Gå til innhold

Angående samvær og vanskelig far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnefar har egentlig samvær fra torsdag ettermiddag til mandags morgen annenhver uke. For en stund siden fikk han seg jobb i helt motsatt retning av Bhg (bor allerede 30 min unna). Han jobber visstnok kveldsvakter den uken han har samvær og dagvakt den uken han leverer fra seg barnet. Dette har jeg så vidt blitt informert om av barnets farmor. Barnet er tydeligvis hos farmor fra torsdag til fredag hver gang. Er dette riktig syns dere?

I tillegg har faren farmors bil da han ikke har bil selv. Så når farmor skal hente i Bhg om torsdagen, må hun ta buss i 1,5 time hver vei til og fra Bhg. Dette gjør at jeg får dårlig samvittighet, og har noen ganger kjørt barnet til farmor, som er 1 times kjøring fra der vi bor. Dette er jo heller ikke mitt ansvar, og jeg får aldri noe tilbake fra barnefar når jeg gjør dette. Han mener egentlig at jeg burde kjøre og hente hver gang.

Samværet skal egentlig vare til mandag. Hver søndag får jeg tlf fra farmor rundt kl. 15 om at barnet må tilbake til meg i dag. Ingen spørsmål om det passer for meg. Far har aldri spurt meg om dette er greit. Jeg sendte han en sms om at det hadde vært greit å få en melding et par dager i forveien hvis barnet må leveres tilbake på søndagen. Det kunne jeg bare drite i.

Hva ville dere gjort i en sånn situasjon? Jeg har selvfølgelig ingenting i mot å få barnet hjem en dag før, men han bryter jo samværet, og det er vel naturlig å spørre meg om det passer?

Beklager langt innlegg, men jeg blir så oppgitt av alt dette :-/ det er så klart bare en liten del av historien.

Anonymous poster hash: 41717...e0f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det gjennom familievernkontoret. Kall inn til mekling om ny samværsavtale siden den gamle ikke blir overholdt.

Anonymous poster hash: edb48...c17

Skrevet

reis tilbake til fvk og få en ny avtale på plass. Kanskje dere må bytte uke rett og slett hvis det er mulig for din del. 

Anonymous poster hash: 30090...f32
Skrevet

Vi har vært på fvk et par ganger for andre ting, men det går veldig dårlig da han ikke takler å høre på andre. Hvis vi bytter uker får han ikke levert i Bhg, han begynner visstnok kl 7 på jobb, og jobben nesten 1,5 timers kjøring fra Bhg.

Skrevet

Vi har vært på fvk et par ganger for andre ting, men det går veldig dårlig da han ikke takler å høre på andre. Hvis vi bytter uker får han ikke levert i Bhg, han begynner visstnok kl 7 på jobb, og jobben nesten 1,5 timers kjøring fra Bhg.

Da må samværet forandres.

Kanskje fredag til søndag annenhver helg og en ettermiddag uten overnatting den ukd han jobber dag + ferier.

Anonymous poster hash: edb48...c17

Skrevet

Begynn å dokumentere. Skriv opp alt. Hver eneste gang når farmor ringer og sier at barnet kommer kl 15.00på søndag, ta vare på sms. Dokumenter alt, hver gang far ikke overholder samværet.

Ta kontakt med familievernkontoret. Greit nok at far ikke takler å høre på andre, men han må faktisk innse at han ikke overholder samværsavtalen. Valgene hans er enten å begynne å overholde avtalen, eller lage en ny.

I tillegg har du dokumentasjon på plass dersom far plutselig en dag bestemmer seg for å "ta deg" ved å true med å gå for 50/50 eller hovedomsorg.

Skrevet

Hvem flyttet? Viss det var du som flyttet lengre bort fra far så synes jeg du har større ansvar for å få dette til enn viss far flyttet.

"Han begynner visstnok kl 7", høres ut som du omtrent er sur for han starter så tidlig? Starter jobben kl 7 så gjør den det.

Dere bør sette dere ned og tenke hva som er best for barnet. Kanskje at han henter barnet i barnehagen de ukene han jobber dag ig leverer til deg søndagskveld?

Kanskje farmor kan kjøre far på jobb og så levere barnet i barnehagen etterpå en dag i uka? (I tillegg til annenhver helg)

Anonymous poster hash: 246b5...5bd

Skrevet

Dere kan løse det enkelt ved at far har samvær fre -søn

Anonymous poster hash: 380ac...132

Skrevet

Den forsto jeg ikke for du skriver at han nå har kveldsvakter ene uken og tidlig andre. Bytter dere helg vil han da ha dagvakt fredag og senvakt mandag. Og det burde ikke være noe problem.

Om det ikke passer for deg å bytte helg eller han igjen er vanskelig tar du kontakt med FVK og lager ny avtale.

Hilsen annen anonym.

Anonymous poster hash: 2f791...2db

Skrevet

Skriv alt ned oversiktlig og greit og ta så en telefon til fvk.

Om avtalen konstant brytes så fungerer den ikke og da er det rimelig å lage den om. Om barnet er mye sammen med farmor kan du vel ikke bestemme så mye om, men ting som at samværet brytes og han nekter å varsle deg på forhand kan du absolutt ta opp og det kan skrives i avtalen hvor lang tid i forveien endringer i overleveringstidspunkt skal avtales f eks. Om barnet er hos ham og han eller farmor har andre planer er det jo i utgangspunktet ham som må finne barnevakt/løsning. Det er ikke rimelig at du skal ha "hjemmevakt" hele helgen for det tilfelle at farmor sender melding igjen. Du må kunne planlegge andre ting når det er hans samværstid.

Om han er flink til å høre på andre er ikke viktig. Om han oppfører seg vrangt på fvk står du ikke alene med det. Du kan jo ikke bare gi opp og akseptere slik oppførsel. Det er ikke bra for barnet heller.

Hvis du skal kjøre ekstra noen dager så få det med i avtalen. Jo mere rene linjer dere greier å ha dere imellom jo enklere kommer hverdagen til å fungere for alle parter.

Lykke til.

Gjest Antarctica
Skrevet

"Han begynner visstnok kl 7", høres ut som du omtrent er sur for han starter så tidlig? Starter jobben kl 7 så gjør den det.

Anonymous poster hash: 246b5...5bd

Og  skaffer man seg barn, så har man barn. Da får man sørge for tid til å oppdra det barnet, om det så betyr å bytte jobb.

Skrevet

Til deg som sier at jeg bør levere og hente. Vi har en rettslig kjennelse på at han skal hente å levere i Bhg, slik at vi slipper unødvendig kontakt. Han har hatt besøksforbud 3 ganger mot meg.

Det virker ikke som om far har problemer med dette, han har ikke bedt om å bytte uker. Og uansett hadde han ikke klart å få levert han i Bhg, da han begynner 7 på jobb. Det jeg reagerer på er at han tok en sånn jobb uten å engang spørre meg om det var greit at vi byttet på samværet. Og moren hans kan ikke først kjøre han på jobb (1 time), så i Bhg (1 time) og så til sin egen jobb (1 time), alt dette før kl. 8 når hun selv begynner på jobb.

Jeg ønsker ikke å bytte uker. Meg og min mann har hvert vårt barn som er like gamle og veldig knyttet til hverandre. Vi har hatt samme ordning i 2,5 år. Hvis vi bytter uker får de to aldri se hverandre.

HI

Skrevet

Og han kommer ikke til å gå med på å gjøre noen endringer, såpass kjenner jeg han.

HI

Gjest Antarctica
Skrevet

Og han kommer ikke til å gå med på å gjøre noen endringer, såpass kjenner jeg han.

HIAnonymous poster hash: 41717...e0f

Men da har han jo bestemt seg for at det er mora hans som står for samværet i overskuelig framtid.

Du bør nok få ham med på et møte.

Skrevet

Ingen flere som har synspunkter? Er det egentlig noe poeng i å dra på fvk når vi ikke kan snakke sammen? Sist gang skjelte han meg ut og forlot kontoret i sinne etter 5 min.

Skrevet

Står det i kjennelsen at barnet skal ha samvær med far?

Anonymous poster hash: 920fb...cbf

Skrevet

Ja, i følge kjennelsen skal han ha samvær annenhver torsdag-mandag.

HI

Skrevet

Ja, i følge kjennelsen skal han ha samvær annenhver torsdag-mandag.

HIAnonymous poster hash: 41717...e0f

Så da bryter han kjennelsen når han ikke har samværet, men overlater det til farmor

Anonymous poster hash: 920fb...cbf

Skrevet

Ja han gjør jo det, men kommer jeg noen vei med dette?

HI

Skrevet

Noen som har erfaring eller råd å komme med? :-/ det er så vanskelig når det ikke går an å kommunisere med han. Hvis jeg sender en kort og enkel sms som har med barnet å gjøre, får jeg alltid 10 sms tilbake om at han gir seg aldri før han får 50/50, og at jeg må betale de 70 000 jeg skylder han. (Jeg skylder han ingenting, han tapte i retten og måtte betale saksomkostninger på rundt 20 000). Det verste er at han snakker mye negativt om meg til barnet, og barnet kommer til å slite med dette. Ingen barn skal måtte høre på sånt.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...