Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #1 Skrevet 25. juni 2015 I morgen er siste dag i bhg, før 3 uker med ferie, en ferie hvor bleieslutt for yngstebarnet er i fokus. Saken er den: Vi tenkte å starte opp nå på lørdag, men på fredag neste uke er det tur til familiepark, noe som kan bety masse ekstra klær for å komme seg gjennom dagen om hun ikke er kommet godt nok inn i det innen da (å sette på igjen bleia den aktuelle dagen er utelukket, når bleia er av, så er den av)Lurer på hva dere ser mest logisk? Starte opp nå til helga som planlagt? Eller bare starte med "slaviske" do rutiner nå, og fjerne bleia lørdag neste uke, så vi da har to uker før bhg starter opp igjen? Var så lett med storebror, han sto opp en morgen, nektet å ha på seg bleia, fikk truse, og hadde kun et uhell etter bleia var borte, han var 3 år når han sluttet.Lillesøster er nå 3 år hun også, hun ligger langt etter på språk, noe som gjør oss som foreldre mer usikker på valgene vi tar (har god kontakt med helsesøster, bhg og nå PPT ang dette) Vi vet rett og slett ikke om det er "tryggest" for henne å starte opp nå i helga, eller om det beste er å vente til neste helg...Hun går på do 3 ganger daglig, det har hun måtte gjøre siden hun var 2 år, likt som storebror, så doen er allerede innført. Potte er uaktuelt, hun takler den ikke, vi har to, men ingen av de er blitt brukt, siden ungene avviste de. Så, starte opp nå til helg? Eller fortsette med faste do turer og starte lørdag neste uke? Anonymous poster hash: d8789...b0d
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #2 Skrevet 25. juni 2015 Det er litt vanskelig å forutsi hvordan det kommer til å bli. Min gutt var 3,5, hadde ingen dorutiner fra før annet enn rett før legging på kvelden, og var litt motvillig til å slutte med bleie. Han ble tørr på en helg. Søskenbarnet hans var på samme alder og hadde samme utgangspunkt, men hadde uhell hele tiden i et par uker. Jeg tror jeg ville ventet for sikkerhets skyld. Dere har jo fortsatt 2 uker igjen å gjøre det på. Anonymous poster hash: 720a9...8b2
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #3 Skrevet 25. juni 2015 Vi har forberedt bhg på at vi slutter med bleier i ferien, så om det fortsatt er noen uhell når hun er tilbake, så er de forberedt på dette, men samtidig tenker jeg at to uker kan man kanskje komme langt med? Siste uka nå har hun gjort noe på do hver gang hun er der, hun har også gått noen ekstra turer på do og prøvd seg, så interessen for å slutte er der så vidt vi kan se.. I bhg følger de godt opp med minst en do tur pr dag. HI Anonymous poster hash: d8789...b0d
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #4 Skrevet 25. juni 2015 Vi har forberedt bhg på at vi slutter med bleier i ferien, så om det fortsatt er noen uhell når hun er tilbake, så er de forberedt på dette, men samtidig tenker jeg at to uker kan man kanskje komme langt med? Siste uka nå har hun gjort noe på do hver gang hun er der, hun har også gått noen ekstra turer på do og prøvd seg, så interessen for å slutte er der så vidt vi kan se.. I bhg følger de godt opp med minst en do tur pr dag. HI Anonymous poster hash: d8789...b0d Jeg synes det høres ut som dere har et godt utgangspunkt for å komme veldig langt på to uker ja. De uhellene som evt er igjen da takler bhg helt fint. Anonymous poster hash: 720a9...8b2
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #5 Skrevet 25. juni 2015 Vi har forberedt bhg på at vi slutter med bleier i ferien, så om det fortsatt er noen uhell når hun er tilbake, så er de forberedt på dette, men samtidig tenker jeg at to uker kan man kanskje komme langt med? Siste uka nå har hun gjort noe på do hver gang hun er der, hun har også gått noen ekstra turer på do og prøvd seg, så interessen for å slutte er der så vidt vi kan se.. I bhg følger de godt opp med minst en do tur pr dag. HI Anonymous poster hash: d8789...b0d Jeg synes det høres ut som dere har et godt utgangspunkt for å komme veldig langt på to uker ja. De uhellene som evt er igjen da takler bhg helt fint. Anonymous poster hash: 720a9...8b2 Takk for svar, da tror jeg vi slår oss til ro med å ta bleieslutt fra og med lørdag neste uke. Så slipper frøkna en dag hvor det kanskje blir en del uhel i familieparken. HI Anonymous poster hash: d8789...b0d
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #6 Skrevet 25. juni 2015 Slenger meg på her. Har en gutt på 2,5 som har sluttet (helt) med bleie for rundt 1mnd siden. Han skal begynne i barnehage i august, han har aldri uhell inne men er vi ute så kan han ha et og annet. Hva vil skje når han begynner i barnehage? Om han har uhell når han er ute vil de da ta på han bleie igjen? Han vil ha vært bleiefri i over 3 mnd når han begynner, så vil jo ikke at dem skal venne han til bleie igjen når jeg allerede har vendt han av med den. Det er jo et styr når det står på, synd om alt er forgjeves. Anonymous poster hash: 6c237...665
<3Barn&Engler<3 Skrevet 25. juni 2015 #7 Skrevet 25. juni 2015 Slenger meg på her. Har en gutt på 2,5 som har sluttet (helt) med bleie for rundt 1mnd siden. Han skal begynne i barnehage i august, han har aldri uhell inne men er vi ute så kan han ha et og annet. Hva vil skje når han begynner i barnehage? Om han har uhell når han er ute vil de da ta på han bleie igjen? Han vil ha vært bleiefri i over 3 mnd når han begynner, så vil jo ikke at dem skal venne han til bleie igjen når jeg allerede har vendt han av med den. Det er jo et styr når det står på, synd om alt er forgjeves. Anonymous poster hash: 6c237...665 Hei Om han enda ikke er ferdig med uhellene til høsten, så er det ikke slik at de drar på igjen bleia, har hørt noen få bhg er idioter nok til å gjøre slikt, men det er IKKE normalen Sønnen vår sluttet med bleie i fjor sommer, hadde noen uhell etter bhg start, når de var ute.. De gjorde ikke stort ut av det, byttet på han klærne, og spurte han regelmessig om han måtte på do eller ville prøve seg på do, gikk 2 uker inn i bhg året, så var det slutt på uhellene.. Så kan jo være noe, å innføre "do pauser" når dere er ute, spør han jevnt om han må på do/vil prøve seg på do.. Samtidig så kan det være han viser tegn når han må på do (klemmer på tissen, kniper knærne sammen eller lignende) som du kan "snappe opp" og på den måten be han gå på do når du ser kjente tegn
<3Barn&Engler<3 Skrevet 25. juni 2015 #8 Skrevet 25. juni 2015 Vi har forberedt bhg på at vi slutter med bleier i ferien, så om det fortsatt er noen uhell når hun er tilbake, så er de forberedt på dette, men samtidig tenker jeg at to uker kan man kanskje komme langt med? Siste uka nå har hun gjort noe på do hver gang hun er der, hun har også gått noen ekstra turer på do og prøvd seg, så interessen for å slutte er der så vidt vi kan se.. I bhg følger de godt opp med minst en do tur pr dag. HI Anonymous poster hash: d8789...b0d Jeg synes det høres ut som dere har et godt utgangspunkt for å komme veldig langt på to uker ja. De uhellene som evt er igjen da takler bhg helt fint. Anonymous poster hash: 720a9...8b2 Takk for svar, da tror jeg vi slår oss til ro med å ta bleieslutt fra og med lørdag neste uke. Så slipper frøkna en dag hvor det kanskje blir en del uhel i familieparken. HI Anonymous poster hash: d8789...b0d Dere har samme som oss nesten dere HI, vi valgte fort å la første uka av ferien her bli med bleie, det hender rett og slett for mye, til at vi ser bleieslutt som lurt, men tror de neste to ukene i ferien vil gjøre susen for lillefrøken her
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #9 Skrevet 25. juni 2015 Slenger meg på her. Har en gutt på 2,5 som har sluttet (helt) med bleie for rundt 1mnd siden. Han skal begynne i barnehage i august, han har aldri uhell inne men er vi ute så kan han ha et og annet. Hva vil skje når han begynner i barnehage? Om han har uhell når han er ute vil de da ta på han bleie igjen? Han vil ha vært bleiefri i over 3 mnd når han begynner, så vil jo ikke at dem skal venne han til bleie igjen når jeg allerede har vendt han av med den. Det er jo et styr når det står på, synd om alt er forgjeves. Anonymous poster hash: 6c237...665 Hei Om han enda ikke er ferdig med uhellene til høsten, så er det ikke slik at de drar på igjen bleia, har hørt noen få bhg er idioter nok til å gjøre slikt, men det er IKKE normalen Sønnen vår sluttet med bleie i fjor sommer, hadde noen uhell etter bhg start, når de var ute.. De gjorde ikke stort ut av det, byttet på han klærne, og spurte han regelmessig om han måtte på do eller ville prøve seg på do, gikk 2 uker inn i bhg året, så var det slutt på uhellene.. Så kan jo være noe, å innføre "do pauser" når dere er ute, spør han jevnt om han må på do/vil prøve seg på do.. Samtidig så kan det være han viser tegn når han må på do (klemmer på tissen, kniper knærne sammen eller lignende) som du kan "snappe opp" og på den måten be han gå på do når du ser kjente tegn Takk for svar og gode råd, det skal jeg prøve Anonymous poster hash: 6c237...665
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #10 Skrevet 25. juni 2015 Snupp sluttet med bleie da hun var 2 år og 3 mnd. Vi forberedte det ganske lenge og som regel var bleia tørr før vi tok den av permanent. Da hun var 2 år og 4 mnd var vi i en park. Hun sa til og med i fra da vi var på en forestilling. Pass på å ha gode dorutiner. Ha eventuelt kjørebleie (bilsetet) og sovebleie (dagsov og natt). Anonymous poster hash: 720a9...59e
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #11 Skrevet 25. juni 2015 Slenger meg på her. Har en gutt på 2,5 som har sluttet (helt) med bleie for rundt 1mnd siden. Han skal begynne i barnehage i august, han har aldri uhell inne men er vi ute så kan han ha et og annet. Hva vil skje når han begynner i barnehage? Om han har uhell når han er ute vil de da ta på han bleie igjen? Han vil ha vært bleiefri i over 3 mnd når han begynner, så vil jo ikke at dem skal venne han til bleie igjen når jeg allerede har vendt han av med den. Det er jo et styr når det står på, synd om alt er forgjeves. Anonymous poster hash: 6c237...665 Når de holder på med bleieavvenning i barnehagen våres så tar de på bleie på barna når de skal være ute ettersom de ikke har mulighet til å ta barnet på do hele tiden. Anonymous poster hash: c998e...002
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #12 Skrevet 25. juni 2015 Slenger meg på her. Har en gutt på 2,5 som har sluttet (helt) med bleie for rundt 1mnd siden. Han skal begynne i barnehage i august, han har aldri uhell inne men er vi ute så kan han ha et og annet. Hva vil skje når han begynner i barnehage? Om han har uhell når han er ute vil de da ta på han bleie igjen? Han vil ha vært bleiefri i over 3 mnd når han begynner, så vil jo ikke at dem skal venne han til bleie igjen når jeg allerede har vendt han av med den. Det er jo et styr når det står på, synd om alt er forgjeves. Anonymous poster hash: 6c237...665 Når de holder på med bleieavvenning i barnehagen våres så tar de på bleie på barna når de skal være ute ettersom de ikke har mulighet til å ta barnet på do hele tiden. Anonymous poster hash: c998e...002 Lite smart å gjøre det på et barn som har vært uten bleie i 3 mnd.. Da kan man vel ikke si pedagogen i bhg er skarpe... Kan ødelegge det hele. Anonymous poster hash: d8789...b0d
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #13 Skrevet 25. juni 2015 Ha bleia på en uke til, men lat som om den ikke er der. Avtal med jenta at tørr bleie iløpet av dagen betyr premie! At hver gang hun går på do og har tør bleie så får hun et lite klistremerke, 3 merker = liten premie og en hel dag større premie! Dermed er dere i gang, selv om bleien er på. Selv om jenta har dårlig språk så forklar hva dere gjør. Evt kan dere lage dere et tegn som hun kan gjøre når hun må på do! Lag et fargerikt, flott, lite skjema og kjøp flotte klistermerker. Ta dette med over alt og la hun få klistre på ved hvert dobesøk med tør bleie. Avtal små premier! Har din våt bleie ved dobesøk så motiver videre uten å legge vekt på nedturen. Ikke merk av på skjemaet, kun positiv! Anonymous poster hash: 154ff...b81
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #14 Skrevet 25. juni 2015 Ha bleia på en uke til, men lat som om den ikke er der. Avtal med jenta at tørr bleie iløpet av dagen betyr premie! At hver gang hun går på do og har tør bleie så får hun et lite klistremerke, 3 merker = liten premie og en hel dag større premie! Dermed er dere i gang, selv om bleien er på. Selv om jenta har dårlig språk så forklar hva dere gjør. Evt kan dere lage dere et tegn som hun kan gjøre når hun må på do! Lag et fargerikt, flott, lite skjema og kjøp flotte klistermerker. Ta dette med over alt og la hun få klistre på ved hvert dobesøk med tør bleie. Avtal små premier! Har din våt bleie ved dobesøk så motiver videre uten å legge vekt på nedturen. Ikke merk av på skjemaet, kun positiv! Anonymous poster hash: 154ff...b81 Det har seg slik at forståelsen er noe både vi og bhg er usikre på, vi vet ikke hvor mye hun egentlig forstår, siden hun enda har til gode å vise at hun forstår oss når vi sier noe eller ber henne om noe.. Har prøvd å forklare henne belønnelses system, men hun har bare sett tomt på oss, for så å gå fra oss, mens vi sitter igjen med en "tjaaaaa, forsto hun den der?" Bhg har slitt med det samme, de har klistremerke belønninger for de som driver med dotilvenning/bleieslutt, de bruker det på jenta vår også, men hun ser ikke ut til å forstå det :/ Hun går jo allerede på do 3 ganger pr dag fast, av og til legger hun selv til ekstra turer på do, så tenker kanskje at vi fra lørdag av innfører 5 eller 6 doturer, eneste gangene vi vet hun er på vei til å gjøre noe i bleia, er når hun skal nr2, da ser hun seg rundt, og forter seg bort et sted hun får fred, pleier da å rope henne til oss og gå på do med henne, så er ikke ofte det kommer avføring i bleia lenger. HI Anonymous poster hash: d8789...b0d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå