnet absolutt alt det trenger, som ikke engang "vanlige" alltid har råd til. Kun det beste er godt nok, og det synes jeg egentlig er veldig fint, for ungen sin del vel og merke. Et barn i fosterhjem er der for en grunn, og da er det jo fint å vite at de som har barnet kjøper ordentlige saker. Anonymous poster hash: dc862...617
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2015 #8 Skrevet 27. juni 2015 Penger? Huff... nei, det kan jeg love deg, det er ikke derfor vi ønsker ta i mot ett barn!HI Anonymous poster hash: 5c252...fb0
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #9 Skrevet 28. juni 2015 Penger? Huff... nei, det kan jeg love deg, det er ikke derfor vi ønsker ta i mot ett barn! HI Anonymous poster hash: 5c252...fb0 Regnet med det ikke var derfor, altså😊 Noen gjør dessverre det, men det tror jeg fort blir avslørt av fosterhjemstjenesten. uansett, så tror jeg det beste er, for dine barn, at de er større før dere tar på dere et slik ansvar, siden det som oftest er en del arbeid, utfordringer og møter. Håper dere gjennomfører en gang😊 Anonymous poster hash: dc862...617
guggu Skrevet 28. juni 2015 #10 Skrevet 28. juni 2015 Penger er IKKE det avgjørende-vi gikk i minus så det sang! Ca 10 år siden men fikk 7 tusen i mnd og det dekte ikke alt når det trengs klær, lommepenger, turutsyr, fritidsaktiviteter osv. Og 7 tusen i honorar er heller noe å rope hurra for .... men status? Aner ikke
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #11 Skrevet 28. juni 2015 Penger er IKKE det avgjørende-vi gikk i minus så det sang! Ca 10 år siden men fikk 7 tusen i mnd og det dekte ikke alt når det trengs klær, lommepenger, turutsyr, fritidsaktiviteter osv. Og 7 tusen i honorar er heller noe å rope hurra for .... men status? Aner ikke Vi bruker da virkelig ikke 28+ på våre 4 barn pr. mnd. Anonymous poster hash: 3f83b...6f2
skjotta Skrevet 28. juni 2015 #12 Skrevet 28. juni 2015 Tror nok "statusen" er høyere hos de som ikke vet hva det går ut på. De som ser for seg at de skal få en søt liten baby eller en talentfull og misforstått tenåring som bare trenger kjærlighet for å blomstre...
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #13 Skrevet 28. juni 2015 Mine er 4, 10 og 12. Ønsker enten eldre barn enn eldste, eller yngre enn yngste. Anonymous poster hash: 5c252...fb0 Normalen er at man får fosterbarn som er yngre en yngste barnet i familien. Anonymous poster hash: da704...b51
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #14 Skrevet 28. juni 2015 Ikke meningen å "kuppe" tråden her, men det virker som om dere som har svart har peiling på dette? Har nemlig tenkt litt på dette selv. Men, minste er bare 3 år, så vil uansett vente noen år (hvor mange år er lurt å vente med tanke på alder på egne barn?) Hvordan fungerer egentlig dette? Har lest litt, som feks at man krever en viss utdanningsmessig bakgrunn. Jeg oppfyller alle krav jeg har lest at man må oppfylle, og tror virkelig jeg og min familie hadde passet til dette. Har også fått kommentarer fra venner og egen familie på at jeg som person virkelig kunne passet bra. Hvordan fungerer det feks med tanke på egen jobb? Kunne vært både beredskapshjem og "vanlig" fosterhjem tror jeg. Noen som kan forklare hvordan dette fungerer? Anonymous poster hash: 4505b...ba3
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #15 Skrevet 28. juni 2015 Penger? Huff... nei, det kan jeg love deg, det er ikke derfor vi ønsker ta i mot ett barn! HI Anonymous poster hash: 5c252...fb0 Regnet med det ikke var derfor, altså Noen gjør dessverre det, men det tror jeg fort blir avslørt av fosterhjemstjenesten. uansett, så tror jeg det beste er, for dine barn, at de er større før dere tar på dere et slik ansvar, siden det som oftest er en del arbeid, utfordringer og møter. Håper dere gjennomfører en gang Anonymous poster hash: dc862...617 Det blir det dessverre ikke, ellers velger de å se mellom fingrene med det fordi det er så stor mangel på fosterforeldre, spesielt til tenåringer. Jeg kjenner flere fosterbarn som ikke lenger har vært velkomne hos fosterforeldrene når de har blitt voksne og det ikke lenger blir betalt for dem. Da fikk de ikke lenger regne fosterfamilien som sin familie, jobben deres var gjort, og de gikk videre og tok inn nye barn. Disse tidligere fosterbarna ble som unge voksne stående helt uten familie, da biologiske foreldre naturlig nok heller ikke var noe å regne med (eller evt var døde, i fengsel osv). Da er det rimelig åpenbart at fosterforedrenes motivasjon var penger? Fryktelig trist i alle fall. Anonymous poster hash: 0722e...1d1
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #16 Skrevet 28. juni 2015 Penger? Huff... nei, det kan jeg love deg, det er ikke derfor vi ønsker ta i mot ett barn! HI Anonymous poster hash: 5c252...fb0 Regnet med det ikke var derfor, altså Noen gjør dessverre det, men det tror jeg fort blir avslørt av fosterhjemstjenesten. uansett, så tror jeg det beste er, for dine barn, at de er større før dere tar på dere et slik ansvar, siden det som oftest er en del arbeid, utfordringer og møter. Håper dere gjennomfører en gang Anonymous poster hash: dc862...617 Det blir det dessverre ikke, ellers velger de å se mellom fingrene med det fordi det er så stor mangel på fosterforeldre, spesielt til tenåringer. Jeg kjenner flere fosterbarn som ikke lenger har vært velkomne hos fosterforeldrene når de har blitt voksne og det ikke lenger blir betalt for dem. Da fikk de ikke lenger regne fosterfamilien som sin familie, jobben deres var gjort, og de gikk videre og tok inn nye barn. Disse tidligere fosterbarna ble som unge voksne stående helt uten familie, da biologiske foreldre naturlig nok heller ikke var noe å regne med (eller evt var døde, i fengsel osv). Da er det rimelig åpenbart at fosterforedrenes motivasjon var penger? Fryktelig trist i alle fall. Anonymous poster hash: 0722e...1d1 Det ER faktisk en jobb som gjøres, fosterforeldre er ansatt og lønnet av kommunen som har omsorgen for barnet, og barnet kan bli til han /hun er 23 år Anonymous poster hash: 921b2...2a8
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #17 Skrevet 28. juni 2015 Opplever det som at folk blir så veldig overrasket når jeg sier vi ønsker gå på Pridekurset, og kanskje ta i mot et fosterhjemsbarn. Så etter halvannet minutt føler jeg de selv ofte sier de OG kommer til å gjøre det når tiden er inne. Vi er enda ikke sikre. Er redd det skal gå utover mine egne barn om vi får ett barn med veldig mange utfordringer... Vi får ta kurset, og så bestemme oss da. Men jeg har veldig lyst, det har min mann og.... Anonymous poster hash: 5c252...fb0 Men hvorfor lurer du på om det er status? Anonymous poster hash: 0a414...6a0
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #18 Skrevet 28. juni 2015 Kort sagt: Om det hadde vært status å være fosterhjem så ville vi ikke hatt fosterhjemsmangel i Norge Anonymous poster hash: 921b2...2a8
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #19 Skrevet 28. juni 2015 Penger? Huff... nei, det kan jeg love deg, det er ikke derfor vi ønsker ta i mot ett barn! HI Anonymous poster hash: 5c252...fb0 Regnet med det ikke var derfor, altså Noen gjør dessverre det, men det tror jeg fort blir avslørt av fosterhjemstjenesten. uansett, så tror jeg det beste er, for dine barn, at de er større før dere tar på dere et slik ansvar, siden det som oftest er en del arbeid, utfordringer og møter. Håper dere gjennomfører en gang Anonymous poster hash: dc862...617 Det blir det dessverre ikke, ellers velger de å se mellom fingrene med det fordi det er så stor mangel på fosterforeldre, spesielt til tenåringer. Jeg kjenner flere fosterbarn som ikke lenger har vært velkomne hos fosterforeldrene når de har blitt voksne og det ikke lenger blir betalt for dem. Da fikk de ikke lenger regne fosterfamilien som sin familie, jobben deres var gjort, og de gikk videre og tok inn nye barn. Disse tidligere fosterbarna ble som unge voksne stående helt uten familie, da biologiske foreldre naturlig nok heller ikke var noe å regne med (eller evt var døde, i fengsel osv). Da er det rimelig åpenbart at fosterforedrenes motivasjon var penger? Fryktelig trist i alle fall. Anonymous poster hash: 0722e...1d1 Det ER faktisk en jobb som gjøres, fosterforeldre er ansatt og lønnet av kommunen som har omsorgen for barnet, og barnet kan bli til han /hun er 23 år Anonymous poster hash: 921b2...2a8 Og da er det takk og farvel, vi gidder ikke å ha noe mer med deg å gjøre når vi ikke lenger får penger for det? Etter å ha vært i foreldrenes sted i flere år? Jeg personlig synes i alle fall at det er så kaldt at sånne ikke burde fått lov å være fosterforeldre. Anonymous poster hash: 0722e...1d1
MMP Skrevet 28. juni 2015 #20 Skrevet 28. juni 2015 Man trenger ikke noen spesiell utdannelse for å bli fosterforeldre. Dere kan lese på Bufdir.no om det hele.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #21 Skrevet 28. juni 2015 Ikke meningen å "kuppe" tråden her, men det virker som om dere som har svart har peiling på dette? Har nemlig tenkt litt på dette selv. Men, minste er bare 3 år, så vil uansett vente noen år (hvor mange år er lurt å vente med tanke på alder på egne barn?) Hvordan fungerer egentlig dette? Har lest litt, som feks at man krever en viss utdanningsmessig bakgrunn. Jeg oppfyller alle krav jeg har lest at man må oppfylle, og tror virkelig jeg og min familie hadde passet til dette. Har også fått kommentarer fra venner og egen familie på at jeg som person virkelig kunne passet bra. Hvordan fungerer det feks med tanke på egen jobb? Kunne vært både beredskapshjem og "vanlig" fosterhjem tror jeg. Noen som kan forklare hvordan dette fungerer? Anonymous poster hash: 4505b...ba3 Er litt usikker på om det gjelder alle jobber, men fostermor er "kjøpt fri" fra sin jobb, så hun er hjemme og får tilsvarende lønn som i vanlig jobb. Et beredskapshjem tar imot barn på veldig kort varsel, og har de til et passende fosterhjem er funnet, maks 6mnd. Et fosterhjem har barnet så lenge det trengs😊 Anonymous poster hash: dc862...617
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #22 Skrevet 28. juni 2015 I min omgangskrets er den rådende oppfatning at fosterforeldre gjør det av økonomiske motiver. Ikke av edle hensikter. Så status er det så absolutt ikke. Anonymous poster hash: ffcb6...a69
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #23 Skrevet 28. juni 2015 Jeg kjenne en som tjener nok på å være fostermor, hun sender vekk alle vanskelige barna mens de snille og flinke får bli. Har som regel 2-4 barn av gangen. Mannen i huset trenger ikke jobbe, de lever av pengene som hun tjener inn som fostermor. Status: nei Anonymous poster hash: 8a5d7...5b4
kristinehufine Skrevet 28. juni 2015 #24 Skrevet 28. juni 2015 Syns ikke nødvendigvis det gir status. Men det sier mye om de voksne i hjemmet om de velger å ta til seg et fosterbarn. Man må være ganske godhjertet og ressurssterk for å takle et fosterbarn, selv om det sikkert finnes tilfeller hvor det ikke stemmer! Finnes jo dårlige fosterfamilier, men tror generelt det er mennesker med stor omtanke for andre!
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #25 Skrevet 28. juni 2015 Hvor mange fosterbarn kan man ta egentlig? Synes det blir litt vilt når folk har 3-4 barn om gangen, alle med behov. Og skryter av at de har hatt så mange i årenes løp... Anonymous poster hash: 3eb89...707
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå