Gå til innhold

Infeksjon etter fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har hatt det? Det er to uker siden jeg fødte. Jeg har fremdeles renselse, og den har helt fra starten luktet råttent. Jordmor sa det var normalt (spurte før jeg reiste hjem fra føden).

De siste tre dagene har jeg hatt smerter, av og på i nederste del av magen, underliv og rumpe. Før det har jeg vært plaget med det jeg tenkte var litt bekkenvondter etter svangerskapet (hadde ikke symptomgivende bekkenløsning, men hadde litt vondt etter mye aktivitet). 

I går var det så vondt (jeg satt og ammet) at jeg nesten ikke klarte å snakke. Jeg holdt nærmest pusten... Så gikk det over. Jeg er usikker på varigheten, men sikkert en times tid, eller to. 

I dag våknet jeg med enorme smerter. Gikk jevnlige støt av smerte gjennom meg. Jeg svettet og frøs, skalv... Det startet i nederste del av magen. Jeg klarte ikke ta på den. Jeg klarte knapt røre meg, men heller ikke ligge stille. Jeg tenkte det var luftsmerter, særlig da smertene flyttet seg litt. Den satte seg i nederste del av ryggen i tillegg, og så fikk jeg det i rumpa og underliv. Stikkende smerte, men også en følelse av å ha rier uten opphold med ulik intensitet. Intenst på venstre side, samt midt av mage/rygg og underliv.
Klarte å komme meg på do, uten at dette hjalp overhodet. Var også ekstremt kvalm, og svimmel. Klarte å dusje, men hadde så vondt at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg... 

Ibux tok knekken på det verste. Det har ikke skjedd ved luftsmerter før. Nå kjenner jeg det svakt når jeg sitter helt stille, men merker det godt når jeg reiser/setter meg, samt når jeg er i bevegelse. Det er langt ifra like ille som det var... 

Ingen feber! Vet jeg sikkert bør ringe lege/legevakt, men jeg er hjemme med baby og syk toåring, så kjenner det blir vanskelig å komme seg noe sted... Mannen kommer heldigvis hjem om ikke altfor lenge (har dratt fra jobb, men han pendler langt, så han kommer så fort det lar seg gjøre). 

Anonymous poster hash: c6a56...987
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres helt forferdelig ut og du bør ringe til legevakten og snakke med de, ikke spørre her på forumet. En sånn infeksjon kan eskalere KJAPT og plutselig sitter du der nyoperert uten eggstokker og livmor. Få deg råd av en kyndig, jeg hadde dratt på legevakten for sikkerhets skyld og i det minste ringt dem, hvis du har tid til å skrive et langt innlegg på et forum så har du tid til å ta en telefon!

Anonymous poster hash: f2f48...cbc
Skrevet

Og si ifra hvordan det går!

Skrevet

På tråden til legevakt nå - lang telefonkø, har ringt i nesten 20 min. Det er nok en blanding av søvnmangel og mangel på feber som har gjort meg tafatt her, jeg vet jo egentlig at jeg burde ha ringt for lenge siden.

Noen flere som vil svare i mellomtiden?

Skrevet

Nå har vel 20 minutters ventetid gått over? Merkelig at ingen andre har svart deg enn meg..

Skrevet

Ventet nesten en time på å komme gjennom! Fikk bare beskjed om å se det an til i morgen, med mindre det ble mye verre... Er det ikke over i morgen, forlanger jeg å komme inn uansett! Det skal da ikke være sånn her!

Skrevet

Nei det hørtes i overkant smertefullt ut! Hvor har du legevakt hen? Merkelig at de ikke vil ta deg inn for en sjekk o.O Ikke noe annet legevaktkontor du kan ringe eller dra til?

Skrevet

Du drar inn til legevalta fysisk og sier t du må ta en crp og undersøkes.

Anonymous poster hash: 3358c...e3c

Skrevet

Det høres ut som om du burde få tatt en crp ganske fort.

Anonymous poster hash: 852f0...3c3
Skrevet

Da ringer du opp igjen nå og forklarer at det har blitt verre, smør på litt ekstra, så du sikrer deg å få kommen inn

Anonymous poster hash: 35c3d...1d9
Skrevet

Jeg hadde det som du beskriver. Fikk time hos fastlegen samme dag, og fikk antibiotika som tok knekken på det ganske kjapt.

Anonymous poster hash: ff99a...9a2

Skrevet

Whaaaat!??! Det må du ikke vente med! Du kan få blodforgiftning! Dra nå og krev å få komme inn!!

Skrevet

Kjære deg, du må komme deg til lege og få målt CRP og gjerne også fått en gu.

Jeg satt selv med slike symptomer som deg en uke etter fødselen med sistemann, og jeg endte med å bli lagt inn på sykehus, der jeg ble i 5 dager og måtte få intravenøs antibiotika, samt cytotec for å få ut rester som ikke hadde kommet ut av seg selv.

Flere kvinner i mindre utviklede land dør av livmorinfeksjon etter fødsel, så det er ikke noe å kimse av.

Skrevet

Kan være infeksjon ja!. Kom deg til legen fort som fy!. Høres ikke bra ut!.

Anonymous poster hash: 29788...db7
Skrevet

Min første tanke er at det kanskje ligger igjen noe hinnerester som burde vært skrapt ut.... Råtten lukt er ikke bra og spesielt ikke når du har sånne smerter.... Syns legevakta gjør en dårlig jobb hvis du ikke får sjekket dette nå...

Anonymous poster hash: 3b835...62d

Skrevet

Jet fikk livmorbetennelse etter fødsel nr 2 (hadde utskrapning av morkaken). Da følte jeg meg skikkelig dårlig, hadde feber på rett over 40, hjertebank og smerter i magen. Dette var kun 2 dager etter fødsel. Var fremdelse på sykehuset pga.  blodtap. På sykehuset sa de at jeg hadde feber pga. begynnende forkjølelse samt at det var vanlig når man startet amming. Jeg insisterte på at dette ikke var riktig, og at noe følte feil. De valgte å ta crp som da var på rett over 50. På bakgrunn av fødselskomplikasjonen og crp, ble jeg satt på intavenøs antibiotika (cefalexin og flagyl). Dagen etter var crp på over 400(!), og jeg trodde nesten jeg skulle dø. Hvis det er livmorbetennelse, kan det utvikle seg veldig raskt. Jeg ble liggende med intravenøs antibiotika i 7 dager, samt at jeg måtte gå på antibiotika i ytterligere 14 dager etter at jeg kom hjem.

Kontakt legevakten igjen og krev crp. Uansett hadde jeg tatt en telefon til føden og hørt hva de sier.

Anonymous poster hash: f466a...998
Skrevet

Jeg har nå ringt flere ganger, og siste gangen (nå just) sa hun at legen skulle ringe meg når hun ble ledig, men at det var helt unødvendig å komme hen dit, da det var normalt med smerter etter fødsel... Så da får jeg bare vente, da. Sier legen det er normalt også, så ringer jeg føden, eventuelt legevakt i nabokommunen...

Dere som har hatt det - har dere alle hatt feber også? Det har nemlig ikke jeg... I hvert fall ikke tidligere i dag, nå er det vanskelig å vite da jeg "går på" ibux...

Hi

Skrevet

Jeg ville tatt direkte kontakt med føden nå med en gang. Hilsen lege.

Anonymous poster hash: 7027f...a96

Skrevet

Vet ikke om du har gjort det enda, men enig, ring føden og forhør deg. Endel mannlige (Unnskyld til dere menn her) er ikke oppdatert på "kvinneplager" selv hadde jeg en mannlig lege som konkluderte med "panikkanfall (???) da jeg ble svimmel fordi baby i magen presset på "feil sted"

Anonymous poster hash: 52bd0...6b0

Skrevet

Da ringte legevaktlegen meg, og hun ville avvente til i morgen (måtte ringe fastlegen). Så jeg ringte føden, og de mente jeg bare skulle gjøre som legevakta sa. Ringte nabokommunens legevakt, men de var selvfølgelig stengt, og henviste til legevakta jeg ringte først og fremst... Fikk også beskjed om at det var veldig fullt på legevakta i dag, og at siden jeg ikke hadde noen hastesak, ville jeg komme bakerst i køen - det er ikke snakk om mange timene fra jeg kommer inn til legevakta enn til jeg kommer inn til fastlegen mao. Det går SÅ sakte på legevakta her jeg bor. Sist var det fire stk på venterommet og noen som ventet i kontorgangen (vet ikke hvor mange, men de har ikke allverdens med sitteplasser der), og jeg satt der i over seks timer... Så da får jeg heller vente til i morgen da, og ringe fastlegen, eventuelt legevakt i nabokommunen! Med mindre det blir verre eller jeg får feber (som vel ibux uansett fjerner, så jeg ikke kommer til å være klar over at jeg evnt. skulle hatt feber). 

Det var forresten en kvinnelig lege, til deg over her. 

Kjenner meg ganske maktesløs nå. Tafatt også, men jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre. 

HI

Skrevet

Det kan værw både etterrier, luft og rester som ikke er kommet ut. Ikke godt for oss å vite. Men jeg har hatt luftsmerter et par uker etter fødsel som var helt forferdelige, og etterrier er jo en historie for seg selv... har du ikke feber er det vel lite sannsynlig at det er infeksjon , ref. beskjeden fra legevakt også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...