Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #1 Skrevet 25. juni 2015 Hver gang vi spiser middag, må han tisse etter 15 min, så må han tisse 20-30 minutter etter det og gjerne enda en gang etter nye 30 minutter. Kan da ikke være normalt? Han har gjort dette nå det siste året. Han har også mistet 15 kilo, men det mener han selv han har gjort med egen innsats. Men det er helst etter middag. Er redd han begynner å få sukkersyke. Noen med erfaring som vet noe om dette? Anonymous poster hash: ac5d1...ee6
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #2 Skrevet 25. juni 2015 Han trenger vel uansett en legesjekk. Dette vekttapet, har han virkelig lagt om livsstilen? Hvis han ikke har lagt om kosten og blitt betydelig mer aktiv, bør vekttap tas alvorlig. Det kan skyldes diabetes eller noe mer alvorlig. Anonymous poster hash: fbe0c...fef
Superdolly Skrevet 25. juni 2015 #3 Skrevet 25. juni 2015 Har han, eller er i ferd med å utvikle, diabetes, henger det gjerne sammen med voldsom tørste. Drikker han mye? Uansett bør han ta inn over seg at han må få sjekket seg hos en lege, og at han i verste fall, risikerer livet hvis han ikke går.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #4 Skrevet 25. juni 2015 Det heter diabetes Anonymous poster hash: 0ca4a...b2b
Gjest Skrevet 25. juni 2015 #5 Skrevet 25. juni 2015 Det heter diabetes Anonymous poster hash: 0ca4a...b2b JA, og kalles sukkersyke fra gammelt av. Diabetes mellitus - i dagligtale bare diabetes - vil si at man har forhøyet mengde av sukker (glukose) i blodet. Diabetes oppdeles i flere undergrupper. De viktigste er: Diabetes type 1 (tidligere kalt insulinkrevende sukkersyke) Diabetes type 2 (tidligere kalt ikke-insulinkrevende sukkersyke
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #6 Skrevet 25. juni 2015 Tror ikke han drikker så veldig mye, men nå følger jeg ikke så godt med på det da. Han har også klaget på forstoppelse, og når jeg leser på nett så virker det som alt stemmer med begynnende sukkersyke/diabetes. Anonymous poster hash: ac5d1...ee6
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #7 Skrevet 25. juni 2015 Forstoppelse sammen med vekttap kan være alvorlige symptomer. Send mannen til lege! Anonymous poster hash: fbe0c...fef
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #8 Skrevet 25. juni 2015 Kan like gjerne være f.x. prostatakreft, noe som er veldig vanlig! Og har omtrent 100% sjanse for å bli kurert om det blir tatt i tide! (høres ikke ut som diabetes i mine ører...) Få ham til lege NÅ!! Anonymous poster hash: 1a819...783
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #9 Skrevet 25. juni 2015 Enig i at det høres mer ut som prostata. Hyppig vannlating, forstoppelse og vektnedgang kan tyde på det. Veldig viktig at det blir oppdaget tidlig, uten spredning har prostatakreft veldig gode prognoser. Anonymous poster hash: 09341...92b
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #10 Skrevet 25. juni 2015 ...og husk at VI ikke er leger, så få ham til en ordentlig en ASAP!! Anonymous poster hash: 1a819...783
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #11 Skrevet 25. juni 2015 Hver gang vi spiser middag, må han tisse etter 15 min, så må han tisse 20-30 minutter etter det og gjerne enda en gang etter nye 30 minutter. Kan da ikke være normalt? Han har gjort dette nå det siste året. Han har også mistet 15 kilo, men det mener han selv han har gjort med egen innsats. Men det er helst etter middag. Er redd han begynner å få sukkersyke. Noen med erfaring som vet noe om dette? Anonymous poster hash: ac5d1...ee6 Det trenger ikke være diabetes, men det må helt klart sjekkes ut! Mannen min har Diabetes type 1, han sjekket seg ikke, en dag falt han sammen på parkeringen utenfor jobben, ble hastet på sykehuset i ambulanse, var umulig å få kontakt med, enda han lå å så rundt seg, blodsukkeret hans var på 82 når de sjekket det, han var innlagt i en uke, til de endelig fikk stabilisert det (Det svingt mellom 1,4 og 50 i 3 dager, så fra 3 til 24 de neste dagene. Første dagen slet de med å holde han fra å gå i diabeteskoma, det er risikofyllt å ende opp i det, verste utfall er døden... Vi ble sammen 9 år etter han fikk det påvist, og han ga blaffen, var inn og ut av sykehuset pga for høyt blodsukker, jeg hjalp han å ta grep om det hele, men for to år siden kom senskadene av det, han fikk påvist Arteriosklerose i ene benet, i vår fikk han et kutt i det benet på jobb, og det har enda ikke grodd, dette pga senskadene. Han har fått beskjed av legen; Om det snart ikke gror, må de vurdere en amputasjon, siden resten av kroppen nå er utsatt. Han har allerede måtte blitt behandlet med antibiotika 2 runder. Han angrer bittert på at han ikke hørte på "maset" av vennene sine de mnd som gikk før han kollapset utenfor jobben, og for at han ikke tok sykdommen sin alvorlig de 9 årene som fulgte. Hadde jeg vært deg, hadde jeg nok skremt han opp med dette, heller skremme livet av han å få han til legen, enn å ende opp som passiv på sidelinjen.. Samtidig kan det være helt andre grunner, jeg sliter lignende nå om dagen, jeg sjekket meg for diabetes 3 uker inn i "tullete kropp", viser seg at jeg har en tarmsykdom som fører til forstoppelsen og vekttapet mitt, samtidig som jeg hadde infeksjon i urinblæra, som førte til mye do løping. Do løpingen er jeg kvitt, og plagene med forstoppelse er borte bare jeg tar medisinene mine, og spiser rett mat Anonymous poster hash: 7a618...be7
Tjofsen Skrevet 25. juni 2015 #12 Skrevet 25. juni 2015 Typisk mannfolk å vente til de er døden nær med å gå til legen. Vet om flere tilfeller der bekjente har dødd der det muligens kunne vært unngått hvis de hadde kommet seg til legen i tide. Bestill time til han og tving han til legen. Bli med han inn om nødvendig.
Roheryn Skrevet 25. juni 2015 #13 Skrevet 25. juni 2015 Hver gang vi spiser middag, må han tisse etter 15 min, så må han tisse 20-30 minutter etter det og gjerne enda en gang etter nye 30 minutter. Kan da ikke være normalt? Han har gjort dette nå det siste året. Han har også mistet 15 kilo, men det mener han selv han har gjort med egen innsats. Men det er helst etter middag. Er redd han begynner å få sukkersyke. Noen med erfaring som vet noe om dette? Anonymous poster hash: ac5d1...ee6 Det trenger ikke være diabetes, men det må helt klart sjekkes ut! Mannen min har Diabetes type 1, han sjekket seg ikke, en dag falt han sammen på parkeringen utenfor jobben, ble hastet på sykehuset i ambulanse, var umulig å få kontakt med, enda han lå å så rundt seg, blodsukkeret hans var på 82 når de sjekket det, han var innlagt i en uke, til de endelig fikk stabilisert det (Det svingt mellom 1,4 og 50 i 3 dager, så fra 3 til 24 de neste dagene. Første dagen slet de med å holde han fra å gå i diabeteskoma, det er risikofyllt å ende opp i det, verste utfall er døden... Vi ble sammen 9 år etter han fikk det påvist, og han ga blaffen, var inn og ut av sykehuset pga for høyt blodsukker, jeg hjalp han å ta grep om det hele, men for to år siden kom senskadene av det, han fikk påvist Arteriosklerose i ene benet, i vår fikk han et kutt i det benet på jobb, og det har enda ikke grodd, dette pga senskadene. Han har fått beskjed av legen; Om det snart ikke gror, må de vurdere en amputasjon, siden resten av kroppen nå er utsatt. Han har allerede måtte blitt behandlet med antibiotika 2 runder. Han angrer bittert på at han ikke hørte på "maset" av vennene sine de mnd som gikk før han kollapset utenfor jobben, og for at han ikke tok sykdommen sin alvorlig de 9 årene som fulgte. Hadde jeg vært deg, hadde jeg nok skremt han opp med dette, heller skremme livet av han å få han til legen, enn å ende opp som passiv på sidelinjen.. Samtidig kan det være helt andre grunner, jeg sliter lignende nå om dagen, jeg sjekket meg for diabetes 3 uker inn i "tullete kropp", viser seg at jeg har en tarmsykdom som fører til forstoppelsen og vekttapet mitt, samtidig som jeg hadde infeksjon i urinblæra, som førte til mye do løping. Do løpingen er jeg kvitt, og plagene med forstoppelse er borte bare jeg tar medisinene mine, og spiser rett mat Anonymous poster hash: 7a618...be7 Det hun sa... Man kødder ikke med senskadene av å gå lenge med for høyt blodsukker. Mannen min har nevropati (skadde/ødelagte nerver) i beina antagelig som en senskade av at han gikk for lenge før han kom seg til legen. Føttene "krøller seg", det er vondt, og han må bruke spesialsåler. I tillegg kan han ikke gå barbeint ute (spesielt ikke på varme sandstrender osv) fordi han ikke kjenner hvis han skader/brenner seg. Og han er egentlig heldig, mange får langt verre skader. I tillegg kan man for eksempel bli blind... Typiske symptom når min mann har høyt blodsukker (og da snakker vi rundt 10, har man uoppdaget diabetes vil det gjerne ligge veldig mye høyere) er at han løper på do, pulsen øker og hjertet slår "hardere" på en måte (kjenner det lett utenpå brystkassa), og han får gjerne halsbrann (men han har reflux i tillegg, så det er vel ikke et fullt så vanlig symptom). Det kan være tusen grunner til at han løper på do, men opptil flere av dem er alvorlige og det bør absolutt sjekkes! Ps: blodsukker sjekker de med et stikk i fingeren på apoteket. Men han bør uansett gå til legen!
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #14 Skrevet 25. juni 2015 <p> Det heter diabetes Anonymous poster hash: 0ca4a...b2b JA, og kalles sukkersyke fra gammelt av. Diabetes mellitus - i dagligtale bare diabetes - vil si at man har forhøyet mengde av sukker (glukose) i blodet. Diabetes oppdeles i flere undergrupper. De viktigste er: Diabetes type 1 (tidligere kalt insulinkrevende sukkersyke) Diabetes type 2 (tidligere kalt ikke-insulinkrevende sukkersyke Om du sier til noen i dag som har diabetes at de har sukkersyke får de fnatt. Det henger igjen fra gammelt av. Anonymous poster hash: 0ca4a...b2b
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #15 Skrevet 25. juni 2015 <p> Det heter diabetes Anonymous poster hash: 0ca4a...b2b JA, og kalles sukkersyke fra gammelt av. Diabetes mellitus - i dagligtale bare diabetes - vil si at man har forhøyet mengde av sukker (glukose) i blodet. Diabetes oppdeles i flere undergrupper. De viktigste er: Diabetes type 1 (tidligere kalt insulinkrevende sukkersyke) Diabetes type 2 (tidligere kalt ikke-insulinkrevende sukkersyke Om du sier til noen i dag som har diabetes at de har sukkersyke får de fnatt. Det henger igjen fra gammelt av. Anonymous poster hash: 0ca4a...b2b Slutt å tull.. Mange med diabetes som selv sier de har sukkersyke, når folk spør hvilke, så svarer de "type 1" eller "type 2" Så er ikke slik at "alle" får fnatt Anonymous poster hash: 7a618...be7
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #16 Skrevet 25. juni 2015 Kan like gjerne være f.x. prostatakreft, noe som er veldig vanlig! Og har omtrent 100% sjanse for å bli kurert om det blir tatt i tide! (høres ikke ut som diabetes i mine ører...) Få ham til lege NÅ!! Anonymous poster hash: 1a819...783 Herregud da. Unge menn får sjeldent prostata ca. Dessuten har denne type gode prognoser selv uten operasjon. Anonymous poster hash: 5eba4...c96
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #17 Skrevet 25. juni 2015 Kan like gjerne være f.x. prostatakreft, noe som er veldig vanlig! Og har omtrent 100% sjanse for å bli kurert om det blir tatt i tide! (høres ikke ut som diabetes i mine ører...) Få ham til lege NÅ!! Anonymous poster hash: 1a819...783 Herregud da. Unge menn får sjeldent prostata ca. Dessuten har denne type gode prognoser selv uten operasjon. Anonymous poster hash: 5eba4...c96 Men det betyr ikke at ingen kan få det. En god kamerat fikk det som 30åring. Heldigvis oppdaget i tide og frisk etter operasjon, men viktig å få sjekket ut. Hi, legg det frem for mannen din med at DU er nervøs, at DU gjerne vil at han sjekker seg. At du elsker ham og at du ikke vil at noe skal skje ham. Si også at du kan være behjelpelig med å skaffe time, alternativt bli med. Anonymous poster hash: e59fd...bde
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #18 Skrevet 25. juni 2015 På Boots apotek tar de 75 kr for å måle blodsukkeret ditt, om han ikke vil til legen kan du kanskje få overtalt han til å gjøre det (du får lirke og lokke med din egen bekymring og be han gjøre det for din skyld om ikke annet). De bare stikker han i fingeren og måler i et sånt lite apparat de har der, og utfra det kan de se om han er i risikosonen og evt be han bestille time hos lege. https://www.boots.no/selskap/bootsServices.html Anonymous poster hash: 09341...92b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå