Gå til innhold

Leiekontrakt - er dette vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mottatt en leiekontrakt for en hybel for min sønn.

Der står ingen oppsigelsestid, kun at en inngår kontrakt frem til 1.juni og ikke kan si opp før. Dersom en ikke sier opp til 1.juni ansees det som kontrakt inngått for et år til.

Syntes dette var merkelig. Tenk om de som bor sammen der ikke går overens...?

Anonymous poster hash: d1140...7d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Tidsbesemt leiekontrakt. Skal vare i minst 3 år, men mulig å si opp en gang i året.

Anonymous poster hash: 5c200...265

Skrevet

Det er lov, men tidsbestemt kontrakt skal være for 3 år. Man kan avvike fra dette, men da er det fordi eier skal benytte husværet selv (dvs. ikke leie ut igjen).

Kom meg nettopp ut av en slik kontrakt. Sa opp før 1 år var gått og fikk erklært kontrakten ugyldig fordi vilkårene på tidsbestemt kontrakt ikke var tilstede. Da er det husleieloven og 3mnd. oppsigelse som gjelder.

Anonymous poster hash: cff74...83c
Skrevet

Ja det er vanlig og lovlig, men fryktelig dumt for den som leier. Broren min ble f.eks. syk midt i skoleåret og måtte avbryte studiet og flytte hjem, men måtte betale for hybelen frem til juni. Noen har for øvrig en ordning der det er greit å si opp før hvis man selv finner noen til å ta over.

Anonymous poster hash: 95ec7...13e
Skrevet

Ja det er vanlig og lovlig, men fryktelig dumt for den som leier. Broren min ble f.eks. syk midt i skoleåret og måtte avbryte studiet og flytte hjem, men måtte betale for hybelen frem til juni. Noen har for øvrig en ordning der det er greit å si opp før hvis man selv finner noen til å ta over.

Beklager, litt upresist. Det er lovlig dersom noe av dette er oppfylt:

Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller B) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

Skrevet

Det er også lovlig dersom det er en studentbolig det er snakk om. Jeg ville rådet sønnen til å finne et annet sted å leie. Man vet aldri hva som kan skje underveis i året, og da er det surt å måtte betale for en bolig man av en eller annen grunn ikke trenger lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...