Gå til innhold

Melder du foreldre med overvektige barn til barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig?

Anonymous poster hash: 60286...607

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det ikke bare overflod av godteri og lite aktivitet med dårlig kosthold som gjør barn overvektige. Sykdom og medisiner kan gjøre barn overvektige.

Skrevet

Nei, det er ikke vanlig. Helsesøster på skolen tak tak i dette, og foreldrene får oppfølging hvis det trengs.

Skrevet

Nei. Regner med at lege og Hs gjør det om det trengs.

Skrevet

Nå er det ikke bare overflod av godteri og lite aktivitet med dårlig kosthold som gjør barn overvektige. Sykdom og medisiner kan gjøre barn overvektige.

Det er veldig sjelden. i minst 95% av tilfellene blir ungene feite av samme grunn som oss voksne, for mye mat og for lite aktivitet.

Skulle det være sykdom som var årsaken ville det vært veldig raskt for barnevernet å fastslå.

Anonymous poster hash: 69126...164

Skrevet

Det er veldig sjelden. i minst 95% av tilfellene blir ungene feite av samme grunn som oss voksne, for mye mat og for lite aktivitet.

Skulle det være sykdom som var årsaken ville det vært veldig raskt for barnevernet å fastslå.

Sa at det kan gjøre det. Sa ingenting om at det er vanlig.

Poenget mitt er at sykdom og medisiner _kan_ være årsak til overvekt hos barn, ikke nødvendigvis for mye mat og for lite aktivitet.

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Det er jeg helt sikker på skole/bhg og helsestasjonen tar seg av.

Skrevet

Hvis jeg hadde sett at foreldrene hadde "mishandlet" barnet med mat, ja, da hadde jeg gjort det. Dette ble gjort med meg da jeg var barn, og jeg skulle virkelig ønske at noen hadde gjort noe. Foreldrene mine var ikke slemme, de hadde bare veldig lite peiling på kosthold og kunne trengt litt veiledning.

På skolen var det ingen som reagerte, de regnet med at helsestasjonen tok tak i det, akkurat som dere. Så da var jeg prisgitt helsesøster da, som bare var utrolig tafatt og kunnskapsløs.

Anonymous poster hash: 302da...1cc
Skrevet

Mødre som gir barna nutrilett pulver o.l før måltid for at de skal spise mindre bør meldes, men det er kanskje ikke så lett å vite noe om. Barna er vel bare slanke og fine..

Anonymous poster hash: 6451c...ee6

Skrevet

Mødre som gir barna nutrilett pulver o.l før måltid for at de skal spise mindre bør meldes, men det er kanskje ikke så lett å vite noe om. Barna er vel bare slanke og fine..

Anonymous poster hash: 6451c...ee6

Enig i at de også bør meldes.

Men selv om det kanskje finnes noen ytterst få som gir barna sine nutrilett i steden for mat, og at dette er vanskelig å vite fordi det ikke synes utad, så betyr ikke det at man skal la være å melde det som vises, nemlig de som er altfor overvektige uten at foreldrene tar tak i det.

Og til dere som tror at lege og helsestasjon tar tak i det med overvekt... undersøkelser har vist seg at bl.a. leger gruer seg og ofte ikke tar opp temaet overvekt med pasientene, enten det er voksne eller unge eller barn. Delvis fordi temaet overvekt er så tabu å snakke om direkte til den det gjelder, og delvis fordi legene føler de ikke har kunnskap nok til å ta tak i det med kosthold. Så å tro at helsepersonell som burde ta tak i det gjør det, det er dessverre ikke noe man kan regne med.

Anonymous poster hash: 19564...567

Skrevet

Nei, det kunne ikke falt meg inn. Har ikke klikka helt ennå...

Hva med de som har undervektige barn, skal disse også "meldes"?

Begynner å bli en vits alt tøvet folk skal melde til barnevernet .

Skrevet

Jeg meldte fra til bv om et overvektig barn. Barnet fikk oppfølging fra helsesøster på skolen og lege. Men foreldrene løy, de skulle skrive ned hva barnet spiste osv slik lege/hs skulle få oversikt over matinntaket og hjelpe foreldrene. De skrev at barnet spiste sunn mat, grønnsaker, fisk, frukt, bare drakk vann mens sannheten var at barnet levde kun på cola, is, mcdonaldsmat, pizza, boller snop, chips og kake, helt seriøst.

Barnet var så stor at han ble andpusten av å gå opp trappene en etasje. Foreldrene var også svære, vil tro moren veide 160 kg og faren nærmere 200kg.

Idag er guttungen bare litt lubben, han er aktiv og klarer å gå opp trappene uten å bli andpusten.

Foreldrene derimot, de kommer til å sprekke snart..

Anonymous poster hash: 2a6b0...8f6

Skrevet

Og det er dessverre slike holdninger - som mener at alvorlig overvekt hos barn er tøv - som gjør at altfor mange barn i dag ikke får hjelp der foreldrene svikter.

Det er ikke bare snakk om overvekten der og da. Overvekten skyldes i all hovedsak feil kosthold. Feil kosthold når man vokser opp fører til dårligere helse resten av livet, risikoen for alvorlige livsstilssykdommer øker markant. Og når barna blir gamle nok til å ta tak i det selv kan det være for sent til at de greier det på egen hånd.

Vær så snill - ikke kall dette for tøv! Barn med alvorlig overvekt lider fordi foreldre ikke tar ansvar - og fordi ingen tar deres helseproblem på alvor. Ikke kall barns helse for tøv!

Undervekt hos barn kan være naturlig, noen er naturlig slanke. Men er det et barn som er undervektig og bærer preg av å ikke være frisk eller ikke ha det bra, da bør selvfølgelig også slike saker meldes.

Men når det kommer til alvorlig overvektige barn så er det ingen tvil, i de aller, aller, aller fleste tilfellene er det omsorgssvikt fra foreldrenes side som ikke tar barnets helse på alvor! (og så finnes det en bitte liten andel barn som har sykdommer som gjør at de har behov for medisiner som påvirker vekten, men med litt oppmerksomhet så kan man som regel se forskjell på denne overvekten og vanlig overvekt, spesielt om det er kortison inne i bildet.)

Anonymous poster hash: 19564...567

Skrevet (endret)

Nei kommer ikke an på om foreldrene er tynne eller overvektige som gjør de til dårlige foreldre! ikke når barnet er overvektig heller, noen barn kan bli overvektig pgs sykdom også

Endret av Blair Waldorf
Skrevet

Nei, synes ikke barnevernet har noe med det å gjøre. Helsesøster følger opp vekt/mål.

Anonymous poster hash: 1658f...363
Skrevet

Jeg meldte fra til bv om et overvektig barn. Barnet fikk oppfølging fra helsesøster på skolen og lege. Men foreldrene løy, de skulle skrive ned hva barnet spiste osv slik lege/hs skulle få oversikt over matinntaket og hjelpe foreldrene. De skrev at barnet spiste sunn mat, grønnsaker, fisk, frukt, bare drakk vann mens sannheten var at barnet levde kun på cola, is, mcdonaldsmat, pizza, boller snop, chips og kake, helt seriøst.

Barnet var så stor at han ble andpusten av å gå opp trappene en etasje. Foreldrene var også svære, vil tro moren veide 160 kg og faren nærmere 200kg.

Idag er guttungen bare litt lubben, han er aktiv og klarer å gå opp trappene uten å bli andpusten.

Foreldrene derimot, de kommer til å sprekke snart..

Anonymous poster hash: 2a6b0...8f6

Klart det ikke er tøv å være sterkt overvektig. Det er forskjell på overvektig og sterkt overvektig. Nå var det vel ikke kun overvekt som førte til at du meldte, du satt jo inne med kunnskap om denne familien.

Sier ikke at du gjorde feil. Men å sende melding til barnevernet bare pga at naboungen er feit, det blir feil i mine øyne.

Syns det ropes på bv overalt for tida, virker som en del klør i fingra etter å melde til bv for alt som ikke er helt A4 innen barneomsorgen. Det er en skummel utvikling.

Skrevet

Ja. Hver gang jeg ser et overvektig barn ringer jeg barnevernet.

Anonymous poster hash: 51178...c1f

Skrevet

Husker du han gutten som sultet ihjel for snart et år siden. Alle så hvor tynn han var. Ingen meldte.

Skrevet

Nei, selvsagt ikke.

Skrevet

Har vært fristet. Når en tiåring er nærmere 60 kg og fjortenåringen er over hundre, og begge foreldrene har åpenbare spiseforstyrrelser, (tvangsrelatert spising)

De gikk til helsesøster med den eldste for å finne ut hva som var mysteriet med at ungen var så tung. Men når de voksne er i total fornektelse og forteller helsesøster at han spiser så sunt og så lite...

Anonymous poster hash: a39a3...552

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...