Anonym bruker Skrevet 21. juni 2015 #1 Skrevet 21. juni 2015 Hei! Er usikker på om jeg vil ha enkelt eller dobbeltnavn til babyen. Lurer på hvorfor dere valgte som dere gjorde, enten dere valgte enkelt eller dobbelt? Anonymous poster hash: 36fe7...aba
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2015 #2 Skrevet 21. juni 2015 Enkelt fornavn og enkelt etternavn. Fordi det skulle være enkelt for barna selv, og fordi vi ikke ser poenget med laaaange navn. Anonymous poster hash: d5971...ac9
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2015 #3 Skrevet 21. juni 2015 Vi ønsker å bruke to fornavn. Barnet får mer frihet/muligheter, man får brukt flere av alle de fine navnene, jeg ønsket alltid det selv og det er praktisk hvis flere heter det samme. Men har man to lange etternavn synes jeg det kan bli voldsomt med to lange fornavn, også. Særlig hvis de er kronglete å si/stave. Vi skal bare ha ett etternavn. Da blir også navnet litt mer unikt når man har to fornavn. Men det kommer jo an på fornavnet og etternavnet, også. Thomas Hansen eller Anne Nilsen blir for anonymt for min del. Er vel først og fremst smak og behag, da. Anonymous poster hash: 0a9bc...3fd
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2015 #4 Skrevet 21. juni 2015 Vi ønsker å bruke to fornavn. Barnet får mer frihet/muligheter, man får brukt flere av alle de fine navnene, jeg ønsket alltid det selv og det er praktisk hvis flere heter det samme. Men har man to lange etternavn synes jeg det kan bli voldsomt med to lange fornavn, også. Særlig hvis de er kronglete å si/stave. Vi skal bare ha ett etternavn. Da blir også navnet litt mer unikt når man har to fornavn. Men det kommer jo an på fornavnet og etternavnet, også. Thomas Hansen eller Anne Nilsen blir for anonymt for min del. Er vel først og fremst smak og behag, da. Anonymous poster hash: 0a9bc...3fd Men: ville ALDRI, jeg gjentar ALDRI, brukt bindestrek mellom fornavn og/eller etternavn. Det er voldsomt og rotete i mine øyne, og fjerner all frihet. Og man må regne med at barnet da fjerner begge disse etternavnene hvis det tar et annet etternavn senere i livet. Ellers får man jo praktisk talt tre. Vet dessuten om flere som heter Fornavn-Fornavn, og likevel bare bruker ett til daglig, så man må ikke tro at det nødvendigvis tvinger folk til å uttale begge, heller. Anonymous poster hash: 0a9bc...3fd
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2015 #5 Skrevet 21. juni 2015 Dobbeltnavn om dere kommer til å bruke begge navnene, enkeltnavn om ikke. Begge mine har enkle fornavn siden vi visste at vi ikke kom til å bruke begge om de hadde fått dobbeltnavn. Om vi får en til er det sannsynlig at vi kommer til å ha dobbeltnavn pga oppkalling Anonymous poster hash: 9b1cd...01f
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2015 #6 Skrevet 21. juni 2015 Jeg tenker at ved å gi to fornavn har barnet mitt flere valgmuligheter. Hvis jeg vil kalle barnet for Kari, så kan jeg slenge på f.eks. Kristine, slik at hun heter Kari Kristine. Kommer fortsatt bare til å bruke Kari til daglig, men hvis det viser seg at Kari ikke liker navnet sitt så kan hun enkelt skifteover til Kristine, uten å måtte gjennom navneskifte. Anonymous poster hash: f48cc...f2e
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2015 #7 Skrevet 21. juni 2015 Enkeltnavn, fordi vi har et langt etternavn. Dobbeltnavn ville kun ha vært aktuelt hvis vi skulle kalle opp noen. Anonymous poster hash: 2d33c...85a
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 21. juni 2015 #8 Skrevet 21. juni 2015 Dobbeltnavn. For å gi ungen en mer unik identitet. Det er bedre å være Mari Kristine enn lillemari eller storemari når tre jenter i klassen heter det samme. Det er også greit senere i livet med tanke på ID-tyveri. Ungene mine har fire og fem navn hver.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2015 #9 Skrevet 21. juni 2015 Fordi jeg elsker navn! Anonymous poster hash: a8d2c...11c
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2015 #10 Skrevet 21. juni 2015 Dobbeltnavn på første. Oppkalling etter hver vår bestemor, og ingen av oss ville gi slipp på "sitt" navn. Ingen bindestrek, men bruker begge. Så får barnet heller velge selv etterhvert. Enkeltnavn på neste. To etternavn på begge (for oss alle igrunnen ), ingen bindestrek. Anonymous poster hash: 253a6...29f
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2015 #11 Skrevet 21. juni 2015 Vi har dobbeltnavn, og det er mange ulike årsaker. Fo det første er vi glad i topp-10 navnene hvor de risikerer å havne i bhg og klasse hvor flere har samme navn. Vi har også et populært etternavn som "alle" har. La oss si barnet het Emma Hansen, kan det være maaaange som heter akkurat det samme. Så vi har valgt dobbeltnavn for at di skal kunne skilles fra andre. Vi har også dobbeltnavn fordi det er tradisjon å bruke et navn fra noen i familien. Alle barna har 4 bokstaver i fornavnet og mellomnavnet, også har vi et kort etternavn. Kunne for eksempel aldri hatt et barn som het William-Christoffer Kristoffersen- johannessen (bare et eksempel). Det blir etter min personlige mening alt for langt og slitsomt Hadde vi hatt et mer sjeldent etternavn og litt mer spesiell navnesmak ville barna kun hatt ett fornavn og ingen mellomnavn. Anonymous poster hash: 38a58...14f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå