Anonym bruker Skrevet 21. juni 2015 #1 Skrevet 21. juni 2015 Lurer på noen vet om hva bidragsforskudd er og om jeg burde søke på dette? Akkurat nå får jeg overgangsstønad, boligstøtte, å søke nettopp om utvidetbarne trygd? Har en 1 mnd gammel baby, er ikke sammen med BF og vi har aldri bodd sammen eller vært sammen. Vi har gjort en privat avtale om barnebidrag. Han jobber ikke, og har ikke jobbet på en god stund så vet ikke om han er betaling dyktig en gang. Burde jeg søke om bidragsforskudd? Anonymous poster hash: 8e2d1...9af
Roheryn Skrevet 21. juni 2015 #2 Skrevet 21. juni 2015 Bidragsforskudd fordrer vel at dere tar bidraget igjennom NAV (altså at de krever inn fra far og betaler deg). Forskuddet utgjør en fast sum som du vil få utbetalt dersom far ikke betaler (eller ikke har betalingsevne og derfor slipper bidrag) eller hvis bidraget blir satt lavere enn den satsen forskudd du får. Hvor mye du evt får i forskudd, avhenger av din inntekt.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2015 #3 Skrevet 21. juni 2015 Ja, du bør søke om bidragsforskudd, spesielt om du ikke vet om han er betalingsdyktig engang. Men som nevnt over, da må du kreve bidraget via nav. Søk om barnebidrag og samtidig krysser du av for bidragsforskudd, på den måten er du ihvertfall sikret et minstebidrag fra nav om han ikke betaler. Dere vil også få en mer "rettferdig" sum da bidragskalulatoren ofte avviker fra det nav kommer fram til. Anonymous poster hash: 61223...d56
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2015 #4 Skrevet 21. juni 2015 hva mener du med når bidragskalkulatoren ofte avviker fra det nav kommer til? Blir det mer rettferdig når NAV bestemmer hva barnebidraget kommer på... jeg ser for meg at barnefar kommer til å prøve seg med å betale minst mulig... Anonymous poster hash: 8a3a6...e8e
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2015 #5 Skrevet 21. juni 2015 hva mener du med når bidragskalkulatoren ofte avviker fra det nav kommer til? Blir det mer rettferdig når NAV bestemmer hva barnebidraget kommer på... jeg ser for meg at barnefar kommer til å prøve seg med å betale minst mulig... Anonymous poster hash: 8a3a6...e8e Bidragskalkulatoren kan avvike... Dette fordi den tar for eksempel ikke hensyn til skjønnsfastsetting av inntekt, eller bonuser og andre skattepliktige inntekter som den andre part eventuelt ikke opplyser om. Eksempelvis.. Anonymous poster hash: 5a0df...657
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå