Gå til innhold

Mastergrad, hva er vanskelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å ta mastergrad innenfor et humanistisk fag som jeg nå ha bachelorgrad i, og som jeg har jobbet mye med de siste to årene. Altså jeg har brukt faget i praksis og har lært mye siden jeg tok studiet. Det som holder litt igjen er at "alle" sier at masterstudiet er så tungt og vanskelig, men jeg har i grunnen ikke fått noen forklaring på hva som er så fryktelig vanskelig. Etter å ha lest om de ulike emnene, virker det som om det er mye likt som 200-nivået. Samme antall ord på oppgavene og en muntlig eksamen. Selve masteroppgaven blir jo så klart noe annet, men dersom man er veldig interessert og har gjennomført "metode"-delen, burde vel det gå fint?

Anonymous poster hash: 63061...7ca
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en mastergrad i nordisk med didaktisk vinkling. Jeg var litt skeptisk før jeg begynte fordi jeg er en utålmodig sjel, og dette dypdykket er ikke helt min gate. Men det gikk bra! Det jeg syns var vanskelig, eller krevende var:

- emnene er noe større, og bedømmelsen var markant tøffere enn før. Jeg leste mer og jobbet mer med pensum for å få de karakterene jeg var vant til, og jeg fikk også noen dårlige karakterer hvor jeg ble overrasket. Tøffere krav, altså.

- det er litt ensomt og sitte med masteroppgaven, rett og slett. Kan bli noen tunge skrivedager i ensomhet.

- det baller alltid på seg med masteroppgaven. Man må lese enormt mye og ha stor teoretisk oversikt for at bakteppet skal bli bra nok. Man bruker masse tid på å behandle datamateriale, lese seg opp, skaffe seg oversikt over fagområdet. Du tror du har oversikt, men det har du ikke når du begynner å dypdykke... ;-)

- i humanistiske fag føler man av og til at alt er meningsløst. De svarene du vil finne vil bare henge ved seg mange flere spørsmål, og hvem bryr seg til syvende og sist, liksom. ;-)

Men jeg føler jeg lærte masse av det! Jeg vokste på det faglig. Det er morsommere å gå løs på de emnene man selv er mest interessert i, rett og slett. Lykke til!

Anonymous poster hash: ad39c...907

Skrevet

Driver med mastergrad innenfor humanistisk fag, og for meg er det teorien, for ikke å snakke om teorienE som er utfordringen. Jeg har masse praksis å henge alt på, men å knytte opp mot teori... Det er min bøyg.

Anonymous poster hash: 507f2...db3

Skrevet

Takk for svar begge to. Det er omtrent samme mastergrad som du første anonyme jeg ev. vil ta. Det er det å jobbe metodisk og henge ting på teorier jeg også gruer meg mest for. Jeg er i grunnen en vimsete sjel som er mer glad i å reflektere og resonnere enn å begrunne og etterprøve. Hm, jeg får tenke litt til på det, det er jo enda ganske lenge til søknadsfristen ;)

HI

Anonymous poster hash: 63061...7ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...