Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #1 Skrevet 22. juni 2015 Millioner av ME pasienter verden over forteller ganske like historier mht symptomer de har. Likevel blir de ikke trodd av bla mange norske leger. Jeg finner det fascinerende. Det betyr at de tror at millioner av mennesker verden over har bestemt seg for å spille de et puss. De bare later som de et syke og forteller den samme historien. Mange norske leger bør skjerpe seg. De skal jo liksom være de flinke blant oss, men fordi de ikke evner å finne en markør, blir ME syke uglesett og misstrodd. Det kommer en dag der man finner en markør, og da håper jeg mange kryper til korset og ber om tilgivelse for egen uvitenhet. Hva syntes du om behandlingen ME syke får? Anonymous poster hash: 860a9...ffc
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #2 Skrevet 22. juni 2015 Enig. Det samme gjelder flåttsyke. Og svært mange ME-syke har trolig også vektorbårne sykdommer - som norske helsevesen er elendig til å greie å påvise og behandle. Jeg tror ikke det er én årsak, men ulike årsaker kan gi like symptomer. Anonymous poster hash: 6fc88...b12
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #3 Skrevet 22. juni 2015 det er ingen sykdom,helt enig med legene Anonymous poster hash: 307cf...328
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #4 Skrevet 22. juni 2015 Det er jo en sykdom, den sitter i psyken....psyken sier man har vondt i kroppen da kjenner man jo også at man har vondt, selv om det ikke er noe å finne på prøver osv for kroppen er ikke syk..... Anonymous poster hash: 90e69...5f8
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #5 Skrevet 22. juni 2015 Det er jo en sykdom, den sitter i psyken....psyken sier man har vondt i kroppen da kjenner man jo også at man har vondt, selv om det ikke er noe å finne på prøver osv for kroppen er ikke syk..... Anonymous poster hash: 90e69...5f8 Min svigerbor fikk ME etter at han var i en arbeidsulykke. Ulykken skjedde i en eksplosjon der han ble utsatt for x-antall kjemikalier og siden den gangen har han vært ødelagt! Han har kjempet imot bedriftslegen nå i 3 år og legen mener at han bare er psykisk syk. På den andre siden har han en fastlege og en ekspert innen feltet som sier at han er proppfull av kjemikalier. ME er ingen tullesykdom!! Anonymous poster hash: 58b84...d74
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #6 Skrevet 22. juni 2015 Spiller jo ikke noen rolle ha pasienten rapporterer, det er og blir subjektivt. Ingen tvil om at folka er syke, men leger MÅ holde seg til det som lar seg etterprøve. Feilen med all synsinga om både ME og borreliose er jo at folk driver ekstensiv eksperimentering med kurer og medisiner, til dels med å diagnostisere seg selv. Så inntil det fins noe man kan bevise, er det feil å selvmedisinere og forlange at legene skal ta ens ord som "vitenskap". Blir mye sånn "jeg ble bedre av vitamin C, da er det en kur". Det er det jo ikke. Anonymous poster hash: f2dce...9bb
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #7 Skrevet 22. juni 2015 Det er jo en sykdom, den sitter i psyken....psyken sier man har vondt i kroppen da kjenner man jo også at man har vondt, selv om det ikke er noe å finne på prøver osv for kroppen er ikke syk..... Anonymous poster hash: 90e69...5f8 Min svigerbor fikk ME etter at han var i en arbeidsulykke. Ulykken skjedde i en eksplosjon der han ble utsatt for x-antall kjemikalier og siden den gangen har han vært ødelagt! Han har kjempet imot bedriftslegen nå i 3 år og legen mener at han bare er psykisk syk. På den andre siden har han en fastlege og en ekspert innen feltet som sier at han er proppfull av kjemikalier. ME er ingen tullesykdom!! Anonymous poster hash: 58b84...d74 Enig! Men psykiske sykdommer er heller ingen tullesykdommer! Hvis ME er en psykisk sykdom som mange mener, så må den jo også tas seriøst, å menneskene med dette må få hjelp og oppfølging på en faglig forsvarlig og god måte, de må også bli behandlet med respekt. Dette må jobbes med mange plasser innen den psykiske behandlingen. Alt er så mye lettere hvis du får diabetes, da kan legene peke på noe konkret. Anonymous poster hash: 7684d...35d
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #8 Skrevet 22. juni 2015 Det er jo en sykdom, den sitter i psyken....psyken sier man har vondt i kroppen da kjenner man jo også at man har vondt, selv om det ikke er noe å finne på prøver osv for kroppen er ikke syk..... Anonymous poster hash: 90e69...5f8 Min svigerbor fikk ME etter at han var i en arbeidsulykke. Ulykken skjedde i en eksplosjon der han ble utsatt for x-antall kjemikalier og siden den gangen har han vært ødelagt! Han har kjempet imot bedriftslegen nå i 3 år og legen mener at han bare er psykisk syk. På den andre siden har han en fastlege og en ekspert innen feltet som sier at han er proppfull av kjemikalier. ME er ingen tullesykdom!! Anonymous poster hash: 58b84...d74 Hvis han er proppfull av kjemikalier etter en eksplosjon så er det vel det som gjør han syk da, burde vel ikke være med problem å bevise det? Eller er han psykisk syk fordi han tror han er proppfull av kjemikalier?..... Anonymous poster hash: 90e69...5f8
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #9 Skrevet 22. juni 2015 Det er jo en sykdom, den sitter i psyken....psyken sier man har vondt i kroppen da kjenner man jo også at man har vondt, selv om det ikke er noe å finne på prøver osv for kroppen er ikke syk..... Anonymous poster hash: 90e69...5f8 Min svigerbor fikk ME etter at han var i en arbeidsulykke. Ulykken skjedde i en eksplosjon der han ble utsatt for x-antall kjemikalier og siden den gangen har han vært ødelagt! Han har kjempet imot bedriftslegen nå i 3 år og legen mener at han bare er psykisk syk. På den andre siden har han en fastlege og en ekspert innen feltet som sier at han er proppfull av kjemikalier. ME er ingen tullesykdom!! Anonymous poster hash: 58b84...d74 Hvis han er proppfull av kjemikalier etter en eksplosjon så er det vel det som gjør han syk da, burde vel ikke være med problem å bevise det? Eller er han psykisk syk fordi han tror han er proppfull av kjemikalier?..... Anonymous poster hash: 90e69...5f8 Eller er han psykisk syk fordi han holdt på å gå i lufta? Anonymous poster hash: b8928...5a5
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #10 Skrevet 22. juni 2015 Det er jo en sykdom, den sitter i psyken....psyken sier man har vondt i kroppen da kjenner man jo også at man har vondt, selv om det ikke er noe å finne på prøver osv for kroppen er ikke syk..... Anonymous poster hash: 90e69...5f8 Min svigerbor fikk ME etter at han var i en arbeidsulykke. Ulykken skjedde i en eksplosjon der han ble utsatt for x-antall kjemikalier og siden den gangen har han vært ødelagt! Han har kjempet imot bedriftslegen nå i 3 år og legen mener at han bare er psykisk syk. På den andre siden har han en fastlege og en ekspert innen feltet som sier at han er proppfull av kjemikalier. ME er ingen tullesykdom!! Anonymous poster hash: 58b84...d74 Hvis han er proppfull av kjemikalier etter en eksplosjon så er det vel det som gjør han syk da, burde vel ikke være med problem å bevise det? Eller er han psykisk syk fordi han tror han er proppfull av kjemikalier?..... Anonymous poster hash: 90e69...5f8 Han ble fysisk syk og til slutt gikk det ut over psyken, men det er jo ikke akkurat rart. Han var en som drev på med fallskjermhopping, dykking og var generelt veldig aktiv av seg, men nå så gjør han ikke noe. Ligger noen dager bare å puster for smertene er så intense. Når du er en sånn type og plutselig får snudd opp ned på livet ditt ja da går det ut over psyken til syvende og sist. De har masse beviser, men dette er en ganske stor bedrift som ikke vil punge ut med erstatning for mannen er jo ødelagt for livet. De vil se veldig stygge ut når han vinner for det er vesentlige ting som mangler når det gjelder sikkerheten til de ansatte. Hadde f.eks de som var i den eksplosjonen fått verneutstyret de hadde krav på så ville kanskje de ansatte kommet bedre ut av ulykken. Anonymous poster hash: 58b84...d74
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #11 Skrevet 22. juni 2015 Det er jo en sykdom, den sitter i psyken....psyken sier man har vondt i kroppen da kjenner man jo også at man har vondt, selv om det ikke er noe å finne på prøver osv for kroppen er ikke syk..... Anonymous poster hash: 90e69...5f8 Min svigerbor fikk ME etter at han var i en arbeidsulykke. Ulykken skjedde i en eksplosjon der han ble utsatt for x-antall kjemikalier og siden den gangen har han vært ødelagt! Han har kjempet imot bedriftslegen nå i 3 år og legen mener at han bare er psykisk syk. På den andre siden har han en fastlege og en ekspert innen feltet som sier at han er proppfull av kjemikalier. ME er ingen tullesykdom!! Anonymous poster hash: 58b84...d74 Enig! Men psykiske sykdommer er heller ingen tullesykdommer! Hvis ME er en psykisk sykdom som mange mener, så må den jo også tas seriøst, å menneskene med dette må få hjelp og oppfølging på en faglig forsvarlig og god måte, de må også bli behandlet med respekt. Dette må jobbes med mange plasser innen den psykiske behandlingen. Alt er så mye lettere hvis du får diabetes, da kan legene peke på noe konkret. Anonymous poster hash: 7684d...35d Du har rett i at det var egentlig stygt skrevet av meg. Psykiske lidelser er ikke tull og kan være svært alvorlig. Beklager det dumme utsagnet mitt. Anonymous poster hash: 58b84...d74
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #12 Skrevet 22. juni 2015 og me er en tullesykdom Anonymous poster hash: 307cf...328
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #13 Skrevet 23. juni 2015 og me er en tullesykdom Anonymous poster hash: 307cf...328 Ok, du tror på konspirasjonsteorien ma. Millioner av mennesker verden over har bare bestemt seg for å spille syke og legge seg til rette i sofaen. Anonymous poster hash: 860a9...ffc
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #15 Skrevet 23. juni 2015 og me er en tullesykdom Anonymous poster hash: 307cf...328 Ok, du tror på konspirasjonsteorien ma. Millioner av mennesker verden over har bare bestemt seg for å spille syke og legge seg til rette i sofaen. Anonymous poster hash: 860a9...ffc det stemmer. ingen har hørt om me før senere tid. så hvor kommer det så mange som har det nå? mange som ikke vil jobbe Anonymous poster hash: 307cf...328
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #16 Skrevet 23. juni 2015 og me er en tullesykdom Anonymous poster hash: 307cf...328 Ok, du tror på konspirasjonsteorien ma. Millioner av mennesker verden over har bare bestemt seg for å spille syke og legge seg til rette i sofaen. Anonymous poster hash: 860a9...ffc det stemmer. ingen har hørt om me før senere tid. så hvor kommer det så mange som har det nå? mange som ikke vil jobbe Anonymous poster hash: 307cf...328 Annie...328.... du er klar over at du driter deg fullstendig ut nå? Du avslører at du ikke har fjerneste anelse hva du snakker om! Sykdom som stemmer helt overens med ME har vært kjent siden 1800-tallet og ME ble anerkjent som nevrologisk diagnose og gitt diagnosekode ICD-10 G93.3 av WHO i 1969. At du ikke har hørt om det betyr ikke at det ikke har vært ME lenge, det betyr bare at du ikke kan noe om det du prøver å uttale deg om og har fordommer mot. At ingen vet hva årsaken eller årsakene til ME er, betyr bare at mer forskning må til. Det som er dumt er at en del leger gir enkelte diagnosen ME uten at de er ferdigutredet, så det kan være helt andre ting som feiler deg. De er ikke mindre syke av den grunn, de har bare ikke fått riktig diagnose - og blir da også hindret fra å bli friske igjen. Og de som får ME? De får egentlig bare et stempel som sier "vi vet du er veldig syk, men vi aner ikke hvorfor du er syk eller hva som skal til for at du skal bli frisk igjen". ME-diagnosen er pr. i dag en aksept på at de som får den er syke, men det åpner ikke for behandling - dessverre. De legene som "deler ut" diagnosen uten å ha utelukket alt annet gjør ikke pasientene eller samfunnet noen tjeneste, de gjør bare ikke jobben sin. Men sånne som deg - det er det lite behandling for, for du vil trolig bare holde på dine fordommer for evig og alltid uten å gidde å skaffe deg kunnskaper Anonymous poster hash: 6fc88...b12
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #17 Skrevet 23. juni 2015 Anonymous poster hash: 03242...8cb Dele? Dette kan bli eksplosivt 😉 Anonymous poster hash: b6158...b6b
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #18 Skrevet 23. juni 2015 ME er jo en reell diagnose, men det er nok mange feildiagnostiserte der ute... Nabobarnet her fikk ME etter kraftig kyssesyke. Gutten på 12 år fikk på det verste sondemat og måtte ha det helt mørkt rundt seg. Sov døgnet rundt og gjør det enda flere år etterpå. Han er litt bedre, men det er pga medisiner. Ikke en eneste lege har tvilt på at dette startet fysisk og at årsaken er kyssesyken. Problemet med ME, ADHD o.l diagnoser er at det for det første kan gi de samme symptomer som psykisk sykdom, stress, livskriser osv For det andre er det en sykdom som er lett å lyve på seg fordi det ikke vises på MR og røntgenbilder. Man trenger bare skrive ja og nei på de riktige spørsmålene. Jeg har selv vært skeptisk da jeg kjenner til flere som har ME når det passer dem Dere kjenner typen Anonymous poster hash: 2e45d...175
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #19 Skrevet 23. juni 2015 Det har vært mange samlediagnoser opp gjennom tidene. "Hysteri" var en vanlig diagnose på 1800-tallet. Alle eldre hadde gikt rundt år 1900. Under krigen var nesten ingen syke men på 70 tallet gikk halve landet rundt med "vondt i ryggen". Så kom en periode med whiplash og fibromyalgi før ME og boreliose kom snikende dette årtusenet. Jeg betviler ikke at de aller fleste av pasientene faktisk er syke, men jeg er ikke så sikker på at alle sammen egentlig feiler det samme. Anonymous poster hash: 24ae5...b2b
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #20 Skrevet 23. juni 2015 Resonnementet ditt er så ulogisk at det får deg til å fremstå som dum. Og det helt uten å mene noe om ME. Anonymous poster hash: 544d3...0b9
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #21 Skrevet 23. juni 2015 Resonnementet ditt er så ulogisk at det får deg til å fremstå som dum. Og det helt uten å mene noe om ME.Anonymous poster hash: 544d3...0b9 Hvem? Anonymous poster hash: 24ae5...b2b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå