Gå til innhold

Hvordan dele rettferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

To familier skal på ferie sammen. 1 består av 1vojswn og 2barn, den andre av 2 voksne og 4 barn. Leiligheten koster 8000kr.

Anonymous poster hash: 3c0e0...eb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer ann på. Men ett eksempel er jo dere bruker 2 soverom og de 3 soverom. Da blir det 8000 delt på 5 som er antall soverom. De betaler summen for 3 og dere summen for 2. Eller dere kan dele 8000 på antallet dere er og betale pris pr person. Men det enkleste er å dele 8000 på 2 familier selv om det ikke blir rettferdig for den lille familien

Anonymous poster hash: 66f64...84d

Skrevet

Dele på antall rom.

Anonymous poster hash: c766a...4a1

Skrevet

Mat deles med 1/3 på den ene familien og 2/3 på den andre. Utgiftene til leilighet deles etter antal soverom som brukes. Eller med først 1/4 på hver fammilie og så deles den siste halvdelen etter brukte soverom.

Anonymous poster hash: 25b51...da3
Skrevet

Vi har delt på antall sengeplasser når vi har leid feriehus sammen med andre, ettersom det ofte er dette som styrer prisen. Dvs at de årene noen har hatt babyer/småbarn som har sovet sammen med dem i sengen eller i reiseseng, så har disse ikke blitt regnet med.

Anonymous poster hash: 5306a...d5c
Skrevet

Antall soverom skulle være grei skuring...

Eventuelt del på 9, så betaler en familie 3/9 og den andre 6/9...

Anonymous poster hash: 02021...213

Skrevet

Mange måter å gjøre det der på. Hvilken måte som er den mest rettferdige kommer an på økonomien til den enkelte familie synes jeg. 

Høyst sannsynlig ville jeg gjort som anonym nummer 6 sier: 1/3 til den ene familien og 2/3 til den andre, evt dele på antall brukte senger/rom.

Stort sett er vi (altså min familie) rause i slike sammenhenger siden vi har god økonomi, hvis vi drar sammen med noen som har dårlig økonomi. MEN vi respekterer også de andre meninger om saken, og lar dem få betale det de føler er riktig (enkelte vil ikke slippe rimeligere unna da de føler de får almisser feks...). 

Anonymous poster hash: 6531a...eeb
Skrevet

Enig i at man deler på antall rom

Anonymous poster hash: e0932...7a9
Skrevet

Hadde aldri i min villeste fantasi tenkt annet enn å dele 50/50. Får være måte på ☺

Anonymous poster hash: 0c3db...5fb

Skrevet

Hvorfor blir man ikke enige dette, FØR man leier hus sammen? Uansett så hadde jeg delt 50/50.

Skrevet

Hadde aldri i min villeste fantasi tenkt annet enn å dele 50/50. Får være måte på ☺

Hvorfor blir man ikke enige dette, FØR man leier hus sammen? Uansett så hadde jeg delt 50/50.

Sikkert greit hvis denne alenemoren med to barn har god råd, hvilket jo ikke er så veldig sannsynlig strengt tatt. Blir jo en veldig billig ferie for familien med fire barn, og en nokså dyr ferie for alenemoren med to barn må man si... 

Skrevet

50/50 er det riktige ,hvis ikke blir man enig om sånne ting på forhånd

Skrevet

Sikkert greit hvis denne alenemoren med to barn har god råd, hvilket jo ikke er så veldig sannsynlig strengt tatt. Blir jo en veldig billig ferie for familien med fire barn, og en nokså dyr ferie for alenemoren med to barn må man si... 

Jojo, men denne alenemoren kan godt ha over 400K i året for det og ha råd til dette? Alle alenemødre er da ikke lutfattige? Og har man ikke råd til å betale halvparten av leien, så har man kanskje ikke råd til denne type ferie i utgangspunktet?

Er ikke for å være ubehaglig altså, men det er slikt jeg er vant med fra min tid ( også som alenemamme) når vi vennene har leid / gjort noe sammen :)

Skrevet

Jojo, men denne alenemoren kan godt ha over 400K i året for det og ha råd til dette? Alle alenemødre er da ikke lutfattige? Og har man ikke råd til å betale halvparten av leien, så har man kanskje ikke råd til denne type ferie i utgangspunktet?

Er ikke for å være ubehaglig altså, men det er slikt jeg er vant med fra min tid ( også som alenemamme) når vi vennene har leid / gjort noe sammen :)

Og om den største familien ikke har råd til å betale for de rommene/sengeplassene de skal benytte så får de bli hjemme. Å snylte på venner er lite sjarmerende

Anonymous poster hash: 60b9f...c21

Skrevet

Ferie sammen er ferie sammen deler mat og boutgifter 50 50, fornøyelser tas families.

Skrevet

Uansett om alenemoren tjener lite eller mye ser jeg ikke noen grunn til at hun skal finansiere deler av den andre familiens ferie...? Sånn hvis man ser bort fra hvilket forhold disse to familiene har til hverandre og alle mulige velvillige følelser de har eller ikke har overfor hverandre. Poenget mitt med å poengtere inntekt i det hele tatt, er at enn så lenge noe annet ikke er spesifisert i hovedinnlegget, går jeg ut fra at alle tre voksne jobber og har inntekt. Da er det jo rart at hun skal ende opp med å betale for deler av ferien de som har to inntekter spør du meg. 

Jeg tenker at her må man også se på hvor stor skjevfordelingen av antall personer er også. De er tross alt 6 stykker og hennes familie er bare 3. De er altså dobbelt så mange som hennes familie består av. Det blir en alt for stor skjevfordeling. I tillegg forårsaker jo den store familien behov for enda flere rom enn man normalt ville ha hatt behov for for to familier, så de genererer jo sånn sett en større utgift enn det ville ha vært å leie et mindre hus. Hadde det vært slik at hun var alene med to barn og det andre paret hadde et eller to barn, hadde det vært mer rettferdig å bare dele 50/50.

Når det er sagt, så hadde nok VI (personlig) bare foreslått å dele 50/50, som jeg her nevnt tidligere i denne tråden og gitt at vi var den familien med færrest familiemedlemmer selvsagt, fordi vi har veldig god råd ift de aller fleste vennene våre som det er aktuelt å dra på en slik type ferie med. Men hovedproblemstillingen i denne tråden var ikke hva vi ville gjort, det var "hvordan dele rettferdig", og jeg synes strengt tatt ikke det er rettferdig i akkurat denne situasjonen å dele 50/50. Gitt den skjevfordelingen av antall personer. 

Skrevet

Ferie sammen er ferie sammen deler mat og boutgifter 50 50, fornøyelser tas families.

Så hvis jeg som er alene leier hus sammen med min venninne som har mann og to tenåringsgutter så bør jeg betale like mye for mat og opphold som hele hennes familie til sammen?

Anonymous poster hash: 25b51...da3

Skrevet

Jeg og min mann har reist på ferie med en venninne som er alenemor. Vi har da delt summen på antall voksne. Altså har vi betalt 2/3. Vi har ca dobbelt så stor inntekt som vår venninne, og jeg kunne aldri latt henne betale like mye som oss tilsammen.

Anonymous poster hash: 98883...2f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...