Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #1 Skrevet 23. juni 2015 Sønnen min på 6 år sier stygge (mobbete) ting til lillesøster og andre. Når vi sier til han er det dette han sier. Jeg blir så sint. Prøver å si at selvom du tuller blir lillesøster lei seg likevel. Men han svarer at det er lov og tulle. Jeg vrir snart hodet av han. Kan jeg begynne å gjøre det samme mot han? Så han tar poenget? Anonymous poster hash: c055f...123
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #2 Skrevet 23. juni 2015 Sønnen min på 6 år sier stygge (mobbete) ting til lillesøster og andre. Når vi sier til han er det dette han sier. Jeg blir så sint. Prøver å si at selvom du tuller blir lillesøster lei seg likevel. Men han svarer at det er lov og tulle. Jeg vrir snart hodet av han. Kan jeg begynne å gjøre det samme mot han? Så han tar poenget? Anonymous poster hash: c055f...123 Si at det er helt feil, det er ikke lov å tulle hvis noen blir lei seg. Anonymous poster hash: bdf02...e17
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #3 Skrevet 23. juni 2015 Gi konsekvens. Sett deg ned med han i dag når du er rolig, og snakk ordentlig med han og forklar at det ikke er å tulle, det er å mobbe. Videre ville jeg sagt at fra nå vil han få en konsekvens hver gang han sier slike ting. Selv ville jeg hatt en fast konsekvens for det, for eksempel 30 min kortere tv tid, 30 min tidligere leggetid, eller noe annet ditt barn synes er kjipt. Her i huset ville den atferden rask blitt borte etter 2 dager med tidlig leggetid. Anonymous poster hash: 1f7da...ea8
Superdolly Skrevet 23. juni 2015 #4 Skrevet 23. juni 2015 Sønnen min på 6 år sier stygge (mobbete) ting til lillesøster og andre. Når vi sier til han er det dette han sier. Jeg blir så sint. Prøver å si at selvom du tuller blir lillesøster lei seg likevel. Men han svarer at det er lov og tulle. Jeg vrir snart hodet av han. Kan jeg begynne å gjøre det samme mot han? Så han tar poenget? Anonymous poster hash: c055f...123 Nei. Hvis du gjør det samme legitimerer du oppførselen. Det blir som å slå et barn for å lære det at det ikke skal slå. Barnet lærer bare at det er greit å gjøre det hvis det er større og sterkere og/ eller ikke blir oppdaget av de voksne. Sats heller på konsekvenser, som hun over her sier. Snakk med ham en dag dere begge er rolige og forklar ham at han driver med mobbing. Det er ikke greit å mobbe noen selv om man påstår at det er tull. For det er ikke tull for lillesøster. Forklar ham hvilken konsekvens mobbingen vil få, finn noe som svir for ham. Forklar ham konsekvensen, og spør om han har forstått det. Så håndhever du det knallhardt.
Roheryn Skrevet 23. juni 2015 #5 Skrevet 23. juni 2015 "Samme hva du kaller det - det er ikke greit og det er ingen andre enn du som synes det er morsomt". Fulgt opp med advarsel og konsekvens. Mobbing blir på ingen måte bedre av at mobberen gjør det for å more seg - tvert i mot.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #6 Skrevet 23. juni 2015 Gi konsekvens. Sett deg ned med han i dag når du er rolig, og snakk ordentlig med han og forklar at det ikke er å tulle, det er å mobbe. Videre ville jeg sagt at fra nå vil han få en konsekvens hver gang han sier slike ting. Selv ville jeg hatt en fast konsekvens for det, for eksempel 30 min kortere tv tid, 30 min tidligere leggetid, eller noe annet ditt barn synes er kjipt. Her i huset ville den atferden rask blitt borte etter 2 dager med tidlig leggetid. Anonymous poster hash: 1f7da...ea8 Lever du på 50-tallet, eller? Anonymous poster hash: c12de...bca
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #7 Skrevet 23. juni 2015 Så lenge noen blir lei seg av ord og handling, er det ikke tulling lenger, men erting/mobbing. Dette må du lære ham! Å tulle er å spøke, å si nedlatende, frekke eller stygge ting til andre er IKKE tulling.Men jeg tenker at en 6 åring er gjennom mye i denne perioden, og at dette kanskje bare er en fase. Det er likevel viktig å slå hardt ned på så det ikke utvikler seg. Anonymous poster hash: 31462...681
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #8 Skrevet 23. juni 2015 Gi konsekvens. Sett deg ned med han i dag når du er rolig, og snakk ordentlig med han og forklar at det ikke er å tulle, det er å mobbe. Videre ville jeg sagt at fra nå vil han få en konsekvens hver gang han sier slike ting. Selv ville jeg hatt en fast konsekvens for det, for eksempel 30 min kortere tv tid, 30 min tidligere leggetid, eller noe annet ditt barn synes er kjipt. Her i huset ville den atferden rask blitt borte etter 2 dager med tidlig leggetid. Anonymous poster hash: 1f7da...ea8 Lever du på 50-tallet, eller? Anonymous poster hash: c12de...bca Eh....? Hva har 50-tallet med å gi barna konsekvenser og gjøre? Man må faktisk oppdra barna sine. Og mobbing er slett ikke tillatt her hvertfall. Ungen er 6 år og forstår utmerket godt hva han driver med. Han har fått beskjed om å slutte, men hører ikke. Da er det helt på sin plass med konsekvenser. Forstår hvorfor det er mye mobbing på skolene om mange har din holdning til at slik oppførsel ikke skal reageres på og gis konsekvenser for. Anonymous poster hash: 1f7da...ea8
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #9 Skrevet 23. juni 2015 Gi konsekvens. Sett deg ned med han i dag når du er rolig, og snakk ordentlig med han og forklar at det ikke er å tulle, det er å mobbe. Videre ville jeg sagt at fra nå vil han få en konsekvens hver gang han sier slike ting. Selv ville jeg hatt en fast konsekvens for det, for eksempel 30 min kortere tv tid, 30 min tidligere leggetid, eller noe annet ditt barn synes er kjipt. Her i huset ville den atferden rask blitt borte etter 2 dager med tidlig leggetid. Anonymous poster hash: 1f7da...ea8 Lever du på 50-tallet, eller? Anonymous poster hash: c12de...bca Eh....? Hva har 50-tallet med å gi barna konsekvenser og gjøre? Man må faktisk oppdra barna sine. Og mobbing er slett ikke tillatt her hvertfall. Ungen er 6 år og forstår utmerket godt hva han driver med. Han har fått beskjed om å slutte, men hører ikke. Da er det helt på sin plass med konsekvenser. Forstår hvorfor det er mye mobbing på skolene om mange har din holdning til at slik oppførsel ikke skal reageres på og gis konsekvenser for. Anonymous poster hash: 1f7da...ea8 Konsekvensene (eller straff, om du vil) her er jo helt tatt ut av sammenhengen. Konsekvensen her i dette tilfellet er at lillesøster blir lei seg. En seksåring bør forstå meningen bak at man ikke gjør andre barn eller voksne lei seg. Det er jo DET som skal være motivasjonen for å slutte med mobbing, ikke trusselen om at man må legge seg tidligere. Ikke rart det blir mye mobbing når barn ikke har lært om andres og sine egne følelser, men heller har fått ulike straffer som ikke har noe med saken å gjøre!!!! Anonymous poster hash: c12de...bca
Superdolly Skrevet 23. juni 2015 #10 Skrevet 23. juni 2015 Gi konsekvens. Sett deg ned med han i dag når du er rolig, og snakk ordentlig med han og forklar at det ikke er å tulle, det er å mobbe. Videre ville jeg sagt at fra nå vil han få en konsekvens hver gang han sier slike ting. Selv ville jeg hatt en fast konsekvens for det, for eksempel 30 min kortere tv tid, 30 min tidligere leggetid, eller noe annet ditt barn synes er kjipt. Her i huset ville den atferden rask blitt borte etter 2 dager med tidlig leggetid. Anonymous poster hash: 1f7da...ea8 Lever du på 50-tallet, eller? Anonymous poster hash: c12de...bca Eh....? Hva har 50-tallet med å gi barna konsekvenser og gjøre? Man må faktisk oppdra barna sine. Og mobbing er slett ikke tillatt her hvertfall. Ungen er 6 år og forstår utmerket godt hva han driver med. Han har fått beskjed om å slutte, men hører ikke. Da er det helt på sin plass med konsekvenser. Forstår hvorfor det er mye mobbing på skolene om mange har din holdning til at slik oppførsel ikke skal reageres på og gis konsekvenser for. Anonymous poster hash: 1f7da...ea8 Konsekvensene (eller straff, om du vil) her er jo helt tatt ut av sammenhengen. Konsekvensen her i dette tilfellet er at lillesøster blir lei seg. En seksåring bør forstå meningen bak at man ikke gjør andre barn eller voksne lei seg. Det er jo DET som skal være motivasjonen for å slutte med mobbing, ikke trusselen om at man må legge seg tidligere. Ikke rart det blir mye mobbing når barn ikke har lært om andres og sine egne følelser, men heller har fått ulike straffer som ikke har noe med saken å gjøre!!!! Anonymous poster hash: c12de...bca I dette tilfellet har vi da en seksåring som driter langt i at lillesøster blir lei seg, så lenge han selv synes det er morsomt. Mener du at da får lillesøster bare tåle mobbingen til storebror en eller annen gang finner det for godt å ta hensyn til hennes følelser?
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #11 Skrevet 23. juni 2015 Gi konsekvens. Sett deg ned med han i dag når du er rolig, og snakk ordentlig med han og forklar at det ikke er å tulle, det er å mobbe. Videre ville jeg sagt at fra nå vil han få en konsekvens hver gang han sier slike ting. Selv ville jeg hatt en fast konsekvens for det, for eksempel 30 min kortere tv tid, 30 min tidligere leggetid, eller noe annet ditt barn synes er kjipt. Her i huset ville den atferden rask blitt borte etter 2 dager med tidlig leggetid. Anonymous poster hash: 1f7da...ea8 Lever du på 50-tallet, eller? Anonymous poster hash: c12de...bca Eh....? Hva har 50-tallet med å gi barna konsekvenser og gjøre? Man må faktisk oppdra barna sine. Og mobbing er slett ikke tillatt her hvertfall. Ungen er 6 år og forstår utmerket godt hva han driver med. Han har fått beskjed om å slutte, men hører ikke. Da er det helt på sin plass med konsekvenser. Forstår hvorfor det er mye mobbing på skolene om mange har din holdning til at slik oppførsel ikke skal reageres på og gis konsekvenser for. Anonymous poster hash: 1f7da...ea8 Konsekvensene (eller straff, om du vil) her er jo helt tatt ut av sammenhengen. Konsekvensen her i dette tilfellet er at lillesøster blir lei seg. En seksåring bør forstå meningen bak at man ikke gjør andre barn eller voksne lei seg. Det er jo DET som skal være motivasjonen for å slutte med mobbing, ikke trusselen om at man må legge seg tidligere. Ikke rart det blir mye mobbing når barn ikke har lært om andres og sine egne følelser, men heller har fått ulike straffer som ikke har noe med saken å gjøre!!!! Anonymous poster hash: c12de...bca Jaja Du får tro at det funker slik Merkelig da, at sentre osv som jobber med barn og unges atferd bruker hva du kaller "konsekvenser tatt ut av sammenheng" på jevnlig basis. Lykke til med ungene dine, de blir nok herlige når de vokser opp med dill og dull og får lov å plage andre uten at det skjer noe annet enn at mamma snakker litt med dem Anonymous poster hash: 1f7da...ea8
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #12 Skrevet 23. juni 2015 Gi konsekvens. Sett deg ned med han i dag når du er rolig, og snakk ordentlig med han og forklar at det ikke er å tulle, det er å mobbe. Videre ville jeg sagt at fra nå vil han få en konsekvens hver gang han sier slike ting. Selv ville jeg hatt en fast konsekvens for det, for eksempel 30 min kortere tv tid, 30 min tidligere leggetid, eller noe annet ditt barn synes er kjipt. Her i huset ville den atferden rask blitt borte etter 2 dager med tidlig leggetid. Anonymous poster hash: 1f7da...ea8 Lever du på 50-tallet, eller? Anonymous poster hash: c12de...bca Eh....? Hva har 50-tallet med å gi barna konsekvenser og gjøre? Man må faktisk oppdra barna sine. Og mobbing er slett ikke tillatt her hvertfall. Ungen er 6 år og forstår utmerket godt hva han driver med. Han har fått beskjed om å slutte, men hører ikke. Da er det helt på sin plass med konsekvenser. Forstår hvorfor det er mye mobbing på skolene om mange har din holdning til at slik oppførsel ikke skal reageres på og gis konsekvenser for. Anonymous poster hash: 1f7da...ea8 Konsekvensene (eller straff, om du vil) her er jo helt tatt ut av sammenhengen. Konsekvensen her i dette tilfellet er at lillesøster blir lei seg. En seksåring bør forstå meningen bak at man ikke gjør andre barn eller voksne lei seg. Det er jo DET som skal være motivasjonen for å slutte med mobbing, ikke trusselen om at man må legge seg tidligere. Ikke rart det blir mye mobbing når barn ikke har lært om andres og sine egne følelser, men heller har fått ulike straffer som ikke har noe med saken å gjøre!!!! Anonymous poster hash: c12de...bca Denne er jeg faktisk helt enig i. Konsekvens/straff skal alltid stå til handlingen dersom det er mulig, og spesielt for små barn. Å tvinge barnet tidligere i seng er helt ut av kontekst og helt feil når det kommer til mobbing. Her er det holdningene og opptrening av empati som er vesentlig, ikke straff for å bli kvitt et problem. Da ville jeg heller fokusert på at en konsekvens av "å bare tulle litt" f.eks. er at andre ikke vil være med ham lenger. Anonymous poster hash: 98a83...d02
Iiiiik Skrevet 23. juni 2015 #13 Skrevet 23. juni 2015 Det spiller ingen rolle hva intensjonen er så lenge søsteren blir lei seg. Dessuten er det en dårlig unnskyldning jeg har inntrykk av at mange barn prøver seg med i perioder. Jeg ville gitt veldig klar beskjed om at det ikke er akseptabelt. Deretter ville jeg trøstet søsteren mye, kost på henne, snakket med henne om at hun blir lei seg osv og ikke gitt gutten særlig med oppmerksomhet.
Helene Harepus Skrevet 23. juni 2015 #14 Skrevet 23. juni 2015 Gi konsekvens. Sett deg ned med han i dag når du er rolig, og snakk ordentlig med han og forklar at det ikke er å tulle, det er å mobbe. Videre ville jeg sagt at fra nå vil han få en konsekvens hver gang han sier slike ting. Selv ville jeg hatt en fast konsekvens for det, for eksempel 30 min kortere tv tid, 30 min tidligere leggetid, eller noe annet ditt barn synes er kjipt. Her i huset ville den atferden rask blitt borte etter 2 dager med tidlig leggetid.Anonymous poster hash: 1f7da...ea8 Lever du på 50-tallet, eller?Anonymous poster hash: c12de...bca Eh....? Hva har 50-tallet med å gi barna konsekvenser og gjøre? Man må faktisk oppdra barna sine. Og mobbing er slett ikke tillatt her hvertfall. Ungen er 6 år og forstår utmerket godt hva han driver med. Han har fått beskjed om å slutte, men hører ikke. Da er det helt på sin plass med konsekvenser. Forstår hvorfor det er mye mobbing på skolene om mange har din holdning til at slik oppførsel ikke skal reageres på og gis konsekvenser for. Anonymous poster hash: 1f7da...ea8 Konsekvensene (eller straff, om du vil) her er jo helt tatt ut av sammenhengen. Konsekvensen her i dette tilfellet er at lillesøster blir lei seg. En seksåring bør forstå meningen bak at man ikke gjør andre barn eller voksne lei seg. Det er jo DET som skal være motivasjonen for å slutte med mobbing, ikke trusselen om at man må legge seg tidligere. Ikke rart det blir mye mobbing når barn ikke har lært om andres og sine egne følelser, men heller har fått ulike straffer som ikke har noe med saken å gjøre!!!!Anonymous poster hash: c12de...bca Jeg synes det er helt i orden at en seksåring lærer at det å være slem mot andre slår tilbake på en selv. Ellers synes jeg det var bra forslag å si at det er ikke ok å "tulle" på en måte som gjør at andre blir lei seg; tulling skal være morsomt for lillesøster også.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #15 Skrevet 23. juni 2015 Gi konsekvens. Sett deg ned med han i dag når du er rolig, og snakk ordentlig med han og forklar at det ikke er å tulle, det er å mobbe. Videre ville jeg sagt at fra nå vil han få en konsekvens hver gang han sier slike ting. Selv ville jeg hatt en fast konsekvens for det, for eksempel 30 min kortere tv tid, 30 min tidligere leggetid, eller noe annet ditt barn synes er kjipt. Her i huset ville den atferden rask blitt borte etter 2 dager med tidlig leggetid. Anonymous poster hash: 1f7da...ea8 Lever du på 50-tallet, eller? Anonymous poster hash: c12de...bca Eh....? Hva har 50-tallet med å gi barna konsekvenser og gjøre? Man må faktisk oppdra barna sine. Og mobbing er slett ikke tillatt her hvertfall. Ungen er 6 år og forstår utmerket godt hva han driver med. Han har fått beskjed om å slutte, men hører ikke. Da er det helt på sin plass med konsekvenser. Forstår hvorfor det er mye mobbing på skolene om mange har din holdning til at slik oppførsel ikke skal reageres på og gis konsekvenser for. Anonymous poster hash: 1f7da...ea8 Konsekvensene (eller straff, om du vil) her er jo helt tatt ut av sammenhengen. Konsekvensen her i dette tilfellet er at lillesøster blir lei seg. En seksåring bør forstå meningen bak at man ikke gjør andre barn eller voksne lei seg. Det er jo DET som skal være motivasjonen for å slutte med mobbing, ikke trusselen om at man må legge seg tidligere. Ikke rart det blir mye mobbing når barn ikke har lært om andres og sine egne følelser, men heller har fått ulike straffer som ikke har noe med saken å gjøre!!!! Anonymous poster hash: c12de...bca Jaja Du får tro at det funker slik Merkelig da, at sentre osv som jobber med barn og unges atferd bruker hva du kaller "konsekvenser tatt ut av sammenheng" på jevnlig basis. Lykke til med ungene dine, de blir nok herlige når de vokser opp med dill og dull og får lov å plage andre uten at det skjer noe annet enn at mamma snakker litt med dem Anonymous poster hash: 1f7da...ea8 Det gjør de faktisk IKKE! Hvor har du det fra? Anonymous poster hash: c12de...bca
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #16 Skrevet 23. juni 2015 Gi konsekvens. Sett deg ned med han i dag når du er rolig, og snakk ordentlig med han og forklar at det ikke er å tulle, det er å mobbe. Videre ville jeg sagt at fra nå vil han få en konsekvens hver gang han sier slike ting. Selv ville jeg hatt en fast konsekvens for det, for eksempel 30 min kortere tv tid, 30 min tidligere leggetid, eller noe annet ditt barn synes er kjipt. Her i huset ville den atferden rask blitt borte etter 2 dager med tidlig leggetid. Anonymous poster hash: 1f7da...ea8 Lever du på 50-tallet, eller? Anonymous poster hash: c12de...bca Eh....? Hva har 50-tallet med å gi barna konsekvenser og gjøre? Man må faktisk oppdra barna sine. Og mobbing er slett ikke tillatt her hvertfall. Ungen er 6 år og forstår utmerket godt hva han driver med. Han har fått beskjed om å slutte, men hører ikke. Da er det helt på sin plass med konsekvenser. Forstår hvorfor det er mye mobbing på skolene om mange har din holdning til at slik oppførsel ikke skal reageres på og gis konsekvenser for. Anonymous poster hash: 1f7da...ea8 Konsekvensene (eller straff, om du vil) her er jo helt tatt ut av sammenhengen. Konsekvensen her i dette tilfellet er at lillesøster blir lei seg. En seksåring bør forstå meningen bak at man ikke gjør andre barn eller voksne lei seg. Det er jo DET som skal være motivasjonen for å slutte med mobbing, ikke trusselen om at man må legge seg tidligere. Ikke rart det blir mye mobbing når barn ikke har lært om andres og sine egne følelser, men heller har fått ulike straffer som ikke har noe med saken å gjøre!!!! Anonymous poster hash: c12de...bca I dette tilfellet har vi da en seksåring som driter langt i at lillesøster blir lei seg, så lenge han selv synes det er morsomt. Mener du at da får lillesøster bare tåle mobbingen til storebror en eller annen gang finner det for godt å ta hensyn til hennes følelser? Da mener jeg som så at da har dere gjort noe grunnleggende feil i oppdragelsen av seksåringen siden han mangler empati og medfølelse for andre. Her må dere snu skipet før det er for sent. Nytter ikke å skylde på barna for sine egne mangler i oppdragelsen! Anonymous poster hash: c12de...bca
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #17 Skrevet 23. juni 2015 Gi konsekvens. Sett deg ned med han i dag når du er rolig, og snakk ordentlig med han og forklar at det ikke er å tulle, det er å mobbe. Videre ville jeg sagt at fra nå vil han få en konsekvens hver gang han sier slike ting. Selv ville jeg hatt en fast konsekvens for det, for eksempel 30 min kortere tv tid, 30 min tidligere leggetid, eller noe annet ditt barn synes er kjipt. Her i huset ville den atferden rask blitt borte etter 2 dager med tidlig leggetid. Anonymous poster hash: 1f7da...ea8 Lever du på 50-tallet, eller? Anonymous poster hash: c12de...bca Eh....? Hva har 50-tallet med å gi barna konsekvenser og gjøre? Man må faktisk oppdra barna sine. Og mobbing er slett ikke tillatt her hvertfall. Ungen er 6 år og forstår utmerket godt hva han driver med. Han har fått beskjed om å slutte, men hører ikke. Da er det helt på sin plass med konsekvenser. Forstår hvorfor det er mye mobbing på skolene om mange har din holdning til at slik oppførsel ikke skal reageres på og gis konsekvenser for. Anonymous poster hash: 1f7da...ea8 Konsekvensene (eller straff, om du vil) her er jo helt tatt ut av sammenhengen. Konsekvensen her i dette tilfellet er at lillesøster blir lei seg. En seksåring bør forstå meningen bak at man ikke gjør andre barn eller voksne lei seg. Det er jo DET som skal være motivasjonen for å slutte med mobbing, ikke trusselen om at man må legge seg tidligere. Ikke rart det blir mye mobbing når barn ikke har lært om andres og sine egne følelser, men heller har fått ulike straffer som ikke har noe med saken å gjøre!!!! Anonymous poster hash: c12de...bca Jaja Du får tro at det funker slik Merkelig da, at sentre osv som jobber med barn og unges atferd bruker hva du kaller "konsekvenser tatt ut av sammenheng" på jevnlig basis. Lykke til med ungene dine, de blir nok herlige når de vokser opp med dill og dull og får lov å plage andre uten at det skjer noe annet enn at mamma snakker litt med dem Anonymous poster hash: 1f7da...ea8 Det gjør de faktisk IKKE! Hvor har du det fra? Anonymous poster hash: c12de...bca Tja, fra jobben min? Og alle samarbeidsmøtene og med lignende sentre i samme fylke.... Men gidder ikke diskutere mer med deg. Du virker helt på jordet, og minner meg faktisk litt om mor til en skikkelig bølle på skolen til sønnen min. Anonymous poster hash: 1f7da...ea8
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #18 Skrevet 23. juni 2015 Gi konsekvens. Sett deg ned med han i dag når du er rolig, og snakk ordentlig med han og forklar at det ikke er å tulle, det er å mobbe. Videre ville jeg sagt at fra nå vil han få en konsekvens hver gang han sier slike ting. Selv ville jeg hatt en fast konsekvens for det, for eksempel 30 min kortere tv tid, 30 min tidligere leggetid, eller noe annet ditt barn synes er kjipt. Her i huset ville den atferden rask blitt borte etter 2 dager med tidlig leggetid. Anonymous poster hash: 1f7da...ea8 Lever du på 50-tallet, eller? Anonymous poster hash: c12de...bca Eh....? Hva har 50-tallet med å gi barna konsekvenser og gjøre? Man må faktisk oppdra barna sine. Og mobbing er slett ikke tillatt her hvertfall. Ungen er 6 år og forstår utmerket godt hva han driver med. Han har fått beskjed om å slutte, men hører ikke. Da er det helt på sin plass med konsekvenser. Forstår hvorfor det er mye mobbing på skolene om mange har din holdning til at slik oppførsel ikke skal reageres på og gis konsekvenser for. Anonymous poster hash: 1f7da...ea8 Konsekvensene (eller straff, om du vil) her er jo helt tatt ut av sammenhengen. Konsekvensen her i dette tilfellet er at lillesøster blir lei seg. En seksåring bør forstå meningen bak at man ikke gjør andre barn eller voksne lei seg. Det er jo DET som skal være motivasjonen for å slutte med mobbing, ikke trusselen om at man må legge seg tidligere. Ikke rart det blir mye mobbing når barn ikke har lært om andres og sine egne følelser, men heller har fått ulike straffer som ikke har noe med saken å gjøre!!!! Anonymous poster hash: c12de...bca Jaja Du får tro at det funker slik Merkelig da, at sentre osv som jobber med barn og unges atferd bruker hva du kaller "konsekvenser tatt ut av sammenheng" på jevnlig basis. Lykke til med ungene dine, de blir nok herlige når de vokser opp med dill og dull og får lov å plage andre uten at det skjer noe annet enn at mamma snakker litt med dem Anonymous poster hash: 1f7da...ea8 Det gjør de faktisk IKKE! Hvor har du det fra? Anonymous poster hash: c12de...bca Tja, fra jobben min? Og alle samarbeidsmøtene og med lignende sentre i samme fylke.... Men gidder ikke diskutere mer med deg. Du virker helt på jordet, og minner meg faktisk litt om mor til en skikkelig bølle på skolen til sønnen min. Anonymous poster hash: 1f7da...ea8 Triste nyheter du kommer med her. Kanskje derfor det er så mange problembarn i kommunen din da? Anonymous poster hash: c12de...bca
Lobita Skrevet 23. juni 2015 #19 Skrevet 23. juni 2015 Gi konsekvens. Sett deg ned med han i dag når du er rolig, og snakk ordentlig med han og forklar at det ikke er å tulle, det er å mobbe. Videre ville jeg sagt at fra nå vil han få en konsekvens hver gang han sier slike ting. Selv ville jeg hatt en fast konsekvens for det, for eksempel 30 min kortere tv tid, 30 min tidligere leggetid, eller noe annet ditt barn synes er kjipt. Her i huset ville den atferden rask blitt borte etter 2 dager med tidlig leggetid. Anonymous poster hash: 1f7da...ea8 Hvorfor ikke bare kalle en spade for en spade? Det du snakker om her er en straff, ikke en konsekvens. Blir ikke bedre av å kalle det noe annet. Forresten veldig fascinerende at dere som er så for "konsekvenser" stadig må ta det i bruk. Tyder muligens på at det ikke er så effektivt middel i barneoppdragelsen allikevel, eller?
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #20 Skrevet 23. juni 2015 Gi konsekvens. Sett deg ned med han i dag når du er rolig, og snakk ordentlig med han og forklar at det ikke er å tulle, det er å mobbe. Videre ville jeg sagt at fra nå vil han få en konsekvens hver gang han sier slike ting. Selv ville jeg hatt en fast konsekvens for det, for eksempel 30 min kortere tv tid, 30 min tidligere leggetid, eller noe annet ditt barn synes er kjipt. Her i huset ville den atferden rask blitt borte etter 2 dager med tidlig leggetid. Anonymous poster hash: 1f7da...ea8 Hvorfor ikke bare kalle en spade for en spade? Det du snakker om her er en straff, ikke en konsekvens. Blir ikke bedre av å kalle det noe annet. Forresten veldig fascinerende at dere som er så for "konsekvenser" stadig må ta det i bruk. Tyder muligens på at det ikke er så effektivt middel i barneoppdragelsen allikevel, eller? Knallgodt poeng!!! Anonymous poster hash: c12de...bca
Mamma_til_2 Skrevet 23. juni 2015 #21 Skrevet 23. juni 2015 Det må få konsekvenser du må snakke med han om at det ikke er ok og si slikt når noen blir lei seg., Men Vær forsiktig og ikke ta alt for god fisk i fremtiden , søster lærer seg fort at om hun sutrer eller sladder selv om storebror ikke gjør noe så får han bråk, og hun kos!
Superdolly Skrevet 23. juni 2015 #22 Skrevet 23. juni 2015 Gi konsekvens. Sett deg ned med han i dag når du er rolig, og snakk ordentlig med han og forklar at det ikke er å tulle, det er å mobbe. Videre ville jeg sagt at fra nå vil han få en konsekvens hver gang han sier slike ting. Selv ville jeg hatt en fast konsekvens for det, for eksempel 30 min kortere tv tid, 30 min tidligere leggetid, eller noe annet ditt barn synes er kjipt. Her i huset ville den atferden rask blitt borte etter 2 dager med tidlig leggetid. Anonymous poster hash: 1f7da...ea8 Lever du på 50-tallet, eller? Anonymous poster hash: c12de...bca Eh....? Hva har 50-tallet med å gi barna konsekvenser og gjøre? Man må faktisk oppdra barna sine. Og mobbing er slett ikke tillatt her hvertfall. Ungen er 6 år og forstår utmerket godt hva han driver med. Han har fått beskjed om å slutte, men hører ikke. Da er det helt på sin plass med konsekvenser. Forstår hvorfor det er mye mobbing på skolene om mange har din holdning til at slik oppførsel ikke skal reageres på og gis konsekvenser for. Anonymous poster hash: 1f7da...ea8 Konsekvensene (eller straff, om du vil) her er jo helt tatt ut av sammenhengen. Konsekvensen her i dette tilfellet er at lillesøster blir lei seg. En seksåring bør forstå meningen bak at man ikke gjør andre barn eller voksne lei seg. Det er jo DET som skal være motivasjonen for å slutte med mobbing, ikke trusselen om at man må legge seg tidligere. Ikke rart det blir mye mobbing når barn ikke har lært om andres og sine egne følelser, men heller har fått ulike straffer som ikke har noe med saken å gjøre!!!! Anonymous poster hash: c12de...bca I dette tilfellet har vi da en seksåring som driter langt i at lillesøster blir lei seg, så lenge han selv synes det er morsomt. Mener du at da får lillesøster bare tåle mobbingen til storebror en eller annen gang finner det for godt å ta hensyn til hennes følelser? Da mener jeg som så at da har dere gjort noe grunnleggende feil i oppdragelsen av seksåringen siden han mangler empati og medfølelse for andre. Her må dere snu skipet før det er for sent. Nytter ikke å skylde på barna for sine egne mangler i oppdragelsen! Anonymous poster hash: c12de...bca Nå handlet ikke dette om min seksåring, men hi sin. Ellers lurer jeg fortsatt på hva du tenker om lillesøster i denne situasjonen her. Ettersom broren driter i at hun blir lei seg av mobbingen, skal hun da bare måtte tåle det fordi, som du sier, foreldrene har feilet i oppdragelsen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå