Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #1 Skrevet 25. juni 2015 Har skrevet om de her inne tidligere, naboene som ikke betaler regningene sine, og kreditorer som har pant i huset deres. Naboene som helt sikkert tjener mer enn oss. Ikke har de stort boliglån og ikke har de billån. Ikke har de båt og ikke har de hytte. Jeg greier ikke la være å tenke på de. Hva skjer? Hvorfor er de i den situasjonen? Hvilken mekanisme ligger bak dette? De er jo tilsynelatende greie oppegående folk. Hvordan skjer dette? Er det grådighet? Er det dumskap? De lever ikke overdådig, de har ikke mye luksus i hverdagen, de har ikke fancy klær etc. De er nok mye mer sparsommelige enn oss. Men de lever allikevel, de drar på ferie etc. Barna er med på flere aktiviteter. (Det er jo forsåvidt bra, men de har jo ikke råd til det) Hva er det som har skjedd, hvorfor setter de seg i en slik situasjon? Kan jo være spillegalskap, er sikker på at det ikke er rus. Er heller ikke shopoholikere da de ikke flotter verken seg eller huset sitt. Hjelp meg til å forstå? Anonymous poster hash: c47bc...03f
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #2 Skrevet 25. juni 2015 Umulig å si og ikke relevant for andre enn dem selv heller forøvrig. Her er samboeren min gjeldsslave fordi han og eksen synes det var så innmari kjedelig å betale regningene sine når de var sammen. De ville heller reise, feste, kjøpe ting og tang på avbetaling og leve det gode liv uten å betale for det. Jeg klarer ikke helt forstå det, siden han er svært oppegående ellers, både intelligent og fornuftig, likevel har han altså klart å sette seg i en så idiotisk situasjon. Men han har lært på den harde måten hvordan det ender og vil forhåpentligvis aldri ta så dårlige valg igjen (iallefall ikke så lenge han er sammen med meg). Anonymous poster hash: 9d54f...60d
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #3 Skrevet 25. juni 2015 Spør dem davel, nysgjerrigpetra Anonymous poster hash: 94397...00b
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #4 Skrevet 25. juni 2015 Jeg har problemer med gjeld. Men jeg har aldri levd over evne, aldri en gang hatt et kredittkort. Jeg ble syk. Nav nektet utbetalinger, så et år uten noen form for inntekt, fikk ikke en gang sosialhjelp fordi jeg egentlig hadde krav på annen stønad. Måtte selge leilighet med tap, inkassokrav hopet seg opp. Å få etterbetalt pengene i etterkant uten ett øre i renter hjalp jo ikke på alle tapene jeg hadde hatt. Og hvorfor - fordi det gikk prinsipp i saken min hos Nav, et par j....lige saksbehandlere. Fikk full medhold av ALLE navlegene til slutt, men det hjalp meg så lite økonomisk. Kom meg såvidt på beina og i full jobb igjen så ble jeg rammet av ny sykdom som legene sliter med å finne årsaken til, selv om de vet følgene av det. 66 % av minimal inntekt siste år er lite å leve av, så here we go again Hi, du skriver at naboene dine virker som "tilsynelatende greie og oppegående folk". Det vet jeg at folk sier om meg også. Få vet hvor ille min økonomiske situasjon er, jeg kamuflerer det som best jeg kan. Men når jeg fremdeles går i skoene jeg egentlig fastslo var for dårlige til å bruke i fjor sommer, så sier det seg selv at det begynner å bli vanskelig å kamuflere. Det går hull i klær, jeg "sparer" på de klærne som ser greie ut fremdeles slik at jeg har noe som ser noenlunde ut når jeg beveger meg ute blant annet. Pengene mine går nå til å overleve, ikke mer enn det. Folk vil nok ha vanskelig å tro at min situasjon skal være så vanskelig etter å ha vært syk denne gangen, men ingen her vet om min fortid, hvordan økonomien min ble rasert den gang. Nå har jeg søkt gjeldsordning, så får vi ser hva som skjer... Poenget er at det er mye som kan ligge bak som du ikke ser og ikke vet. Og det er ikke alltid uansvarlighet som ligger bak. Jeg vet også om noen som sliter psykisk som har vært i lignende situasjon som naboene dine, der har det vært angst som har ligget bak, at de ikke greier å ta tak i regninger og utgifter når de må tas tak i og dermed har det vakket på seg inkassokrav, noe som forsterker problemet deres. Så mye som kan ligge bak. Bryr du deg om dem, så snakk med dem, bli kjent og se om du kan hjelpe (ikke økonomisk, men praktisk, hvor de kan søke hjelp selv). Om du bare er nysgjerrig så finn heller noe annet å lure på, naboene har nok problemer uten å bli utsatt for nysgjerrige. Anonymous poster hash: 26c95...633
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #5 Skrevet 25. juni 2015 Takk for svar. Jeg kommer ikje til å snakke med de. De kan ikke få vite at jeg vet. Det er ikke noe NAV involvert. Jeg har ikke sagt noe til noen. Anonymous poster hash: c47bc...03f
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #6 Skrevet 25. juni 2015 Man blir rett og slett litt paralysert når det kommer til regninger på ett tidspunkt. Man vet at man ikke har mulighet til å betale alt så er det akkurat som det svartner litt og prøver å unngå det..man vet det kommer å biter en i rompa men det er så ydmykende og vanskelig å ta tak I for man trenger ofte veldig mye hjelp til å se løsninger. Tingen er at det blir en ond sirkel. Jeg lukket øynene for visste ikke helt hvilken ende jeg skulle begynne I og det er så vondt. Gleder meg bare til om 2 år så er alt ferdig og jeg har god økonomi igjen. Anonymous poster hash: 6e2a7...45c
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #7 Skrevet 25. juni 2015 Hvorfor er du så nysgjerrig at du har snoket i dette og funnet det ut? Anonymous poster hash: 1ea1b...149
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå