Gå til innhold

MR av tynntarmene. Crohns.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått diagnosen crohns for noen måneder siden og går nå på entocort. Lesjonene sitter i tynntarmen og jeg har svelget kamera og de har diagnostisert det. Fått brev om at jeg nå skal inn til MR av tynntarmen med IV kontrast. Ingen leger har nevnt dette til meg. Noen som vet hvorfor man gjør dette i tillegg? Hva kan de se der som de ikke ser på kameraet jeg svelget?

 

Anonymous poster hash: 66fc0...570

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet hva de ser på MR med tanke på crohns?

 

Anonymous poster hash: 66fc0...570

Skrevet

Er du sikker på at du ikke skal ha drikkekontrast eller kontrast i sonde i munnen? 

Det pleier vi å gjøre der jeg jobber når vi tar MR av tynntarmen mtp crohns. I tillegg til i.v. kontrast.

 

Vi ser hvordan tarmene fylles og vi ser eventuelle områder med betennelser eller annen patologi. Kan jo se om lesjonene påvirker ytre del av tarmveggen osv også på MR. Kan ikke dette så veldig godt. Var kameraundersøkelsen du tok vellykket?

Skrevet

Jeg har uc. Har ikke tatt mr, men mange kolonskopi. Du må sikkert ha dette også for å få tatt vevsprøver.

 

Anonymous poster hash: b2403...9a0

Skrevet

Jeg har uc. Har ikke tatt mr, men mange kolonskopi. Du må sikkert ha dette også for å få tatt vevsprøver.

 

Anonymous poster hash: b2403...9a0

Det har jeg gjort :)

 

Anonymous poster hash: 66fc0...570

Skrevet

Er du sikker på at du ikke skal ha drikkekontrast eller kontrast i sonde i munnen?

Det pleier vi å gjøre der jeg jobber når vi tar MR av tynntarmen mtp crohns. I tillegg til i.v. kontrast.

 

Vi ser hvordan tarmene fylles og vi ser eventuelle områder med betennelser eller annen patologi. Kan jo se om lesjonene påvirker ytre del av tarmveggen osv også på MR. Kan ikke dette så veldig godt. Var kameraundersøkelsen du tok vellykket?

Jeg skal drikke 1 liter med noe først og så MR med IV står der i brevet.

Fikk beskjed om at det var veldig fine bilder med kapsel så den var vellykket. :-)

 

Anonymous poster hash: 66fc0...570

Skrevet

De skal nok se etter innsnevringer (stenoser) i tarmen og se på selve tarmveggen. Kapselen ser innsiden veldig godt, men kan ikke se hva som foregår inne i tarmveggen, rundt tarmveggen, og hvor trang selve tarmen er. 



Anonymous poster hash: 4d335...519

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...