Anonym bruker Skrevet 21. juni 2015 #1 Skrevet 21. juni 2015 Jeg har fått tilbud om å arve en raudtrøyebunad (øst-Telemark) etter min manns bestemor. Hun har sterk tilknytning derfra, men jeg har ingen tilknytning til stedet. Jeg synes det er stas å arve, men er usikker på om tilknytningen blir for perifer til at jeg kommer til å bruke den. Jeg prøvde den for noen dager siden, og den er jo nydelig og satt som om den skulle være sydd til meg, men jeg er usikker. Hva synes dere, er det "greit" og "lov" at jeg bruker en slik bunad? Anonymous poster hash: 507d8...18c
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2015 #2 Skrevet 21. juni 2015 Hvis jeg hadde arvet en bunad fra min mormor, så hadde jeg kalt det tilknytning. Om enn bunaden var fra Svalbard, en plass hverken jeg eller hun har vært. 😊 Anonymous poster hash: de18e...5e9
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2015 #3 Skrevet 21. juni 2015 Det er klart du har tilknytning, når det er arv fra din bestemor! Anonymous poster hash: 05600...be9
millemille Skrevet 21. juni 2015 #4 Skrevet 21. juni 2015 Det er klart du har tilknytning, når det er arv fra din bestemor! Anonymous poster hash: 05600...be9 Det er hennes manns bestemor.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2015 #5 Skrevet 21. juni 2015 Du har da tilknytning når det er din mormor sin? Jeg ville synes det var mer stas å ha på min mormors bunad enn en nysydd en. Anonymous poster hash: f09ff...57e
Gjest Antarctica Skrevet 21. juni 2015 #6 Skrevet 21. juni 2015 Jeg har fått tilbud om å arve en raudtrøyebunad (øst-Telemark) etter min manns bestemor. Hun har sterk tilknytning derfra, men jeg har ingen tilknytning til stedet. Jeg synes det er stas å arve, men er usikker på om tilknytningen blir for perifer til at jeg kommer til å bruke den. Jeg prøvde den for noen dager siden, og den er jo nydelig og satt som om den skulle være sydd til meg, men jeg er usikker. Hva synes dere, er det "greit" og "lov" at jeg bruker en slik bunad? Anonymous poster hash: 507d8...18c Tilknytningen er jo i familien, inngiftet eller ikke. Raudtrøyebunaden er kjempeflott, syns du skal ta imot! Hvis noen spør, sier du vel bare at den har du arvet?
geitemarken Skrevet 21. juni 2015 #7 Skrevet 21. juni 2015 Kan du ikke arve den på veine av dine barn? Så kan de arve den når den tid kommer. Om du har bare gutter kan det jo hende de får jenter etterhvert, og så kan de arve den. Så bruker du den når den er familiebegivenheter på den siden av familien. Da tror jeg bestemoren blir stolt. Hvilken gave å få! Da vet du over enhver tvil at du er "godtatt" i den familien
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2015 #8 Skrevet 21. juni 2015 Du har da tilknytning når det er din mormor sin? Jeg ville synes det var mer stas å ha på min mormors bunad enn en nysydd en. Anonymous poster hash: f09ff...57e Åh unnskyld jeg ser nå at jeg leste feil! Nei så kan jeg godt se at det blir litt merkelig. Anonymous poster hash: f09ff...57e
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2015 #9 Skrevet 21. juni 2015 Nå er det snakk om mannens bestemor! Jeg vil si at smutthullet her er: du er mor til mannens barn, ergo kan du videreføre den i "riktig" slekt Bær den med stolthet! Anonymous poster hash: 6b26f...4d2
kvirrevittt Skrevet 21. juni 2015 #10 Skrevet 21. juni 2015 No var det vel mannens bestemor det var snakk om.... Likevel syns eg at det er heilt innafor, og kjekt å ha bunaden vidare i familien. Seinare kan kanskje dine born arve og då er det jo frå oldemor. 👍
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2015 #11 Skrevet 21. juni 2015 Takk for svar, nå ble jeg glad! Ikke at det betyr så veldig mye, men det er fint at det regnes som "innenfor" i forhold til hva man kan tillate seg når det kommer til bunad. Da takker jeg ja, og så får både jeg og min datter forhåpentligvis glede av den :-) Anonymous poster hash: 507d8...18c
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2015 #12 Skrevet 21. juni 2015 I utgangspunktet vil jeg ikke si det er nok tilknytning, men jeg hadde aldri i verden hatt "råd til" å takke nei til å arve en bunad, så da hadde jeg lagt masse ekstra godvilje til og bestemt at det var greit likevel. Anonymous poster hash: 0d72d...4ef
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2015 #13 Skrevet 21. juni 2015 Arvet bunad syns jeg alltid et innafor, uansett hvor den kommer fra eller hvem den er arvet av. Anonymous poster hash: 817c6...f00
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 21. juni 2015 #14 Skrevet 21. juni 2015 Jeg hadde brukt den med stolthet.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2015 #15 Skrevet 21. juni 2015 Du kan bære akkurat den bunaden du vil uansett om du har tilknytning til stedet eller ikke. Anonymous poster hash: bc494...944
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2015 #16 Skrevet 21. juni 2015 Arvet bunad syns jeg alltid et innafor, uansett hvor den kommer fra eller hvem den er arvet av. Anonymous poster hash: 817c6...f00 Min bunad, som jeg ble konfirmert i, var en hallingbunad. Den var arvet etter oldemor, men jeg har aldri satt mine ben i Hallingdal. Det hadde ikke hun heller, men hun sydde seg en slik bunad da hun skulle emigrere til Amerika. Så selv om ingen i familien har noe med Hallingdal å gjøre, har vi brukt den alle sammen. Både oldemor, mormor, mamma, jeg, og nå har min niese den. Hun er veldig stolt av å ha på tippoldemors bunad! Anonymous poster hash: 8dcb9...793
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2015 #17 Skrevet 21. juni 2015 Min bunad, som jeg ble konfirmert i, var en hallingbunad. Den var arvet etter oldemor, men jeg har aldri satt mine ben i Hallingdal. Det hadde ikke hun heller, men hun sydde seg en slik bunad da hun skulle emigrere til Amerika. Så selv om ingen i familien har noe med Hallingdal å gjøre, har vi brukt den alle sammen. Både oldemor, mormor, mamma, jeg, og nå har min niese den. Hun er veldig stolt av å ha på tippoldemors bunad! Så flott det er med en bunad med (lang) familiehistorie, skjønner jeg nå. Takk for innlegget. HI Anonymous poster hash: 507d8...18c
hms33 Skrevet 21. juni 2015 #18 Skrevet 21. juni 2015 Hvis jeg hadde arvet en bunad fra min mormor, så hadde jeg kalt det tilknytning. Om enn bunaden var fra Svalbard, en plass hverken jeg eller hun har vært. 😊 Anonymous poster hash: de18e...5e9 Det var jo ikke hennes mormor da.....
Flettfrid og lilleprins Skrevet 21. juni 2015 #19 Skrevet 21. juni 2015 Å kjære vene! Så sykt heldig du er😍
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #20 Skrevet 22. juni 2015 Jeg ville ikke bært en bunad fra en annen kant av landet enn jeg selv er fra. Men nå er jeg så heldig å ha fått bunad til konfirmasjonen. Det gjør alle der jeg kommer fra. For meg, personlig, har dette med -min- tilhørighet å gjøre. Jeg ser at bunaden har blitt mer og mer et møteplass, nærmest. Man velger den man synes er finest, ikke den som hører til stedet man kommer fra. Det blir feil for meg. Ta imot bunaden og viderefør den i slekten. Så får du selv føle på om du har nok tilhørighet (om det er viktig for deg) til å bære den. Har du flyttet til stedet din mann (og sansynligvis bunaden) er fra, vil jeg nok tro både mann og farmor blir veldig stolte! Jeg har for øvrig fått mulighet til å prøve bunader fra andre steder i landet, men det føltes helt feil å skulle bruke den offentlig. Den kjentes ikke "hjemme" ut. Anonymous poster hash: e5b1c...451
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå