Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #1 Skrevet 22. juni 2015 Min venninne gjennom ti år har nå blitt singel. Hun har to barn, men fikk til å kjøpe seg et hus etter bruddet med faren til barna. Dette betaler hun i underkant av 8000 kr måneden i lån. Strøm utenom. Hun får jo barnetrygda, siden faren bor langt unna. Bidrag er på 5000 for begge barna. Hun får 16000 i aap, da hun holder på å utredes for sykdom. Dette gir jo 23000 i inntekt. ALT hun snakker om, er hvor dårlig råd hun har, og alt hun ikke kan gjøre. Med store hint til at hun må ha mer penger. Selv jobber jeg 80 % og har ikke mer enn henne i inntekt... Men klarer meg ok, såklart ingen overflod. Har en gutt like gammel som hennes , skolestarter til høsten. Hennes eldste er 11. Jeg er også singel. Hva kan jeg gjøre for å få snudd tankeganeg hennes? Dette begynner å bli innmari slitsomt. Hun skal alltid ha det så jævlig...og fisker etter medlidenhet... Er virkelig 23000 kr lite i mnd? Til å gå hjemme synes jeg det er ganske bra jeg! Noen som har råd å gi? Anonymous poster hash: ef245...c5d
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #2 Skrevet 22. juni 2015 Jeg får også 16000 i aap. Jeg får 4 barnetrygder og bidrag på 3200,-. Det er til sammen 23 000 som din venninne. Jeg betaler 11000 i lån. Strøm, kommunale avgifter, renovasjon og vann og avløp kommer i tillegg. Så kommer telefonregningen og barnehage og SFO koster 6000. Jeg klarer det så vidt det er. Har matbudsjett på bare 2000,- i mnd på en voksen og 3 barn. Lite luksus, men det går. Anonymous poster hash: 9ddb7...c3d
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #3 Skrevet 22. juni 2015 Hun har strengt tatt GOD råd! Hun har jo faen meg mer enn meg som jobber 100% jo:-) Anonymous poster hash: 40f2b...62c
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #4 Skrevet 22. juni 2015 Hun har utbetalt like mye som meg. Jeg er utdannet tannlege og har 80% stilling som stipendiat. Anonymous poster hash: bb8f8...560
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #5 Skrevet 22. juni 2015 HI her, ja jeg mener også hun skal ha det greit økonomisk.. Men da sier hun at jeg ikke aaaaner hvordan hun har det.. Jeg har jo bare ett barn, og ikke to, som hun har.. Har prøvd å få henne til å se hvor heldig hun er som har eget hus som hun tross alt betaler på, og ikke ' kaster penger ut vinduet' til utleier... Greit å se jeg ikke er helt på jordet. Jeg flytta hjem til hjemplassen når det ble slutt mellom meg og pappa til barnet mitt. Jeg bodde tidligere to mil unna henne når vi begge bodde sørafor. Hun gjorde som meg og flytta hjem da også hennes forhold røyk. Nå bor vi i samme bygda, og jeg kjenner det faktisk blir for mye... Samtidig har vi vært venner i litt over ti år... Anonymous poster hash: eb874...8aa
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #6 Skrevet 22. juni 2015 Jeg ville vært ærlig og sagt at det ikke er noe synd på henne når hun får mer penger utbetalt enn hva mange gjør i 100% stilling, pluss at hun faktisk har et sted å bo som hun eier. Javel, så har hun ikke dritgod råd men hun har det jaggu bedre enn mange... Er helt lov å være litt ydmyk. (for hennes del altså) Anonymous poster hash: dfa70...491
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #7 Skrevet 22. juni 2015 Hun får uansett ikke bedre råd av å syte og klage. Suck it up! (til henne) Anonymous poster hash: dfa70...491
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #8 Skrevet 22. juni 2015 Jeg ville vært ærlig og sagt at det ikke er noe synd på henne når hun får mer penger utbetalt enn hva mange gjør i 100% stilling, pluss at hun faktisk har et sted å bo som hun eier. Javel, så har hun ikke dritgod råd men hun har det jaggu bedre enn mange... Er helt lov å være litt ydmyk. (for hennes del altså) Anonymous poster hash: dfa70...491 jeg kan ikke være så direkte, da blir hun skikkelig furten og fornærmet.. Anonymous poster hash: eb874...8aa
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #9 Skrevet 22. juni 2015 Hun har like mye som meg utbetalt, og jeg er alene med 4 barn fra 5-15 år, bruker 8000kr minst i matbutikken hver måned, pluss at jeg eier en leilighet. Foreslå at hun kan søke om avdragsfrihet på lånet, da vil hun få litt mer i måneden å rutte med. Ellers må hun bare prioritere. Greit nok, vi kan kanskje ikke unne oss noe ekstra, men med dagens boligpriser må vi bare være takknemlige for at vi eier vår egen bolig og har mat, klær og en varm seng å ligge i! Anonymous poster hash: 17b96...749
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #10 Skrevet 22. juni 2015 Hva med å tilby henne hjelp til å sette opp et budsjett; kanskje har hun utgifter du ikke vet om, kanskje har hun helt urealistiske forventninger til hva hun skal ha råd til med denne inntekten? Du nevner hus, men ikke vann/kloakk/komm.avg., kun strøm, som forøvrig kan være dyr nok om huset er gammelt og dårlig isolert. Jeg har den samme lønnsinntekten samt et par stønader ved siden av (ingen bidrag). Jeg har også omtrent det samme i lån/husleie og to barn. Vi har det helt greit, men vil ikke si vi har god råd, det går rundt +. Er den eldste 11 er hun kanskje ferdig med bhg./SFO på begge nå til høsten = litt mindre utgifter? Anonymous poster hash: 17427...99f
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #11 Skrevet 22. juni 2015 For de aller fleste er dårlig råd en innstilling til hvordan man har det. For mange år siden opplevde jeg ei som var så misunnelig på meg - jeg var student hun var arbeidsledig+jobbet svart.+ at samboeren hennes betalte det aller meste. Jeg hadde jo råd til så mye! Det ville bare si at jeg prioriterte. Jeg har aldri vært blakk i hele mitt liv, men har eller aldri hatt folk som putter penger i hendene mine (foreldre f.eks.). Det er for de fleste et spørsmål om å disponere det man har og leve ut i fra det. Anonymous poster hash: a5a27...acd
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #12 Skrevet 22. juni 2015 Prioritering kan nok spille inn her også, hun skulle jo finne seg selv etter bruddet, og tatoverte seg for over 15000 samt fikk to piercinger.. Ny sofa (den gamle var helt fin) og mye nettshopping. Hun liker jo og skryte av hvor billig hun får ting, så der vet jeg hun bruker mye penger på hårfarge, sminke etc.. Jeg har tenkt mye på henne i hele dag, etter en lang samtale med henne i går kveld... Det er så mye som ikke stemmer med hva hun sier.. Hun går på aap, på grunn av diffuse smerter i kroppen. Men, hun klarer å pusse opp hus og det ene og det andre.. Og etter samtalen i går, ser jeg at det hun sier om smertene, ikke stemmer overens med hva hun legger ut på facebook. Rimer ikke med gåtur på fjellet på face, lagt ut på lørdag, når hun til meg i telefon i går sier hun har ligget på sofaen på grunn av utmattelse fra smertene i fem dager.. Turte ikke å spørre hvordan hun kom seg på tur i forigårs.. Anonymous poster hash: eb874...8aa
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #13 Skrevet 22. juni 2015 Jeg får også 16000 i aap. Jeg får 4 barnetrygder og bidrag på 3200,-. Det er til sammen 23 000 som din venninne. Jeg betaler 11000 i lån. Strøm, kommunale avgifter, renovasjon og vann og avløp kommer i tillegg. Så kommer telefonregningen og barnehage og SFO koster 6000. Jeg klarer det så vidt det er. Har matbudsjett på bare 2000,- i mnd på en voksen og 3 barn. Lite luksus, men det går. Anonymous poster hash: 9ddb7...c3d Er det virkelig nødvendig å ha barna på sfo når du er hjemme? Skjønner du har aap pga sykdom, men skolebarn steller og ordner seg selv så kan vel ikke være så tungt å la de komme hjem istedet? Anonymous poster hash: 28e7f...457
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #14 Skrevet 22. juni 2015 Vis henne denne tråden.. :-) Anonymous poster hash: 5ade9...6ea
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #15 Skrevet 22. juni 2015 Prioritering kan nok spille inn her også, hun skulle jo finne seg selv etter bruddet, og tatoverte seg for over 15000 samt fikk to piercinger.. Ny sofa (den gamle var helt fin) og mye nettshopping. Hun liker jo og skryte av hvor billig hun får ting, så der vet jeg hun bruker mye penger på hårfarge, sminke etc.. Jeg har tenkt mye på henne i hele dag, etter en lang samtale med henne i går kveld... Det er så mye som ikke stemmer med hva hun sier.. Hun går på aap, på grunn av diffuse smerter i kroppen. Men, hun klarer å pusse opp hus og det ene og det andre.. Og etter samtalen i går, ser jeg at det hun sier om smertene, ikke stemmer overens med hva hun legger ut på facebook. Rimer ikke med gåtur på fjellet på face, lagt ut på lørdag, når hun til meg i telefon i går sier hun har ligget på sofaen på grunn av utmattelse fra smertene i fem dager.. Turte ikke å spørre hvordan hun kom seg på tur i forigårs.. Anonymous poster hash: eb874...8aa Meld henne anonymt til NAV og si at hun virker svært frisk til å være "syk". Tipper hun snylter som bare faen. Anonymous poster hash: ebd3d...a88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå